Casio Exilim EX-Z90

Bonuskamera

Det koster like mye som et lommevideokamera og filmer like bra, så man får så å si et stillbildekamera på kjøpet...

Sammenlignet med et lommevideokamera til samme pris, er Exilim meget robust og velbygd. Ingen plastfølelse her, men stødig metall. Batteriet må man ta ut for å lade, og det finnes ingen opplysninger om hvor lenge det holder til videofilming. Det finnes ingen HDMI-utgang, men derimot en USB-kontakt for tilkobling til datamaskinen. I innstillingene kan man gjøre tre valg for oppløsning, tv-standard og bildestabilisering. Så vidt vi kunne se, er de blandet med innstillingene for stillbilder.

Brukervennlighet
Det går ikke like lynraskt å komme i gang med Exilim som med et ordentlig filmkamera. Fremfor alt er dette fordi kameraet først skal starte opp og felle ut optikken før man kan veksle over til filmmodus. Deretter er det i og for seg så enkelt som å trykke på den røde utløseren. Filmene er direkte kompatible med YouTube. Vil du ha hjelp til å laste dem opp, følger det med programvare til pc-en man kan installere. Man kan også gjøre grunnleggende redigering i programmet.

Bildekvalitet
Hadde vi utført en blindtest, hadde det vært vanskelig å skille videosnuttene fra Exilim fra de lomme­videokameraene produserer. Til tross for bedre optikk, finner vi de samme problemene når det gjelder støy, spesielt under lyssvake forhold. Det er likevel ganske raskt til å tilpasse seg endrede lys­forhold. Ved panoreringer ser vi også den kara­kteristiske utsmeltingen av detaljer. Men til å egentlig være et billig stillbildekamera, er det overhodet ikke et dårlig resultat.

Casio gjør det faktisk vanskelig å velge mellom kameratypene. Exilim er jo like liten og billig som lommevideokameraene, og spiller inn video med omtrent samme kvalitet som de billigere. Og da får man jo faktisk et velbygd kamera som tar betydelig bedre stillbilder på kjøpet. Men på den andre siden er ergonomien ikke like bra for filming, og vi har en følelse av at det ikke klarer harde forhold like bra. Det er heller ikke like enkelt å laste filmer opp på nettet som med de beste lommevideokameraene.

Creative Vado HD

Youtube-kongen

Med bra bildekvalitet for en rimelig slant og meget enkel opplasting til YouTube, er Vado vanskelig å slå.