Har du noen gang sittet i hagen, sett opp på den blå himmelen og tenkt: «Nå kunne jeg godt tenkt meg en burrito med ekstra guacamole»? Snart vil dine dobbeltstekte bønner (kanskje) bli hørt. I et velorkestrert PR-stunt har hurtigmatkjeden Chipotle annonsert et samarbeid med dronelogistikkfirmaet Zipline. Navnet på den nye tjenesten? Zipotle, selvfølgelig.
Den amerikanske fastfoodgiganten Chipotle, kjent for sine bygg-selv-burritoer og liberale bruk av koriander, tar nå steget inn i en fremtid de fleste av oss kjenner fra science fiction-filmer. Nå kan utvalgte kunder i Phoenix, Seattle og Austin i USA bestille lunsjen sin via en app og få den levert av en drone. Rett på døren. Eller rettere sagt, rett til bakgården din.
Droner i utrykningsklassen
Glem alt om quadcopterne naboen din bruker til å filme det nylagte taket sitt. Zipline, Chipotles partner i dette høytflyvende eventyret, er en seriøs aktør innen autonom logistikk. Selskapet har gjort seg bemerket ved å levere medisinsk utstyr i avsidesliggende deler av Afrika, ofte ved hjelp av fallskjermhopping. Å gå fra livreddende medisiner til en lunken carnitas-burrito kan virke som et ganske stort sprang i produktkategori, men for hjemlevering har Zipline utviklet en enda mer avansert metode som sikrer at naboen din ikke ved et uhell flyr inn en gratis lunsj i fallskjerm.
Ziplines system bruker små, elektrisk drevne glideflylignende droner som opererer fra sentraliserte knutepunkter. Når bestillingen din er klar, flyr en drone autonomt til adressen din i opptil 100 km/t. Den store finalen er selve leveringen: Dronen svever i ca. 100 meters høyde mens den senker ned en liten, autonom leveringsrobot i en ledning. Dette lille svevende postbudet bruker sine egne propeller til å navigere i den siste nedstigningen og plasserer pakken forsiktig og presist på bakken – for eksempel på plenen eller terrassen din. Ifølge Chipotle skal hele prosessen være fullført på under 10 minutter.
Fremtiden… for huseiere
Selv om ideen om en burrito som faller ned fra himmelen er tiltalende, er det noen praktiske hindringer før dette blir vanlig. For det første krever leveringsmetoden en viss mengde åpen plass. Hvis du bor i en leilighet i fjerde etasje i sentrum, må du inntil videre belage deg på det jordbundne sykkelbudet. Tjenesten er i første omgang rettet mot kunder i forstedene med tilgang til en plen som kan fungere som rullebane.
Chipotle selv legger vekt på fordelene med raskere levering og reduserte CO2-utslipp sammenlignet med bil. Og Zipline har bevist at systemet deres er robust og pålitelig. Spørsmålet er om markedet er klart til å omfavne en summing i luften som det nye signalet på at maten er servert.
Foreløpig er Zipotle et begrenset forsøk i utvalgte byer i USA. Men det gir et fascinerende, og litt absurd, glimt inn i fremtidens bekvemmelighet. Så neste gang du hører en svak, elektrisk summing over ligusterhekken, er det ikke sikkert det er en veps på avveie. Det kan være naboens lunsj som kommer inn for landing. Man får bare håpe at de husket å legge lokket ordentlig på salsaen.
Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!