data-srcset
4 høyttalere i prisklassen 30-40.000

Snarveien til high-end?

Det er ikke alle forunt å bruke over 30.000 kroner på et par høyttalere. Men etter å ha hørt hva nykommerne i denne prisklassen kan utrette, må vi innrømme at det er forferdelig fristende!

Bare for å sette ting i perspektiv, så finnes det i dag høyttalere som koster alt fra under tusenlappen til over 1 million kroner. Så i absolutt hi-fi målestokk er ikke 30.000 nødvendigvis «dyrt». Men det er ingen tvil om at vi nærmer oss en slags smertegrense for hva de fleste er villig til å betale for et par høyttalere. Ikke minst med tanke på at elektronikken også bør være av tilsvarende kvalitet…

Likevel får vi stadig henvendelser fra lesere som ønsker å lese mer om nettopp slike høyttalere. Kanskje har de oppdaget at disse «high-end light» modellene faktisk gir utrolig mye vellyd for pengene? Ganske riktig så har de utallige høyttalertestene våre vist at forholdet mellom pris og kvalitet når et slags metningspunkt rundt 25.000 kroner, hvor du kan få en nærmest fullkommen og lytefri lydkvalitet – og hvor små forbedringer kan koste svært mye penger.

Som denne testen vil vise, kan du ha mye glede av høyttalere på dette nivået. Og du kan leve med dem i mange, mange år. De kan ta deg med på en reise inn i high-end land der du (med den rette elektronikken) kan gjenskape følelsen av en liveopptreden i egen stue. Men vær advart: Har du først hørt musikkgjengivelse på dette nivået, er det vanskelig å gå tilbake til hermetisk MP3-lyd og reiseradioen på kjøkkenet. Det er fort gjort å bli hekta på god lyd…

Men hvor går egentlig grensen mellom hi-fi og ekte high-end? Etter vår mening begynner det når musikken «slipper tak» fra høyttalerne og gir en fornemmelse av fysisk nærvær i lytterommet. De beste høyttalerne har evnen til å forsvinne i lydbildet, samtidig som de spiller kraftig og rent nok til at musikken ikke bare høres, men føles. Når klangen rører ved både kropp og sjel, og gåsehuden pipler frem, så vet du at du er på rett vei! Og hvem vet, kanskje noen av månedens deltagere kan skape slike følelser?

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
Motta varsler
Varlse meg om
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Produkter i testen
 data-srcset
Testens dyreste høyttaler er også den det knyttes størst forventninger til. Dali Helicon 400 MK2 er arvtageren til en av prisklassens mest kritikerroste høyttalere.

Den første utgaven av Helicon 400 tok oss med storm for noen år siden, og sammen med toppserien Euphonia var de med på å heve Dali sitt image betraktelig. Fra å være best kjent som en produsent av billige dusinvarer, tok de steget opp til å bli en respektert high-end produsent. Og Dali har neppe spart på kruttet når de skulle lage en arvtager til en populære modellen.

Helicon 400 MK2 er med sine 40.000 kroner de klart dyreste høyttalerne i testen, og koster nesten 8.000 kroner mer enn modellen den erstatter. Har Dali foretatt et skikkelig løft i lydkvalitet, eller dreier det seg mer om en kostbar ansiktsløftning? Kvaliteteten på treverk og lakkfinish indikerer ihvertfall at dette høyttaler som koster mye penger å lage, for ikke å snakke om høyttalerelementene.

Helicon 400 bruker Dalis velkjente hybrid diskantløsning, som består av en tradisjonell softdome og en bånddiskant. Målet har vært å kombinere bånddiskantens utstrakte og luftige diskantgjengivelse med domediskantens gode spredning, slik at høyttaleren låter bra selv når du sitter utenfor «sweet spot» eller står oppreist. Og ganske riktig så er det nettopp diskanten Dali har fått mye skryt for i senere tid. Men detaljene til side. Spørsmålet er hvordan de spiller?

Lyden av Dali
Tradisjonelt sett har de danske høyttalerne vært blant de mest utagerende og dynamiske i sin klasse. De nye Helicon-høyttalerne oppleves derimot som mer beherskede enn tidligere, samtidig som de har fått en større grad av nøyaktighet.

I likhet med de finstemte Neeper høyttalerne takler Dali de vanskelige partiene hos Mahler på fortreffelig vis. De har et godt grep om musikken og tegner opp et lydbilde som er mer behagelig tilbakelent, enn akkurat rått og direkte. Totalt sett opplever vi at Helicon 400 MK2 presenterer musikken på en mer avslappet måte enn KEF og Swans, og det gjør at de tidvis også kan oppleves som litt mindre engasjerende å lytte til.

Når vi sammenligner KEF og Dali på storbandmusikk, er det nesten som om de spiller med to forskjellige dirigenter. Mens KEF representerer en nokså illsint og aggressiv ledertype som krever maksimalt av musikerne sine, har Daliene en mer avslappet holdning – på godt og vondt. Det er lett å høre hver minste nyanse i opptaket, men blåserekka antar ikke de samme fysiske dimensjonene med Dali som med KEF.

Bassgjengivelsen strekker seg dypt, og er imponerende kjapp og kontant i anslagene. Helicon 400 MK2 kan imidlertid ikke vise til det samme drivet i dypbassen som det Swans og PSB får til. Det er tydelig at det er finesse og raffinement som står i høysetet på denne modellen. Dalienes største styrke definivt diskantgjengivelsen – den er krystallklar, lett og ledig, og skaper massevis av luft mellom musikerne. På dette punktet er den faktisk skremmende nær de dobbelt så dyre Neeper høyttalerne!

annonse

Det hersker ingen tvil om at MK2-versjonen av Helicon 400 er blitt en mer komplett høyttaler, med klare lydmessige assosiasjoner til den dyrere Euphonia-serien. Samtidig virker det som høyttalerne har blitt mer kresne på elektronikken, og de egner seg derfor best til de som allerede har kostbart utstyr, eller som vil utvikle lydanlegget sitt over tid. En ganske sikker vei til ekte high-end lyd, men ikke nødvendigvis den enkleste eller mest underholdende i dette selskapet.

annonse
Fakta
  • 2 x 6,5" bass/mellomtone
  • 1" softdome/55mm bånd
  • 31,5Hz-27Khz frekvensgang
  • (-3dB)
  • 88dB følsomhet
  • 4 ohm impedans
Pris: 39995 kr
 data-srcset
XQ40 er toppmodellen i den nye XQ-serien fra KEF, med mål om å stille etablerte storheter som B&Ws 700-serie til veggs. Og det som i utgangspunktet virket som en litt anonym deltaker, viste seg å bli testens store overraskelse!

KEF nevnes gjerne i samme åndedrag som Tannoy og B&W, og er blant verdens største høyttalerprodusenter. De er også kjent for å levere varene, enten det gjelder rimelige surroundpakker som de glimrende KHT3005 (årets surroundhøyttalere i 2006) eller prestisjefylte prosjekter som high-end modellen Muon – anerkjent som en av verdens desidert beste høyttalere.

Prismessig så plasserer den nye XQ-serien seg klart mer i retning av høyttalere i den øvre mellomklassen. Men kanskje det likevel er håp om at ytelsen smaker av ekte high-end? Kvalitetsinntrykket fra XQ40er i alle fall førsteklasses –  vårt testeksemplar kom i en svært lekker mahogny-finish, men du kan også velge lønnetre eller svart pianolakk.

Mange vil nok sette pris på at KEF-modellene er enda mer kompakte enn PSB. Men de bærer også klare likhetstrekk med sin slanke og avrundede form. Elementbestykningen er imidlertid radikalt annerledes. Der  PSB har lagt ned store ressurser i bassgjengivelsen, er det mellomtone og diskant som står i sentrum hos den britiske produsenten.

KEFs patenterte Uni-Q membran er en kombinert diskant og mellomtone, der diskanten sitter montert i senter av mellomtonen – ikke så rent ulikt Tannoys Dual Concentric prinsipp. Fordelen med Uni-Q er at diskant og mellomtone-frekvensene spres fra akkurat samme punkt, uten faseproblemene som kan oppstå med separate elementer. KEF benytter seg av denne teknologien i sine rimelige modeller såvel som den dyre Reference-serien.

Lyden av KEF
KEF sitt fokus på det øvre toneregisteret er også klart hørbart når vi spiller musikk gjennom XQ40’ene. I motsetning til PSB klarer KEF å gjengi stemmen til Diana Krall helt uten tendenser til å bli tynn eller spiss. Og måten vokalen hennes males ut på er rett og slett formidabel. Disse høyttalerne kan virkelig synge! Mark Knopflers grovere stemmeleie gjengis ikke det grann dårligere. Tvert imot så oppfører høyttalerne seg som de skulle være koblet direkte til det rustne stemmebåndet hans. I forhold til de øvrige høyttalerne høres det ut som vokalistene har tatt et steg nærmere mikrofonen, og det uten at det blir anstrengende eller masete å lytte til.

På tross av dette, så er det med storbandet Sharp Nine at KEFs ekstreme egenskaper kommer best til uttrykk. XQ40’ene klarer fint å gjengi selv de minste nivåforandringer hos blåserekka, samtidig som de har overskudd nok til å takle de største dynamiske utladningene uten problemer. I mellomtonen er dette en av mest dynamiske høyttalerne vi noensinne har hørt, og det gjør at musikken gjengis med en enorm glød og intensitet.

Om vi skal beskrive lyden av KEF med ett ord, må det bli FRIGJORT. XQ40’ene har en helt spesiell evne til å følge melodien lett og ledig, samtidig som de kan snu seg rundt og eksplodere når musikken krever det – presist, naturlig og realistisk. Dermed blir dette en høyttaler som egner seg like godt til Mahler som Metallica – forutsatt at du kan klare deg uten beinknusende bass. KEF mangler nemlig det saftige frasparket i dypbassen som både Swans og PSB kan vise til, og det gjør at bassrik musikk kan miste noe av drivet.

annonse

På den annen side er det ingen av de mer basstunge høyttalerne som klarer å hamle opp med XQ40 i de mest krevende partiene i Mahlers 9. symfoni. Der Swans og PSB viser tendenser til å bryte opp og mister presisjon, fortsetter KEF å være sterk og klar i formidlingen. XQ40 ligger dermed an til å være vår soleklare favoritt i denne prisklassen – med mindre danskene kan gi dem konkurranse?

annonse
Fakta
  • 2 x 6,5" bass, 6,5" mellomtone
  • 19mm integrert diskantelement
  • 45Hz-55kHz frekvensgang
  • (+/- 3dB)
  • 90dB følsomhet(2,83V/1m)
  • 8 ohm impedans
Pris: 29995 kr
 data-srcset
PSB Synchrony One
Synchrony One er flaggskipet i PSBs nye Synchrony-serie, laget for å takle krevende oppgaver både i hi-fi og hjemmekinosammenheng. Og de kommer godt rustet for jobben!

    Alternativer til 4 høyttalere i prisklassen 30-40.000

     data-srcset

    Velspillende italiensk håndverk

    Ut med den gamle referansehøyttaleren, inn med en ny fra Sonus fabers nye Olympica-generasjon.

     data-srcset

    Ny high-end referanse

    Dynaudio gjør det igjen med Confidence 50 som setter standarden for høyttalere i high-end-klassen.

     data-srcset

    Høyttaler i himmel-klasse

    Danske Audiovector har lagt sin elsk på stadige oppgraderinger. Nå kan vi ikke skjønne annet, enn at deres high-end 3-serie har nådd sitt klimaks.

     data-srcset

    Råfet retrohøyttaler

    JBLs klassiske bestselger er reinkarnert i en av de festligste høyttalerne vi har hørt på lenge.

    (Foto: Produsenten)

    KEFs nye R11 er skremmende gode, og verdt alle pengene, selv om de koster en del.

    (Foto: Produsenten)

    La ikke størrelsen lure deg. Disse høyttalerne spiller forbløffende godt.

    (Foto: Produsenten)

    Kan noen få naboene til å slutte å kjefte? Jeg prøver å høre musikk her!