Hør forskjellen mellom analogt og digitalt

…men egentlig ikke.

Den 6. og 7. desember har hi-fi-forhandleren Unilet Sound & Vision utenfor London invitert publikum til å komme og høre forskjell mellom analog og digital lyd. Et analogt anlegg står i det ene demorommet, og et digitalt i det andre.

”På bestemte tider gjennom de to dagene, vil vi spille noen av de mest ikoniske albumene fra det siste århundret. Hvert album spilles (i sitt fulle) på begge systemer samtidig (med høyoppløste digitalfiler når tilgjengelig) slik at lytterne kan bevege seg mellom systemene og bestemme seg for hvilket som vinner konkurransen for sin egen del.” Dette kan leses på Unilets hjemmeside.

Det analoge anlegget
I det analoge rommet står et anlegg til rundt en million kroner, med Vetere Acoustics RG1 platespiller som kilde sammen med platespillerforsterkeren SG1. Monoforsterkersettet Bryston 28BSST med 1.000 watt pr. kanal driver et par PMC MB2SE high-end stativhøyttalere.

Det analoge anlegget koster rundt millionen, med forsterkere fra Bryston og høyttalere fra PMC.
Det analoge anlegget koster rundt millionen, med forsterkere fra Bryston og høyttalere fra PMC.

Det digitale anlegget
I det digitale rommet er et noe rimeligere anlegg til rundt 750.000 kroner(!). Komponentene er Chords high-end nettverksspiller DSX1000 koblet til Chord CPA5000 forforsterker og SPM6000 monoforsterkere med 750 watt pr. kanal. Høyttalerne er ingen ringere enn Kef Blade.

Det digitale anlegget har elektronikk fra Chord og høyttalerne Kef Blade.
Det digitale anlegget har elektronikk fra Chord og høyttalerne Kef Blade.

Hva hører man egentlig?
Det er en morsom tanke. Problemet er bare at man ikke vet hva man egentlig sitter og hører på. For det første det åpenbare: Selv om rommene skulle være helt identiske, med nøyaktig samme akustikk, er det to vidt forskjellige lydanlegg man hører på, hvor selv forsterkerne og høyttalerne er forskjellige. Alle vet at to stereoanlegg ikke låter likt.

Men kanskje viktigere er at analoge og digitale avspillingssystemer sitter og spiller hver sin kilde, som mest sannsynlig er basert på hver sin masterinnspilling.

Felles digital master
Er vinylutgivelsen og den digitale versjonen som spilles av på hvert sitt anlegg fra samme master? Dersom de er det, så er det helt sikkert en digital nyversjon som er masteren. I så fall vil det digitale systemet favoriseres, siden man med dette slipper degraderingen som skjer når musikken skal kuttes inn i riller, og deretter graves frem igjen av platespilleren. Vinylen vil aldri vinne denne kampen, med mindre den farger på en sånn måte som gjør at man subjektivt favoriserer det. Kanskje ved å runde av spisse frekvenser.

Felles analog master
Dersom det er den originale, analoge mastertapen som er utgangspunktet for begge utgivelsene, blir saken en litt annen. Du har fremdeles problemet med degradering av musikksignalet ved både skjæringen av riller og avlesningen etterpå, men denne kommer da før signalet allerede har gått igjennom en generasjonsdegradering når masteren har blitt digitalisert. Det skjer imidlertid nesten aldri (i hvert fall ikke nå lenger) at man har tatt en analog master og overført denne i samme versjon til vinyl og digital. Imidlertid har dette blitt gjort i hittil siste remaster av David Bowies legendariske album ”The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars”, som er et av albumene som skal demonstreres hos Unilet. Dette ble nemlig analogt remastret for sin ”40th anniversary” nyutgivelse.

Et eksempel på at det fremdeles gjøres analog (re)mastering er David Bowies "The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars - 40th Anniversary Edition" fra 2012.
Et eksempel på at det fremdeles gjøres analog (re)mastering er David Bowies «The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars – 40th Anniversary Edition», nyutgitt i 2012.

Ulik master for analog og digital
Mest vanlig er imidlertid at vinylutgivelsen og den digitale utgivelsen er tatt fra to vidt forskjellige masterinnspillinger. Man mastrer rett og slett annerledes til vinyl enn til digitalt i dag. Når man mastrer til vinyl, tar man hensyn til vinylformatets svakheter. Viktigst er at alt under 300 Hz legges i mono, for å ikke oppleve faseproblematikk i bassregisteret.

Men vinylen har også en fordel. Digitale mastere blir ofte gjort med CD-mediet i bakhodet. Selv om CD-mediet har et langt større dynamikkområde enn vinyl, er ofte vinylmasteren mer dynamisk. Grunnen er lydnivåkrigen (”The Loudness War”, hvor man over tid har gjort innspillingene høyere og høyere, som bare er mulig ved å redusere dynamikkområdet. Dette for at musikken skal være best mulig hørbar på bilstereoen og fra en dårlig bordradio. Dette er ikke en problematikk for vinyl, da folk med platespiller gjerne har koblet denne til et anlegg som holder en såpass god kvalitet at mer dynamikk i innspillingen bare er en fordel, da den gjør musikken mer levende. I slike tilfeller vil vinylutgivelsen låte mer levende enn digitalutgivelsen.

Også høyoppløste digitale utgivelser lider ofte av denne problematikken, spesielt på pop og rock, der man har latt seg friste av høy lydstyrke. 2011-utgaven av Nirvanas ”Nevermind” er et eksempel på horribel master, også på 24-bit / 96 kHz versjonen.

Epler og pærer
Poenget er at man ved å sammenligne vinyl mot digitale formater egentlig ikke lytter til det man tror man lytter til. Ofte sitter man i stedet og hører på to forskjellige masterinnspillinger. I så fall vil ofte vinyl låte best. Er masteren den samme, vil man derimot fort favorisere digitalt, da man slipper problematikk med skurring fra rillene, dårligere signal-/støyforhold både i rillene og fra platespilleren i forhold til digitalt, og en dårligere kanalseparasjon fra platespillerpickupen. Er masteren i tillegg digital, hvilket den nesten alltid er, vil den digitale lydkilden helt sikkert overgå den analoge, i hvert fall objektivt. Unntaket er dersom det er noen skarpe frekvenser som av platespilleren slipes ned til noe mer ørevennlig.

Men for all del, en morsom gimmick.

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Les også

Nettopp kjøpt deg ny 4K-TV? Da kan du innvie den med Last Christmas i remastret 4K-versjon!
La ikke størrelsen lure deg, Phono Box RS2 har alt en vinylentusiast trenger.
Alle ønsker seg harde pakker, vi også, derfor har vi satt sammen den feteste gavelisten vi kunne komme på.
Stereoanlegget på soverommet til Jimi Hendrix i London låter nå akkurat som det gjorde da han lyttet til det.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Dette har de aldri gjort før, hvertfall ikke på denne måten.
Parlamentet ønsker å bidra til bærekraftige løsninger ved å fremme gjenbruk og reparasjon og ved å bekjempe praksiser som forkorter produkterslevetid.
Over for Europas største fotomesse
AKMs DAC-fabrikk har brent ned, som krøpler produsentene i flere måneder. Slik responderer hi-fi-bransjen.
Duoen bak The Rain får fornyet tillit hos strømmegiganten.
Nå er det bare tre uker til vi igjen kan humre og le med sjarmerende Johanne & Co.
Risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp.
Light Speaker fra svenske Transparent er ikke som andre trådløse høyttalere.
Popprinsessen går helt nye veier - nå på Disney+.
Fujifilm GFX100 får 400 megapiksler!
Ifølge flere kilder har Samsung ingen planer om en Galaxy Note 21. Note-serien skal erstattes av Galaxy Z Fold 3.
HBO Nordic tar "en dansk en" - lanserer snart sin første danske serie.