data-srcset
4 projektorer med 4K

Fire med 4K

Glem det, Colosseum. Kjellerstua ble nettopp en mye bedre kino.​​

Ingenting slår et stort bilde, og da det bare en projektor som gjør susen. Men med stort bilde følger store krav til bildekvalitet. Spesielt hva skarphet og oppløsning angår, og her kommer 4K Ultra HD til sin fulle rett.

Det vet de mange kinoene, som mange for lengst har fått 4K-oppløsning. Nå begynner det å røre seg også på hjemmemarkedet, hvor vi nyter en stor fordel de største kinosalene må se langt etter: nemlig et stort kontrastomfang. I hjemmekinoen kan bildet nemlig gjengis med langt svartere svart og lysere lyst, som gir mye mer smell og større realisme. Blant annet fordi lerretet er mindre og projektoren nærmere, og dermed ikke trenger like høy lysstyrke på lampen. Hvilket igjen innebærer mindre strølys i svart. For ikke å snakke om at fraværet av grønne nødutgangslys gjør selve rommet mørkere…

Men mens 4K-oppløsning innen TV-er nærmest har blitt som standard å regne de siste par årene, er det mye dyrere å implementere i en projektor. Det å lage en bildebrikke med over 8 millioner bildepunkter, og ikke minst øvrig hardware som lampe, kjøling og optikk som skal til for å gi oss sylskarpe bilder, krever vanvittig høy presisjon og kvalitetskontroll. Derfor er utvalget blant 4K-projektorer fremdeles begrenset, og de er dyre. Sony VPL-VW550ES er den eneste ekte 4K-projektoren, og den koster deretter. Derfor er det logisk å se på de såkalte E-shift-løsningene, altså hvor man med fiffig bruk av optikk dobler antall piksler fra bildepanelet, for å gi opplevelsen av 4K-oppløsning.

Utvalget projektorer med denne løsningen har begynt å øke, ikke minst har Epson gitt oss markedets første ”nesten ekte” 4K-projektor til under 50-60.000 kroner, i form av EH-TW7300 til bare 25.000 kroner. Vi har imidlertid tatt med TW9300 til 32.000 kroner, for å hamle opp med de dyrere utfordrerne i feltet. 18.000 kroner over denne ligger JVC DLA-X5000.

Ekte 4K eller jukse-4K?
Så har vi BenQ W11000, som benytter det samme prinsippet, men som i stedet for et 1080 HD-panel bruker et med 3K oppløsning (2716 x 1528 piksler). Når dette så blir doblet og optisk forskjøvet, får vi et pikselantall på nøyaktig 8,3 megapiksler, samme som 4K. Det blir likevel heller ikke helt det samme som ekte 4K Ultra HD, fordi de ekstra pikslene tegnes opp ved hjelp av beregninger gjort ut ifra pikslene på 3K-panelet, og ikke nødvendigvis er identiske de som ligger i kildematerialet. Men du får enda mindre rastemønster på lerretet enn fra Epsons og JVCs panel.

Sony VPL-VW550 er derimot en ekte, hardbarket 4K-projektor. Med 4096 x 2160 piksler har den potensial til å gi ekte Cinema 4K-oppløsning. Den koster da også nesten 100.000 kroner, og bør i tillegg til oppløsningen kunne gi oss vanvittig bra bildekvalitet, hva både kontrast, lysstyrke, fargegjengivelse og optikkskarphet angår.


Hva med HDR?

annonse

Alle projektorene bortsett fra BenQ skilter med støtte for HDR, altså høyere dynamisk rekkevidde. I virkeligheten betyr det at de kan vise informasjon i høylys som er hvitere enn hvitt, på filmer og titler med HDR-koding. Det er bare det at på en projektor er dette ikke noe poeng. For å kunne gjøre dette, må nemlig lampestyrken reduseres slik at hvitt blir grått, slik at projektoren har overskudd i lampen til å gjengi HDR-innholdet. For eksempel lyktene fra en bil, skinnet fra en fullmåne, eller andre elementer i bilderammen som skal ha ekstra lys. Det betyr at 90 prosent av tiden sitter man og ser på et altfor mørkt bilde, bare for å ha overskudd til de scenene hvor HDR-innhold skal vises.

annonse

Har du koblet til din Ultra HD Blu-ray-spiller og synes filmen ser for mørk ut, er det nesten garantert fordi HDR er aktivert på spilleren. Noen UHD BD-spillere kan skru av dette, mens andre vil tvinge HDR igjennom, dersom de oppdager at projektoren støtter det. Da må du i stedet lage en fargemodus på projektoren hvor kontrasten er skrudd opp til maks, slik at hvitt blir hvitt mens HDR-innhold klipps og brennes ut.

Alternativt kan det hende du har en avspiller hvor man kan justere generell lysstyrke på det i bildet som ikke er definert som HDR, da er det mulig å gjøre et kompromiss hvor man får litt av den kule HDR-opplevelsen, mens man samtidig opprettholder høy nok lysstyrke i resten av bildet.

Poenget er at du ikke trenger å bli avskrekket om du ser at projektoren ikke støtter HDR. Det er ikke nødvendig.

annonse

Fakta

Vi tester:

  • Epson EH-TW9300   31.990 kr
  • JVC DLA-X5000   49.999 kr
  • BenQ W11000   59.995 kr
  • Sony VPL-VW550ES   98.499 kr

Beste priser

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
Motta varsler
Varlse meg om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Produkter i testen
 data-srcset
Er det noe vi har lært, er det at high-end hjemmekinoprojektorer gir bedre bilde enn på kino. Og at det finnes viktigere ting enn ekte 4K-oppløsning.

På kino får du ikke i nærheten av svartnivået og kontrastomfanget som med de beste hjemmekinoprojektorene. Det merkes, i form av at man får langt bedre smell i bildet hjemme.

Jo større lerret du har, desto viktigere blir det med høyere pikseloppløsning, og 4K Ultra HD kommer enda mer til sin rett med projektor enn med en TV. Men 4K-projektorer er dyre, faktisk er det fortsatt bare Sony som tilbyr ekte 4K bildebrikke til under 100.000 kroner.

Men etter å ha sett testens fire projektorer, er det bare å konstatere at ”jukse-4K” som gjøres ved å doble pikslene på et bildepanel med lavere oppløsning, kan gjøre en veldig god jobb. Epson TW-9300 er et supert eksempel på at man ikke trenger ekte 4K for å gi virkelig gode og skarpe bilder. Beste kjøp!

I den andre enden beviser BenQ at det å kunne oppskalere til ekte 4K ikke er noen garanti for en flott kinoopplevelse. Med blast svartnivå og svak lysstyrke blir bildene rett og slett for flate.

Testens eneste ekte 4K-projektor, Sony VPL-VW550, er også den klart dyreste med en prislapp på bare noen kroner under 100.000. Til gjengjeld har den så skarpe bilder at man ikke kan se pikslene, og i dagslysscener er det ingen som matcher den.

Men filmer har sjeldent bare dagslys, og når det kommer til halvmørke og mørke scener, er det ingen som slår JVC DLA-X5000. Projektoren har så bra trøkk og smell i bildene, at ingen klarer å slå den. Dens ”nesten 4K”-metode er også bra nok til å glatte ut rastemønsteret, slik at den alt i alt gir den beste kinoopplevelsen. Og til halvparten av prisen for Sony VPL-VW550 er den en virkelig kanonprojektor, som fullt ut fortjener å smykke seg med tittelen ”Best i test”!

annonse
Fakta
 data-srcset
Sonys projektor gir sylskarpe bilder og glimrende kontrast. Men den er ikke perfekt.

Den dyreste projektor er den eneste i feltet som kan skilte med ekte 4K kinooppløsning. Ingen optisk skifting her, et Ultra HD-bilde sendes piksel for piksel. Det gjør også at den med ultraoppløst bildemateriale tegner opp skarpere bilder enn de andre. Det synes ikke alltid så godt, da alt over HD uansett er meget skarpt. Men man ser det tydelig når en karakter i filmen sitter og leser avisen, da skriften blir skarpere og mer leselig. Skjeggstubber og hår er også avslørende, og den rutete masken til Deadpool har et skarpere mønster med Sony enn de andre. Men det er flere ting som tilsammen utgjør et bra bilde, som kontrast, svartnivå og farger. Er VW550 like overbevisende her?

Brukervennlighet
Optikken på Sony-projektoren er fullmotorisert, men det finnes ingen knapper for linseminne på fjernkontrollen. Så, ja, det er kult å stille optikken med fjernkontrollen, men man burde også kunnet veksle mellom ulike zoom-innstillinger.

Ut av esken har VW550ES flotte farger, den har bare litt for lite blått og for mye rødt, som gir et svakt gulstikk. Vi får kalibrert den helt riktig, men det tar tid. Man må ofte inn og ut av menyer for å kompensere i lysstyrke i en farge når man har kalibrert den. Går man fra gamma 2.2 til 2.4, får man plutselig overmettede farger, og man må inn og dra ned fargene noe.

Verst er det at når man endelig har kalibrert projektoren, finnes det ingen måte å lagre kalibreringen på. Er du redd for at du kan finne på å skru deg bort i etterkant når du gjør småjusteringer, må du rett og slett notere ned alt som er gjort. Ta for eksempel bilde av alle menyer og undermenyer. Dette er særdeles korttenkt av Sony.

Bildekvalitet
Etter kalibrering skrur vi på Reality Creation som øker skarpheten, men vi drar ned ”resolution” for at den ikke skal bli overdrevet. Vi har også dynamisk iris på fullt. Svartnivået er allerede meget bra, og dynamisk iris setter prikken over i-en for et bilde med flott kontrast og skarphet.

Bildekvaliteten på Sony er som antatt svært god. Bildene er som nevnt innledningsvis sylskarpe, og med korrekte farger får man fremragende filmopplevelser med Sony. Det glinser i stål når Deadpool tar ut skurker med sverdene sine, og det er skikkelig dybde i bilde, hvor for eksempel en lastebil i bakgrunnen har tydeligere skille mellom dekkene og hjulbrønnene, enn med både Epson og BenQ.

Når det kommer til skarphet, kontrast og realisme i bildet må BenQ spise støv, og også Epson må se seg kraftig slått. Skjønt, forskjellen mellom Epson og Sony er kanskje ikke så gigantisk som man ville forvente, prisforskjellen tatt i betraktning. For selv om Sony har ekte 4K og svartere svart, så er Epson enda mer lyssterk, og hva svartnivå angår må faktisk også Sony se seg slått av JVC.

annonse

Sony VW550ES er med andre ord meget god, men den er ikke perfekt.

annonse
Til venstre ser vi at fargebalansen avviker noe langs gråskalaen. Nede ved 30 prosent lysstyrke er det en boost i lyset. Dette kalibrerte vi bort til høyre, men i følge kalibratør Gorm Sørensen er det bare et tidsspørsmål før den kommer tilbake, og blir det for ille, går det ikke lenger an å kalibrere bort. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi at fargebalansen avviker noe langs gråskalaen. Nede ved 30 prosent lysstyrke er det en boost i lyset. Dette kalibrerte vi bort til høyre, men i følge kalibratør Gorm Sørensen er det bare et tidsspørsmål før den kommer tilbake, og blir det for ille, går den ikke lenger an å kalibrere bort. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

(Foto: Produsenten)
Sony-projektoren har en jevnt over god fargebalanse (t.v.), som vi fikk kalibrert så godt som perfekt (t.h.). Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

(Foto: Produsenten)
Sony-projektoren følger fargerommet ganske bra, og til høyre ser vi hvor bra det kan bli. På papiret litt mye blått og rødt, men det legges ikke merke til i praksis. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

Les hele vår kalibreringsrapport her (PDF).

annonse
Fakta
  • Teknologi: SXRD (LCOS)
  • Oppløsning: 4096 x 2160
  • Panelkontrast: ikke oppgitt
  • Dynamisk kontrast: 350.000:1
  • Lysstyrke: 1.800 Lumen
  • Avstand til 100”: 3,06 – 6,26 m
Pris: 99899 kr
PlussEkte 4K-oppløsning gir klassens skarpeste bilder. Lysstyrke og kontrast er glimrende, og projektoren kan kalibreres perfekt.
MinusSvartnivået kan bli enda bedre. Kalibrering kan ikke lagres, så det er lett å skru seg bort igjen.
 data-srcset
JVC DLA-X5000
Dette er den beste projektoren under 100.000 kroner. Ferdig snakka!
 data-srcset
BenQ W11000
BenQs første 4K-kompatible projektor skuffer stort.
 data-srcset
Epson EH-TW9300
Den rimeligste 4K-kompatible projektoren i testen er imponerende kapabel.

    Alternativer til 4 projektorer med 4K

    (Foto: Produsenten)

    Kjempebilder fra kloss hold

    Du må ikke ha projektoren fem meter unna, disse tre kan nemlig stå helt inntil lerretet! Topp brukervennlighet – men hva med bildekvaliteten?

    (Foto: Produsenten)

    Du trenger ikke være hjemme for å se film. Du trenger ikke engang være innendørs. Du trenger bare en lommeprojektor.

    BenQ W1050 gir mye moro for pengene. Foto: Geir Gråbein Nordby

    Når det er ekte gjerrigknarkbudsjett som gjelder, finnes det ingen TV i verden som kan gi deg denne opplevelsen.

    (Foto: Produsenten)

    Den ene har markedets mørkeste svartnivå. Den andre har den høyeste oppløsningen som finnes. Det er duket for projektorduell i mesterklassen.

    (Foto: Produsenten)

    Teknologien fra de beste profesjonelle kinoprojektorene er puttet inn i et produkt kompakt og stillegående nok for hjemmet. Si hei til verdens rimeligste 4K laserprojektor.

    Sony VPL-VW260ES 6

    Endelig får vi ekte 4K til under 50.000 kroner! Og Sony tar jobben på alvor.

    (Foto: Produsenten)

    Når det kommer til hjemmeunderholdning er det ingenting som kan erstatte en skikkelig projektor. Og dette er en av de aller, aller beste!

    (Foto: Produsenten)

    Glem det, Colosseum. Kjellerstua ble nettopp en mye bedre kino.​​

    (Foto: Produsenten)

    Kanskje den beste projektoren under 100.000 kroner.

    (Foto: Produsenten)

    Asus miniprojektor er ikke større enn en gammeldags walkman, og den gjør for hjemmekinoen hva den bærbare kassettspilleren i sin tid gjorde for stereoanlegget.

    (Foto: Produsenten)

    Mer moro til prisen får du ikke.