Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Polestar 4 er priset

Alt om priser, spesifikasjoner og levering.

Skrevet av / 31.01.24 - 09:00
Polestar 4 er priset

Nå kan du konfígurere og bestille Polestar 4, som leveres i to utgaver, og med fire forskjellige utstyrspakker. Hvis du er kjapp, kan du forvente levering i august 2024, i følge Polestar.

Startprisen er 585.600 kroner, og da får du en Long range Single Motor, som betyr bakhjulsdrift. Utgaven med firehjulstrekk kalles Long Range Dual Motor, og den starter på 649.200 kroner, før du har plukket utstyrspakker i konfiguratoren.

 “Introduksjonen av Polestar 4 i samtlige markeder gjennom 2024, som nå gjør at vi har tre modeller i salgsporteføljen, vil bety mye for suksessen vår. Polestar 4 utfordrer premium performance-klassen i segmentet for større SUVer. Med sin innovative nytolkning av en SUV-kupé, byr Polestar 4 både på plass og et praktfullt utseende», sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar i en pressemelding.

Foto: Polestar

Polestar 4 er omtrent like stor som en BMW i4, som er en naturlig konkurrent i premiumsegmentet. Som Polestar gjerne vil tilhøre. Likhhetstrekkene med Polestar 2 og 3 er åpenbare her, men den coupe-aktige taklinjen gir Polestar 4 en mer sporty profil. Den er også større enn Polestar 2, og åtte cm lengre enn BMW i4.

Les også Kjøremaskin for kjøreglade BMW i4 M50 er et vellykket kompromiss mellom racerbil og familiebil.

Ingen bakrute

484 cm lang, 214 cm bred og 154 cm høy. Foto: Polestar

Den innvendige plassen er, spesielt i baksetet, er bedre i Polestar 4. Mye takket være en akselavstand på 2999 mm – og det totale fraværet av bakrute. Fjerning av bakruten har gjort det mulig for designerne å flytte takstolpen lengre bak og gi baksetepassajserene bedre plass i høyden.

«Med Polestar Precept viste vi frem et helt nytt baksetemiljø. Ved å fjerne bakruten og flytte bakstolpen i taket, som har en viktig sikkerhetsrolle, lengre bak, får passasjerer i baksetet av vår SUV-kupé virkelig en unik opplevelse», sier Maximillian Missoni, Head of Design i Polestar i pressemeldingen.

Et kamera plassert i taket, viser bilder bakfra eller fra baksetet, på en skjerm foran der bakspeilet normalt er.

To utgaver

Bakseteryggene har elektrisk justering og med takstoplen trukket bakover, får selv lange personer en behagelig sittestilling. Foto: Polestar

Vellger man utgaven med bakhjulsdrift, som kalles Long range Dual motor, kan man velge kjøreprogram som enten prioriterer rekkevidde eller aktiv kjøring. For de som velger Performance-pakken til utgaven med firehjulstrekk, får man et performance-kjøreprogram, som strammer opp drivlinjen og driver begge motorer samtidig for full effekt og maks ytelse.

Les også Forbedret bestselger Polestar 2 er blitt bedre å kjøre, den går lengre og lader fortere. Ja, også har den fått launch control.

Polestar 4 Long range Single Motor

  • 100 kWt batteri, 400 V batteriarkitektur
  • 200 kW ladeeffekt, DC 10-80 prosent på 31 min
  • 22 kW ved normallading
  • V2L (Vehicle-to-load) toveislading
  • 610 km rekkevidde (WLTP)
  • 200 kW, 342 hk
  • Dreiemoment: 342 Nm
  • 0-100 km/t: 7,1 s.
  • Toppfart: 200 km/t

Polestar 4 Long range Dual Motor

  • 100 kWt batteri, 400 V batteriarkitektur
  • 200 kW ladeeffekt, DC 10-80 prosent på 31 min
  • 22 kW ved normallading
  • V2L (Vehicle-to-load) toveislading
  • 580 km rekkevidde (WLTP)
  • 400 kW, 544 hk
  • Dreiemoment: 686 Nm
  • 0-100 km/t: 3,8 s.
  • Toppfart: 200 km/t

Utgaven av Polestar 4 med bakhjulsdrift, leveres standard med passive støtdempere med spiralfjærer, mens utgaven med firehjulstrekk har semi-aktive ZF dempere med tre dempervalg: Standard, Nimble, Firm.

Bilen kan trekke henger opp til 2 tonn, og ta 75 kg taklast. Polestar oppgir bagasjeromsvolumet til 526 liter, 1536 liter når bakseteryggen er felt ned, og så er det et lite 15 liters rom foran under panseret.

Trådløs Apple CarPlay

Foto: Polestar

I Polestar 4 kjører infotainmentsystemet på operativsystemet Android Automotive OS og Snapdragon Cockpit Platform, på en 15,4-tommer landskapsorientert pekeskjerm, med Google integrert.

Her får man stemmestyring via Google Assistent, Google Maps og app-butikken Google Play -. og endelig: Trådløs Apple CarPlay som standard. I konfiguratoren kan man hake av for et Harman Kardon-lydanlegg, med tolv høyttalere og forsterkereffekt på til sammen 1400 W. Velger man samtidig skinnpakken med Nappa-skinn, får man to høyttalere i hver nakkestøtte foran, altså til sammen 16 høyttalere.  Polestar 4 vil kunne oppdateres med skyoppdateringer (OTA) som for eksempel programvareforbedringer og nye funksjoner.

Foran føreren er det en 10,2-tommers skjerm montert på rattstammen. Den kan vise ikke bare hastighet, batteriprosent og rekkevidde, men også informasjon om andre trafikanter, assistansefunksjoner og aktiv navigasjon.

Et head-up display (HUD) på hele 14,7-tommer, viser informasjon om kjøretøyet telefon og navigasjon på frontruten. Og her kan man også aktivere en snømodus, som bytter tekstfargen fra hvit til gul for å øke lesbarheten.

Baksetepassasjerene får en egen skjerm mellom forsetene, for styring av media- og klimaanlegget.

Lavere karbonavtrykk

Foto: Polestar

Polestar 4 leveres med materialer i blant annet strikket tekstil laget av 100% resirkulert PET,  biobasert MicroTech-vinyl og sporbart skinn fra Bridge of Weir, med opprinnelse fra skotske gårder. Rangert til høyeste globale standarder av uavhengige Animal Protection Index.

Sikkerhet 

Foto: Polestar

At sikkerheten er godt ivaretatt, er kanskje ingen overraskelse, all den stund det er tette bånd mellom Polestar og Volvo. Her er syv kollisjonsputer inkludert, og sikkerhetsutstur som radar, 12 kameraer og 12 ultrasoniske sensorer, passer på. Mens et innvendig kamera passer på at føreren er oppmerksom.

Fire utstyrspakker 

Foto: Polestar

Akkurat som med Polestar 2, kan man velge utstyrspakker og tilleggsutstyr i konfiguratoren, deriblant Plus- og Pilot-pakkene. I  Plus-pakken får man blant annet HUD med Snow mode-funksjon, 22 kW AC-lading, Pixel LED-frontlys med adaptive fjernlys, elektrisk justerbar rattstamme, oppgraderte seter, MicroTech-tekstil eller Tailored Knit-tekstil i interiøret, elektrisk justerbare bakseter, varmefunksjon også i ratt og bakseter, Harman Kardon premium sound, og en pekeskjerm mellom forsetene.

Nappa-pakken kan legges til i Plus-pakken, og inkluderer ventilerrte skinnseter i nappa-skinn med massasje, og høyttalere i nakkestøttene.

Plus Pro-pakken legger til 21-tommers felger, flere designdetaljer og nappa-pakken, mens Pilot-pakken inkluderer Pilot Assist og Lane change assist.

Performance-pakken til Long range Dual motor-utgaven fokuserer på kjøreopplevelsen, og inkluderer 22-tommers smidde lettmetallfelger, ventilerte Brembo-bremser foran og bak, Polestar Engineered-tuning og detaljer i Swedish gold.

Blant andre tillegg i utstyrslisten, finner man elektrokromatisk panoramaglasstak, sideskjørt og nedre paneler lakkert i samme farge som karosseriet, tonet glass på bakre sideruter, og elektrisk utfellbart tilhengerfeste.

Priser – igjen:

Polestar 4  Veiledende priser inkl. MVA 
Long range Single motor (inkl. overlevering)  585 600 NOK 
Long range Dual motor (inkl. overlevering)  649 200 NOK 
Pilot Pack  20 000 NOK 
Plus Pack  65 000 NOK 
Pro Pack  25 000 NOK 
Performance Pack (kun dual-motor)  55 000 NOK 

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Lyd & Bilde
Scroll to Top