annonse
annonse

Audiovector slipper musikken fri

Med jording av høyttalerne har Audiovector lykkes å forbedre lyden.

Snap, sier det og plutselig er lyden endret. Ikke til det bedre, for fokuset forsvant, bassen ble løsere i snippen og jeg kikker bort på Ole Klifoth. Som ser tilfreds ut, der han betrakter mitt forbausede uttrykk.

Men i svarte, bryter jeg ut.

Det er over et halvt år siden jeg hørte Audiovector R8 Arreté første gang, på High-End 2018 i Munchen. Da mente jeg at Audiovector var blant de med messens beste lyd. Så da Ole Klifoth inviterte til en nærmere lytteseanse i deres lokaler, var jeg ikke sen å be.

Det ble noen interessante timer med mye variert musikk, hyggelig prat om løst og fast – i hovedsak om musikk, høyttalere og gamle klasse A-forsterkere.

Freedom

(Foto: Lasse Svendsen) R8 Arreté er den mindre utgaven av Audiovectors flaggskip R11.

Ole Klifoth, som nylig rundet 70 år, har drevet med høyttalere lengre enn de fleste. I over 40 år faktisk, og blant de mest kjente høyttalerne er den skrå Trapez for F3/Lyd, og senere M- og S-serien med oppgraderbare høyttalere.

Den lange erfaringen med høyttalerkonstruksjoner, har avstedkommet flere priser. Blant annet flere Årets Høyttalere i Lyd & Bilde.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Les testen av Raw Surface her

R8 Arreté

(Foto: Lasse Svendsen)

Dette derimot, er noe ganske annet. De store, gulvstående høyttalerne er riktignok mindre enn flaggskipet R11, men ruver likevel godt i lytterommet hos Audiovector.

Det samme kan man kort sagt si om lyden. Den er ikke resultatet av en tilfeldig sammenrasket forsamling med høyttalerelementer, og komponenter, men et resultat av en sakte evolusjon.

– Disse er bedre i mine ører, enn R11, slenger jeg ut. – De kan noe som R11 ikke kan, og omvendt, svarer Ole Klifoth.

Sannelig.

En av tingene som gjør R8 Arreté spesiell, er Freedom. Som er Audiovectors navn på jording av høyttalereelementene. Riktignok ikke alle. – Det virker ikke noe særlig på diskantelementet, mener Ole Klifoth.

De øvrige elementene, er jordet på innsiden med en kabel som ender i en kontakt på baksiden. Delefilteret som er montert på en plate av karbonfiber (Det gir bedre lyd. – Vi har prøvd, som Ole Klifoth sier), har en egen kontakt for jordingskabelen. Som selges separat.

Les testen av Audiovector SR6 Avantgarde Arreté v2.0 her

(Foto: Lasse Svendsen) Kontakten og svitsjen for jordingen på baksiden av R8 Arreté.

Jordingskabelen skal stikkes i en stikkontakt, men det er bare jordingskontaktene som er koblet til på selve støpselet. Stikkene er passive, og er der kun for å holde støpselet på plass i kontakten.

Effekten med og uten er påtagelig.

Hadde jeg aldri hørt Freedom live, ville jeg heller ikke visst hva det skulle være å savne. Men nå vil jeg ikke unnvære Freedom, hvis jeg kan.

(Foto: Lasse Svendsen) Delefilteret til R8 Arreté, montert på karbonfiberplaten.

Jordingen av høyttalerelementene, skal dempe forvrengningen som kan oppstå mellom elementene i høyttalerne, og i mine ører gir det skarpere fokus, bedre dynamisk kontrast og strammere lyd.

Prøv selv, hvis anledningen byr seg, det er bare å vippe freedom-bryteren opp eller ned for å deaktivere/aktivere jordingen.

Sju elementer

(Foto: Lasse Svendsen) Ole Klifoth med jordingskabelen til R8 Arretés Freedom-system.

Høyttalernes form fortsetter i Audiovectors tradisjon med avrundede kabinetter uten parallelle flater, og som alle påkostede høyttalere derfra, bruker den Oscar Heils Air Motion Transformer. Tredjegenerasjon båndelement, av tilsvarende type som vi har sett på Avantgarde Arreté.

(Foto: Lasse Svendsen) AMT-diskanten med den brettede membranen, neodymium-magnetene og polstykket.

Tre 20 cm basselementer med membraner i en sandwich bestående av aramidfiber og kunstig fremstilt trefiberlim, overlapper delvis i frekvens, mens en såkalt isobarisk bassløsning befinner seg på innsiden.

Den innvendige basskonstruksjonen fungerer som integrert subwoofer, mens en delvis skjult 10 cm mellomtone på baksiden, skal gi lydbildet mer realisme og skala.

Svingspolene beveger seg i luftgap med titankjerner, som gir mindre bevegelig motstand. Det bidrar også til høyttalernes gode følsomhet på 92,5 dB.

Klasse A

(Foto: Lasse Svendsen) Den massive høyttalerbasen i stål.

De 145 cm høye, 21,8 cm brede og 47 cm dype høyttalerne, veier knapt 70 kilo stykket, og strekker seg ned mot 22 hz i bassen.

Det merkes godt med Gryphon Diablo 300 spent fast til høyttalerne. Bassen på Agnes Obels The Curse, spilt av via en Naim ND5 nettverkspiller, går nesten endeløst dypt, og høyttalerne skaper en skala som gir musikken vinger.

På Pat Methenys lengre versjon av Are You Going With Me? kan jeg spille skremmende høyt, uten at det finnes hørbar forvrengning her. For moro skyld bytter vi til en drøyt 20 w kraftig klasse A-forsterkere, som Jean Hiraga konstruerte for 40 år siden, omtrent samtidig med at Ole Klifoth begynte å lage høyttalere.

Den mangler musklene til Gryphon-forsterkeren, men klarer forbløffende nok å drive de store høyttalerne med bravour. Det skyldes ganske sikkert Oles effektive konstruksjon.

(Foto: Lasse Svendsen) R8 er etter min mening Audiovectors beste høyttaler.

De store høyttalerne briljerer med en uanstrengt og fremfor alt dyp, og fysisk fremføring av musikken. Matthäus-pasjonens kor og orkester setter luften i bevegelse på en måte som får meg til å drømme meg bort til en stor steinkirke.

Det lyder mektig, stort, og enormt behagelig. Den dynamiske kontrasten har jeg knapt hørt bedre, og høyttalerne fremstår som blottet for den kjølige og analytiske lyden som mange high-end høyttalere kan ha.

(Foto: Lasse Svendsen) Karbonfiber som base, titanspoler, innvendig isobarik-bass, og en ekstra bass/mellomtone på baksiden.

En 36w AirTight ATM-1S, med 6CA7-rør får også prøve seg på R8 Arreté, og spiller som om den hører hjemme på store high-end høyttalere.

Den lyder nydelig på blant annet jazz, hvor treblås, messingblås og ikke minst vokaler, kommer svært heldig ut av det på Audiovector-høyttalerne.

Enkelt sagt, lyder alt praktfullt gjennom de store høyttalerne. Det er ikke så lett å finne noe å sette fingeren på, noe som tyder på en gjennomført vellykket konstruksjon.

Ole Klifoth kikker bort på høyttalerne.

– Joda, jeg er i grunnen godt fornøyd med resultatet.

(Foto: Lasse Svendsen)

 

 

 

 

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
Snap, sier det og plutselig er lyden endret. Ikke til det bedre, for fokuset forsvant, bassen ble løsere i snippen og jeg kikker bort på Ole Klifoth. Som ser tilfreds ut, der han betrakter mitt forbausede uttrykk. Men i svarte, bryter jeg ut. Det er over et halvt år siden jeg hørte Audiovector R8 Arreté første gang, på High-End 2018 i Munchen. Da mente jeg at Audiovector var blant de med messens beste lyd. Så da Ole Klifoth inviterte til en nærmere lytteseanse i deres lokaler, var jeg ikke sen å be. Det ble noen interessante timer med mye variert musikk, hyggelig prat om løst og fast - i hovedsak om musikk, høyttalere og gamle klasse A-forsterkere.

Freedom

[caption id="attachment_92767" align="aligncenter" width="4261"] (Foto: Lasse Svendsen) R8 Arreté er den mindre utgaven av Audiovectors flaggskip R11.[/caption] Ole Klifoth, som nylig rundet 70 år, har drevet med høyttalere lengre enn de fleste. I over 40 år faktisk, og blant de mest kjente høyttalerne er den skrå Trapez for F3/Lyd, og senere M- og S-serien med oppgraderbare høyttalere. Den lange erfaringen med høyttalerkonstruksjoner, har avstedkommet flere priser. Blant annet flere Årets Høyttalere i Lyd & Bilde. Les testen av Raw Surface her

R8 Arreté

[caption id="attachment_92757" align="aligncenter" width="4736"] (Foto: Lasse Svendsen)[/caption] Dette derimot, er noe ganske annet. De store, gulvstående høyttalerne er riktignok mindre enn flaggskipet R11, men ruver likevel godt i lytterommet hos Audiovector. Det samme kan man kort sagt si om lyden. Den er ikke resultatet av en tilfeldig sammenrasket forsamling med høyttalerelementer, og komponenter, men et resultat av en sakte evolusjon. - Disse er bedre i mine ører, enn R11, slenger jeg ut. - De kan noe som R11 ikke kan, og omvendt, svarer Ole Klifoth. Sannelig. En av tingene som gjør R8 Arreté spesiell, er Freedom. Som er Audiovectors navn på jording av høyttalereelementene. Riktignok ikke alle. - Det virker ikke noe særlig på diskantelementet, mener Ole Klifoth. De øvrige elementene, er jordet på innsiden med en kabel som ender i en kontakt på baksiden. Delefilteret som er montert på en plate av karbonfiber (Det gir bedre lyd. - Vi har prøvd, som Ole Klifoth sier), har en egen kontakt for jordingskabelen. Som selges separat. Les testen av Audiovector SR6 Avantgarde Arreté v2.0 her [caption id="attachment_92761" align="aligncenter" width="3552"] (Foto: Lasse Svendsen) Kontakten og svitsjen for jordingen på baksiden av R8 Arreté.[/caption] Jordingskabelen skal stikkes i en stikkontakt, men det er bare jordingskontaktene som er koblet til på selve støpselet. Stikkene er passive, og er der kun for å holde støpselet på plass i kontakten. Effekten med og uten er påtagelig. Hadde jeg aldri hørt Freedom live, ville jeg heller ikke visst hva det skulle være å savne. Men nå vil jeg ikke unnvære Freedom, hvis jeg kan. [caption id="attachment_92762" align="aligncenter" width="4736"] (Foto: Lasse Svendsen) Delefilteret til R8 Arreté, montert på karbonfiberplaten.[/caption] Jordingen av høyttalerelementene, skal dempe forvrengningen som kan oppstå mellom elementene i høyttalerne, og i mine ører gir det skarpere fokus, bedre dynamisk kontrast og strammere lyd. Prøv selv, hvis anledningen byr seg, det er bare å vippe freedom-bryteren opp eller ned for å deaktivere/aktivere jordingen.

Sju elementer

[caption id="attachment_92766" align="aligncenter" width="3296"] (Foto: Lasse Svendsen) Ole Klifoth med jordingskabelen til R8 Arretés Freedom-system.[/caption] Høyttalernes form fortsetter i Audiovectors tradisjon med avrundede kabinetter uten parallelle flater, og som alle påkostede høyttalere derfra, bruker den Oscar Heils Air Motion Transformer. Tredjegenerasjon båndelement, av tilsvarende type som vi har sett på Avantgarde Arreté. [caption id="attachment_92758" align="aligncenter" width="3474"] (Foto: Lasse Svendsen) AMT-diskanten med den brettede membranen, neodymium-magnetene og polstykket.[/caption] Tre 20 cm basselementer med membraner i en sandwich bestående av aramidfiber og kunstig fremstilt trefiberlim, overlapper delvis i frekvens, mens en såkalt isobarisk bassløsning befinner seg på innsiden. Den innvendige basskonstruksjonen fungerer som integrert subwoofer, mens en delvis skjult 10 cm mellomtone på baksiden, skal gi lydbildet mer realisme og skala. Svingspolene beveger seg i luftgap med titankjerner, som gir mindre bevegelig motstand. Det bidrar også til høyttalernes gode følsomhet på 92,5 dB.

Klasse A

[caption id="attachment_92759" align="aligncenter" width="4736"] (Foto: Lasse Svendsen) Den massive høyttalerbasen i stål.[/caption] De 145 cm høye, 21,8 cm brede og 47 cm dype høyttalerne, veier knapt 70 kilo stykket, og strekker seg ned mot 22 hz i bassen. Det merkes godt med Gryphon Diablo 300 spent fast til høyttalerne. Bassen på Agnes Obels The Curse, spilt av via en Naim ND5 nettverkspiller, går nesten endeløst dypt, og høyttalerne skaper en skala som gir musikken vinger. På Pat Methenys lengre versjon av Are You Going With Me? kan jeg spille skremmende høyt, uten at det finnes hørbar forvrengning her. For moro skyld bytter vi til en drøyt 20 w kraftig klasse A-forsterkere, som Jean Hiraga konstruerte for 40 år siden, omtrent samtidig med at Ole Klifoth begynte å lage høyttalere. Den mangler musklene til Gryphon-forsterkeren, men klarer forbløffende nok å drive de store høyttalerne med bravour. Det skyldes ganske sikkert Oles effektive konstruksjon. [caption id="attachment_92764" align="aligncenter" width="4736"] (Foto: Lasse Svendsen) R8 er etter min mening Audiovectors beste høyttaler.[/caption] De store høyttalerne briljerer med en uanstrengt og fremfor alt dyp, og fysisk fremføring av musikken. Matthäus-pasjonens kor og orkester setter luften i bevegelse på en måte som får meg til å drømme meg bort til en stor steinkirke. Det lyder mektig, stort, og enormt behagelig. Den dynamiske kontrasten har jeg knapt hørt bedre, og høyttalerne fremstår som blottet for den kjølige og analytiske lyden som mange high-end høyttalere kan ha. [caption id="attachment_92763" align="aligncenter" width="3552"] (Foto: Lasse Svendsen) Karbonfiber som base, titanspoler, innvendig isobarik-bass, og en ekstra bass/mellomtone på baksiden.[/caption] En 36w AirTight ATM-1S, med 6CA7-rør får også prøve seg på R8 Arreté, og spiller som om den hører hjemme på store high-end høyttalere. Den lyder nydelig på blant annet jazz, hvor treblås, messingblås og ikke minst vokaler, kommer svært heldig ut av det på Audiovector-høyttalerne. Enkelt sagt, lyder alt praktfullt gjennom de store høyttalerne. Det er ikke så lett å finne noe å sette fingeren på, noe som tyder på en gjennomført vellykket konstruksjon. Ole Klifoth kikker bort på høyttalerne. - Joda, jeg er i grunnen godt fornøyd med resultatet. [caption id="attachment_92756" align="aligncenter" width="4736"] (Foto: Lasse Svendsen)[/caption]        
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
gruppetest
7 par vegghøyttalere

Lyd, lyd fra veggen der

Hvorfor skal du godta middelmådig lyd, bare fordi du ikke ønsker store, prangende høyttalere i stua?

test
Leica Q2

Verdens beste ­kompaktkamera

Når kun det beste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

anmeldelse
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Annonsørinnhold
Asus Zenbook-serie

Asus går helt til kanten med ny Zenbook-serie

17 timers batteritid, en skjerm som utgjør 95 prosent av overflaten og numerisk tastatur gjemt i laptopens touchpad. Alt sammen testet for å leve opp til militære standarder. Asus flytter grensen for hva man kan forvente av en laptop som veier under 1700 gram.

Her er Samsungs super-selfiekamera

Den nye A-serien går fra budsjett til luksus med heldekkende skjerm og vendbart trippelkamera!

test
Sony Xperia 10 Plus

Bomskudd i bredformat

Tross 21:9-skjerm har Xperia 10 Plus for mange kompromisser til å overbevise.

Ikeas smarte høyttalere er her

I sommer kommer høyttalerne Symfonisk, som er et resultat av et samarbeid med Sonos.

test
Motorola moto G7 Plus

Kongen av mellomklassen

Motorola moto G7 Plus snakker til fornuften. Selvfølgelig er flaggskipmodellene på markedet bedre, men de er også tre ganger dyrere.

Beovision Harmony: 77-tommers tryllekunst fra B&O

Går det an skjule en TV på nesten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gjør et overbevisende forsøk på det.

anmeldelse
I Am the Night, sesong 1

Herlig retromysterium

I svette og varme Nevada vokser Pat opp – som 16-åring snus livet hennes på hodet i det familiebakgrunnen blir kjent.

Åpent kontorlandskap? Disse hodetelefonene lover evig lykke

Logitech lanserer to modeller for deg som sjeneres av støy i kontorlokalene.

anmeldelse
Creed II

Nostalgisk testosteronbombe!

Stallone gjenforener alle kreftene fra «klassikeren» Rocky IV i en pompøs nostalgitripp.

anmeldelse
Widows

Heftig girl power!

Et spektakulært kupp går spektakulært til helvete – enkene viderefører ektemennenes tvilsomme geskjeft.

annonse

Klassisk rock på biblioteket

Opplev vintage high-end på biblioteket og lytt til musikk som på kult-barene i Japan.

Hi-fi-vår i hovedstaden

Denne helgen ringes våren inn, med messer og tilbud i flere butikker i hovedstaden.

Speilrefleks? Prøv igjen

Panasonic Lumix G90 er litt utenom det vanlige.

test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD

En real storslegge

Kan noen få naboene til å slutte å kjefte? Jeg prøver å høre musikk her!

test
Canon RF 28-70mm f2 L USM

Perfeksjonert og lyssterk zoom

Du har ikke sett maken. Ikke vi heller. Canons massive 28-70mm er rett og slett rå.

anmeldelse
Fabeldyr 2: Grindelwalds forbrytelser

Visuell fantasimagi

Harry Potter-universet veves mer og mer inn i Fabeldyr-universet, i en visuell fest av en film.

anmeldelse
Hunter Killer

Mayday! Mayday!

Filmen ble sluppet den 1. april – vi trodde først det var en aprilspøk…

Ser du hva dette er?

Det er en McIntosh, men ikke en forsterker.

anmeldelse
The Highwaymen

Sober roadmovie

En annerledes, og stillferdig, klappjakt på tidenes mest kjente forbryterpar i USA.

Laptopfølelse på iPad Pro

Beskyttelse og bakbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modellene

gruppetest
Tre gaming headsets

Strid i familien

Logitech vs. Logitech. Har du bruk for den dyreste modellen for å vinne, eller er den billigste best i virkeligheten?

test
Rega Aura MC

En analog åpenbaring

Rega Aura MC, er phono-trinnet som lager gull av sort vinyl.

test
Huawei P30 Pro

Råeste mobilkamera noensinne!

Huawei P30 Pro er den beste kameramobilen på markedet, og befester Huaweis plass på kameratronen, hvor de har sittet trygt siden i fjor.

Vårt kundesenter hjelper deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Motta Lyd & Bilde Nyhetsbrev

×