Smått men blandet

Expert.no

Vi ble egentlig litt overrasket over det faktumet at Expert tilbyr både leiefilmer og nedlastinger. Men utvalget er noe snevert!

Expert.no er hovedsiden til elektrokjeden Expert. Dette er ikke en dedikert filmbutikk som sådan, men man finner raskt frem til linken med ”Last ned film og musikk her” ikonet på venstre side på hovedsiden. Da åpner en ny side som tilbyr både film og musikk. Siden er ganske brukervennlig lagt opp, men hovedvekten av informasjonen på denne siden dreier seg om musikk. Vi finner imidlertid en spalte på anbefalte filmer til høyre på siden, samt en nedtrekksmeny med ulike filmsjangere på venstre side.

Utvalg
Expert.no har et bra utvalg med mange kjente titler. De er ikke bundet av noen spesielle leverandører, og dermed får man tilgang til godbiter fra ulike filmhus. Drama er den største kategorien med over 170 titler, mens action, thriller og komedie har alle mellom 80 og 100 titler. Kategorien for familiefilmer er ca halvparten med 40+ titler.

Kjøpsinfo
Expert forsøker å gjøre det hele brukervennlig ved å tilby ulike guider som gir god steg for steg informasjon om hvordan man går frem ved både kjøp og leie. Spesielt i forbindelse med DRM (kopibeskyttelse) kan det være litt plundring, og her finner man en god forklaring på problemstillingene. En testfil for videokvalitet er tilgjengelig med en egen link, men denne fungerte ikke. Dette trekker selvfølgelig ned på inntrykket av tjenesten da spesielt nye kunder vil ønske å kunne teste dette. Betaling skjer lettest med kredittkort, med Expert tilbyr også en kontoløsning med etterfakturering.

Expert.no sin filmtjeneste er et litt halvhjertet forsøk. Hjemmesiden bærer litt preg av å være en typisk ”tilleggs” tjeneste fremfor en hovedgeskjeft, litt på siden av hovedforretningsideen. Likevel har de fått med seg bra med titler, og man trenger ikke lete lenge før man finner en film man gjerne vil se eller leie. Kun ca 60% av titlene har trailere tilgjengelig, som avspilles ved å trykke på den oransje pilen under omslagsbildet. Kjøpsprisene ligger på rundt 100-lappen, mens leieprisene ligger på mellom 20 og 30 kroner. Hovedvekten av det som tilbys er kjøpefilm, og mye av det som er til leie er gammelt.
Når man har registrert seg som bruker kan man velge å se kjøpefilmen direkte, uten å måtte vente på å laste den ned først. Man kan så laste den ned ved en senere anledning. Filmer er sortert på ulike sjangere, noe som gjør det lettere å finne frem. Ulike guider som ”hjelp for nedlastning” er bra gjennomført. Guiden for hvordan man kobler PC-en til tv er imidlertid kraftig foreldet, og linken til WMV testfilen virket ikke.

Litt av hvert

Filmarkivet.no

Filmarkivet er nettopp det, - et arkiv med alt fra reklamesnutter til gamle norske klassikere, men også en god porsjon nyheter til en grei pris.