TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Mange brukere opplever nettverksproblemer med Samsung Galaxy S22 Ultra

[OPPDATERT] Samsung lover forbedring og oppreisning

forfatter
Oppdatert: 25.03.22 - 12:30 // Først publisert: 24.03.22

Det startet med en email fra en leser. Han skriver:

«Jeg var tidlig ute med å kjøpe en av de nyeste Samsung-mobilene, nemlig en Samsung Galaxy S22 Ultra med 512 GB lagring. Jeg valgt å kjøpe den til tross for den dyre prisen, og da forventer man så klart at den kan levere.

Dessverre opplevde jeg at mobilen mistet forbindelsen til mobilnettet, og de som prøvde å ringe meg fikk vite at jeg ikke kunne nås, da abonnenten hadde skrudd av telefonen eller ikke hadde dekning.

På skjermen sto det at jeg hadde signal, og kunne ringe andre. Men når jeg snakket, mistet jeg gang på gang lyden fra samtalepartneren, mens de kun hørte hvit støy fra min ende. Dette kunne være i 10-15 sekunder før lyden kom tilbake, og etter litt skjedde det samme igjen og igjen. 

Les også Den hemmelige Galaxy er tilbake Det beste valget hvis du vil ha en ekte Galaxy S-mobil.
Samsung Galaxy S22+ 5G

Etter mye frem og tilbake fant jeg ut at problemene oppstår når man deaktiverer 4G-tale (VoLTE), eller at telefonen er uten 4G-dekning, altså når man kun bruker 3G/2G-nettverket.

Den 10. mars leverte jeg telefonen i retur til forhandleren, og de sendte meg en ny telefon som kom den 15. mars. Begeistret åpnet jeg pakken og satte opp den nye telefonen, men oppdaget at den hadde nøyaktig de samme problemene som den jeg returnerte!

På Samsungs eget forum ser jeg også at mange andre opplever lignende problemer – i flere land. Det virker som at Samsung har klart å gi ut en toppmobil, som man ikke kan bruke til å ringe på et alminnelig GSM-nettverk.»

 

Vi har undersøkt saken videre og kan konstatere at et stort antall brukere forteller om identiske eller lignende problemer med det nye Samsung-flaggskipet.

Samsungs eget europeiske forum er det en tråd med overskriften «Problemer med GSM-nettverket på Galaxy S22 Ultra», som så langt har 32 sider med i alt 310 kommentarer! En tilsvarende diskusjon finner man også på Reddit samt i en tysk version på Samsungs eget forum.

Samsung Galaxy S22 Ultra
Et utdrag fra Samsungs eget europeiske forum, hvor det i skrivende stund er mer enn 310 innlegg om nettverksproblemer med Galaxy S22 Ultra. (Foto: Peter Gotschalk)

Blant brukernes klager finner man bl.a:

  • De kan ikke ringes opp av andre, selv om de har fullt signal
  • Lyden forsvinner 10-15 sekunder om gangen under en samtale
  • Det tar lengre tid å etablere en forbindelse til andre telefoner, når man ringer dem med Galaxy S22 Ultra
  • Det hjelper ikke å skaffe seg et nytt SIM-kort
  • Til gjengjeld, kan problemet løses hvis man deaktiverer 4G og 5G, men de fleste brukerne anser det som en helt uakseptabel nødløsning
  • Utover alle forslagene har ikke Samsungs support kommet med noen form for brukbar hjelp.

De første innleggene dukket opp for tre uker siden, mens de nyeste innleggene er fra i dag. Og Samsung har fortsatt ikke kommentert på problemet – verken på deres eget diskusjonsforum eller noe annet sted.

Lyd & Bilde sendte derfor på mandag et par spørsmål direkte til Samsung i Norden samt til Samsung PR-byrå. Vi spurte:

  1. Er Samsung klar over dette problemet?
  2. Hva er årsaken?
  3. Har dere tenkt å gjøre noe med det?

Vi satte en svarfrist til to dager senere, nemlig i går kl 17, men vi har fortsatt ikke mottatt et svar fra Samsung, som tydeligvis ikke ønsker å kommentere saken.

Derfor vil vi gjerne spørre dere, leserne. Har dere opplevd tilsvarende problemer? Og i så fall, har dere vært i kontakt med Samsungs kundeservice og evt. mottatt et svar som faktisk løser problemet?

Skriv gjerne om din opplevelse i kommentarfeltet under. Vi kommer til å følge opp historien så fort vi hører fra Samsung eller lykkes med å finne en løsning på problemet.

[Opdatering 25.03.22]

I dag tidlig fikk vi en telefon fra en Samsung-representant, som gjerne ville bli sitert for følgende svar:

«Vi er klar over problemet som har oppstått med GSM-nettverket, som et lite antall brukere har rapportert om sin Galaxy S22 Ultra. Kundeopplevelsen er våres topprioritet, og vi jobber iherdig med å finne ut av og løse denne situasjonen.»

Det ser altså ut til at det jobbes med en løsning, som er gode nyheter for alle Galaxy S22 Ultra-eiere.

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategisjef og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om

22 Kommentarer
nyeste
eldste mest poulære
Inline Feedbacks
View all comments

Samme problem med min s22 ultra. Sendte til service og den ble testet, ingen feil funnet… som vanlig…. ble skadet under transport på vei fra serviceverksted så fikk til sendt ny tlf. Akkurat samme feil på den. Ba om å få heve kjøpet men neida, må sendes inn til service….. håpløst…..

Samme problemer her
Samtalene hakker og flere har ringt meg men gått rett til beskjed om at jeg er utenfor dekning. Min fjerde «Note», men dessverre den dårlige opplevelsen hittil.

Har samme problemet med min ny S22 ultra.
Byttet med ny sim kort, men det hjelper ikke.
Mest problemet er med mobil internett og hakking.

Jeg har også problemer med min nye S22 ultra 128 GB. Somme tider når folk ringer til, meg ringer min telefon ikke og etter en stund får jeg SMS om, at noen har forsøgt å kontakte meg. Folk jeg snakker med sier mange ganger, at det er hakking, susing og støj på linjen, hvis jeg har fået kontakt.

Flere ganger siden jeg kjøpte min S22 ultra for en måned siden har jeg også hatt problemer med lyden under samtaler. En skrapende, metallisk lyd som er såpass høy at jeg ikke hører hva den andre sier. De derimot, hører ikke den sjenerende lyden.
Og nå har et nytt problem dukket opp; på Instagram stories hvor jeg ser at f.eks 70 personer har sett story’n, kan jeg bare se hvem ca. 20 av de er. Er det flere som har dette problemet?

Samme problem, eller liknende, på min Samsung S22. Samtalen forsvinner for den jeg snakker med 10-15 sekunder inn i samtalen. Dette skjer ikke hver gang, men ca 80% av tiden. Det virker som det er bedre om jeg er i bevegelse, som f.eks. i bil, mens når jeg sitter på kontoret forsvinner lyden for motparten helt. Motparten melder om metallisk klirring og hakking for det forsvinner.

Samme problemer som nevnt over. Byttet sim, men fortsatt hakker det hos mottaker av samtale. Må legge på å ringe opp igjen.

Har også trøbbel med treg oppkobling,av og til klarer den ikke å koble og da må jeg ringe opp på nytt. Fryser veldig ofte og restartet av seg selv. Video avspilling piksler og fryser. Har vært hos forhandler og de sendte henvendelse til Samsung. Ikke hørt noe siden da ca.2 uker siden. Det er for svakt til å være en topp modell.

Hei, har akkurat samme problem på S22 (ikke Ultra)

Har problemer med samsung s22. Lys og bilde samsvarer ikke noe sted, uansett hvilken app eller video på internett/youtube jeg prøver. Har ikke fungert siden jeg fikk telefonen for snart 2 uker siden. Telenor mente jeg måtte sende den inn og mente dette kunne ta 2-3 uker. Har også litt robotstemme i telefonsamtaler har jeg blitt fortalt. Telefonen henger seg ofte opp, og virker som den må tenke seg rundt før den vil gjøre som jeg ønsker.
Uholdbart mener jeg. Problemet var visst ikke kjent for telenorbutikken.
Har egentlig lyst til å heve kjøpet.

Har også de samme problemene med at jeg mister dekning dekning. Jeg bruker to sim i min s22 ultra og dette problemet har jeg bare på sim1. Har også problemer med å få starte apper fra start siden, mens alt annet virker som det skal. Altså jeg får ikke «lov» til å trykke på noen av aper eller maper men kan fint dra ned fra toppen og få tilgang til i stillinger og men får ikke åpne varsler i den menyen heler. Jævelig kipt ved kjøp ab telefon til 14000…

Opplever det samme. Har du funnet noen løsning?

Samme her. S22 ultra. De jeg ringer sier jeg har en metallisk «bokslyd» som stemme. Ordner seg vanligvis i løpet av 10-30 sekunder. Telefonen fryser også enkelte ganger.

Samme problem her. Oftest faller lyden fra meg ut så de jeg snakker med ikke kan høre meg. Nettproblemer med ekstrem treg lasting av nettsider. Telefonen har tendens til å fryse/låse seg så hard boot må gjøres.

Har snakket med Samsung support som sier de ikke har vært borti dette og rådet til å resette til fabrikkoppsett. Funket ikke. Deretter henvist til der jeg kjøpte telefonen.

Jeg kan nevne at jeg har akkurat samme problem med min Samsung S22+

Jeg sliter med det samme. Det er jo helt håpløst når man bytter til ny telefon men problemet er ikke løst. Telefonen er 1 uke gammel.

The same problems in the U.S. with S22 Ultra’s and the Snapdragon chip. There is a global problem and Samsung won’t admit it or do anything about it.

Har også de samme problemene, men også lyden er ikke samspilt med video som blir avspilt på mobilen, uansett om det er YouTube, snapchat eller nettavis.Må resette mobilen minst en gang for dagen.

Er utrolig skuffet over hvor mye bugs en tlf til 15k kan ha.

Kjempebra at dere tar dette opp, et enormt stort problem for oss som opplever dette bl.a. meg. Jeg har allerede fått en ny telefon av min forhandler, og er nå på andre Galaxy S22 Ultra, samme håpløse problem 🙁 En telefon til kr.: 15.000,- som man ikke kan ringe med. I min kontakt med Samsung har jeg heletiden blitt avvist med «du er eneste kunde med slik feil, det har vi aldri hørt om før». Nye toner fra Samsung nå? Jeg har ikke hørt noe om at de vil kompensere meg, eller at di innrømmer feil. Tror ikke det var… Les videre »

Har samme problemet på min S22 Ultra 256Gb telefon. Min mister telefonsamtaler selv om VoLTE er aktivert også men litt sjeldnere enn om VoLTE er dekativert. Merkelig nok mistet jeg aldri samtaler på samme kjørestrekningene i bilen med min gamle S10+. Så både med VoLTE på eller av er S22 Ultra vesentlig dårligere. Hva må man gjøre for å bli fulgt opp? Forbedringer er en ting, det burde vært en selvfølge fra Samsung. Men hva med oppreisning? Det har vært en pest og plage å bruke denne telefonen i ukesvis! I mitt tilfelle er dette en bedriftskjøpt telefon via Telenor… Les videre »

Ja jeg har disse problemene. Både hakking i samtale,lang tid på oppringing og nettproblemer

Problemer nmed ringelyden. Brått så skraper det veldig, akkurat som høyttaleren har sprengt.
Klokken forsvinner brått oppe i høyre hjørne på dekselet

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommende brettbar iPhone vil selv kunne reparere riper og buler i skjermer I forbindelse med utviklingen av en brettbar mobil, jobber Apple med en ny teknologi som vil la skjermene reparere seg selv. Det viser en patentsøknad, som er sparsom med detaljer.
Tre grunner til å kjøpe iPhone 14 Pro Den skal stå tidlig opp, den som skal klare å lage en bedre mobil enn iPhone 14 Pro.
Minecraft skal lokke unge til å gjenvinne elektronikk Elkjøp og Microsoft lanserer et samarbeid med spillet Minecraft i sentrum. Målet er å gi unge brukerne et insentiv til gjenvinning av gamle elektronikkprodukter.
Det er på tide å oppgradere din iPhone Det nyeste operativsystemet til iPhone kommer med massevis av nye funksjoner
Følg Lyd & Bilde