Samsung HMX-U10

Fin men fomlete

Samsungs kamera har gode funksjoner og gir god bildekvalitet, men brukervennligheten drar ned vurderingen.

Det interessante utseendet på U10 begrunnes med at det gir en ergonomisk vinkel for håndleddet. Innstillingene er uvanlig rikelige med oppløsning, kvalitet, effekter og til og med scenevalg. Dårligere er det at det bare finnes analog tilkobling til tv – ingen HDMI her. Derimot kan man lade kameraet uten å ha en datamaskin tilgjengelig. Batteriet holder i en og en halv time, og kapasiteten avhenger av hvor stort SD-kort man bruker.

Brukervennlighet
U10 er blant de tregeste i testen når det gjelder oppstart, men deretter er det for all del enkelt å komme i gang. Touchknapper er kanskje praktisk når kameraet ligger på bordet, men når man skal filme, er det bare irriterende. Man finner dem ikke med fingeren og det er lett å trykke feil. Pc-programvaren som starter automatisk når man kobler kameraet til en USB-kontakt, er ganske bra. Den duger bra til å lage små filmer, og det er enkelt å laste dem opp til YouTube eller Flickr.

Bildekvalitet
Innendørs blir filmene litt mørke, og det hjelper jo ikke at skjermen er så mørk at man ikke ser hva man filmer. I bedre lysforhold blir vi derimot fornøyde med resultatet. Støyen ligger på normalnivå, og fargene er ok. Panorering gir en viss utsmelting, men ikke verre enn for mange andre kameraer i testen. Skal man filme mest utendørs, kan det derfor likevel være et alternativ.

Bildekvaliteten er kanskje ikke fantastisk, men helt godkjent under gode forhold. Derimot er den ingen suksess innendørs, der man knapt ser hva man filmer. Det blir ikke bedre av de usle touchknappene som er en stadig kilde til irritasjon. Redigeringsprogrammet er derimot bra, og det er enkelt å laste filmene opp på nettet. Separat lader gir plusspoeng, men minus blir det for mangelen på HDMI-utgang for å vise filmene på tv-en.

Creative Vado HD

Youtube-kongen

Med bra bildekvalitet for en rimelig slant og meget enkel opplasting til YouTube, er Vado vanskelig å slå.