annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Nye fantastiske navigatorer

Lei av den gamle standard-GPS-en din? De nyeste modellene byr på alt fra futuristisk videonavigering til imponerende flyfoto.

Pluss lbadvantages
Greier tuneller Maange finesser, Tegn­gjenkjenning av skilt
Minus lbdisadvantages
Prisen, Upraktisk videonavigering Rotete kartbilde

Navigatorene har lenge fungert på omtrent samme måte. Man har en GPS-mottaker og et kart fra enten Navteq eller Telealtlas, og så tegnes et stilisert kart opp på skjermen. Men nå begynner det å komme nye interessante teknikker. Først og fremst er det NDrive som takket være et samarbeid med Eniro har fått tilgang til flyfoto over større byer. Man kan altså se hvordan omgivelsene virkelig ser ut, noe som gjør det enkelt å kjenne seg igjen på fremmede steder. Blaupunkt har også tenkt på kameraer, men har i stedet satt et videokamera i navigatoren. Man ser altså den virkelige veien på skjermen, med en stor pil dit man skal svinge. Ordentlige fremtidsteknikker som vi håper skal utvikles mye de kommende årene.

Unngå kø i rushtrafikken
Da vi testet navigatorer i fjor, hadde Tomtom akkurat lansert en ny funksjon for å forsøke å unngå køer. IQ Routes samler anonymt inn statistikk over hvor fort folk virkelig kan kjøre på en vei til ulike tider. Disse brukes deretter for å kunne foreslå ulike ruter alt etter om man kjører i tett trafikk eller på tider da det er litt mer glissent i trafikken. Denne smarte funksjonen var en stor grunn til at de vant den testen.

Men de må snart begynne å se opp, for nå begynner kartprodusenten Navteqs tjeneste Traffic Patterns å lanseres i apparatene. Ettersom det ikke finnes noen standardisert måte å samle inn informasjon eller oppdatere apparatene på, avhenger det av om det kan samles inn data fra trafikkmyndighetene i de ulike landene. Etter hva vi har kunnet se, finnes det enn så lenge bare data for de største landene i Europa, og det er uklart når dette kommer til Skandinavia. Selv om det ikke er like bra som sanntidsdata, er det mye bedre enn å bare ta hensyn til fartsgrenser ved ruteberegningen.

De beste navigatorene
I denne testen har vi holdt oss borte fra budsjettmodellene som er de siste som kommer med nye funksjoner. I stedet er det toppmodeller eller mellommodeller som har fått kjempe om førsteprisen. .

Bli abonnent for å lese videre.
Allerede abonnent? Logg inn

Full digital tilgang


4 uker for 1 ,-
Pris pr.måned: kr 49. Ingen bindingstid.

Prøv i 4 uker for 1,-
Inkluderer:
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 749,-
Velkomstgave: KYGO E4/1000

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO E4/1000)
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 1149,-
Velkomstgave: KYGO A4/300 BT

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO A4/300 BT)
  • Ny film fra sfanytime.com hver måned
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


6 mnd (6 utgaver) for 425,-
Få print + digital
Inkluderer:
  • 6 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer
Ultimate Ears Wonderboom 2

Ultimate Ears Wonderboom 2

La ikke det søte utseendet lure deg, Wonderboom 2 har overraskende potent lyd.

Legg til som favoritt
Marshall Stockwell 2

Marshall Stockwell 2

Marshalls reisehøyttalere har endelig fått vannbeskyttelse, og låter bedre enn noensinne.

Legg til som favoritt
LG Xboom Go PK3

LG Xboom Go PK3

Minste Xboom Go-modellen ser kanskje ikke like kul ut som storebrødrene, men er tøffere.

Legg til som favoritt
JBL Charge 4

JBL Charge 4

Takket være bedre lydkvalitet og lengre spilletid nærmer JBL Charge 4 seg perfeksjon.

Legg til som favoritt
Produkter i testen
Ndrive G800R (i gruppetest)
Med flyfoto over storbyene, føles det som å ha et spionfly over bilen. Men mer praktisk er den overlegne databasen over interessepunkter.

Takket være to ledd, er det enkelt å få den i god posisjon, og det går ganske lett å sette fast og løsne navigatoren fra festet. Blant finessene finnes Bluetooth-handsfree og FM-sender for å få lyd i bilstereoen. Dessuten finnes noen spill, samt den nå obligatoriske multimedieavspillingen.

Det følger ikke med programvare, men man kan laste ned oppdateringer til navigatoren fra nettet. Man kan i tillegg kjøpe nye kart for 80 euro. Ettersom dette er et nytt merke i Skandinavia, er det i skrivende stund uklart hvordan det vil fungere med oppdatering av fartsbokser. Takket være samarbeidet med Eniro, har man foruten flyfoto fått tilgang til en rikholdig database med interessepunkter. Dette er nok apparatets sterkeste side, for sjelden har man sett så mange symboler på skjermen.

Navigeringen
Innmatingen av destinasjonen går relativt bra, men teksten kunne godt ha vært større, både for lesbarheten og for at man skal kunne treffe riktig valg med fingeren. Ruteberegningen får godkjent på hurtighet. Så kommer det store øyeblikket da man plutselig ser omgivelsene ovenfra på skjermen. Det er lekkert helt til man begynner å kjøre. Det er nemlig en grunn til at de fleste bruker stilisert grafikk, og det er fordi det er tydeligere. Med flyfoto tar det ganske enkelt for lang tid å finne informasjonen på skjermen, noe som stjal oppmerksomhet fra kjøringen. Bytter man over til standardkart i stedet, er det desto tydeligere og det er enkelt å se hvor man skal. Men det gjelder dessverre ikke ved vanskelige trafikksituasjoner som avkjørsler og rundkjøringer. Det finnes verken tydelig visning av hvilken fil man skal ligge i, forstørrede rundkjøringer eller veiskilt. Den advarer altfor tidlig for svinger inne i byen, og ofte forstår man ikke helt hva stemmen mener med sine vage formuleringer. Den klarte seg likevel ganske bra i tunellene, men ved feilnavigering tar den litt unødig lange omveier.

Konklusjon
Uansett hvor lekkert det er å se husene ovenfra, er det faktisk ikke praktisk for bilkjøring. Det vanlige navigeringskartet er ikke like futuristisk, og imponerer ikke spesielt. Verre er det at kjøreanvisningene er så utydelige at man ofte lurer på hvor man skal kjøre. NDrive passer bedre for byturisten, spesielt siden det finnes en overflod av interessepunkter som gjør det lett å finne det man er interessert i. Men det er jammen en spennende teknikk, og det skal bli interessant å se kommende modeller.
 

Tomtom GO630 Traffic
GO630 er en ny billigmodell som har mange av funksjonene fra luksusserien, men med en pris som begynner å nærme seg budsjettmodellene.

Som vanlig begynner vi med å klage på Tomtoms feste. Sugekoppen er ganske enkelt for liten, og det er lett at man får navigatoren i fanget. Hvorfor i all verden kan de ikke bruke samme smarte festeanordning som de har innført i budsjettserien? På funksjonssiden har man rasjonalisert bort FM-senderen og kartene er ikke sømløse. Derimot har de beholdt den smarte ruteberegningen, og man får både handsfree for mobilen og TMC-mottaker.

Tomtoms sterke side er onlinetjenesten som gjør det morsomt å oppdatere programvaren og kartene til en rimelig pris. Derfra kan man også kjøpe abonnementer på fartsbokser samt laste ned en haug med ekstra godsaker. Den store fordelen er imidlertid Map Share, som gjør at man kan dele kartkorrigeringer og laste ned andres. Dessuten samles anonyme data om kjøringen som brukes for å justere ruteberegninger.

Navigeringen
Tastaturet er stort og tydelig og apparatet gjetter raskt riktig adresse. Vi savner imidlertid qwerty-taster og den burde fjerne bokstaver som ikke er mulig som neste valg. Det finnes også hurtigvalg for tidligere destinasjoner og en mengde andre måter å velge destinasjon på. Liker man ikke å taste på skjermen, kan man til og med snakke inn adressen, noe som fungerer meget bra. Ruteberegningen er meget rask, selv på denne budsjettmodellen.

Tomtom har et godt kartbilde, men det er verken det peneste eller det tydeligste vi har sett. Derimot har den meget tydelig visning av kompliserte trafikksituasjoner. Det er aldri noen tvil om hvilken fil man skal velge eller hvordan man skal kjøre gjennom en rundkjøring. Informasjonen som vises på skjermen er forebilledlig, og visning av trafikkskilter gjør kjøringen enklere. Stemmeveiledningen er bra, men vi lurer på hvorfor det fortsatt ikke finnes noen opplesning av gatenavn på norsk?

Konklusjon
Dette er et meget modent produkt, og det er bare detaljer å klage på. Jevnt over er navigeringen i toppklasse, og man føler seg trygg på veien. Så fort en komplisert situasjon oppstår, får man ekstra tydelig veiledning på skjermen slik at man likevel havner på riktig vei. Toppmodellene i GO-serien har tidligere vunnet testene våre, og denne modellen er nesten like bra, men til en betydelig lavere pris. Det er derfor en soleklar testvinner.
 

Navigon 4310 Max
Navigons apparater har alltid hatt utmerket navigering, og når det nå tilbys til budsjettpris, er det bare å sende ut kjøpsanbefalinger.

Navigons apparater har alltid vært stilfulle, og også denne billige modellen føles og ser luksuriøs ut. Festet er godt, med en solid sugekopp og to ledd for justering av vinkelen. Apparatet festes med en hurtiglås som gjør den relativt lett å montere og løsne. Til tross for den lave prisen, har den Bluetooth-handsfree og selvsagt TMC med antenne integrert i ladekabelen. Den er til og med godkjent for Destias trafikktjeneste.

Navigon Fresh Maps er en meget pen og hyggelig programvare for å holde navigatoren oppdatert. Fra programmet kan man også abonnere på kartoppdateringer i to år, noe som nå tilbys for bare to hundre kroner, eller kjøpe enkeltkart. Det finnes også abonnementer for fartsbokser som koster 200 kroner for et års månedlige oppdateringer. Man kan også legge til ekstrafunksjoner og kjøpe ekstratjenester, alt etter modell.

Navigeringen
Adresseinnmatingen går meget smidig med et stort tastatur og et smart grensesnitt som gjør at man kun trenger å skrive inn den aller nødvendigste informasjonen. Man kan også lete etter interessepunkter eller velge hurtigknapper for bensinstasjoner, parkering og hjemmeadressen. Ruteberegningen er rask, og hyggelig nok får man hurtigvalg for raskeste, korteste og smarteste vei dersom disse er ulike.
 
Kartbildet er det tydeligste av alle navigatorene i testen. Alt fra vinkelen på kartet til symboler, er nærmest perfekte. Dessuten er stemmeinstruksjonene utmerkede og opplesningen av gatenavn meget bra. Navigon var tidlig ute med finesser som realistiske bilder av avkjørsler, veiskilt som ser ut som i virkeligheten og tydelig visning av hvilken fil man skal velge. Disse er bedre enn noensinne. En hyggelig finesse er at man automatisk får se parkeringer når man nærmer seg målet.

Konklusjon
Vi har lenge likt kartbildet og alle navigeringshjelpemidlene i Navigons apparater. Derimot pleier prisen å være i høyeste laget. Når man nå kommer med et såpass billig apparat og ikke har spart inn på noen viktige finesser, er det bare å kapitulere. Dette er helt klart den mest prisgunstige GPS-navigatoren i testen. Det skader heller ikke at den dessuten er pen og lett å bruke.
 

Mio Moov 580
Mios toppmodell er fullspekket med funksjoner og har meget bra stemmeveiledning. Men det faller dessverre på akilleshælen dens.

Er det noe man absolutt ikke kan klage på med Mio, er det den utmerkede festeanordningen. Den er liten og smidig, men har likevel en stødig sugekopp, samtidig som man kan justere apparatets vinkel med et kuleledd. Ledningen settes riktignok direkte i apparatet, men den kan kiles fast i festet slik at den automatisk dras ut når man tar løs navigatoren. Foruten TMC og FM-sender, har den Bluetooth, noe som brukes både som handsfree og oppkobling. Mio har nemlig en type gule sider innebygd der man kan søke etter lokale interessepunkter.

Kobler man apparatet til datamaskinen, finnes det en meget hyggelig programvare for å håndtere kart og abonnementer på fartsbokser. De nyeste er litt vel dyre, men på kartsiden har man tilpasset seg øvrige leverandører og tilbyr en bra deal. Miomore Desktop lar deg også håndtere interessepunkter og legge inn egne bilder for destinasjonene. For folk som bruker bil i forretningsøyemed, er nok håndteringen av kjørejournaler den mest verdifulle funksjonen.

Navigeringen
Foruten å taste inn adresser, kan man velge mellom interessepunkter, favoritter, tidligere adresser eller ganske enkelt peke på kartet hvis man ikke vet adressen. Tastaturet er stort takket være den sjenerøse 4,7-tommersskjermen, og det er praktisk at apparatet leser opp bokstavene man trykker på. Derimot er den litt treg med å søke opp adresser og ruteberegningen er heller ikke den raskeste. Kartbildet tilhører ikke våre favoritter. Den føles sprikete og rotete med for mye detaljer som man likevel ikke har tid til å se på når man kjører. Det skal imidlertid komme et nytt grensesnitt i løpet av året for de kommende modellene. At man kan vise bygninger i 3D er en greie de ikke lenger er alene om, og som vi synes har tvilsomme fordeler. Risikoen er at de skyver vekk annen informasjon som er viktigere. Stemmeveiledningen er derimot bra, og fremfor alt blir det tommelen opp for opplesing av veinavn som faktisk er veldig tydelig.

Konklusjon
Moov har en meget stor skjerm og meget bra stemmeveiledning. Dessuten er apparatet fullt av funksjoner, og det holder i tillegg en lav pris. Men det hjelper ikke når apparatet føles tregt og kartbildet gammelmodig. De har ikke huket seg på de nyeste finessene som veiskilt og guider for riktig filvalg. Navigeringsskjermen holder ganske enkelt ikke samme nivå som resten av apparatet, og derfor blir vurderingen bare godkjent.
 

Magellan Roadmate 1425
Denne modellen fra Magellan virker ikke som om den har hengt med konkurrentene i den rasende utviklingen av finesser til lave priser.

Enten kopierer alle hverandre, eller så kjøper de festene fra samme produsent. Også Magellans feste har nemlig den kjente toleddete armen og en god sugekopp. Hurtigkoblingen gjør det enkelt å montere og ta løs apparatet. Derimot har den to kontakter i apparatet for ledning og TMC-antenne, noe som gir litt unødvendig ledningsrot. Spesielt siden ledningene går sammen halvveis. Det finnes ikke mange finesser foruten trafikkinformasjon, men sightseeingguiden fra Marco Polo kan være praktisk på ferien.

Å holde apparatet og innholdet oppdatert, er ikke så enkelt som man skulle ønske. Man får nemlig verken med noe program eller ikke engang en ledning for å koble den til datamaskinen. Det eneste programmet vi fant på nettet, ville ikke kommunisere med navigatoren. Derfor krever den manuell kopiering av filer, noe som ikke er spesielt brukervennlig. Kartet som følger med er dessverre fra 2007, og en oppdatering koster opp mot tusenlappen. Desto bedre er det at oppdateringer av fartsbokser faktisk er helt gratis.

Navigeringen
Dumt nok må man taste inn byen hver gang, noe som er irriterende for oss som oftest kjører lokalt. Men tastaturet er bra, og slår av knapper som ikke er mulige som neste valg. Navigatoren gjetter raskt og ruteberegningen er også relativt rask. Man kan dessuten velge rutealternativ før navigasjonen starter, slik at man har god kontroll over veivalg.
Jevnt over er kartbildet tydelig og har store piler man ikke kan unngå å se. Men vinkelen er litt snever, og man kunne godt ha tatt vekk uvesentlige gatenavn for å gjøre den enda tydeligere. Magellan klarer ikke tuneller, men slenger i det minste opp en liste over kommende svinger på skjermen slik at man greier seg likevel. Stemmeveiledningen kommer iblant litt for tidlig, og noen ganger litt vel sent. Man får forstørrelser av kryss, men vi savnet veiskilt og filguiding.

Konklusjon
For en navigator i denne prisklassen, har Roadmate veldig få finesser. Det gjelder ikke bare tilkoblinger og oppdateringsmuligheter, men også moderne navigeringshjelpemidler på skjermen. Det tydelige kartbildet, det gode festet og den raske ruteberegningen hadde rukket langt hvis dette hadde vært en budsjettmodell. Men i dag føles den bare foreldet og dessverre ikke prisgunstig.
 

Becker Z203
Etter at Harmans gikk ut av GPS-arenaen, er det merket Becker som gjelder. Og dette apparatet får jobben gjort uten unødige finesser.

Becker har gjort alt riktig med festet. Det kombinerer sugekopp med hevearm slik at den sitter ordentlig fast, og har kuleledd slik at man likevel kan justere vinkelen. Takket være at navigatoren sitter i en holder, er det enkelt å klemme den fast eller ta den løs. Dessuten sitter ladekabelen i holderen slik at man slipper å fikle med ledninger. Blant funksjonene finner vi Bluetooth-tilkobling til mobiltelefon, og selvsagt TMC. Det finnes også multimediefunksjoner for å vise bilder og film, samt spille av MP3-musikk.

Programvaren som følger med føles gammeldags, og virker som om den funker best ved å installere kart fra DVD. Becker sier imidlertid at de har en onlinetjeneste på gang som skal lanseres i løpet av sommeren. Der planlegger de å selge kartoppdateringer for ”langt under 100 euro”. Eventuelt også abonnement på fartsbokser, der de i dag henviser til tredjepartsleverandører. Det høres lovende ut, og det medfølgende kartet var faktisk den nest nyeste utgaven.

Navigeringen
Foruten hurtigvalg etter siste destinasjoner, kan man klikke direkte på kartet, velge et interessepunkt eller angi koordinater. Innmatingen er relativt enkel med store knapper, selv om man bare kan velge ABC-visning på dem. Den gjetter raskt hva man mener, men kunne godt ha husket hvilken by man sist var i, og ikke bare landet. Ruteberegningen er ganske rask. Den største bakdelen er at man må trykke på en fysisk knapp for å gå tilbake i menyer, noe som lett vrir på hele apparatet.

Kartbildet er tredimensjonalt på flere måter, der det mest praktiske er at man tydelig viser høydeforskjeller på veier. Det hjelper ved plandelte kryss, men kan bli forvirrende i tuneller. Heldigvis får man forhåndsinformasjon om hvilket skilt man skal holde utkikk etter i tunellen. Farger og symboler er tydelige og velvalgte, men den automatiske zoomen blir av til gæren slik at det blir vanskelig å se veien lenger frem. Veiskilt vises tydelig, og det blir godkjent for filvisningen. Derimot er det lett å bli forvirret i rundkjøringer, da den behandler dem som vanlige kryss.

Konklusjon
Navigeringen er jevnt over bra, og det blir plusspoeng for at plandelte kryss vises så tydelig. Derimot kan kartene blir litt vel ivrige i å endre vinkel og zoom i skarpe eller kompliserte svinger – noe som kan bli stressende. I dag er det vanskelig og dyrt å oppdatere innholdet, men en kommende onlinetjeneste løser forhåpentligvis det. Becker har jevnt over bygget en god standard-GPS med utmerket festeanordning.
 

Garmin Nüvi 765T
Vil man ikke kjøpe katta i sekken, er Garmin alltid et trygt valg med tydelige kart, god ytelse og alle finessene man trenger.

I likhet med flere andre benytter Garmin et meget praktisk feste med ordentlig sugekopp og kuleledd som gjør det enkelt å få riktig vinkel på skjermen. Apparatet settes i en vogge med hurtigkobling som gjør det meget lett å feste og løsne navigatoren. Ladekabelen plugges i voggen, men dessverre er TMC-kabelen ikke integrert slik at det likevel blir ledningsrot. Ettersom dette er en toppmodell, har den alle finesser man kan ønske seg, inkludert Destia-støtte for trafikkmeldinger, Bluetooth som greier to enheter og FM-sender.  Å oppdatere de innebygde programmene og legge til stemmer er superenkelt med det lille oppdateringsprogrammet. Vil man legge til egne bilsymboler, må man bruke én nettjeneste, mens man må bruke en annen for å håndtere kart og fartsbokser. Første kartoppdatering er gratis, og deretter kan man enten kjøpe enkeltkart til 900 kroner, eller bruke det betydelig mer prisgunstige livstidsabonnementet på 1200 kroner.

Navigeringen
Det finnes et hav av alternativer for å velge destinasjon. Fra interessepunkter og favoritter til koordinater og faktisk til og med lagrede ruter. Velger man å taste inn adressen, får man opp et stort qwerty-tastatur og apparatet gjetter raskt adressen. Er det et uvanlig gatenavn, kan man hoppe over byen for å spare tid. Ruteberegningen er rask, men det hadde vært ønskelig å få se eller velge ulike alternativer til veivalg. Som vanlig er Garmins kartbilde meget tydelig, og man har smart nok renset bort uinteressant informasjon som navn på gater man likevel ikke skal kjøre i. Man kan derfor slenge et raskt blikk bort på skjermen og få vite eksakt hvor man er, hvor man skal og hvor lang tid det kommer til å ta. Stemmeveiledningen er bra, og den lykkes til og med å lese opp gatenavnene relativt korrekt. Man får ganske god veiledning ved kompliserte kryss, og man mangler egentlig bare veiskilt. Ved tunellkjøring gjetter den seg frem, og det fungerer for det meste bra.

Konklusjon
Garmin har lenge ligget på topp når vi har testet GPS-navigatorer, og denne er ikke noe unntak. Det er en luksusmodell og har derfor alle finesser man kan tenke seg. Man trenger aldri tvile på hvor man skal, og man får den informasjonen man trenger på veien. Men trygt er ikke bestandig morsomt, og den mangler det lille ekstra som får en til å heve øyenbrynene. En oppfriskning og en ny finesse må til for toppvurdering.
 

Blaupunkt Travelpilot 500
Et innebygd videokamera gir kul navigering, men fremfor alt leser den av veiskiltene. Man blir svimmel av å tenke på mulighetene.

Travelpilot er et vakkert apparat som føles eksklusivt. Festet er litt vel stort og det føles unødvendig å ha to ledd i samme retning. Det er imidlertid stabilt, og den store sugekoppen sitter skikkelig fast. Hurtigkoblingen gjør det i tillegg enkelt å feste og løsne apparatet. Det følger med mye tilbehør som AV-kabler for å koble til tv eller ryggekamera og en vanlig stikkontaktlader. Selv på innsiden er det fullspekket med funksjoner som internettprogramvare og Bluetooth for både oppkobling og handsfree. For en tusenlapp ekstra kan man kjøpe Travelpilot 700 som også kan ta imot bakkesendt tv via DVB-T og har Office-funksjoner.

Dataprogramvaren er derimot ytterst begrenset. Man kan reinstallere apparatet, få en lenke til nyeste programvare eller planlegge en rute. Men tro ikke at du får opp et kart. I stedet må kan taste inn koordinater på steinaldervis. Det finnes ingen onlinetjeneste, men man kan kjøpe nye kart for rundt 90 euro. Man kan heller ikke abonnere på fartsbokser, da må man gå på internettsider som tilbyr den tjenesten.

Navigeringen
Takket være at GPS-en alltid tar utgangspunkt i forrige destinasjon, trenger man aldri å taste inn mer informasjon enn nødvendig. ABC-tastene er store, og viser bare de bokstavene som er mulige valg. Den gjetter raskt adressen og ruteberegningen er tilstrekkelig rask. Å kjøre bil etter videokamera ser heftig ut, men er i seg selv ikke spesielt praktisk. Man mister hele poenget med å få overblikk og se svinger lenger frem. Man må i stedet stole helt på stemmeveiledningen for å planlegge kjøringen. Den er heldigvis meget bra.

I stedet er det vanlige kart som gjelder. Kameraet brukes også i denne modusen, men nå for å identifisere veiskilt. Vi merket imidlertid ingen stor forskjell, om noe tok apparatet oftere feil om fartsgrensen enn andre. Derimot hang Travelpilot bedre med i tunellen enn noen andre. Om dette skyldes kameraet eller sensorer, er uklart. Kartbildet er dessverre for rotete og fokuserer ikke på å vise den viktigste informasjonen. Det har imidlertid gode trafikkmeldinger og filguiden er ok.

Konklusjon
Å kjøre med videobilde viste seg å ikke være noen suksess, og enn så lenge foretrekker vi vanlige kart. Derimot er det interessant at den bruker kameraet til tegngjenkjenning på skilt. Dette kan meget mulig være en teknikk med uante fremtidige muligheter. Som dyrt leketøy for teknikkinteresserte, er Travelpilot fantastisk, men som navigator er den ikke like imponerende.
 

    Les også

    Google Nest Hub lanseres i Norge

    Google Nest Hub lanseres i Norge

    I dag blir Googles "smart-skjerm" tilgjengelig i norske butikker! Legg til som favoritt
    Nå kommer den raskeste MacBook Pro noen gang

    Nå kommer den raskeste MacBook Pro noen gang

    MacBook Pro nå med 8 kjerner for første gang. Den nye bærbare maskinen kommer i to versjoner på henholdsvis 13” og 15”.Legg til som favoritt
    Asus Zenbook 13 vs. Huawei MateBook 13

    Asus Zenbook 13 vs. Huawei MateBook 13

    Huawei er fortsatt ikke tørre bak ørene, mens Asus lenge har vært dominerende på PC-markedet. Men hvem vinner kampen om å få sine ultralette bærbare med i din bagasje?

    Legg til som favoritt
    Microsoft Surface Pro 6

    Microsoft Surface Pro 6

    Microsoft Surface Pro 6 er den beste hybridmaskinen på markedet. Men den trenger fornyelse.

    Legg til som favoritt
    Smartklokker - Huawei vs. Samsung

    Smartklokker – Huawei vs. Samsung

    Både Huawei og Samsung er klar med nye smartklokker med fokus på fitness og trening. Vinneruret er også det smarteste.

    Legg til som favoritt
    Acer går etter Apple

    Acer går etter Apple

    New York: Etter stor suksess med gaming-PCer, ønsker Acer nå å tiltrekke seg de kreative brukerne. Legg til som favoritt
    Laptopfølelse på iPad Pro

    Laptopfølelse på iPad Pro

    Beskyttelse og bakbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modelleneLegg til som favoritt
    Netgear Orbi Voice RBK50V

    Netgear Orbi Voice RBK50V

    Mesh-nettverk inklusiv Alexa Høyttaler? Låter smart, men Netgear Orbi Voice RBK50V er en god idé som er dårlig utført.

    Legg til som favoritt