: Test av 5 gulvhøttalere

Høyttalerfest!

Ute etter en stilig høyttaler som kan gi deg konsertfølelse hjemme i stua uten å sprenge budsjettet? Da kan en av disse høyttalerne være rett for deg.

Lyd & Bilde mener

Kraftfull og musikalsk Dyp og presis bassgjengivelse
En smule grovkornet i diskanten
3-veis gulvhøyttaler
1" diskant (titandome)
5 ¼" mellomtone
2 x 6 ½" bass
<b>Pris: kr 9000</b>
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 9000 kr

Tar man en kikk på dagens høyttalere kan det virke som tiden har stått stille. Høyttalerne ser jo tross alt ut som de alltid har gjort, mer eller mindre, mens tv-ene våre er blitt flatere og musikksamlingen er flyttet fra spinnende plater til en vibrerende telefon på innerlomma. Det mange ikke vet, er at det skjer mer utvikling på høyttalerfronten nå enn noen gang før, rett og slett fordi det er blitt mer konkurranse om forbrukernes gunst.
De fremste høyttalerprodusentene må jobbe hardere for å ligge et steg foran de kinesiske billigprodusentene, og dette får stor innvirkning på hvilken lydkvalitet du og jeg kan kjøpe for pengene våre. Høyttalerprodusentene sprenger stadig grenser for den ypperste lydkvaliteten som kan oppnås, men det er enda mer forbløffende å se (og ikke minst høre) hvor god lydkvalitet man kan få fra en relativt rimelig høyttaler i dag. Det er høyttalerne mellom 10 000 og 15 000 kroner et godt eksempel på: Her kan du nå kjøpe høyttalere med lekker design, flotte materialvalg og avansert teknikk som tidligere var forbeholdt langt dyrere høyttalere.

SLIK TESTET VI Til denne sammenligningen har vi tatt for oss fem ulike høyttalere mellom 9000 og 16 000 kroner. Vi har som vanlig lagt aller størst vekt på lydkvaliteten, men ser også på hvor fleksible høyttalerne er med tanke på plassering og forsterkervalg. Vi leter ikke bare etter høyttaleren med best lyd, men også den som gir mest for pengene. Og hvem vet, kanskje vi kan finne begge deler blant disse fem kandidatene?

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 3 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Gammel klassiker i ny drakt

At Bowers & Wilkins CM-serie er blant de mest populære høyttalerne i denne prisklassen er lett å forstå når man lytter til de kompakte, men kraftfulle CM7.

Lyd & Bilde mener

Fyldig og varm lyd Glassklar melllomtone
Litt upresis bass
  • 3-veis gulvhøyttaler
  • 1" diskant
  • 5" mellomtone
  • 6,5" bass
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 13000 kr

CM-serien fra Bowers & Wilkins har rukket å bli en anerkjent høyttalerserie siden den ble introdusert for flere år siden. Stikkordene er et minimalistisk kabinettdesign og flere konstruksjonsdetaljer hentet fra den dyrere 800-serien. Da den nye toppmodellen CM9 ble introdusert, fikk også de øvrige modellene en ansiktsløftning med nytt utseende i lekker svart pianolakk. De store CM9 har vært en trofast referanse hos oss i lengre tid, men hvis du synes disse blir i største laget, kan CM7 være et bra alternativ. I forhold til storebror med doble basser og 7’’ FST-mellomtone nøyer CM7 seg med 5’’ mellomtone og en enkelt bass, i et mer kompakt kabinett. Dermed får de også en mindre dominerende fremtoning.

Lydkvalitet
Lyden fra CM7 har, som man kan forvente, mye til felles med storebror CM9, men er litt rundere i kantene. Hele lydbildet er tilpasset at høyttaleren ikke har like mye kraft å rutte med. Derfor er diskanten en smule mer behersket, og bassgjengivelsen er ikke like hardtslående. Til litt mindre rom kan CM7 imidlertid gjøre en vel så god jobb som CM9.

Det aller første man legger merke til ved den mellomste broren i CM-serien er den forbløffende åpenheten de har i mellomtoneområdet. Stemmegjengivelsen er skremmende realistisk, og både manns- og kvinnestemmer klinger friskt ut, uten å verken bli for bløte eller harde. Diskanten er veldig finoppløst, men samtidig behagelig å lytte til. Den jobber på lag med mellomtonen og hjelper til med å lage et stort lydbilde med massevis av «luft» rundt instrumentene.

Bassgjengivelsen har rikelig med vekt bak seg, men føles også litt «tung» ved at den ikke er særskilt godt definert i anslagene. Den 6,5 tommer store bassdriveren må jobbe over et bredt frekvensområde, og den oppleves ikke som spesielt presis når det kommer til å gjengi ulike tonehøyder. Det duger for det meste bra til pop og rock, og synthbass går bra, men flyter litt sammen ved gjengivelse av f.eks. kontrabass.

Høyttalerens distinkte og avslørende lydkarakter gjør at den umiddelbart vil falle i smak hos tilhengere av akustisk og klassisk musikk, så vel som hiphop og elektronika. De som lytter mest til tyngre rock vil nok derimot foretrekke en høyttaler med mer sprut i de lavere oktavene, som samtidig er litt mindre avslørende. Høyttalernes fremtredende mellomtone er nemlig temmelig nådeløs mot dårlige og hardt komprimerte opptak.

Konklusjon
CM7 er en høyttaler med svært mange positive egenskaper. Den kanskje største styrken er det homogene lydbildet, som gir en følelse av å lytte til musikk snarere enn kun lyd som kommer ut av en høyttaler. De har rikelig med trøkk og engasjement, og passer utmerket til middels store stuer. CM7 er en fin allroundhøyttaler som du kan lytte til i timevis uten å gå lei!

Musikalsk fyrverkeri

Før testen var omme fikk testrommet vårt nok et vakkert besøk: En høy og slank høyttaler med basselementer så langt øyet kan se! System Audio Mantra 60 er en høyttaler som låter like spennende som den ser ut. Bak den slanke og høyreiste figuren skjuler det seg en kruttsterk lydgjengivelse som det er lett å bli hekta på. Stort mer kan vi ikke forlange av en høyttaler til 15 000 kroner!

Lyd & Bilde mener

Varm og fyldig klang Heftig og dynamisk bassgjengivelse Spiller høyt og rent
Ingenting
  • 3-veis gulvhøyttaler
  • 1" diskant
  • 4,5" mellomtone
  • 4 x 3,5" bass
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 15000 kr

System Audios siste kreasjon bærer navnet Mantra 60, og er på mange måter en fullbyrdelse av filosofien «smått er godt»! Sjefkonstruktør Ole Witthøft har nemlig klokketro på at flere små og raske basselementer gjør en bedre jobb enn ett stort og tregt et når det kommer til å gjengi musikk med dynamikken i behold. Derfor har Mantra 60 hele fire 4,5-tommers elementer som deler på bassoppgavene, mens mellomtone og diskant besørges av enda to elementer i en separat del av kabinettet. Denne ganske uvanlige elementbestykningen bidrar til å gi høyttalerne sine slanke og høyreiste proporsjoner, men har også lydmessige fordeler fordi det skaper en «linjekilde» med reduserte refleksjoner fra gulv og tak.

Lydkvalitet
Med så mange høyttalerelementer er det nesten lov å forvente en «vegg av lyd» fra disse høyttalerne, og det får man saktens også. Mantra 60 har ikke bare det største og bredeste lydbildet i testen, men er også svært presis når det kommer til å tegne opp konturene av musikere som står foran deg. Klangbalansen er rund og varm, med skikkelig «snert» i trommeslagene. Det blir også raskt klart at disse høyttalerne gjerne trives med å spille ordentlig høyt!

Vi forventet aller mest en heftig bassgjengivelse, men ble egentlig mest imponert over den florlette og behagelige diskantgjengivelsen. Mantra 60 behersker det å ha god klarhet uten å bli påtrengende, aggressiv eller overdrevet på noen måte. Slik sett kan de minne litt om de tyske Elac-høyttalerne, bare med en ekstra dose driv og engasjement. System Audio har virkelig lykkes med bassgjengivelsen på denne høyttaleren. Den er ikke overdrevent fyldig, og ved første lytt kan det nesten virke som høyttalerne har mindre bass enn mange av konkurrentene. Lengre tids lytting avslører imidlertid at høyttalerne har rikelig med tyngde når det virkelig gjelder, med svært god rytmisk presisjon og et klart skille mellom tonehøydene. SA har valgt nøyaktighet fremfor buldrebass, og det er etter vår mening en helt riktig prioritering i denne prisklassen.

Konklusjon
System Audio Mantra 60 er en høyttaler som låter like spennende som den ser ut. Bak den slanke og høyreiste figuren skjuler det seg en kruttsterk lydgjengivelse som det er lett å bli hekta på. Mantra 60 kan spille høyt og rent nok til å rocke på hjemmefesten eller i hjemmekinoen, men har også nok «stillhet» til å gjengi de sarteste musikkstykkene med detaljene i behold. Stort mer kan vi ikke forlange av en høyttaler til 15 000 kroner!

Best blant de minste

Den nye Ki-serien (i for improved) benytter det samme slanke og plasseringsvennlige kabinettet som før, men det er også stort sett det eneste som står igjen av de opprinnelige K3-ene. Både elementer, delefilter og terminaler er nytt, og det er lagt spesiell vekt på å gjøre høyttalerne mer effektive enn forgjengerne, gjennom Audiovectors nye delefilter med Dynamic Feed Forward-teknikk. Audiovector og konstruktør Ole Klifoth tilbyr som vanlig også sine høyttalere i flere kvalitetssteg. Her tester vi den aller grommeste Signature-utgaven, som har ny vibrasjonsdempende sokkel og et annet diskantoppheng enn standard- og Super-modellene.

Lydkvalitet
Ki3 er konstruert for å være fleksibel med hensyn til plassering, men ironisk nok er også ytelsen veldig avhengig av hvordan man plasserer dem. Om du setter dem langt ute på gulvet slik det er vanlig å gjøre i hi-fi sammenheng, låter de ganske slankt og anemisk sammenlignet med de andre høyttalerne i testen. Bassen ruller av ganske tidlig og lyden får ikke det nødvendige fundamentet.

Tettere opp mot veggen blir det derimot andre boller. Tett veggplassering har nemlig en tendens til å forsterke de laveste frekvensene, og dette utnytter Ki3 Signature til sin fordel. Den på forhånd litt slanke bassgjengivelsen snudde seg til å bli adskillig fyldigere og mer utstrakt nedover i frekvens når vi satte høyttalerne ca. 30 centimeter fra veggen, som er det produsenten anbefaler. Vi opplevde også at bassen ble kjappere og bedre definert, ganske enkelt fordi høyttalerne «kobler» bedre og spiller mer på lag med lytterommet med denne plasseringen.

Mange hi-fi-entusiaster fnyser av plassering tett mot vegg fordi det pleier å drepe alt som heter dybde og presisjon i lydbildet. Men her har Audiovector åpenbart et par triks i ermet, for lydbildet er overraskende stort, med glimrende dybdeperspektiv og romfølelse, selv når høyttalerne står tett mot vegg med et stort hi-fi-rack midt imellom seg.

Lyden er som vi kjenner fra Audiovector, relativt fremadlent og energisk i spillestilen, og takler pop, rock og hiphop så vel som akustisk musikk uten å blunke. Mellomtonen er ikke fullt så fyldig og krisp som det B&W CM7 presterer, og Audiovector klarer heller ikke å by på helt den samme oppløsningen i diskanten som Elac FS207. Derimot er det bra snert i diskanten og rytmesansen er skikkelig god.

Konklusjon
Ikke la deg lure av det kompakte utseendet. Det bor nemlig langt mer lyd i disse høyttalerne enn man skulle tro ut fra størrelsen, og de gir svært bra resultater i små til middels store stuer. Mens mange av de andre høyttalerne i testen faller sammen og blir for basstunge ved plassering nær vegg, klarer K3 å bevare en bra balanse. Dette gjør dem velegnet til bruk i små rom og stuer hvor plasseringsfleksibiliteten ikke er like stor.

Oppsummering
FET LYD TIL SLANK PRIS!
Testen viser at høyttalerne i denne prisklassen har mange gode kvaliteter, men du får ikke nødvendigvis alt på en gang. Eller kanskje gjør du det? Å skulle kåre den beste høyttaleren blant så mange gode kandidater er ikke lett, men System Audio Mantra 60 har så mange gode kvaliteter at de stikker seg ut som en verdig vinner.

Om du kobler disse høyttalerne sammen med en god forsterker eller receiver i samme prisleie, vil du oppleve en lydkvalitet som er langt tøffere, mer dynamisk og mer realistisk enn man forventer i denne prisklassen. I denne testen peker det seg også ut et aldri så lite røverkjøp. Den nye toppmodellen i Image-serien, PSB Image T6, var først antatt å skulle koste rundt 12 000 kroner. Lydmessig er det heller ingen tvil om at de hører hjemme i dette selskapet – Image T6 spiller nemlig alle typer musikk på en svært overbevisende måte, med bunnsolid bass og fyldig, ufarget klang. Når det viser seg at høyttalerne ikke skal koste 12 000, men bare 9000 kroner, er det ingen tvil om at PSB er tilbake i full vigør når det gjelder å ha høyttalere som gir mye for pengene.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Balansekunstneren

Elac FS207 er en såkalt 2 ½-veiskonstruksjon der de to basselementene deler på mellomtonen, men bare det nederste basselementet spiller dypbass. På denne måten kan de oppnå høy effektivitet og bred frekvensgang fra en kompakt høyttaler. FS207 er en av de minste høyttalerne i testen, men til gjengjeld er den avansert på innsiden.

FS207 bruker faktisk samme diskantelement som de langt dyrere storebrødrene FS249, og har dermed et ess i ermet i forhold til andre høyttalere i prisklassen. Den spesielle bånddiskanten bruker effektive neodymmagneter, og kan gjengi frekvenser helt opp til 50 kHz. De blanke basselementene er laget i en ”sandwich”-konstruksjon hvor produsenten har limt et tynt lag aluminium utenpå en pappmembran for å oppnå de rette lydmessige egenskapene. Kraftige bi-wiring-terminaler tillater høyttalerkabler av skikkelig kvalitet, og sist, men ikke minst er høyttalerne utstyrt med en stødig sokkel som kan påmonteres enten spikes eller gummiføtter.

Lydkvalitet
Skal vi beskrive lyden av Elac med bare ett ord, må det bli «smooth». Lydgjengivelsen er veldig glatt, rund og behagelig. Den silkemyke mellomtonen nærmest kjærtegner øregangene våre og blir aldri hard i kantene. Fra testen av FS249 drar vi også kjensel på den finkornede diskantgjengivelsen, som gjengir massevis av detaljer uten å bli anstrengende å lytte til.

Elac FS207 A er ikke en type høyttaler som er full av imponatorfaktorer. Bassen er stram og presis, uten påfallende ujevnheter, og oppover i mellomtone og diskant har de en besnærende åpenhet og evne til å gjengi hver minste detalj uten å overfokusere. Elac behersker denne balansekunsten svært godt, og gjør at høyttalerne bør kunne gi godt resultat med en rekke ulike typer elektronikk.

Den kanskje fremste egenskapen til Elacene er at de virker avstemt for å låte best på et «sivilisert» lyttenivå. Det er ikke noe behov for å «dra på» med volumrattet for å få et solid og tydelig lytteinntrykk – her faller ting på plass allerede på et behagelig lyttenivå. Det er selvfølgelig mulig å spille skikkelig høyt når man ønsker, og Elacene krever ikke spesielt mye effekt for å gjøre akkurat det.

Elacene oppleves ikke like nådeløst avslørende som B&W CM7, og er mer tilgivende overfor dårlige opptak. Likevel fremstår de ikke som de mest logiske rockehøyttalerne i testen. Den raffinerte diskantgjengivelsen blir en anelse for behersket, og høyttalerne holder litt igjen på dynamikken når man spiller virkelig høyt.

Konklusjon
Vil du ha en høyttaler som låter nydelig og avslappet på det meste av musikk, kan FS207 være veien å gå. Elac har klart å bevare forbausende mange av kvalitetene fra den nesten tre ganger så dyre FS249, deriblant utsøkt diskantoppløsning, klangmessig presisjon og taktfast bassgjengivelse i et mindre format.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Kraft og kontroll

PSB har alltid vært synonymt med begrepet mye for pengene. Omtrent samtidig med at NAD snudde hi-fi-verdenen på hodet med sine budsjettforsterkere, vakte PSB oppsikt med de rimelige, men svært vellydende høyttalerkonstruksjonene sine. PSB kunne på sitt beste spille fletta av konkurrenter til flere ganger prisen, og datidens toppmodell Stratus Gold var lenge den rimeligste høyttaleren som fikk æresbenevnelsen Class A i amerikanske Stereophile. Den første Image-serien så dagens lys i 1999, og har siden den gang vært blant PSBs mest populære høyttalere. På toppmodellen i Image-serien, T6, har PSB blant annet jobbet spesielt med bassløsningen, for å få en så jevn og uniform bassgjengivelse som mulig.

Lydkvalitet
Vi begynte testen av Image T6 med å sette dem opp i testrommet klar for innspilling, men kunne naturligvis ikke dy oss fra å høre litt på dem. Det skulle vi ikke ha gjort! Vi endte med å bli sittende, og før vi visste ordet av det hadde vi lyttet gjennom favorittlåtene våre både en og to ganger. Image T6 er definitivt en høyttaler som vekker nysgjerrigheten, fordi man hører langt flere detaljer enn man er vant til, uten at «lyden» kommer i veien for musikken.

T6 er riktignok ganske store høyttalere, men vi ble likevel imponert over den kraftfulle og dynamiske bassgjengivelsen, som bokstavelig talt slår beina under flere av konkurrentene. Lydbildet er fjellstøtt, og instrumentklangen slår ut i rommet med forbløffende størrelse og kraft. Selv en anerkjent høyttaler som B&W CM7 må se seg slått av de nye T6-ene når det kommer til presis og utstrakt bassgjengivelse.

Høyttalerne låter rett og slett beintøft på pop og rock, men har også kontroll og ro over seg til å gjengi krevende klassiske verker på en overbevisende måte. Neppe tilfeldig, da sjefen sjøl, Paul Barton, er en ivrig fiolinist og instrumentmaker på fritiden. Barton har alltid vektlagt at høyttalerne skal ha en naturlig klang, og verken legge til eller trekke fra noe fra lydopptaket. Image-serien virker likevel å ha et litt mer punchy og moderne klangbilde over seg enn de ultrakorrekte Synchrony- og Imagine-seriene. Denne stilen viser seg å passe de kanadiske høyttalerne bra, og selv om Image ikke er like raffinert oppover i diskantområdet som de dyrere Elac FS207 med sine bånddiskanter, scorer PSB enda høyere på ren og skjær underholdningsfaktor.

Konklusjon
PSB Image T6 er den eneste høyttaleren i testen som dukker under 10 000 kroner, men den står ikke tilbake for noen av deltakerne når det gjelder lydkvalitet. Du må riktignok ta til takke med en noe enklere finish og et noe traustere, mer firkantet formspråk enn enkelte av konkurrentene, men til gjengjeld får du en stor høyttaler med høy presisjon og massevis av spilleglede. Til knappe 9000 kroner er T6 et udiskutabelt røverkjøp!

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Les også

    Det var en gang at Apples MacBook Air var det helt naturlige valget hvis man skulle ha en rimelig og ultraslank bærbar maskin. Er det fortsatt tilfellet?
    Marantz Model 30 er en praktfull forsterker for både øyne og ører, og kvaliteten går utenpå det meste.
    En nettverksspesialist og et high-end-lydselskap har sammen laget en smart-høyttaler i hi-fi-kvalitet.
    Lyden fra den enorme V8-eren klarer ikke å overdøve anlegget, som er et selvsagt valg på en BMW.

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Annen utgave av den minste Citation-smarthøyttaleren.
    For prisen av et par støykansellerende hodetelefoner gir Philips Fidelio X3 uendelig mye bedre lyd.
    Xperia 5 II er ikke bare like bra som Xperia 1 II, den er i flere tilfeller bedre!
    Sony A85 er en jevnt over glimrende OLED-TV med flott bilde og usynlig, men tydelig lyd!
    Denons jubileums-spiller kan ta seg kjærlig av CD-ene dine i mange år fremover. Men strømmingen får en kald skulder.
    Vi spurte, leserne svarte. Med nesten 4500 stemmer er iPhone 11 kåret som vinner av kamerablindtesten.
    Sonus faber Lumina III er det opplagte valg av høyttalere til mindre rom
    Samsung HW-Q950T er den nyeste toppmodellen, og den skuffer ikke. Denne lydplanken er det krutt i!
    Med sin saftige kontrast og fargestrålende Ambilight-lys, gir Philips OLED805 en virkelig heftig bildeopplevelse.
    OnePlus 8T er et kompromiss. Derfor må man holde tungen rett i munnen hvis man vurderer et kjøp. For de fleste er OnePlus 8T blant de beste mobiltelefonene på markedet, mens forbrukere med spesielle behov bør se etter noe annet.
    Endelig et Wi-Fi 6 meshnettverk som folk flest har råd til. Er det bare å spenne sikkerhetsbeltet og gjøre klar for superhastigheter?
    Dyson Lightcycle Morph er noe helt for seg selv. Den kan det meste, men samarbeider dårlig.