Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Pluss for elektronikkbransjen

Nordmenn handler fremdeles store mengder elektronikk. Omsetningen økte til 27,52 millarder i 2010 på tross av fallende priser, en økning på 6 prosent. Og det var mobiltelefoner som økte mest med 30 prosent.

Skrevet av / 08.02.11 - 14:52
Pluss for elektronikkbransjen

Totaltallene pekte oppover for elektronikkbranjsen i 2010. Omsetningen av TV holder seg høyt og vi kjøper stadig større skjermer. Men omsetningen av lyd og bildeprodukter isolert sett falt fra 8,7 milliarder kroner til 8,06 milliarder. En nedgang på 7,9 prosent.
– For første gang viste salget av hvitevarer og småelektriske produkter høyere verdi enn lyd- og bildeproduktene. Den viktigste grunnen til dette er at gjennomsnittsprisene har sunket mye de siste årene, mens prisene for elektriske husholdningsapparater har holdt seg ganske stabilt, sier administrerende direktør Synnøve Bjørke i en pressemelding fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Andelen smartmobiler vokser hurtig
Omsetningen av PC-er økte med 7,2 prosent til 4,58 milliarder, men den største veksten stod mobiltelefoner for. En økning på 30 prosenrt til 6,48 millliarder kroner (før operatørsubsidier), er betydelig, og omsetningsveksten drives i stor grad av smartmobiler.
I 2010 var halvparten av alle solgte mobiltelefoner så kalte smartmobiler, og andelen smartmobiler ventes å øke til 70 prosent i 2011.

Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Synnøve Bjørke, gleder seg over at den kraftige økningen av salget av smarte mobiltelefoner snudde bransjenedgangen til vekst i 2010. Foto: Stian Sønsteng.

TV-ene blir stadig større og billigere

Mye av nedgangen i verdi for lyd og bildeprodukter, skyldes stadig fallende priser i markedet. I 2010 endte snittprisen på en tv på 6300 kroner – 6400 kroner for plasma-tv, som fremdeles holder stand.
Og utgjør 97.000 solgte enheter av et totaltsalg på 593.000 apparater.
Totalt falt tv-markedet i antall med bare 8000 apparater i 2010.
Den totale tv-omsetningen endte på 3,68 milliarder i 2010.
Andelen apparater med 3D, endte på beskjedne 3 prosent. men informasjonssjef Erik Andersen i stiftelsen Elektronikkbransjen, venter en markert andelsøkning av 3D-apparater, for mye tyder på at de fleste produsentene kommer til å ha mange flere tv-modeller med 3D i 2011 og 2012.

Nordmenn kjøper stadig større tv-er, og skjermstørrelsen øker for hvert år med cirka 5 prosent. Markedet er aller størst i 40-43-tommers segmentet, men man ser av diagrammet at andelen skjermer over 44 tommer er relativt stort.
35 prosent av flatskjermene med LCD-paneler hadde LED-belyste skjermer.
I følge Elektronikkbransjen er vi nå oppe  3,12 millioner solge flatskjermer, og totalt 4,4 millioner tv-er var i bruk i 2010.
DVD og Blu-ray selger fremdeles godt, noe overraskende er andelen avspillere med BD ikke større enn 36 prosent, noe som kan tyde på at massemarkedet ikke er så opptatt av bildekvalitet som man skulle tro.
Systemkameraer fremdeles populært
Kameraomsetningen holder seg relativt stabilt, med  499.000 solgte kameraer, hvor speilreflekser og hybridkameraer – eller kompakt speilrefleks som Fotorådet noe misvisende kaller det – øker mens omsetningen av kompaktkameraer faller.
I følge lederen i Fotorådet, Bjørn Mangset, kunne totaltallene  vært høyere, om ikke flere aktører hadde hatt så store leveringsproblemer i 2010.
Andelen speilreflekskameraer ble 111.000 stykker, og snittprisen 6.550 kroner. Til sammenligning var snittprisen på kompaktkameraer, som endte på 381.000 stykker, 1.547 kroner.
Hybridkamerer som Olympus PEN, Sony NEX, Panasonic Lumix G og Samsung NX-modeller, solge ikke bedre enn 7.000 stykker i fjor, men tallet ventes å doble seg i 2011.
Omsetningen av videokameraer falt fra 63.000 til 53.000 enheter, mens totalomsetningen for foto endte på 1,37 milliarder, ned fra 1,62 milliarder.
Digitalradioandelen havnet på 10 prosent

Informasjonssjef Erik Andersen i stiftelsen Elektronikkbransjen med en DAB-radio. Foto: Stian Sønsteng
Blant lydproduktene er en 33 prosent økning for rene musikkanlegg hyggelig lesning, med en stadig solid omsetning av såkalte mikroanlegg.
Andelen dokkingsystemer, kryptisk nok kalt basestasjoner i Elektronikkbransjens pressemateriale, øker også, med 26 prosent.
Nordmenn er gale etter radio. I 2010 økte radio med 15 prosent og endte på 838.000 solgte enheter, hvorav 81.000 stykker er definert som digitalradio. Altså radio med DAB og eller nettradio integrert.
Platespillere selger bedre enn på lenge, i fjor omsatte bransjen 4000 stykker, et høyere tall enn på lenge.
Løse høyttalere endte på 35.000 enheter, ned fra 50.000 i 2009, mens høyttalersett økte fra 14.000 til 16.000. Ellers er det ingen endringer for receivere og forsterkere, men gledelig nok doblet omsetningen av CD-spillere seg i 2010.

Stabilt 2011
Elektronikkbransjens prognosekomite sier i pressemeldingen at totalomsetningen i 2011 vil ende omtrent som i 2010. Hvor nye produkter til dels vil erstatte omsetningen av nåværende produkter. Mens snittprisene i markedet fortsatt vil synke noe.
Kilde:
Elektronikkbransjen

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

KI planlegger ferien vår

Styr datamaskinen med hjernen

Blir det Google-AI i iPhone?

Solcellepaneler i øynene?

Googles AI fantiserar fram spill

Nye funksjoner for Pixel-enheter

Ny AI utfordrer GPT-4

Google lanserer mini-AI

Kinas superdatamaskin slår rekorder

AI-generator lager realistiske videoer

Kan dette pannebåndet kontrollere drømmer?

ISS oppgraderer sine datamaskiner

Lyd & Bilde
Scroll to Top