Vanmoof, en gang ansett som verdens mest innovative produsent av elsykler, er tilbake fra de døde. Etter halvannet års stillhet presenterer det nederlandske merket nå to nye modeller, S6 og S6 Open.
De nye elsyklene beholder Vanmoofs rene, minimalistiske design. Alle de vesentlige endringene er gjort på innsiden. Blant nyvinningene er et nytt automatisk girsystem og et redesignet elektronisk styresystem.

Automatisk mekanisk girskift erstatter elektronisk e-shifter
Den viktigste endringen i S6-serien er Autohub, et mekanisk 3-trinns automatisk girnav som erstatter det tidligere elektroniske e-shifter-systemet. Girsystemet skifter automatisk basert på hastighet, lover Vanmoof, og forsikrer at løsningen vil gi en jevnere og mer stillegående sykkeltur sammenlignet med teknologien fra forgjengeren.
Det mekaniske systemet fungerer uavhengig av batteriet, og sørger for girskift selv når elsykkelen har gått tom for strøm.
Nyutviklet elektronikk og forbedret sikkerhet
Control Core er Vanmoofs nye elektroniske kontrollsystem. Systemet integrerer batteristyring, motorassistent og deler av det elektroniske tyverisikringssystemet.
Den mekaniske kicklock-en kan nå aktiveres selv når batteriet er flatt. Systemet har nå en USB-C-port for diagnostikk. Always-On-sporing med forbedret nøyaktighet bruker både satellitter og telemaster for kontinuerlig posisjonering, mens integrasjon med Apples Find-app gir tilgang til Apples sporingsnettverk.
Tekniske spesifikasjoner
Begge modellene har en 250 watts forhjulsmotor som leverer et dreiemoment på 68 Nm og gir assistanse i opptil 25 km/t. Det ikke-flyttbare 487 Wh-batteriet gir en rekkevidde på mellom 60 km i full effektmodus og opptil 150 km i øko-modus, garanterer Vanmoof.
Batteriet tar ca. 6,5 timer å lade helt opp direkte på sykkelen. Begge modellene har hydrauliske skivebremser og veier henholdsvis 23,5 kg (S6) og 22,5 kg (S6 Open).
S6 leveres med 27,5-tommers hjul og diamantramme designet for syklister mellom 165 og 210 cm. S6 Open har 24-tommers hjul og senket overrør for syklister mellom 150 og 200 cm.

Fra konkurs til comeback
Vanmoof gikk konkurs i juli 2023 etter å ha tapt 78 millioner euro til tross for en omsetning på 83 millioner euro året før. Selskapet ble rammet av høye servicekostnader og kvalitetsproblemer. Omtrent én av ti sykler ble returnert av kundene.
Høsten 2023 ble Vanmoofs eiendeler kjøpt opp av Lavoie, et datterselskap av McLaren Applied, for et beløp i området 150 til 250 millioner norske kroner. Dette var betydelig lavere enn Vanmoofs tidligere verdivurdering på mellom 512 og 768 millioner dollar i 2021.
Under den nye ledelsen har Vanmoof fokusert på å forbedre produktkvaliteten og forenkle vedlikeholdet. De nye eierne har investert store summer i å gjenoppbygge selskapet og utvider nå arbeidsstyrken fra de opprinnelige 50-60 gjenværende ansatte.
Gamle Vanmoof-kunder får ikke nye garantier
De nye eierne påtar seg ikke noe ansvar for eksisterende garantiavtaler eller utestående leveranser fra før konkursen. Vanmoof jobber for å sikre at eksisterende kunder kan beholde syklene sine på veien gjennom et utvidet servicenettverk med 130 salgspartnere og 250 servicepartnere i 13 land.
Pris og tilgjengelighet
Både Vanmoof S6 og S6 Open koster 3 298 euro. Kunder kan reservere en tidlig leveringsplass for 150 euro, som trekkes fra den endelige prisen.
De første leveransene er planlagt til august 2025, og reservasjonene åpner 10. juni. Ved lanseringen vil elsyklene bare være tilgjengelige i Nederland, Tyskland, Frankrike og Belgia. Storbritannia vil komme om bord i fjerde kvartal 2025.
Vanmoof har imidlertid ikke kunngjort noen planer for distribusjon i Skandinavia. Norske kunder må smøre seg med tålmodighet. Eller kjøpe Vanmoof-sykkelen sin i utlandet, for det er ingen garanti for at Vanmoof noen gang kommer tilbake til det Nordiske markedet.