Kommentar

Ingenting i øret

Nothing er navnet på det nye industrieventyret fra OnePlus-medstifter Carl Pei. Inntil videre passer det til navnet.

Skrevet av / 28.07.21 - 12:01
Ingenting i øret
comment Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning

Som tech-journalister blir vi daglig bombardert med nyheter om nye – angivelig revolusjonerende – teknologier og produkter. Noen av dem viser seg å forandre maten vi lever på. Som smarttelefoner. Og andre går rett i glemmeboka.

Når Carl Pei, som er en av grunnleggerne bak den voldsomt suksessfulle OnePlus, står bak, så stilles det store forventniger.

Pei forlot i utgangen av 2020 OnePlus og annonserte i januar i år at han hadde startet et nytt firma med navnet Nothing. Et selskap som har som formål å bryte ned barrierene mellom mennesker og teknologi – og gi oss alle en sømløs teknoligisk fremtid.

OnePlus-grunnlegger, svensk-kinesiske Carl Pei er mannen bag Nothing. (Foto: Nothing)

Selskapet fikk fort støtte fra hva man må betegne som en kjendis-investor: Twitch-stifer Kevin Lin, Reddit-sjef Steve Huffmann, i tillegg til Tony Fadell, som var med på å lage iPod og iPhone. Bare for å nevne noen. Svenske Teenage Engineering ble også tilknyttet for å stå for designet.

27. juli var datoen for selskapets første produktlansering. En dato som som ble sett fram til og snakket mye om i techmediene.

I en presentasjonsvideo kunne vi se Carl Pei presentere produktet Nothing Ear (1) og høre designerne snakke om hvordan de har brutt med tradisjonen og konformiteten.

En lang rekke kjendis-investorer medvirker. Her YouTube-personligheten Casey Neistat. (Foto: Nothing)

Blant innovasjene er at esken og delene av den helt trådløse ANC-hodetelefonen er laget i gjennomsiktig plast. Det er også en fordypning i esken, slik at man kan snurre den rundt i hånden som en fidget-spinner.

Hvordan Nothing Ear (1) låter får en senere test vise. Men inntil videre ligner det ganske på et par Apple AirPods, bare med gjennomsiktig plast. Og ideen med å gjøre techprodukter gjennomsiktigere har vi også sett før. I iMac-dataen – fra 1998. Dengang førte designet en mangeårig trendt med seg.

Nothings første produkt er en helt trådløs hodetelefon, som ligner en AirPod i 1998er iMac-design. (Foto: Nothing)

Al begynner å ta av, og med så dyktige og kreative krefter som Nothing har samlet, kan det lett komme banebrytende produkter i fremtiden. Men inntil videre passer nyhetene så absolutt til firmanavnet: Nothing!

Men se selv. Her er den godt 42 minutter lange presentasjonen og unboxing-video: 

Vi har ikke fått opplysninger om en norsk pris enda, men Nothing Ear (1) kommer til å koste EUR 90.

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Forbedret premiummodell fra Bowers & Wilkins

De beste hodetelefonene blir sandfarget

Bose QuietComfort Ultra: Boses nye flaggskip

Devialet Gemini II kan noe ikke andre ørepropper kan

Grisebillige ørepropper med støydemping

Shure Aonic 50 får spatial audio

Scroll to Top