Kunstig intelligens (KI) kan løse mange rutineoppgaver, som å skrive rapporter og eksamensoppgaver. Den kan også håndtere den skremmende oppgaven det er å se på en lang video og oppsummere de viktigste poengene. Men kunstig intelligens har ikke handlet på egen hånd så langt. Snart vil den gjøre det – og den vil gjøre det med kredittkortet ditt.
Google har nettopp avduket en ny protokoll, som ikke høres så spennende ut. Men det er et sett med regler for hvordan kunstig intelligens snart vil kunne opptre som en personlig shopper, som handler på dine vegne mens du lener deg tilbake i sofaen.
Mens mennesker har handlet på nettet i årevis uten å tenke seg om, har KI-agenter hatt det mye vanskeligere. De fleste har måttet basere seg på «screen scraping»-metoder, der de prøver å gjette hvor på en nettside du skal skrive inn navn, adresse og annen mer eller mindre sensitiv informasjon. Nå har Google lansert en ny protokoll som vil gjøre det enklere for KI-agenter å trekke kredittkortet på våre vegne.
Protokollen kalles Agent Payments Protocol, eller AP2. Google beskriver den som et forsøk på å skape et felles språk for sikre og pålitelige transaksjoner mellom KI-agenter og kjøpmennene de handler hos. Dette vil forhindre at ulike butikker og leverandører finner opp helt forskjellige løsninger. Systemet er designet for å fungere på tvers av plattformer, betalingssystemer og forhandlere.
Autorisasjon med fullmakt
Der det normalt antas at et menneske klikker «kjøp», skaper fremveksten av autonome agenter et behov for å etablere klare regler. AP2 introduserer konseptet Mandater. Mandater er manipuleringssikre, kryptografisk signerte digitale kontrakter som fungerer som bevis på at brukeren har gitt agenten en spesifikk fullmakt til å foreta et kjøp.
Protokollen støtter to hovedscenarioer for shopping:
- Kjøp i sanntid: Når en bruker ber en agent om å finne et par sko, for eksempel (Jeg trenger et par festsko til min svogers sølvbryllup), utløser det et Intent Mandate som gir agenten konteksten for interaksjonen. Når agenten har funnet skoene, må brukeren godkjenne handlekurven, noe som genererer et handlekurvmandat som sikrer en registrering av de eksakte varene og prisen.
- Delegerte oppgaver: Hvis en bruker ber en agent om å kjøpe f.eks. konsertbilletter i det øyeblikket de legges ut for salg, signeres et detaljert Intent Mandate på forhånd. Dette mandatet spesifiserer betingelser som prisgrenser og tidspunkt, og gir agenten fullmakt til automatisk å generere et Cart Mandate når betingelsene er oppfylt.
Ifølge Google skaper denne beviskjeden en sikker sporbarhet som gir svar på viktige spørsmål om autorisasjon og autentisitet, noe som gir et klart ansvarsgrunnlag.

Åpen standard med 60 partnere
Google understreker at AP2-protokollen er åpen og bygget for å være universell. Selskapet samarbeider med mer enn 60 organisasjoner for å forme fremtidens KI-drevne betalinger. Listen inkluderer Adyen, American Express, Mastercard, PayPal og Revolut. Teknologigiganter som Salesforce og ServiceNow er også inkludert. Google opplyser at AP2 også er designet for å støtte nye betalingssystemer som stablecoins og kryptovalutaer. Den fullstendige spesifikasjonen for AP2 er publisert på GitHub, i tilfelle du vil programmere din egen nettbutikk fra bunnen av.
Disse nye mulighetene baner vei for nye forretningsmodeller. Google sier for eksempel at KI-agenter vil kunne svare på personlig tilpassede tilbud, koordinere komplekse oppgaver – som å bestille flyreiser og hotell innenfor et bestemt budsjett – og fullføre kjøp i det øyeblikket en vare blir tilgjengelig.
Kilder: Google, TechCrunch
Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!