Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Xpeng G6 får lynrask lading og 600 km rekkevidde

Har spesielt én konkurrent i siktet.

Skrevet av / 20.04.23 - 10:00
Xpeng G6 får lynrask lading og 600 km rekkevidde

Selv om vi ikke vet prisen ennå er det mye som tyder på at Xpeng G6 har alt som skal til for å bli en bestselger. Den 4,75 meter lange SUV-en, sikter seg rett inn i markedsegmentet som domineres av Tesla Model Y og Volkswagen ID.5 og ID.4.

Xpeng G6 ble lansert på den store bilmessen i Shanghai, som var dominert av kinesiske elbiler, og akkurat denne kan få de som er skeptiske til kinesiske biler, til å konvertere.

Den er nemlig kommet svært langt med avansert teknologi ombord, som 800 Volts arkitektur med chassisintegrert batteriteknologi på Xpengs nye SEPA 2.0-plattform. En fleksibel og svært skalerbar plattform, som også løser ett av problemene mange kinesiske elbiler har hatt.

Foto Xpeng

Nemlig ladehastighet.

Her gir 800V-arkitekturen deg 300 km rekkevidde med bare 10 minutters lynlading, i følge Xpeng, som oppgir rekkevidden tett på 600 km.

Den skal ha en viss grad av selvkjøring, med operativsystemet XNGP, og en ny versjon av ADAS (Advanced Driver Assistance System), og skal med OTA oppdateringer kunne bli helt selvkjørende.

Panoramatak og ventilerte seter

Foto Xpeng

– G6 er en intelligent bil som er skapt takket være Xpengs teknologiske forsprang, og nådeløse jakt på innovasjon som fortsetter å sette nye standarder, sa He Xiaopeng, styreleder og CEO i Xpeng. Han legger til at – vårt mål er å redefinere mobilitetsopplevelser for en bred kundebase takket være strømlinjeformede konfigurasjoner, enestående ytelser, en oppslukende brukeropplevelse og effektivisering av produktforbedringer.

10 11 8
<
>

Den innvendige plassen ser ut til å være på linje med konkurrentene. Akselavstanden på 289 cm forteller oss hvert fall at det bør være god benplass i baksetet.

Xpeng G6 leveres med ratt i nappaskinn og klimaanlegget har luftekanaler man styrer fra 15-tommers skjermen foran. Den kan også leveres med forseter med ventilasjon, varme, elektronisk seteinnstilling med minnefunksjon og velkomstfunksjon som flytter setet for å gi bedre adkomst.

Effekt, bagasjevolum og ytelse, er ukjent, men det vil helt sikkert kommer flere oppdateringer om bilen fram til den er på veiene sommeren 2024.

Motorisert hekkspoiler. Foto Xpeng

 

Mer som dette:

Nye elbiler 2023

De 30 viktigste elbilene.

Les videre
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Batteridrevet plentraktor fra Husqvarna

Hybrid elsykkel laget for Norden

Model Y og Model 3 blir billigere

"Ingen" vil ha Tesla Full Self Driving

Første titt på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck er i Norge

Beijing Auto Show 2024: Nye elbiler på løpende bånd

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Scroll to Top