annonse
annonse

Audiovector slipper musikken fri

Med jording av høyttalerne har Audiovector lykkes å forbedre lyden.

annonse

Snap, sier det og plutselig er lyden endret. Ikke til det bedre, for fokuset forsvant, bassen ble løsere i snippen og jeg kikker bort på Ole Klifoth. Som ser tilfreds ut, der han betrakter mitt forbausede uttrykk.

Men i svarte, bryter jeg ut.

Det er over et halvt år siden jeg hørte Audiovector R8 Arreté første gang, på High-End 2018 i Munchen. Da mente jeg at Audiovector var blant de med messens beste lyd. Så da Ole Klifoth inviterte til en nærmere lytteseanse i deres lokaler, var jeg ikke sen å be.

Det ble noen interessante timer med mye variert musikk, hyggelig prat om løst og fast – i hovedsak om musikk, høyttalere og gamle klasse A-forsterkere.

Freedom

(Foto: Lasse Svendsen) R8 Arreté er den mindre utgaven av Audiovectors flaggskip R11.

Ole Klifoth, som nylig rundet 70 år, har drevet med høyttalere lengre enn de fleste. I over 40 år faktisk, og blant de mest kjente høyttalerne er den skrå Trapez for F3/Lyd, og senere M- og S-serien med oppgraderbare høyttalere.

Den lange erfaringen med høyttalerkonstruksjoner, har avstedkommet flere priser. Blant annet flere Årets Høyttalere i Lyd & Bilde.

Les testen av Raw Surface her

R8 Arreté

(Foto: Lasse Svendsen)

Dette derimot, er noe ganske annet. De store, gulvstående høyttalerne er riktignok mindre enn flaggskipet R11, men ruver likevel godt i lytterommet hos Audiovector.

Det samme kan man kort sagt si om lyden. Den er ikke resultatet av en tilfeldig sammenrasket forsamling med høyttalerelementer, og komponenter, men et resultat av en sakte evolusjon.

– Disse er bedre i mine ører, enn R11, slenger jeg ut. – De kan noe som R11 ikke kan, og omvendt, svarer Ole Klifoth.

Sannelig.

En av tingene som gjør R8 Arreté spesiell, er Freedom. Som er Audiovectors navn på jording av høyttalereelementene. Riktignok ikke alle. – Det virker ikke noe særlig på diskantelementet, mener Ole Klifoth.

De øvrige elementene, er jordet på innsiden med en kabel som ender i en kontakt på baksiden. Delefilteret som er montert på en plate av karbonfiber (Det gir bedre lyd. – Vi har prøvd, som Ole Klifoth sier), har en egen kontakt for jordingskabelen. Som selges separat.

Les testen av Audiovector SR6 Avantgarde Arreté v2.0 her

(Foto: Lasse Svendsen) Kontakten og svitsjen for jordingen på baksiden av R8 Arreté.

Jordingskabelen skal stikkes i en stikkontakt, men det er bare jordingskontaktene som er koblet til på selve støpselet. Stikkene er passive, og er der kun for å holde støpselet på plass i kontakten.

Effekten med og uten er påtagelig.

Hadde jeg aldri hørt Freedom live, ville jeg heller ikke visst hva det skulle være å savne. Men nå vil jeg ikke unnvære Freedom, hvis jeg kan.

(Foto: Lasse Svendsen) Delefilteret til R8 Arreté, montert på karbonfiberplaten.

Jordingen av høyttalerelementene, skal dempe forvrengningen som kan oppstå mellom elementene i høyttalerne, og i mine ører gir det skarpere fokus, bedre dynamisk kontrast og strammere lyd.

Prøv selv, hvis anledningen byr seg, det er bare å vippe freedom-bryteren opp eller ned for å deaktivere/aktivere jordingen.

Sju elementer

(Foto: Lasse Svendsen) Ole Klifoth med jordingskabelen til R8 Arretés Freedom-system.

Høyttalernes form fortsetter i Audiovectors tradisjon med avrundede kabinetter uten parallelle flater, og som alle påkostede høyttalere derfra, bruker den Oscar Heils Air Motion Transformer. Tredjegenerasjon båndelement, av tilsvarende type som vi har sett på Avantgarde Arreté.

(Foto: Lasse Svendsen) AMT-diskanten med den brettede membranen, neodymium-magnetene og polstykket.

Tre 20 cm basselementer med membraner i en sandwich bestående av aramidfiber og kunstig fremstilt trefiberlim, overlapper delvis i frekvens, mens en såkalt isobarisk bassløsning befinner seg på innsiden.

Den innvendige basskonstruksjonen fungerer som integrert subwoofer, mens en delvis skjult 10 cm mellomtone på baksiden, skal gi lydbildet mer realisme og skala.

Svingspolene beveger seg i luftgap med titankjerner, som gir mindre bevegelig motstand. Det bidrar også til høyttalernes gode følsomhet på 92,5 dB.

Klasse A

(Foto: Lasse Svendsen) Den massive høyttalerbasen i stål.

De 145 cm høye, 21,8 cm brede og 47 cm dype høyttalerne, veier knapt 70 kilo stykket, og strekker seg ned mot 22 hz i bassen.

Det merkes godt med Gryphon Diablo 300 spent fast til høyttalerne. Bassen på Agnes Obels The Curse, spilt av via en Naim ND5 nettverkspiller, går nesten endeløst dypt, og høyttalerne skaper en skala som gir musikken vinger.

På Pat Methenys lengre versjon av Are You Going With Me? kan jeg spille skremmende høyt, uten at det finnes hørbar forvrengning her. For moro skyld bytter vi til en drøyt 20 w kraftig klasse A-forsterkere, som Jean Hiraga konstruerte for 40 år siden, omtrent samtidig med at Ole Klifoth begynte å lage høyttalere.

Den mangler musklene til Gryphon-forsterkeren, men klarer forbløffende nok å drive de store høyttalerne med bravour. Det skyldes ganske sikkert Oles effektive konstruksjon.

(Foto: Lasse Svendsen) R8 er etter min mening Audiovectors beste høyttaler.

De store høyttalerne briljerer med en uanstrengt og fremfor alt dyp, og fysisk fremføring av musikken. Matthäus-pasjonens kor og orkester setter luften i bevegelse på en måte som får meg til å drømme meg bort til en stor steinkirke.

Det lyder mektig, stort, og enormt behagelig. Den dynamiske kontrasten har jeg knapt hørt bedre, og høyttalerne fremstår som blottet for den kjølige og analytiske lyden som mange high-end høyttalere kan ha.

(Foto: Lasse Svendsen) Karbonfiber som base, titanspoler, innvendig isobarik-bass, og en ekstra bass/mellomtone på baksiden.

En 36w AirTight ATM-1S, med 6CA7-rør får også prøve seg på R8 Arreté, og spiller som om den hører hjemme på store high-end høyttalere.

Den lyder nydelig på blant annet jazz, hvor treblås, messingblås og ikke minst vokaler, kommer svært heldig ut av det på Audiovector-høyttalerne.

Enkelt sagt, lyder alt praktfullt gjennom de store høyttalerne. Det er ikke så lett å finne noe å sette fingeren på, noe som tyder på en gjennomført vellykket konstruksjon.

Ole Klifoth kikker bort på høyttalerne.

– Joda, jeg er i grunnen godt fornøyd med resultatet.

(Foto: Lasse Svendsen)

 

 

 

 

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Sonus faber møter veggen

Den italienske høyttalerprodusenten slipper høyttalere for innfelling.

Nye konsepter fra Q Acoustics

Den prisvinnende Concept 500 har fått en lillebror, som står på egne - svært uvanlige ben.

test
Bowers & Wilkins 603

B&W er tilbake for fullt

Den nye 600-serien åpner opp og får ut dynamikken på en helt annen måte enn forgjengerne. Toppmodellen 603 er intet unntak.

Sonos støtter YouTube Music

Fra og med i går kveld fikk Sonos innebygd støtte for YouTube Music, for Premium-abonnenter.

Lydplanker – Topp 5 under 6.000 kr

Fet lyd for slank lommebok

En rimelig men god lydplanke gjør underverker i TV-kroken. Her er de fem beste lydplankene til under 6.000 kroner.

Stemmen befaler

Skal du ha en ny høyttaler å lytte til? Da kan det være smart med en som også lytter til deg! En smarthøyttaler kan styre hele hjemmet. Men hvor bra låter de?

test
Devialet Phantom Reactor 900

Dette skulle ikke vært mulig

Devialet Phantom Reactor er et atomkraftverk i knøttliten innpakning.

gruppetest
6 trådløse luksushøyttalere

Trådløst i luksusklassen

Moderne og praktiske høyttalere med en lydkvalitet som nærmer seg fullvoksne anlegg.

test
Dynaudio Xeo 20

Nå enda mer trådløs

Dynaudios trådløse, aktive høyttalere har klippet enda et par navlestrenger.

CES 2019: JBL satser trådløst

Trådløse høyttalere, trådløse hodetelefoner og helt trådløse hodetelefoner.

annonse
test
Sonus faber Electa Amator III

Klassisk italiensk håndverk

Med forførerisk lyd pakket i silke, blir sansene pirret.

test
Dali Oberon 7

Tett på majestetisk

Dali Oberon 7 går langt i å kombinere stor lyd og trøkk, med eleganse og oppløsning som man normalt må betale mer for.

CES: Sony lydplanke gir imponerende bass uten subwoofer

Sony HT-X8500 støtter Dolby Atmos og simulerer lyd i høyden uten ekstra høyttalerelementer.

CES: Glasshøyttaler fra Sony

Glasshøyttaler kommer i ny, mer kompakt versjon. Og LSPX-S2 kommer til Norge.

test
Fender Monterey

Gitarister vil elske denne

Den ser ut som en eldre Fender gitarforsterker. Og den er utviklet av Fender. Har hårene reist seg ennå?

Gulvstående magiker

Magico har valgt karbonfiber i den kommende M2-høyttaleren.

test
Bowers & Wilkins 607

Liten og våken

Bowers & Wilkins’ diskré småtasser har et lydbilde som er mye større enn både det ytre og prisen.

test
Audio Pro A10

Hjemmekoselig og rundtstrålende

Audio Pro A10 passer inn i et hvilket som helst hjem, og rundtstrålende lyd gjør den lettplassert.

test
ATC SCM11

Monitoren som gir gåsehud

La deg ikke lure av det trauste utseendet og fraværet av eksotiske materialer. Disse høyttalerne får gåsehuden til å reise seg.

test
Yamaha MusicCast BAR 400 og MusicCast 20

TV-lyd som kan bygges ut

Endelig en Yamaha-lydplanke med mulighet for trådløse bakhøyttalere! Men MusicCast BAR 400 kan så mye mer.

High-end til halv pris

Dynaudios nye Evoke-høyttalere blir billigere enn testvinnerne, men neppe mye dårligere.

SVS lover å sprenge grensene

Ingen andre subwoofere gir bedre ytelse for pengene enn SB-3000 og PB-3000, i følge SVS.

gruppetest
6 lydplanker

TV-ens bestevenn

Hvis TV-en din lider av tynn lyd, finnes det ingen enklere måte å oppgradere på enn en rimelig lydplanke.

annonse
test
KEF LSX

En liten sensasjon

Nå vet jeg hva jeg skal svare til alle som lurer på om det finnes gode, trådløse høyttalere til stereobruk.

Sinnsyk McIntosh-høyttaler – igjen

Et bilde sier mer enn tusen ord heter det, men vil vi gjerne høre McIntosh XRT1.1K også.

Nå kan du høre disse i Oslo

De eksplosive Devialet Phantom Reactor vises for første gang i Norge.

Audio Pro feirer 40 år

A40 heter jubileumshøyttaleren som bare lages i 1000 eksemplarer, med 220w effekt.

Kompakt og vanntett partyhøyttaler fra Sony

SRS-XB01 er navnet på Sonys bærbare og vanntette "partyhøyttaler".

test
Google Home

Kanskje en revolusjon

Med norsk taleassistent har Google Home straks blitt mye mer interessant.

test
Google Home Mini

Mer enn OK, Google!

Google Home har endelig fått norsk assistent. Vil Google Home Mini revolusjonere det smarte hjemmet?

test
IKEA Eneby 20

Trivelig lyd fra IKEA

En fleksibel og trivelig høyttaler som låter bedre enn prislappen antyder.

test
XTZ 99.25 Beryllium

Toppklasse fra budsjettkongen

Med eksotisk berylliumdiskant plasserer denne høyttaleren seg godt opp i toppklassen, og gjengir musikken med et detaljnivå få er i stand til.

test
KEF Blade Two

Unik klassiker

En sjelden gang dukker det opp høyttalere som bare må bli klassikere.

test
Piega TMicro 60 AMT

God lyd i den fine stuen

Piegas livsstilhøyttaler er stram og stilren som få – og lydmessig vellykket.

Sony lydplanker får bedre lyd på lydreturkanalen

Sony gir eARC-oppdatering til tre av sine eksisterende lydplanker.

Høyttalere med forsterker

Klipsch fornyer sine aktive høyttalere og lover bedre lyd.

gruppetest
6 PC-Høytalere

Kanonlyd på skrivebordet

Med et par bra høyttalere kan PC-en fungere til spill, filmtitting og musikklytting.

Dalis trådløse Callisto får MQA

Med MQA kan de trådløse high-end-høyttalerne i Callisto-serien strømme høyoppløst musikk med lavere båndbredde.

Audio Pro lanserer multiromhøyttaler

Audio Pro A10 har stemmestyring og kan kobles sammen med flere høyttalere .

Devialet Phantom Reactor: Eksplosiv lillebror!

Devialets futuristiske "superhøyttaler" får endelig en lillebror - og Phantom Reactor ser definitivt ikke pysete ut.