annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Fire med 4K

Glem det, Colosseum. Kjellerstua ble nettopp en mye bedre kino.​​

Ingenting slår et stort bilde, og da det bare en projektor som gjør susen. Men med stort bilde følger store krav til bildekvalitet. Spesielt hva skarphet og oppløsning angår, og her kommer 4K Ultra HD til sin fulle rett.

Det vet de mange kinoene, som mange for lengst har fått 4K-oppløsning. Nå begynner det å røre seg også på hjemmemarkedet, hvor vi nyter en stor fordel de største kinosalene må se langt etter: nemlig et stort kontrastomfang. I hjemmekinoen kan bildet nemlig gjengis med langt svartere svart og lysere lyst, som gir mye mer smell og større realisme. Blant annet fordi lerretet er mindre og projektoren nærmere, og dermed ikke trenger like høy lysstyrke på lampen. Hvilket igjen innebærer mindre strølys i svart. For ikke å snakke om at fraværet av grønne nødutgangslys gjør selve rommet mørkere…

Men mens 4K-oppløsning innen TV-er nærmest har blitt som standard å regne de siste par årene, er det mye dyrere å implementere i en projektor. Det å lage en bildebrikke med over 8 millioner bildepunkter, og ikke minst øvrig hardware som lampe, kjøling og optikk som skal til for å gi oss sylskarpe bilder, krever vanvittig høy presisjon og kvalitetskontroll. Derfor er utvalget blant 4K-projektorer fremdeles begrenset, og de er dyre. Sony VPL-VW550ES er den eneste ekte 4K-projektoren, og den koster deretter. Derfor er det logisk å se på de såkalte E-shift-løsningene, altså hvor man med fiffig bruk av optikk dobler antall piksler fra bildepanelet, for å gi opplevelsen av 4K-oppløsning.

Utvalget projektorer med denne løsningen har begynt å øke, ikke minst har Epson gitt oss markedets første ”nesten ekte” 4K-projektor til under 50-60.000 kroner, i form av EH-TW7300 til bare 25.000 kroner. Vi har imidlertid tatt med TW9300 til 32.000 kroner, for å hamle opp med de dyrere utfordrerne i feltet. 18.000 kroner over denne ligger JVC DLA-X5000.

Ekte 4K eller jukse-4K?
Så har vi BenQ W11000, som benytter det samme prinsippet, men som i stedet for et 1080 HD-panel bruker et med 3K oppløsning (2716 x 1528 piksler). Når dette så blir doblet og optisk forskjøvet, får vi et pikselantall på nøyaktig 8,3 megapiksler, samme som 4K. Det blir likevel heller ikke helt det samme som ekte 4K Ultra HD, fordi de ekstra pikslene tegnes opp ved hjelp av beregninger gjort ut ifra pikslene på 3K-panelet, og ikke nødvendigvis er identiske de som ligger i kildematerialet. Men du får enda mindre rastemønster på lerretet enn fra Epsons og JVCs panel.

Sony VPL-VW550 er derimot en ekte, hardbarket 4K-projektor. Med 4096 x 2160 piksler har den potensial til å gi ekte Cinema 4K-oppløsning. Den koster da også nesten 100.000 kroner, og bør i tillegg til oppløsningen kunne gi oss vanvittig bra bildekvalitet, hva både kontrast, lysstyrke, fargegjengivelse og optikkskarphet angår.


Hva med HDR?

Alle projektorene bortsett fra BenQ skilter med støtte for HDR, altså høyere dynamisk rekkevidde. I virkeligheten betyr det at de kan vise informasjon i høylys som er hvitere enn hvitt, på filmer og titler med HDR-koding. Det er bare det at på en projektor er dette ikke noe poeng. For å kunne gjøre dette, må nemlig lampestyrken reduseres slik at hvitt blir grått, slik at projektoren har overskudd i lampen til å gjengi HDR-innholdet. For eksempel lyktene fra en bil, skinnet fra en fullmåne, eller andre elementer i bilderammen som skal ha ekstra lys. Det betyr at 90 prosent av tiden sitter man og ser på et altfor mørkt bilde, bare for å ha overskudd til de scenene hvor HDR-innhold skal vises.

Har du koblet til din Ultra HD Blu-ray-spiller og synes filmen ser for mørk ut, er det nesten garantert fordi HDR er aktivert på spilleren. Noen UHD BD-spillere kan skru av dette, mens andre vil tvinge HDR igjennom, dersom de oppdager at projektoren støtter det. Da må du i stedet lage en fargemodus på projektoren hvor kontrasten er skrudd opp til maks, slik at hvitt blir hvitt mens HDR-innhold klipps og brennes ut.

Alternativt kan det hende du har en avspiller hvor man kan justere generell lysstyrke på det i bildet som ikke er definert som HDR, da er det mulig å gjøre et kompromiss hvor man får litt av den kule HDR-opplevelsen, mens man samtidig opprettholder høy nok lysstyrke i resten av bildet.

Poenget er at du ikke trenger å bli avskrekket om du ser at projektoren ikke støtter HDR. Det er ikke nødvendig.

Vi tester:

  • Epson EH-TW9300   31.990 kr
  • JVC DLA-X5000   49.999 kr
  • BenQ W11000   59.995 kr
  • Sony VPL-VW550ES   98.499 kr

Pris: kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Produkter i testen
Imponerende komplett​
Den rimeligste 4K-kompatible projektoren i testen er imponerende kapabel.

Epson TW9300 er blant de rimeligste projektorene på markedet som støtter Ultra HD-video. I stedet for et panel med 4K-oppløsning har den en 1080 HD-brikke, hvorpå en optisk motor forskyver hver piksel en halv piksellengde horisontalt og vertikalt. Deretter, raskere enn øyet kan oppfatte, skiftes det kontinuerlig mellom de opprinnelige og de forskjøvede pikslene. Resultatet er et ”nesten 4K” bilde, men med halvparten av de 8,3 megapikslene som er i ekte 4K-bilder.

Brukervennlighet
TW9300 er utstyrt med fullmotorisert optikk, hvor zoom, fokus og linsejustering kan gjøres direkte fra fjernkontrollen. Den har også linseminne for to sett med zoom-innstillinger, for eksempel en til 16:9 innhold og en annen for 2,35:1 spillefilmer. Veldig praktisk!

Menysystemet er oversiktlig, men for kalibratøren er det et hodebry at en nøyaktig gammainnstilling er umulig. Gammakurven korrigerer forskjellen mellom hvordan videokamera og projektor gjengir bilder på, og hvordan øyet oppfatter dem, slik at vi ser bildene slik de opprinnelig ble fanget. Derfor er det viktig at gammainnstillingene samsvarer med standarder som 2,2 for TV og 2,4 for projektor. Det nærmeste vi kommer med TW9300 er en gamma på 2,3, altså et sted imellom. Det er slettes ingen krise, og det blotte øyet reagerer ikke, men kalibratør Gorm Sørensen er ikke helt fornøyd.

Bildekvalitet
Til tross for noen små ujevnheter, er det visuelle resultatet meget lekkert. Epson tåler sammenligningen mot de dyrere projektorene uten å rødme. Vi merker ingen skjevhet i fargene, selv mot de som har fått en mer korrekt kalibrering på papiret.

Svartnivået er mørkt, og enda mørkere med dynamisk iris. Svart oppleves som svart, selv om det ikke er fullt så mørkt som delen av lerretet som er utenfor projektorbildet. Projektoren er testens mest lyssterke og har flott trøkk i bildene. Vi målte kontrasten til 3.800:1 uten dynamisk iris, som er bra, selv om det kan være vanskelig å tro når man har sett alskens oppblåste tall bakpå esken.

Filmopplevelsen er meget god. Skyene på himmelen på Deadpool står i flott kontrast til hovedpersonens mørkerøde drakt. Det skinner i sverd, og det er i det hele tatt lite å utsette på bildene. I forhold til den dobbelt så dyre BenQ W11000 har Epson både svartere svart og hvitere hvitt, også i bilder med både skygger og lys hvor BenQs DLP-teknologi burde hatt en fordel. Det eneste punktet BenQ er bedre på, er på pikseloppløsning. Myser man hardt nok, ser man at rutemønsteret på Deadpools maske er litt skarpere opptegnet med BenQ. Dette legger vi imidlertid ikke spesielt merke til 4 meter unna vårt 140 tommers lerret, i all praksis er kontrastomfang langt viktigere.

Den dynamiske irisen jobber så raskt at den stort sett ikke merkes. Men man hører mekanikken tikke, så hvis du har projektoren rett over hodet, kan det være en idé å slå den av.

Grafen til venstre viser fargebalansen rett ut av esken, hvor vi ser det er for mye rødt og blått. Til høyre er etter kalibrering. Ganske bra, men det blir ikke perfekt. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Grafen til venstre viser fargebalansen rett ut av esken, hvor vi ser det er for mye rødt og blått. Til høyre er etter kalibrering. Ganske bra, men det blir ikke perfekt. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

EH-TW9300 følger fargerommet helt greit ut av esken (t.v.), og blir litt bedre etter kalibrering. Illustrasjon: Gorm Sørensen
EH-TW9300 følger fargerommet helt greit ut av esken (t.v.), og blir litt bedre etter kalibrering. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

 

Et gjennomsnittlig deltaavvik på over 4 reduseres til under 2 etter kalibrering. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Et gjennomsnittlig deltaavvik på over 4 reduseres til under 2 etter kalibrering. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

Les hele vår kalibreringsrapport her (PDF).

Blodfattige bilder
BenQs første 4K-kompatible projektor skuffer stort.

Der hvor både Epson og JVC bruker pikselskifting fra et 1080-panel for å forsøke å gi en opplevelse tilsvarende 4K, har BenQs panel 2716 x 1528 piksler, som dobles optisk og forskyves en halvpiksel horisontalt og vertikalt, og sammenlagt blir nøyaktig 8,3 megapiksler, altså Ultra HD. Heller ikke dette er ekte 4K Ultra HD, siden en UHD-film først skaleres ned til panelets oppløsning, for deretter å konverteres opp igjen. Men man får et enda finere rastemønster enn med JVC og Epson.

Brukervennlighet
BenQ er den eneste projektoren i feltet med manuell innstilling av linse, noe som er skuffende i forhold til prisen. Det betyr også at du man ikke kan lagre linseminne for ulike bildeformater. Projektoren, som er av typen DLP, har Brilliant Color fargeteknologi, men dette gir for mye hvitt i forhold til sekundærfarger og bør deaktiveres.

Ulike fargetemperaturer finnes ikke, projektoren har bare Rec.709, altså nøytralt. Helt fint, det er uansett det vi vil ha. Men at projektoren skal være perfekt kalibrert til dette fargerommet, er en sannhet med modifikasjoner. Det er for mye grønt i bildet i THX-modus, som egentlig skal være nøytralt. Og et deltaavvik på 10 og over fra 70 prosent lysstyrke og opp, er ikke akseptabelt for å kalle seg nøytralt. Kalibratør Sørensen fikk justert dette ned til rundt 1 i snitt, som er meget bra.

Hva viftestøy angår, synes vi det er litt vel hørbart her, det samme er den dynamiske irisen, som står og jobber hele tiden.

Bildekvalitet
Etter fargene er kalibrert, skulle det vært duket for fantastiske bildeopplevelser. Dessverre leverer Benq et skuffende kontrastsvakt og blast bilde. Ut av esken målte vi et kontrastforhold på bare 465:1, og etter kalibrering ble det ikke stort bedre med 600:1. Selv med BrilliantColor aktivert får vi maksimalt 715:1 i kontrast, som enten betyr at skyggene er for grå, eller at de lyse objektene er for mørke til å stå ut fra skyggene. I BenQs tilfelle er det en blanding av begge deler, det er en ganske flat opplevelse. Den dynamiske irisen (lysåpning) jobber iherdig for å hjelpe med å skape kontrast, men den arbeider veldig sakte (når bildet skifter fra lyse til mørke scener, ser man at svartnivået fader ut fra grått) og avgir sjenerende støy . I scener med normalt mye lys ser det bra ut, og den høyere oppløsningen gir et skarpt bilde. Men spesielt i mørke scener er det veldig flatt, og lerretet blir for stort til at projektoren får frem lyse objekter. Og det kan synes som et paradoks, all den tid den ekstra oppløsningen til BenQ kontra Epson og JVC kommer best frem på et stort lerret.

Vi hadde i utgangspunktet høye forventninger til BenQ W11000, gitt produsentens glimrende budsjettprojektorer. Dessverre faller W11000 fullstendig igjennom i dette segmentet, spesielt når man tar hensyn til den høye prisen.

Fargebalansen har for mye grønt i utgangspunktet (t.v.). Til høyre har vi fått jevn og fin balanse mellom fargene, og en gamma på nærmest nøyaktig 2,4. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Fargebalansen har for mye grønt i utgangspunktet (t.v.). Til høyre har vi fått jevn og fin balanse mellom fargene, og en gamma på nærmest nøyaktig 2,4. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

Skjevheter i fargerommet til venstre kalibreres pent til høyre, med et gjennomsnittlig deltaavvik på under 1. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Skjevheter i fargerommet til venstre kalibreres pent til høyre, med et gjennomsnittlig deltaavvik på under 1. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

Til venstre ser vi hvordan ubalansen i fargene øker oppover gråskalaen, med et avvik på over 11 ved 100 prosent lampestyrke. Dette lot seg pent kalibrere (t.h.). Illustrasjon: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi hvordan ubalansen i fargene øker oppover gråskalaen, med et avvik på over 11 ved 100 prosent lampestyrke. Dette lot seg pent kalibrere (t.h.). Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

Les hele vår kalibreringsrapport her (PDF).

Sylskarp kinomaskin​
Sonys projektor gir sylskarpe bilder og glimrende kontrast. Men den er ikke perfekt.

Den dyreste projektor er den eneste i feltet som kan skilte med ekte 4K kinooppløsning. Ingen optisk skifting her, et Ultra HD-bilde sendes piksel for piksel. Det gjør også at den med ultraoppløst bildemateriale tegner opp skarpere bilder enn de andre. Det synes ikke alltid så godt, da alt over HD uansett er meget skarpt. Men man ser det tydelig når en karakter i filmen sitter og leser avisen, da skriften blir skarpere og mer leselig. Skjeggstubber og hår er også avslørende, og den rutete masken til Deadpool har et skarpere mønster med Sony enn de andre. Men det er flere ting som tilsammen utgjør et bra bilde, som kontrast, svartnivå og farger. Er VW550 like overbevisende her?

Brukervennlighet
Optikken på Sony-projektoren er fullmotorisert, men det finnes ingen knapper for linseminne på fjernkontrollen. Så, ja, det er kult å stille optikken med fjernkontrollen, men man burde også kunnet veksle mellom ulike zoom-innstillinger.

Ut av esken har VW550ES flotte farger, den har bare litt for lite blått og for mye rødt, som gir et svakt gulstikk. Vi får kalibrert den helt riktig, men det tar tid. Man må ofte inn og ut av menyer for å kompensere i lysstyrke i en farge når man har kalibrert den. Går man fra gamma 2.2 til 2.4, får man plutselig overmettede farger, og man må inn og dra ned fargene noe.

Verst er det at når man endelig har kalibrert projektoren, finnes det ingen måte å lagre kalibreringen på. Er du redd for at du kan finne på å skru deg bort i etterkant når du gjør småjusteringer, må du rett og slett notere ned alt som er gjort. Ta for eksempel bilde av alle menyer og undermenyer. Dette er særdeles korttenkt av Sony.

Bildekvalitet
Etter kalibrering skrur vi på Reality Creation som øker skarpheten, men vi drar ned ”resolution” for at den ikke skal bli overdrevet. Vi har også dynamisk iris på fullt. Svartnivået er allerede meget bra, og dynamisk iris setter prikken over i-en for et bilde med flott kontrast og skarphet.

Bildekvaliteten på Sony er som antatt svært god. Bildene er som nevnt innledningsvis sylskarpe, og med korrekte farger får man fremragende filmopplevelser med Sony. Det glinser i stål når Deadpool tar ut skurker med sverdene sine, og det er skikkelig dybde i bilde, hvor for eksempel en lastebil i bakgrunnen har tydeligere skille mellom dekkene og hjulbrønnene, enn med både Epson og BenQ.

Når det kommer til skarphet, kontrast og realisme i bildet må BenQ spise støv, og også Epson må se seg kraftig slått. Skjønt, forskjellen mellom Epson og Sony er kanskje ikke så gigantisk som man ville forvente, prisforskjellen tatt i betraktning. For selv om Sony har ekte 4K og svartere svart, så er Epson enda mer lyssterk, og hva svartnivå angår må faktisk også Sony se seg slått av JVC.

Sony VW550ES er med andre ord meget god, men den er ikke perfekt.

Til venstre ser vi at fargebalansen avviker noe langs gråskalaen. Nede ved 30 prosent lysstyrke er det en boost i lyset. Dette kalibrerte vi bort til høyre, men i følge kalibratør Gorm Sørensen er det bare et tidsspørsmål før den kommer tilbake, og blir det for ille, går det ikke lenger an å kalibrere bort. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi at fargebalansen avviker noe langs gråskalaen. Nede ved 30 prosent lysstyrke er det en boost i lyset. Dette kalibrerte vi bort til høyre, men i følge kalibratør Gorm Sørensen er det bare et tidsspørsmål før den kommer tilbake, og blir det for ille, går den ikke lenger an å kalibrere bort. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

(Foto: Produsenten)
Sony-projektoren har en jevnt over god fargebalanse (t.v.), som vi fikk kalibrert så godt som perfekt (t.h.). Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

(Foto: Produsenten)
Sony-projektoren følger fargerommet ganske bra, og til høyre ser vi hvor bra det kan bli. På papiret litt mye blått og rødt, men det legges ikke merke til i praksis. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

Les hele vår kalibreringsrapport her (PDF).

Det aller beste bildet​
Dette er den beste projektoren under 100.000 kroner. Ferdig snakka!

Selv om DLA-X5000 kan vise 4K-innhold, er det ikke den oppløsningen du faktisk får. JVC bruker såkalt e-shift, som simulerer 4K-oppløsning fra en 1080 HD-bildebrikke, som med en optisk motor dobles og forskyves diagonalt en halv piksel. Da har du to sammenlagte halvbilder med 1920 x 1080 piksler hver, hvorpå originalbildet gjengis av det ene, mens mens prosessoren regner seg frem til hvilke piksler som mangler og sender disse til det andre. Det sammenlagte bildet oppleves subjektivt som ”nesten 4K”. Men ekte 4K-materiale vil ikke bli like skarpt som hvis projektoren hadde en ekte 4K bildebrikke.

JVC har faktisk lansert sin første ekte 4K-projektor, nemlig laserprojektoren DLA-Z1 – et monster til 400.000 kroner. Det kan si litt om kvalitetsnivået de mener man må legge seg på, for å gjøre 4K riktig. Og med en påstått uendelig kontrast kan den kanskje få noe vettugt ut av HDR også. Men tilbake til X5000.

Brukervennlighet
JVCs kalibreringssystem har blitt markedets mest brukervennlige. Man trenger bare en Spyder 5 Pro lysprobe til under 2.000 kroner. Denne plasseres foran linsen, og så kjører man bare den innebygde autokalibreringen som sitter i projektoren.

– Dette er en skikkelig gamechanger, sier Gorm. Autokalibreringen kjører 33 punkts måling over hele gråskalen, på hver av fargene Rød, Grønn og Blå. Den setter fargekoordinatene på de tre grunnfargene pluss Cyan, Magenta og Gul. Det du sitter igjen med etterpå, er en projektor som er helt lineær over hele gråskalaen.
I motsetning til Sony kan kalibreringen lagres, og det samme kan linseminne hvor man kan ha to ulike zoom for henholdsvis 16:9 og 21:9 innhold.

Bildekvalitet
Hvordan er så bildet etter en perfekt kalibrering? Ett ord: fantastisk! Skygger er svarte som natta, så det er ikke noe å tenke på. Vi bruker da dynamisk iris, i den moderate Auto 2-modusen i stedet for Auto 1, som knuser de mørkeste gråtonene og gjør dem helt svarte.

Bildene er så skarpe, det er så mye trøkk og smell i dem, at vi aldri har sett et bedre bilde fra en projektor. Og da inkluderer vi Sonys dobbelt så dyre VPL-VW550ES. Grunnen er rett og slett at svartnivået er så svart, samtidig som lysstyrken er helt på høyde, at dynamikken i bildet er helt overlegent hos JVC.

Det gjelder med vanlig 1080p Blu-ray, men faktisk også i de fleste scener med Ultra HD Blu-ray. De mørkeste scenene i Deadpool har en fantastisk realisme. Det er to ting som påvirker det vi opplever som skarphet: oppløsning og kontrast. I lyse dagslysscener er Sony best, men i mellommørke og mørke scener er bildeskarpheten til JVC vesentlig høyere enn på Sony. Da er det kontrasten som teller, og JVCs bilder ser mer tredimensjonale ut enn med Sony.
Med andre ord det er ikke Ultra HD som gjelder for enhver pris. Det meste annet ser nemlig blast ut i forhold til JVC X5000.

*NB! Projektoren har droppet i pris siden testen ble gjort, og er nå tilgjengelig for 39.999 kroner!*

 

Til venstre ser vi fargebalansen som den er ut av esken: ujevn over gråtoneskalaen. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi fargebalansen som den er ut av esken: ujevn over gråtoneskalaen. Til høyre etter kalibrering: rak som en pil. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

Til venstre er fargerommet før kalibrering. Ingen krise, men et for høyt deltaavvik. Til høyre ser vi etter kalibrering, med et deltaavvik på slikk og ingenting. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Til venstre er fargerommet før kalibrering. Ingen krise, men et for høyt deltaavvik. Til høyre ser vi etter kalibrering, med et deltaavvik på slikk og ingenting. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

Til venstre ser vi fargenes deltaavvik langs gråskalaen før kalibrering, til høyre etter. Illustrasjon: Gorm Sørensen
Til venstre ser vi fargenes deltaavvik langs gråskalaen før kalibrering, til høyre etter. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

Les hele vår kalibreringsrapport her (PDF).

Bedre enn på kino
Er det noe vi har lært, er det at high-end hjemmekinoprojektorer gir bedre bilde enn på kino. Og at det finnes viktigere ting enn ekte 4K-oppløsning.

På kino får du ikke i nærheten av svartnivået og kontrastomfanget som med de beste hjemmekinoprojektorene. Det merkes, i form av at man får langt bedre smell i bildet hjemme.

Jo større lerret du har, desto viktigere blir det med høyere pikseloppløsning, og 4K Ultra HD kommer enda mer til sin rett med projektor enn med en TV. Men 4K-projektorer er dyre, faktisk er det fortsatt bare Sony som tilbyr ekte 4K bildebrikke til under 100.000 kroner.

Men etter å ha sett testens fire projektorer, er det bare å konstatere at ”jukse-4K” som gjøres ved å doble pikslene på et bildepanel med lavere oppløsning, kan gjøre en veldig god jobb. Epson TW-9300 er et supert eksempel på at man ikke trenger ekte 4K for å gi virkelig gode og skarpe bilder. Beste kjøp!

I den andre enden beviser BenQ at det å kunne oppskalere til ekte 4K ikke er noen garanti for en flott kinoopplevelse. Med blast svartnivå og svak lysstyrke blir bildene rett og slett for flate.

Testens eneste ekte 4K-projektor, Sony VPL-VW550, er også den klart dyreste med en prislapp på bare noen kroner under 100.000. Til gjengjeld har den så skarpe bilder at man ikke kan se pikslene, og i dagslysscener er det ingen som matcher den.

Men filmer har sjeldent bare dagslys, og når det kommer til halvmørke og mørke scener, er det ingen som slår JVC DLA-X5000. Projektoren har så bra trøkk og smell i bildene, at ingen klarer å slå den. Dens ”nesten 4K”-metode er også bra nok til å glatte ut rastemønsteret, slik at den alt i alt gir den beste kinoopplevelsen. Og til halvparten av prisen for Sony VPL-VW550 er den en virkelig kanonprojektor, som fullt ut fortjener å smykke seg med tittelen ”Best i test”!

    Les også

    Imax Enhanced

    Hva pokker er IMAX Enhanced?

    For et par dager siden kom meldingen om at "IMAX kommer til hjemmet". Denon og Marantz er først ut med sertifiserte receivere og lydprosessorer. Men hva pokker er det?Legg til som favoritt
    JVC DLA-NX9

    Tre ekte 4K-projektorer fra JVC

    … og toppmodellen har 8K eShift.Legg til som favoritt
    Nytt agentur i Norge:  STORMAUDIO

    Nytt agentur i Norge: STORMAUDIO

    Skal ta hjemmekinolyden til nye høyder. Legg til som favoritt
    Allianse i luksusklassen

    Allianse i luksusklassen

    Steinway Lyngdorf og Samsung har anlegget klart til deg som nettopp har vunnet i lotto for andre gang. Legg til som favoritt
    6 bærbare projektorer

    6 bærbare projektorer

    Du trenger ikke være hjemme for å se film. Du trenger ikke engang være innendørs. Du trenger bare en lommeprojektor.

    Legg til som favoritt
    Her er Sonos Beam

    Her er Sonos Beam

    Sonos Beam er den nye lydplanken fra Sonos. Den får blant annet stemmestyring, berøringskontroll, HDMI - og en ålreit pris!Legg til som favoritt
    Hjemmekino på 12 kvadratmeter!

    Hjemmekino på 12 kvadratmeter!

    Der det er hjerterom, er det husrom, heter det. Og der det finnes husrom, finnes det saktens plass til en hjemmekino også! Legg til som favoritt
    Denon AVC-X8500H

    Denon AVC-X8500H

    Denons nye flaggskip er et monster i hjemmekinoen, og med hele 13 kanaler gir den Romfølelse med stor R.

    Legg til som favoritt
    Lukk meny

    LYD & BILDE
    LESERUNDERSØKELSE
    SVAR & VINN
    KYGO HODETELEFONER

    Vi ønsker kontinuerlig å forbedre oss – nå vil vi vite hva DU mener om oss.
    DELTA HER
    close-link