Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Mange brukere opplever nettverksproblemer med Samsung Galaxy S22 Ultra

[OPPDATERT] Samsung lover forbedring og oppreisning

Skrevet av / Oppdatert: 25.03.22 - 12:30 // Først publisert: 24.03.22
Mange brukere opplever nettverksproblemer med Samsung Galaxy S22 Ultra

Det startet med en email fra en leser. Han skriver:

«Jeg var tidlig ute med å kjøpe en av de nyeste Samsung-mobilene, nemlig en Samsung Galaxy S22 Ultra med 512 GB lagring. Jeg valgt å kjøpe den til tross for den dyre prisen, og da forventer man så klart at den kan levere.

Dessverre opplevde jeg at mobilen mistet forbindelsen til mobilnettet, og de som prøvde å ringe meg fikk vite at jeg ikke kunne nås, da abonnenten hadde skrudd av telefonen eller ikke hadde dekning.

På skjermen sto det at jeg hadde signal, og kunne ringe andre. Men når jeg snakket, mistet jeg gang på gang lyden fra samtalepartneren, mens de kun hørte hvit støy fra min ende. Dette kunne være i 10-15 sekunder før lyden kom tilbake, og etter litt skjedde det samme igjen og igjen. 

Les også Den hemmelige Galaxy er tilbake Det beste valget hvis du vil ha en ekte Galaxy S-mobil.

Etter mye frem og tilbake fant jeg ut at problemene oppstår når man deaktiverer 4G-tale (VoLTE), eller at telefonen er uten 4G-dekning, altså når man kun bruker 3G/2G-nettverket.

Den 10. mars leverte jeg telefonen i retur til forhandleren, og de sendte meg en ny telefon som kom den 15. mars. Begeistret åpnet jeg pakken og satte opp den nye telefonen, men oppdaget at den hadde nøyaktig de samme problemene som den jeg returnerte!

På Samsungs eget forum ser jeg også at mange andre opplever lignende problemer – i flere land. Det virker som at Samsung har klart å gi ut en toppmobil, som man ikke kan bruke til å ringe på et alminnelig GSM-nettverk.»

 

Vi har undersøkt saken videre og kan konstatere at et stort antall brukere forteller om identiske eller lignende problemer med det nye Samsung-flaggskipet.

Samsungs eget europeiske forum er det en tråd med overskriften «Problemer med GSM-nettverket på Galaxy S22 Ultra», som så langt har 32 sider med i alt 310 kommentarer! En tilsvarende diskusjon finner man også på Reddit samt i en tysk version på Samsungs eget forum.

Samsung Galaxy S22 Ultra
Et utdrag fra Samsungs eget europeiske forum, hvor det i skrivende stund er mer enn 310 innlegg om nettverksproblemer med Galaxy S22 Ultra. (Foto: Peter Gotschalk)

Blant brukernes klager finner man bl.a:

  • De kan ikke ringes opp av andre, selv om de har fullt signal
  • Lyden forsvinner 10-15 sekunder om gangen under en samtale
  • Det tar lengre tid å etablere en forbindelse til andre telefoner, når man ringer dem med Galaxy S22 Ultra
  • Det hjelper ikke å skaffe seg et nytt SIM-kort
  • Til gjengjeld, kan problemet løses hvis man deaktiverer 4G og 5G, men de fleste brukerne anser det som en helt uakseptabel nødløsning
  • Utover alle forslagene har ikke Samsungs support kommet med noen form for brukbar hjelp.

De første innleggene dukket opp for tre uker siden, mens de nyeste innleggene er fra i dag. Og Samsung har fortsatt ikke kommentert på problemet – verken på deres eget diskusjonsforum eller noe annet sted.

Lyd & Bilde sendte derfor på mandag et par spørsmål direkte til Samsung i Norden samt til Samsung PR-byrå. Vi spurte:

  1. Er Samsung klar over dette problemet?
  2. Hva er årsaken?
  3. Har dere tenkt å gjøre noe med det?

Vi satte en svarfrist til to dager senere, nemlig i går kl 17, men vi har fortsatt ikke mottatt et svar fra Samsung, som tydeligvis ikke ønsker å kommentere saken.

Derfor vil vi gjerne spørre dere, leserne. Har dere opplevd tilsvarende problemer? Og i så fall, har dere vært i kontakt med Samsungs kundeservice og evt. mottatt et svar som faktisk løser problemet?

Skriv gjerne om din opplevelse i kommentarfeltet under. Vi kommer til å følge opp historien så fort vi hører fra Samsung eller lykkes med å finne en løsning på problemet.

[Opdatering 25.03.22]

I dag tidlig fikk vi en telefon fra en Samsung-representant, som gjerne ville bli sitert for følgende svar:

«Vi er klar over problemet som har oppstått med GSM-nettverket, som et lite antall brukere har rapportert om sin Galaxy S22 Ultra. Kundeopplevelsen er våres topprioritet, og vi jobber iherdig med å finne ut av og løse denne situasjonen.»

Det ser altså ut til at det jobbes med en løsning, som er gode nyheter for alle Galaxy S22 Ultra-eiere.

Peter Gotschalk
(f. 1973): Sjefredaktør L&B Home. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

38 hendelser på “Mange brukere opplever nettverksproblemer med Samsung Galaxy S22 Ultra”

  1. Jeg har det slik når jeg snakket med 2 forskjellige folk. Plutselig hører bare skurreog metallisk lyd fra meg mens jeg hører de helt klart . Og dekningen fra Telia her hjemme er alltid på bare 1 eller 2 streker.
    Stemmestyrt skriving fungerer kun noen ganger. Kan feks fungere på snapchat men ikke på messenger. Men plutselig fungerer den. Og sekunder etterpå fungerer den ikke.

  2. Samsung S22 Ultra ofte uten dekning når folk skal ringe, dei siste mnd så blir anrop brutt etter 3 sek i samtale selv om man har fult signal.

  3. Ove Søbstad

    Akkurat kjøpt Samsung s23 ultra med 512 minne. Wifi faller ut etter få minutter, gjerne sekunder. Trykker på wifi av og på, da fungerer det litt for så å falle ut igjen
    12.07.2023

  4. Thomas Aleksander

    Det tar utrolig lang tid før nettverk kommer når jeg slår mobilen på etter at den har vært helt avslått. Har ikke tatt tiden på det, men virker som at det kan gå 1-3 minutter

  5. Mister nett flere ganger om dagen og maa restarte telefonen for a komme paa nett igjen. Dette har blitt verre etter hvert. Dette er daarlig for en slik dyr telefon, og er ikke det jeg hadde forventet.

  6. Bobby Bergan

    Folk sier de har ringt meg og fått beskjed at abb er utenfor dekningsområde ,jeg har vært midt i byen med full dekning men ingen beskjed el mld om tlf el tapt anrop. Det tar lang tid å opprette ei linje når jeg skal ringe noen og sender jeg mld så tar det lang tid før den sendes. Det bare henger i lang tid før den blir sendt. Så dette er ikke noe flaggskip når det grunnleggende ikke fungerer

  7. Samme her.
    -mister mobilnett.
    -lang tid å ringe opp andre.
    -andre kommer ikke gjennom til meg.

  8. Kjøpte 2 samsung s22 når de kom ut i mars 22. I vinter har begge telefonenene hatt trøbbel med høytalere når vi snakker i tlf og når vi spiller av musikk..
    Samsung sier de ikke har vært borti problemet før. Men at vi kan sende de inn. Hvor lang tid reparasjonen tar vet de ikke.
    Og vi får ingen telefon i mens vi venter.

    Kjenner dette er skuffende. Hadde vi bestilt noen andre plasser enn hos samsung hadde de ordet dette.. første og siste gang vi gjør dette.

  9. Var på vei til å kjøpe S22 ultra. Nå blir det heller Motorola Edge 30 ultra

  10. Ingeborg Lindset

    Har også dårlig erfaring som nevnt ovenfor med galaxy s22 ultra.Det jeg etterlyser er skal Samsung fixe dette så går ant bruke tlf eller skal vi få tilbake pengene/opphøre avtaler eller få kompensasjon med ny tlf????

  11. Min ultra s22 bruker svært lang tid på å koble seg opp på nettet når jeg skal ringe og ofte må jeg forsøke flere ganger før jeg kommer igjennom. Når jeg er på snap og instagram kommer det en lyd, som om den er tom for strøm, men noen sekunders mellomrom. Dette kan vare i flere dager for så plutselig forsvinne i noen dager, og på ann igjen. Jeg var innom en Telia butikk for å vise de, men da sluttet den selvfølgelig med den lyden. Forhandleren så rart på meg og trodde sikkert jeg var noe sprø. Andre som har opplevd dette? Plutselig får jeg sms at noen har ringt meg uten at jeg har ubesvarte anrop. Jeg har hatt Samsung i alle år og aldri hatt problemer med andre telefoner.

  12. Får ikke sett ferdig en episode av noe som helst før den må buffre. Mister Internett. Skjedd for mange ganger,..

  13. Jonny
    Har akkurat kjøpt denne modellen, og har samme problem som meldt inn av mange. Dårlig lyd ved samtaler, og i andre tilfeller oppnås ikke kontakt. Ble anbefalt modellen av Elkjøp, så kanskje de også burde bli oppdatert på dette.

  14. Camilla Nielsen

    Samme problem med min s22 ultra. Sendte til service og den ble testet, ingen feil funnet… som vanlig…. ble skadet under transport på vei fra serviceverksted så fikk til sendt ny tlf. Akkurat samme feil på den. Ba om å få heve kjøpet men neida, må sendes inn til service….. håpløst…..

  15. Stein Bromstad

    Samme problemer her
    Samtalene hakker og flere har ringt meg men gått rett til beskjed om at jeg er utenfor dekning. Min fjerde «Note», men dessverre den dårlige opplevelsen hittil.

  16. Har samme problemet med min ny S22 ultra.
    Byttet med ny sim kort, men det hjelper ikke.
    Mest problemet er med mobil internett og hakking.

  17. Jeg har også problemer med min nye S22 ultra 128 GB. Somme tider når folk ringer til, meg ringer min telefon ikke og etter en stund får jeg SMS om, at noen har forsøgt å kontakte meg. Folk jeg snakker med sier mange ganger, at det er hakking, susing og støj på linjen, hvis jeg har fået kontakt.

    1. Akkurat samme problemet her. Tlf hakker i samtaler, og folk har problemer med å høre hva jeg sier. Får også noen ganger tekstmelding om at jeg har et ubesvart anrop, selv om tlf ikke har ringt. Må ofte avbryte samtaler pga hakking og støy, for å slå tlf av og på igjen. Da pleier det å hjelpe.. Men uansett irriterende!

  18. Flere ganger siden jeg kjøpte min S22 ultra for en måned siden har jeg også hatt problemer med lyden under samtaler. En skrapende, metallisk lyd som er såpass høy at jeg ikke hører hva den andre sier. De derimot, hører ikke den sjenerende lyden.
    Og nå har et nytt problem dukket opp; på Instagram stories hvor jeg ser at f.eks 70 personer har sett story’n, kan jeg bare se hvem ca. 20 av de er. Er det flere som har dette problemet?

  19. Samme problem, eller liknende, på min Samsung S22. Samtalen forsvinner for den jeg snakker med 10-15 sekunder inn i samtalen. Dette skjer ikke hver gang, men ca 80% av tiden. Det virker som det er bedre om jeg er i bevegelse, som f.eks. i bil, mens når jeg sitter på kontoret forsvinner lyden for motparten helt. Motparten melder om metallisk klirring og hakking for det forsvinner.

  20. Samme problemer som nevnt over. Byttet sim, men fortsatt hakker det hos mottaker av samtale. Må legge på å ringe opp igjen.

  21. Har også trøbbel med treg oppkobling,av og til klarer den ikke å koble og da må jeg ringe opp på nytt. Fryser veldig ofte og restartet av seg selv. Video avspilling piksler og fryser. Har vært hos forhandler og de sendte henvendelse til Samsung. Ikke hørt noe siden da ca.2 uker siden. Det er for svakt til å være en topp modell.

  22. Har problemer med samsung s22. Lys og bilde samsvarer ikke noe sted, uansett hvilken app eller video på internett/youtube jeg prøver. Har ikke fungert siden jeg fikk telefonen for snart 2 uker siden. Telenor mente jeg måtte sende den inn og mente dette kunne ta 2-3 uker. Har også litt robotstemme i telefonsamtaler har jeg blitt fortalt. Telefonen henger seg ofte opp, og virker som den må tenke seg rundt før den vil gjøre som jeg ønsker.
    Uholdbart mener jeg. Problemet var visst ikke kjent for telenorbutikken.
    Har egentlig lyst til å heve kjøpet.

    1. Har også de samme problemene med at jeg mister dekning dekning. Jeg bruker to sim i min s22 ultra og dette problemet har jeg bare på sim1. Har også problemer med å få starte apper fra start siden, mens alt annet virker som det skal. Altså jeg får ikke «lov» til å trykke på noen av aper eller maper men kan fint dra ned fra toppen og få tilgang til i stillinger og men får ikke åpne varsler i den menyen heler. Jævelig kipt ved kjøp ab telefon til 14000…

  23. Samme her. S22 ultra. De jeg ringer sier jeg har en metallisk «bokslyd» som stemme. Ordner seg vanligvis i løpet av 10-30 sekunder. Telefonen fryser også enkelte ganger.

  24. Samme problem her. Oftest faller lyden fra meg ut så de jeg snakker med ikke kan høre meg. Nettproblemer med ekstrem treg lasting av nettsider. Telefonen har tendens til å fryse/låse seg så hard boot må gjøres.

    Har snakket med Samsung support som sier de ikke har vært borti dette og rådet til å resette til fabrikkoppsett. Funket ikke. Deretter henvist til der jeg kjøpte telefonen.

  25. Lena Aschim

    Jeg sliter med det samme. Det er jo helt håpløst når man bytter til ny telefon men problemet er ikke løst. Telefonen er 1 uke gammel.

  26. Jake Schmidt

    The same problems in the U.S. with S22 Ultra’s and the Snapdragon chip. There is a global problem and Samsung won’t admit it or do anything about it.

    1. Har også de samme problemene, men også lyden er ikke samspilt med video som blir avspilt på mobilen, uansett om det er YouTube, snapchat eller nettavis.Må resette mobilen minst en gang for dagen.

      Er utrolig skuffet over hvor mye bugs en tlf til 15k kan ha.

  27. Rudi Brochs

    Kjempebra at dere tar dette opp, et enormt stort problem for oss som opplever dette bl.a. meg. Jeg har allerede fått en ny telefon av min forhandler, og er nå på andre Galaxy S22 Ultra, samme håpløse problem 🙁 En telefon til kr.: 15.000,- som man ikke kan ringe med. I min kontakt med Samsung har jeg heletiden blitt avvist med «du er eneste kunde med slik feil, det har vi aldri hørt om før». Nye toner fra Samsung nå? Jeg har ikke hørt noe om at de vil kompensere meg, eller at di innrømmer feil. Tror ikke det var med i Samsung sin plan at dette skulle komme ut i media, men håper de nå spiller med åpne kort og fikser dette for kundene sine, fort!

  28. Rune Hareide

    Har samme problemet på min S22 Ultra 256Gb telefon. Min mister telefonsamtaler selv om VoLTE er aktivert også men litt sjeldnere enn om VoLTE er dekativert.

    Merkelig nok mistet jeg aldri samtaler på samme kjørestrekningene i bilen med min gamle S10+. Så både med VoLTE på eller av er S22 Ultra vesentlig dårligere.

    Hva må man gjøre for å bli fulgt opp? Forbedringer er en ting, det burde vært en selvfølge fra Samsung.
    Men hva med oppreisning? Det har vært en pest og plage å bruke denne telefonen i ukesvis!

    I mitt tilfelle er dette en bedriftskjøpt telefon via Telenor men jeg har ikke sagt ifra til Telenor enda da jeg har fulgt utviklingen på Samsungs forumer.

    Det er klart å tydelig et mye større problem enn hva Samsung uttaler. «Et lite antall kunder», det virker på meg og mange andre som om dette er ganske utbredt men Samsung har vært tause som graven rundt dette.

  29. Inger synnøve

    Ja jeg har disse problemene. Både hakking i samtale,lang tid på oppringing og nettproblemer

  30. Problemer nmed ringelyden. Brått så skraper det veldig, akkurat som høyttaleren har sprengt.
    Klokken forsvinner brått oppe i høyre hjørne på dekselet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

OnePlus er på vei med nye produkter

Heineken lanserer trist mobil

Årets Edge-serie er her

Billigere iPhone-reparasjoner

Sporingsbrikker for alle Android-mobiler

Smart kombi-lader til ferieturen

Hva vil Apple vise i juni?

Galaxy Tab S6 Lite oppgraderes

Design drømmemobilen din

Enklere å bytte fra iPhone til Android

Se Google Pixel på stor skjerm

Samsung klar med to nye budsjettvennlige mobiler

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top