Øya 2016 - Konsertanmeldelse

For et trøkk! For ei dame! Polly Jean tok alle med storm da hun avsluttet torsdagen.

PJ Harvey er en av vår tids største kvinnelige artister, og ikke uten grunn. Hun blander rock, folk og blues på en måte svært få er i nærheten av å tangere. Jeg hadde ikke sett henne live siden Roskildefestivalen i 2001, da hun turnerte med Stories From the City, Stories From the Sea (som hun dessverre ikke spilte noen låter fra på denne Øya-konserten). Jeg tør påstå at hun er minst like bra i dag som da.

Det hele starter med rytmer av marsjtrommer. Og blåsere. Et marsjeringsband entrer scenen, én etter én. Jeg telte ikke, men rundt ti bandmedlemmer må det være. Polly Jean selv i lilla sceneantrekk, en snål hodepryd av fjær og en altsaksofon rundt halsen med flisa i munnen.

Nye låter
Det er innledningen til sangen Chain of Keys vi hører, fra det nye albumet The Hope Six Demolition Project (albumet som for øvrig er direkte inspirert av regjeringens plan HOPE VI, som går ut på å rive de mest slitne boligkompleksene og bygge nye, som mange frykter vil føre til at de aller fattigste står uten et sted å bo fordi de ikke vil ha råd til å bo i de nye byggene).

Den første halvdelen av konserten er nærmest utelukkende fra den nye skiva. Et litt modig valg når man spiller på festival, siden man her ikke nødvendigvis skal selge sitt nyeste verk til et publikum som kjenner deg fra før, men også selge seg selv til folk som ikke har noe forhold til deg. Men Polly Jean gjør helt rett i valget, for det øser og pøser av dynamikk og trøkk. Trommene som smeller, blåserne hvor det rasper og spruter fra messingen, og en aldeles overlegen vokalprestasjon fra PJ Harvey.

Det går slag i slag, med The Ministry of DefenceThe Community of HopeA Line in the Sand, og så videre. The Weel er et av høydepunktene fra det nye albumet for min del, hvor nært sagt hele skiva blir spilt, og jeg er i mye større grad solgt enn da jeg hørte albumet første gang. Lydbildet live har et helt annet trøkk og liv, enn på plate. Platen, som for øvrig ble spilt inn i Londons Somerset House som et kunstprosjekt, hvor alle som ville kunne komme og se på innspillingen gjennom et enveisspeil.

Let England Shake
Publikum virker solgt fra første strofe, i hvert fall fra der jeg sto (ca tiende rad). Men det hele løftes et godt hakk når plutselig innledningen til Let England Shake lekent og lett danser ut av høyttalerne. The Words That Maketh Murder og The Glorious Land er også på plass, i mesterlig innpakning, med en særdeles selvsikker Polly Jean og et band så samspilt som noe annet.

Det ryddes også plass til den punka låta 50 ft Queenie fra albumet Rid of Me, som løfta taket.

Down By the Water
Ikke overraskende er det når hun plutselig drar i gang sin største hit Down By The Water at det virkelig koker, etterfulgt av To Bring You My Love. Hvor for øvrig tekniske problemer gjorde at gitarist John Parish måtte bytte gitar midt i introen. En slik hodebry kan fort sette ut et band, men her er man proffe inn til fingerspissene, og perkusjonisten holder bare nonchalant takten på hi-haten, mens Parish gjør i stand en ny gitar, før låta for alvor kan begynne. Her demonstrerer for øvrig Polly Jean Harvey hennes vokale spekter. På nyere innspillinger går det mye i falsett og lyse toner, og da er det lett å glemme at hun også har et formidabelt trøkk nedover i registrene også. Mektig imponerende saker.

PJ hadde spart en låt fra den nye skiva helt til slutt, nemlig River Anacostia, som var en passelig avslutning på en helt storslagen konsert.

6 stjerner

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Klipschorn er 70 år i år. Det feires med å forvandle vårt lydrom til et inferno.
Vil du ha hi-fi på pauserommet eller et par fine høyttalere til skrivebordet, kommer du langt for du langt for en rimelig penge her.
Enten du får lov til å reise i påsken eller må nøye deg med en tur rundt i nærområdet, blir opplevelsen bedre med en bærbar reisehøyttaler i sekken.