TikTok er et av verdens største og hurtigst voksende sosiale medier, kjent for sine korte videosnutter som kan gå viralt til millioner av brukere på et blunk. Med over en milliard globale brukere i måneden, har den kinesiske plattformen påvirket konkurrenter som Instagram, Facebook og Youtube til å tilby lignende tjenester. Nå er det ting som tyder på at TikTok også vil ha en større bit av musikk-kaka, ved å tilby sin egen strømmetjeneste!
TikTok som musikktjeneste?
ByteDance, eierselskapet bak TikTok, tilbyr allerede strømmetjenesten Resso i India, Brasil, og Indonesia. Og så sent som i mai leverte de en søknad om å registrere et nytt varemerke i USA, kalt TikTok Music. Søknaden beskriver detaljert hvordan selskapet vil tilby kjøp, nedlasting, avspilling og deling av musikk. I tillegg nevnes punkter som sangtekster, bilder og ikke minst annonsering.
Musikk er allerede en stor del av TikTok-universet, hvor videosnuttene ofte er akkompagnert av populær musikk fra kjente artister. Og hvis musikken ikke er kjent fra før, blir den garantert en hit etter at videoen går viralt!
Mer enn 30% av TikTok-brukerne er mellom 10 og 19 år gamle, og for mange har dette blitt en ny måte å oppdage musikk på. Derfor er det ikke overraskende hvis ByteDance og TikTok vil utnytte populæriteten og tilby sin egen musikktjeneste.
Med TikToks enorme brukerbase, kan TikTok Music potensielt bli en stor utfordrer til eksisterende tjenester som Apple Music, Tidal og Spotify på sikt. Men det gjenstår å se om tjenesten blir en realitet.
Forresten – visste du at Lyd & Bilde også har en TikTok-konto? Følg oss gjerne på www.tiktok.com/@lydogbilde!
@lydogbilde