Kia EV9 har allerede sikret seg et godt fotfeste blant store elektriske premiumbiler, og ble spesielt anbefalt av undertegnede journalist, med fem solide stjerner. Rett og slett fordi den var en helt fantastisk familie-SUV. Nå kommer GT-versjonen, som løfter kjøreegenskapene til et helt nytt nivå.

Fra luksus-SUV til prestasjonsmonster
Med 508 hestekrefter og et dreiemoment på kraftige 740 Nm, er EV9 GT den kraftigste SUV-en Kia noensinne har produsert. Samtidig beholder den en respektabel rekkevidde på 510 kilometer (WLTP).
Akselerasjonen til 100 km/t skjer på særdeles respektable 4,6 sekunder, og plasserer den fem meter lange familiebilen på nivå med mange dedikerte sportsbiler. Og får de fleste andre store SUV-er til å se ut som de kjører i sirup. Dette inkluderer forresten søskenbarnet Hyundai Ioniq 9 Performance. Ikke verst, for en fem meter lang familie-SUV, med seks seter og god plass til bagasje og hundebur.

Avslørende grønne detaljer
I EV9 GT er det grønt som går igjen. Blant annet har den noe så spesielt som grønne bremsekalipere. Designen er også oppgradert med en særegen GT-grill med spesielle lysmønstre, og bilen står på spesialdesignede 21-tommers felger med Michelin Pilot Sport-dekk.
På innsiden finner vi dype sportsseter med Alcantara semsket skinntrekk, preget med GT-logoen. I tillegg har bilen et sportsligere GT-ratt med en neongrønn sentermarkering på toppen.

Virtuell girskifter
En av de mer spesielle nyhetene er knappen på rattet. Den er knallgrønn og merket med «GT». Ett trykk på denne vekker bilens kraftreserver og reduserer samtidig bilens støttesystemer.
EV9 GT er også utstyrt med virtuelle girskift. Systemet simulerer en åttetrinns girkasse, der føreren kan «gire» ved hjelp av F1-type hendler på rattet. Dette kombineres med Active Sound Design, som simulerer motorlyd under akselerasjon – alt for å gi en mer engasjerende kjøreopplevelse. Så kan man selvsagt mene det man vil om det, og heldigvis er lyden valgfri.

Adaptive kjøreegenskaper
Det adaptive understellet i EV9 GT gir minimal krenging, og firehjulsdriften skal sørge for meget godt veigrep. Batteriet er som seg hør og bør jevnt fordelt i gulvet, som gir bilen svært god vektfordeling og balanse. I tillegg kommer bilen med elektronisk e-LSD (Limited Slip Differential) som standard.
Elektronisk styrte støtdempere skanner sammen med Road Preview System veiens overflate og tilpasser fjæringen i sanntid for optimal kjøreopplevelse.
Ladehastigheten er også imponerende, med mulighet for å lade fra 10-80% på bare 24 minutter takket være 800-volts kretsløp.

Mye for pengene?
Med en veiledende pris på 999.900 kroner er EV9 GT absolutt ikke billig, men det er heller ikke så mye mer enn en fullutstyrt standardutgave. Så blir det helt sikkert mye gøyere!
EV9 GT leveres kun med seks seter i Norge, noe som koster 20.000 kroner ekstra på en vanlig EV9. Bilen blir tilgjengelig før jul, og salget starter nå.
Mer info: kia.com