Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

IFA 2019: Lyd fra alle kanter

Sony leker med 360-graders lyd

Sony vil bokstavelig talt legge en ekstra dimensjon til det å lytte med hodetelefoner. Ideen er ikke ny, for det har vært forsøkt å lage surround-lignende lyd i hodetelefoner før. Med vekslende hell, kan vi tillegge.

Vanligvis dreier det seg om hodetelefoner enten med flere elementer, eller digital prosessering som skal etterligne effekten av å høre på høyttalere som er plassert foran, bak, på sidene og over. Som Atmos for eksempel.

360 graders lyd

Sonys ide er å starte i studio. Der spilles musikken alltid inn på flere spor, men med Sonys 360 graders Reality Audio, merkes flere av sporene som flerkanalsopptak, altså ikke mikset ned til stereo, som er vanlig.

For å få spilt av musikken i hodetelefonene med ønsket 360 graders effekt, må musikken innom en app, som leser av merkingen og så prosesseres lyden digitalt slik at lyden høres tur som om den kommer fra alle kanter.

For å få best mulig effekt av 360-graders appen, må man la kameraet på mobilen skanne hodet forfra, og begge ørene sett fra siden. Det skal gi bedre effekt sier Sony, siden vi har ulike former på ørene.

Funker det?

Tja, Sony demonstrerte effekten i et par ganske normale hodetelefoner, først med et opptak i stereo, deretter i 360 graders surround. Stereoopptaket lød som forventet, lyden kom fra venstre og høyre, og det fantes ikke antydning til rom eller surroundfølelse.

Da 360-graders sporet ble avspilt, flyttet instrumenter seg rundt i hodet, noen hørtes ut som om de kom bakfra, andre fra oven, og man fikk en ganske realistisk følelse av surroundlyd.

Annonse

Men særlig naturlig lød det ikke. Jeg lyttet til Khalids siste album, som er spilt inn i stereo, men med 360-graders effekten på, og det lød bare rart og unaturlig.

For gamere og til film derimot, kan det ha stor effekt. Gaming-opplevelsene vil ihvertfall bli mer realistisk ettersom man kan høre ting som foregår bak en.

 

 

forfatter
Skrevet av

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

Sony leker med 360-graders lyd

Sony leker med 360-graders lyd

Sony leker med 360-graders lyd

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.