Enda mer kontrast med HDR10+

Samsung og Panasonic samarbeider med filmbransjen om den nye videostandarden HDR10+.
forfatter

Samsung og Panasonic samarbeider om en ny, oppdatert HDR-standard kalt HDR10+ . Den skal oppnå de samme tekniske fordelene som det konkurrerende formatet Dolby Vision. Nå har de også fått med viktige innholdsleverandører som Warner og 20th Century Fox med i alliansen. Det nye formatet har også fått sin egen offisielle logo. Dermed er «formatkrigen» i gang for alvor!

HDR10+: Forbedret HDR-standard

HDR (High Dynamic Range) er en av de hotteste trendene på TV-fronten for tiden. Det nye videoformatet gir en markant forbedring i kontrast, lysstyrke og fargedybde. Nesten alt av dagens HDR-innhold er kodet i den åpne HDR10 standarden. Utvalgte titler er også tilgjengelig i det konkurrerende Dolby Vision formatet, som har en del tekniske fordeler – deriblant dynamiske metadata, som tillater en større variasjon i kontrastforhold fra scene til scene enn HDR10.

Dolby Vision krever at både TV-produsenter og innholdsleverandører bruker Dolbys egne hardware og softwareløsninger, i tillegg til å betale lisenskostnader. Nettopp derfor er det ikke alle TV-produsenter som har vært like ivrige på å støtte dem. Mens LG og Sony har trykket Dolby til sitt bryst, har konkurrenter som Samsung og Panasonic gått sammen om et alternativt format: HDR10+.

(Foto: Produsenten)

HDR10+

Den nye HDR10+ plattformen skal etter planen rulles ut I løpet av 2018 og vil bli å se på både TV-skjermer, UHD Blu-ray spillere og fremtidige UHD Blu-ray filmtitler. Amazon har også kunngjort at de vil gjøre alle sine HDR-titler (deriblant The Grand Tour) tilgjengelig I HDR10+ format.

Lyd & Bilde deltar på CES-messen i Las Vegas neste uke, hvor det forventes at en rekke TV-produsenter deriblant Samsung og Panasonic vil demonstrere TV-er med HDR10+ format. Følg med oss!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.