Det kan virke begrensende at man ikke får de gamle PC-spillene til å kjøre på PlayStation, eller at man ikke kan lagre ett sted når man spiller Skyrim på Nintendo Switch på toget, og så fortsette på samme sted på Xbox-en hjemme.
Men når man velger om man skal kjøpe en gaming-maskin, en Xbox, PlayStation eller Nintendo, låser man seg fast i et økosystem og må på mange måter spille etter produsentens regler, betale deres priser for spill, og underkaste seg deres begrensninger.
En av de nyeste typene “konsoll” på markedet er den håndholdte gaming-maskinen som har fått mye vind i seilene de siste årene med nye modeller som Lenovo Legion Go, Nintendo Switch 2, Steam Deck og Asus ROG Ally X.
Og de forsøker å kunne alt: gaming på farten med langt bedre ytelse enn Nintendo Switch. En Windows-opplevelse, men optimert for gaming og bruk med en controller.
Xbox er eid av Microsoft, og det ser ut til at nye Asus ROG Xbox Ally er det første store steget mot å smelte sammen brukeropplevelsen og spillkatalogen fra Xbox med den modulære ytelsen og operativsystemet fra en datamaskin.
Fortsatt to versjoner
Asus ROG Xbox Ally X kunne imidlertid like godt hete ROG Ally X 2, da den på nesten alle måter minner om den opprinnelige Asus ROG Ally X vi testet i fjor. Ergonomien har imidlertid endret seg, da håndtakene på siden nå er inspirert av Xbox-kontrolleren, noe som gir en langt, langt mer behagelig spillopplevelse, på tross av den litt høyere vekten. Akkurat som de tidligere ROG Ally-ene er det to versjoner, hvor den kraftigere vi her tester, heter Ally X. Den kommer med 1 terabyte lager, et 80 Wh-batteri, 24 gigabyte RAM og en AMD Ryzen AI Z2 Extreme-prosessor. Den vanlige (og langt billigere) ROG Xbox Ally har derimot 512 gigabyte lager, 60 Wh-batteri og den mindre kraftige AMD Ryzen Z2 A-prosessoren.
Brukeropplevelse
Xbox har nå en dedikert knapp til Xbox-biblioteket ditt, Game Pass og streaming. Når man slår på Xbox Ally, starter den direkte opp i denne appen fremfor det vanlige Windows. Det sparer RAM fordi man likevel ikke bruker de vanlige Windows-funksjonene hvis man utelukkende gamer. Xbox-knappen brukes også til raskt skifte mellom innstillinger og snarveier til for eksempel Steam (som for øvrig tilbyr en god porsjon av PlayStations eksklusive spill). Det er derfor ikke mye man ikke kan spille med en ROG Xbox Ally i hånden.
Selv om Xbox-folkene har fått lov til å se seg rundt i Windows-systemet for å optimere opplevelsen til lille Ally, er det fortsatt noen programvaremessige utfordringer. Som at visse apper åpner spesielt langsomt, eller at den ikke automatisk skifter til det korrekte programmet når man åpner det. Det er ikke håpløst plagsomt, men helt flytende er opplevelsen altså ikke ennå. Faktisk opplevde jeg Xbox Ally som litt vanskeligere å navigere i enn den tidligere Ally X. Det er heldigvis ikke noe som påvirker selve spillopplevelsen.
Ytelse
Man kunne lett ha lansert ROG Xbox Ally uten annen endring enn integrasjonen av Xbox-spill og den bedre ergonomien. Prisen, som imidlertid er veldig høy, har ikke steget siden den Xbox-løse versjonen av ROG Ally X. Men heldigvis har det også kommet enda flere hestekrefter i tillegg. Faktisk i en slik grad at jeg var tvunget til å finne noen nyere spill å teste den med for å se hvor grensen går.
Det visuelt imponerende og samtidig actionfylte Far Cry 6 er fortsatt en fornuftig motstander, og på medium grafiske innstillinger (med full 1080p-oppløsning og i den maksimale “35W turbo”-strømtilkoblet modus) kommer vi ofte opp på 65 fps, noe som er ekstremt imponerende. Det laveste jeg kunne presse den til var 50 fps.
Selv i Ultra-grafiske innstillinger kom vi sjelden under 45 fps når Xbox Ally er tilkoblet strøm. Holder man fast i Ultra-innstillingene, men trekker ut strømtilkoblingen, faller ytelsen til ca. 40 fps.
I racerspillet Forza Horizon 5 fra 2021 kan man lett forvente over 50–60 fps, selv med grafikkinnstillingene på Ultra.
Xbox Ally X blir mer presset når man kjører det grafisk intense S.T.A.L.K.E.R. 2 fra 2024.
Full 1080p, medium grafikkinnstillinger og “35W turbo”-modus resulterer i et utrolig flott bilde, men kun ca. 20–25 fps, noe som ikke er nok til å bli trukket inn i opplevelsen. I 720p og innstillinger satt til “low” lider estetikken litt, men til gjengjeld kjører vi med fornuftige 32–40 fps, hvor jeg ikke lenger tenker for mye over det og kan la meg bli dratt inn i spillet.
Der virker ikke umiddelbart å være noen spill ROG Xbox Ally X ikke kan trekke, hvis man er villig til å gå litt på kompromiss med oppløsningen.
Drar du ut kontakten midt i et intenst Far Cry 6-spill (medium grafikkinnstillinger og 1080p-oppløsning), tar 30 minutters intens spilletid 21 prosent av batteriet, noe som gir en samlet batteritid på ca. 2 timer og 22 minutter. 22 minutter lenger enn den gamle Ally X. Slett ikke dårlig når man tenker på at Ally X nettopp ble rost for den økte batteritiden, som er de håndholdte konsollenes største akilleshæl.
Konklusjon
Der er fortsatt mer Asus enn Xbox over den nye Ally X, men integrasjonen av Xbox får maskinen ett skritt nærmere en ekte alt-i-en-konsoll fri for begrensninger. Og da prisen er den samme, mens ytelsene og batteritiden er forbedret, er det vanskelig ikke å se ROG Xbox Ally X som en kjempeseier. Spesielt hvis man allerede har en masse spill i Xbox-biblioteket sitt. Det er fortsatt noen småting med operativsystemet som gjør at den ennå ikke er fullt så idiotsikker å bruke som en konsoll, men det er en liten pris å betale. Den høye prisen vil imidlertid fortsatt virke avskrekkende på mange.














