Search
Generic filters

– Vil revolusjonere musikkindustrien

NTNU-studenter har utviklet en plattform hvor artister kan strømme sine konserter live på nett. Til hele verden.

Feat.fm, som tjenesten heter, er en oppstart fra NTNUs Entreprenørskole i Trondheim. En plattform der artister kan strømme live, interaktive og sosiale konserter på nett, og hvor publikum kan gi feedback til artisten og samhandle med andre fans under konserten. Artister vil etterhvert selv kunne sette en billettpris, og fans vil kunne
velge å gi bidrag utover dette via en “tips”-funksjon.

Idéen fikk studentene Andreas H.F. Olsen, Martin Sahlen og Mathias Rygh etter å ha sett seg lei av Spotify-spillelister på vorspiel, som uten unntak ble avbrutt av at det alltid var noen som “bare må høre denne sangen nå!” Så hvorfor ikke outsource musikken til profesjonelle?

Ny inntektsstrøm
”Alle artister ønsker spillejobber, det er der de tjener penger! Hva om man kunne hjelpe dem, både med en ny inntektsstrøm og en måte å komme tettere på fans fra hele verden?” står det retorisk skrevet i en pressemelding.

Strømmetjenester som Spotify, Wimp og Soundcloud har gjort det mulig for selv mindre artister å nå ut til en internasjonal fanskare, men det påpekes korrekt at når inntektene kommer fra konsertene blir det vanskelig, tidkrevende og dyrt å nå ut til disse med vanlige turneer og konserter.

Stor interesse
Andreas, Martin og Mathias tok med seg ideen til Boston sommeren 2013 i regi av Entreprenørskolen og fikk en kickstart på prosjektet. Da de kom tilbake til Trondheim hadde de ikke bare med seg en forretningsplan i kofferten, men også et nettverk av rådgivere fra musikkbransjen i USA. Teamet ble raskt utvidet med Sigve Sebastian Farstad og Christoffer Tønnessen, begge fra Datateknikk på NTNU, og det ble hentet inn midler gjennom Innovasjon Norge, Spark NTNU og NTNU Discovery. Dermed satte både forretnings- og teknikkutvikling fart, og feat.fm lanserte sin beta-versjon den 2. november, med mål om at feat.fm skal bli den foretrukne strømmetjenesten for interaktive livekonserter både for artister og for fans over
hele verden.

Mange konserter strømmet allerede
I forbindelse med betatestingen av plattformen har feat.fm gjestet konserter fra en rekke ”nye og lovende norske artister”. Under testingen er alle konserter gratis for publikum, og skal vi tro pressemeldingen, er teamet overveldet over alle de positive tilbakemeldingene de har fått fra både artister og fans: “Vi har til gode å møte på artister som ikke er interessert, og ingen konserter har hatt færre enn 100 tilskuere!” Da teamet sparket i gang sin “Beta – volume 2” i februar i år var det med ingen ringere enn Kvelertak, en konsert som hadde over 3400 visninger på nett, med tilskuere fra over 70 land, som i snitt gjestet nettstedet i over 35 minutter hver! Dette vakte stor interesse blant spillesteder, festivaler og ikke minst større aktører innen norsk musikk- og medieindustri, og feat.fm har nå prøveprosjekter på gang med Wimp, Dagbladet Media, Tou Scene i Stavanger, Studenthuset Rokken i Volda, Rock City i Namsos, i tillegg til å være i samtaler med både Parkteateret i Oslo og festivalen Vinjerock.

feat.fm har også høstet annerkjennelse i startup-miljøet, og med en andreplass i musikkbransjens eget “MashUP” vant de kontorplasser for et år på MashUP Innovation Hub på 657 i Oslo. I de siste ukene har de også vunnet både publikumsprisen på Technoport og tidenes første LIFT – elevator pitch-konkurranse. Nylig ble de også nominert til årets Nordic Startup Awards som en av fem norske kandidater i kategorien “Best Newcomer”. Hvem som går av med seieren her avgjøres den 22. mai klokken 10.00, og man kan stemme på feat.fm her: http://tinyurl.com/votefeatfm

Mer info:
http://feat.fm

Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Snart får vi nordmenn nok en strømmetjeneste å velge imellom.
En mer kompakt og billigere modell av Sony Xperia 1 II. Men med nesten alle de samme spesifikasjonene.
Snart kommer nok en svensk originalserie fra strømmegiganten.
SteelSeries Arctis 9 er et trådløst hodesett med surroundlyd, som funker til både PC og PlayStation-konsollene.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kompakt high-end med nok krefter.
En nærmere kikk på både innsiden og utsiden av de nye Xbox-ene.
GoPro Hero9 Black har 5K video, enda bedre videostabilisering – og endelig selfie-skjerm.
30. oktober slipper Disney+ sesong 2 av The Mandalorian.
Og prisene blir relativt hyggelige.
Vidvinkelzoom og lyssterk 50mm til Nikon Z.
Med to nye iPads viste Apple ved gårsdagens lansering at verdens mest populære nettbrett, som har ti-års jubileum i år, er kommet for at bli.
Nå måler den også oksygennivået i blodet ditt.
United States Customs and Border Protection har beslaglagt et større parti OnePlus Buds trådløse ørepropper. Myndighetene vurderer at OnePlus har kopiert Apples AirPods.
De fleste spesifikasjonene vet vi allerede. Nå har det kommet nyheter om kameramodulen på den kommende smarttelefonen fra OnePlus.
Med Motorola Razr 5G og Motorola Moto G9 Plus er kinesiske Lenovo klar med mobiler til både store og små lommebøker
Sony lanserer a7C, det minste fullformatkameraet.