Et hav av nye tjenester fra Apple

Apple utfordrer både Netflix, Steam, bankene og mediebransjen med bl.a. streaming og digitale abonnementer.

«It’s Showtime» var overskriften for dagens pressekonferanse fra Apples hovedkvarter i Cupertino, California. Og som ventet var fokuset stort sett utelukkende på tjenester og innhold, mens klassiske Apple-produkter som iPhone, iPad og Mac kun ble nevnt i bisetninger.

Det er forsåvidt ikke noe nytt at Apple gjør seg relevante med ulike tjenester – bare tenk på Apple Music  iTunes, Apple Pay, iCloud og lignende. Men etter dagens lanseringer blir Apple for første gang leverandører av eget ekslusivt innhold. I det elektronikkgiganten kommer med helt nye typer tjenester innen vidt forskjellige områder som bl.a. gaming og finans.

Apple TV+

Den største nyheten er utvilsomt Apple TV+ – en ny streaming-tjeneste med film og tv-serier, som skal ta opp kampen mot Netflix, Amazon Prime Video og den kommende Disney+ kanalen.

Apple har alliert seg med en lang rekke imponerende navn fra film- og tv-bransjen, som produserer eller spiller med i nye serier og filmer, som kun blir tilgjengelige via Apple TV+ streaming-tjenesten.

Selveste Steven Spielberg kom på scenen for at presentere sin nye tv-serie, Amazing Stories, som kun blir tilgjengelig på Apple TV+. Foto: Lyd & Bilde

Det gjelder bl.a Steven Spielberg, som kom kom på scenen for å vise fram sin tv-serie Amazing Stories, basert på en tegneserie med samme navn fra 20-tallet med horror- og science fiction-historier.

I  tillegg snakket skuespilleren Jason Momoa om den nye tv-serien See, som handler om en relativt fjern fremtid, hvor et virus har utslettet nesten hele menneskeheten og alle overlevende er gjort blinde.

Steve Jobs Theater-auditoriet fikk også besøk av kjente filmfolk som Jennifer Aniston, Reese Witherspoon, Steve Carell, Kumail Nanjiani, J.J. Abrams og selveste Oprah Winfrey, og hver av dem snakket om kommende, ekslusive film, serier og shows på den nye streaming-platformen.

Steve Carell, Jennifer Aniston og Reese Witherspoon presenterer sin nye serie, The Morning Show. Foto: Lyd & Bilde

Apple TV+ kommer til neste år blir abonnementsbasert. Alt innhold vil kunne lastes ned og ses offline, og tjenesten blir ikke bare tilgjengelig på Apples egne enheter (iPhone, iPad, Mac og Apple TV), men også på tv-bokser fra Roku og Amazon og på smart-tv’er fra Samsung, LG, Sony og Vizio.

Det skyldes at Apples TV+ blir en integrert del av den nye Apple TV-appen som snart kommer på de nyeste tv’ene fra de tidligere nevnte produsentene, noe som allerede ble kjent for et par måneder siden i forbindelse med CES 2019 i Las Vegas. 

Det er foreløpig ikke sagt hva Apple TV+ kommer til å koste, men til gjengjeld er det gode sjanser for at streaming-tjenesten blir tilgjengelig i Norge, for Apple nevnte på pressekonferansen at Apple TV+ lanseres i mer enn 100 land!

Apple Arcade

En annen ny tjeneste som forøvrig også kommer til Norge er abonnementsbaserte Apple Arcade.

De mest populære appene i Apples App Store er spill, fortalte Apple-toppsjef Tim Cook fra scenen, men de fleste brukere laster bare ned gratis spill, mens spillene som koster penger har det vanskelig.

Derfor har Apples valgt å lansere Apple Arcade, som blir en integrert del av App Store og tilbyr ubegrensede nedlastninger av mer enn 100 spill mot betaling av et fast månedlig beløp.

Apple-toppsjef Tim Cook lanserer Apple Arcade. Foto: Lyd & Bilde

Tjenesten satser hovedsakelig på litt mer ukjente og «sære» spillutviklere og tilter, og ingen av spillene vil være tilgjengelige noe annet sted enn i Apples univers. Til gjengjeld skal man kunne spille spillene bade på iPhone, iPad, Mac og via Apple TV, samtidig som alle spill også kan spilles offline.

Også Apple Arcade kommer til neste år, og denne tjenesten blir lansert i mer enn 150 land, så det er som sagt en stor sjanse for at den også blir tilgjengelig i Norge.

Apple News+ og Apple Card

Derimot er det mer usikkert om de to andre nye Apple-tjenestene kommer til Skandinaviske land i denne omgang.

Apple News+ kommer neppe til Norge i første omgang. Foto: Lyd & Bilde

Apple lanserte nemlig også Apple News+, som er et magasin-univers hvor man får tilgang til mer enn 300 digitale blad mot en månedlig betaling på USD 9,99. Samt Apple Card, som er et digital kredittkort fra Apple som befinner seg i Wallet på brukerens iPhone og fungerer sammen med Apple Pay.

De to tjenestene kommer i første omgang kun til USA, mens Apple ikke nevnte noe om en bredere lansering.

Stort fokus på privatliv

Til gjengjeld nevnes det igjen og igjen at ingen av de nye tjenestene samler inn data om brukerens atferd.

Apple vet ikke hva du leser, ser eller kjøper, forsikret Tim Cook igjen og igjen. I stedet behandles data kun på brukernes egen enhet, slik at det bl.a ikke blir mulig for annonsører å spore deg eller målrette reklamer etter ditt forbruk.

Dette skiller seg i stor grad fra selskaper som Amazon, Facebook og Google, som i høy grad har gjort dine data til deres foretningsmodell, og hvis Apples påstand virkelig holder, så kan det være et godt argument for å foretrekke f.eks. Apple TV+ fremfor Amazon Prime Video eller Googles Youtube Premium.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 3 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Lyd & Bilde presiserer at reiseomkostningene til denne reportasjen ble betalt av produsenten.
forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utviklingsredaktør og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Den bærbare Beolit 20 har trådløs lading og lang batteritid.
Den svenske nettbutikken åpnet i natt.
Harman Kardon gir deg et trådløst anlegg med mange tilkoblinger.
Kan revolusjonere bildeopplevelsen fra VR-briller.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
For å redusere kjøretrøtthet tar Jaguar Land Rover i bruk høyteknologisk støykansellering fra Silentium.
Vi holder på å teste Hyundai Kona med lydanlegg fra selveste KRELL.
Støtte for opptil 11.2 kanaler i kompakte kabinetter.
Hey, Google, nå kjører vi!
Den søteste elbilen blir mer praktisk.
Vi fikk se en rekke nye kraftige smarttelefoner, da Huawei i dag holdt virtuell pressekonferanse.
Prisgunstig fotoskriver for entusiaster.
De helt trådløse øreproppene Oppo Enco X har aktiv støyreduksjon. Lyden er det Dynaudio som står for.
Suksessforfatter Jo Nesbø slår pjaltene sammen med HBO for et kommende serieprosjekt.
Lekkede bilder viser kommende Galaxy S-modeller for første gang.
Gamle planer er funnet frem av skuffen og blir nå støvet av i en teaser på Twitter.
Ratched er en av Netflix' største suksesser noensinne.