BLACK FRIDAY TILBUD PÅ LYD & BILDE. 50% BARE I DAG! SE TILBUDET HER!

– Vil revolusjonere musikkindustrien

NTNU-studenter har utviklet en plattform hvor artister kan strømme sine konserter live på nett. Til hele verden.

Feat.fm, som tjenesten heter, er en oppstart fra NTNUs Entreprenørskole i Trondheim. En plattform der artister kan strømme live, interaktive og sosiale konserter på nett, og hvor publikum kan gi feedback til artisten og samhandle med andre fans under konserten. Artister vil etterhvert selv kunne sette en billettpris, og fans vil kunne
velge å gi bidrag utover dette via en “tips”-funksjon.

Idéen fikk studentene Andreas H.F. Olsen, Martin Sahlen og Mathias Rygh etter å ha sett seg lei av Spotify-spillelister på vorspiel, som uten unntak ble avbrutt av at det alltid var noen som “bare må høre denne sangen nå!” Så hvorfor ikke outsource musikken til profesjonelle?

Ny inntektsstrøm
”Alle artister ønsker spillejobber, det er der de tjener penger! Hva om man kunne hjelpe dem, både med en ny inntektsstrøm og en måte å komme tettere på fans fra hele verden?” står det retorisk skrevet i en pressemelding.

Strømmetjenester som Spotify, Wimp og Soundcloud har gjort det mulig for selv mindre artister å nå ut til en internasjonal fanskare, men det påpekes korrekt at når inntektene kommer fra konsertene blir det vanskelig, tidkrevende og dyrt å nå ut til disse med vanlige turneer og konserter.

Stor interesse
Andreas, Martin og Mathias tok med seg ideen til Boston sommeren 2013 i regi av Entreprenørskolen og fikk en kickstart på prosjektet. Da de kom tilbake til Trondheim hadde de ikke bare med seg en forretningsplan i kofferten, men også et nettverk av rådgivere fra musikkbransjen i USA. Teamet ble raskt utvidet med Sigve Sebastian Farstad og Christoffer Tønnessen, begge fra Datateknikk på NTNU, og det ble hentet inn midler gjennom Innovasjon Norge, Spark NTNU og NTNU Discovery. Dermed satte både forretnings- og teknikkutvikling fart, og feat.fm lanserte sin beta-versjon den 2. november, med mål om at feat.fm skal bli den foretrukne strømmetjenesten for interaktive livekonserter både for artister og for fans over
hele verden.

Mange konserter strømmet allerede
I forbindelse med betatestingen av plattformen har feat.fm gjestet konserter fra en rekke ”nye og lovende norske artister”. Under testingen er alle konserter gratis for publikum, og skal vi tro pressemeldingen, er teamet overveldet over alle de positive tilbakemeldingene de har fått fra både artister og fans: “Vi har til gode å møte på artister som ikke er interessert, og ingen konserter har hatt færre enn 100 tilskuere!” Da teamet sparket i gang sin “Beta – volume 2” i februar i år var det med ingen ringere enn Kvelertak, en konsert som hadde over 3400 visninger på nett, med tilskuere fra over 70 land, som i snitt gjestet nettstedet i over 35 minutter hver! Dette vakte stor interesse blant spillesteder, festivaler og ikke minst større aktører innen norsk musikk- og medieindustri, og feat.fm har nå prøveprosjekter på gang med Wimp, Dagbladet Media, Tou Scene i Stavanger, Studenthuset Rokken i Volda, Rock City i Namsos, i tillegg til å være i samtaler med både Parkteateret i Oslo og festivalen Vinjerock.

feat.fm har også høstet annerkjennelse i startup-miljøet, og med en andreplass i musikkbransjens eget “MashUP” vant de kontorplasser for et år på MashUP Innovation Hub på 657 i Oslo. I de siste ukene har de også vunnet både publikumsprisen på Technoport og tidenes første LIFT – elevator pitch-konkurranse. Nylig ble de også nominert til årets Nordic Startup Awards som en av fem norske kandidater i kategorien “Best Newcomer”. Hvem som går av med seieren her avgjøres den 22. mai klokken 10.00, og man kan stemme på feat.fm her: http://tinyurl.com/votefeatfm

Mer info:
http://feat.fm

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Nå kan du spare mye penger på nytt kamera
AKMs DAC-fabrikk har brent ned, som krøpler produsentene i flere måneder. Slik responderer hi-fi-bransjen.
Black Friday er på trappene. Slik holder du deg trygg, mens du sikrer deg de beste kjøpene.
Duoen bak The Rain får fornyet tillit hos strømmegiganten.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Nå er det bare tre uker til vi igjen kan humre og le med sjarmerende Johanne & Co.
Risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp.
Light Speaker fra svenske Transparent er ikke som andre trådløse høyttalere.
Popprinsessen går helt nye veier - nå på Disney+.
Fujifilm GFX100 får 400 megapiksler!
Ifølge flere kilder har Samsung ingen planer om en Galaxy Note 21. Note-serien skal erstattes av Galaxy Z Fold 3.
HBO Nordic tar "en dansk en" - lanserer snart sin første danske serie.
Unngå bomkjøp på Black Friday – gå etter testvinnerne!
Den taiwanske produsenten av mopeder og motorsykler vil avduke sin KYMCO F9 elektriske scooter på torsdag.
Dette er hodetelefonene du bør kjøpe i år.
Serien består av seks episoder og er basert på den kritikerroste podcasten Equinox 1985 av Tea Lindeburg og har blant andre Danica Curcic (Broen, Kriger) og Lars Brygmann (Dicte) på rollelisten.
Nedtellingen til Black Friday har startet, her er TV-ene vi anbefaler å ha i kikkerten!