TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
Kommentar

Ingenting i øret

Nothing er navnet på det nye industrieventyret fra OnePlus-medstifter Carl Pei. Inntil videre passer det til navnet.

Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

Som tech-journalister blir vi daglig bombardert med nyheter om nye – angivelig revolusjonerende – teknologier og produkter. Noen av dem viser seg å forandre maten vi lever på. Som smarttelefoner. Og andre går rett i glemmeboka.

Når Carl Pei, som er en av grunnleggerne bak den voldsomt suksessfulle OnePlus, står bak, så stilles det store forventniger.

Pei forlot i utgangen av 2020 OnePlus og annonserte i januar i år at han hadde startet et nytt firma med navnet Nothing. Et selskap som har som formål å bryte ned barrierene mellom mennesker og teknologi – og gi oss alle en sømløs teknoligisk fremtid.

OnePlus-grunnlegger, svensk-kinesiske Carl Pei er mannen bag Nothing. (Foto: Nothing)

Selskapet fikk fort støtte fra hva man må betegne som en kjendis-investor: Twitch-stifer Kevin Lin, Reddit-sjef Steve Huffmann, i tillegg til Tony Fadell, som var med på å lage iPod og iPhone. Bare for å nevne noen. Svenske Teenage Engineering ble også tilknyttet for å stå for designet.

27. juli var datoen for selskapets første produktlansering. En dato som som ble sett fram til og snakket mye om i techmediene.

I en presentasjonsvideo kunne vi se Carl Pei presentere produktet Nothing Ear (1) og høre designerne snakke om hvordan de har brutt med tradisjonen og konformiteten.

En lang rekke kjendis-investorer medvirker. Her YouTube-personligheten Casey Neistat. (Foto: Nothing)

Blant innovasjene er at esken og delene av den helt trådløse ANC-hodetelefonen er laget i gjennomsiktig plast. Det er også en fordypning i esken, slik at man kan snurre den rundt i hånden som en fidget-spinner.

Hvordan Nothing Ear (1) låter får en senere test vise. Men inntil videre ligner det ganske på et par Apple AirPods, bare med gjennomsiktig plast. Og ideen med å gjøre techprodukter gjennomsiktigere har vi også sett før. I iMac-dataen – fra 1998. Dengang førte designet en mangeårig trendt med seg.

Nothings første produkt er en helt trådløs hodetelefon, som ligner en AirPod i 1998er iMac-design. (Foto: Nothing)

Al begynner å ta av, og med så dyktige og kreative krefter som Nothing har samlet, kan det lett komme banebrytende produkter i fremtiden. Men inntil videre passer nyhetene så absolutt til firmanavnet: Nothing!

Men se selv. Her er den godt 42 minutter lange presentasjonen og unboxing-video: 

Vi har ikke fått opplysninger om en norsk pris enda, men Nothing Ear (1) kommer til å koste EUR 90.

Legg igjen en kommentar

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.