Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

I dag åpner NIOs første Power Swap-stasjon i Norge

I dag kan NIO-eiere endelig bytte batteri i stedet for å lade – og kjøre videre igjen etter bare tre minutter!

Skrevet av / 19.01.22 - 09:27
I dag åpner NIOs første Power Swap-stasjon i Norge

Europas første Power Swap-stasjon (PSS) åpner i Lier i dag. Her kan du bytte ut batteriet i din NIO-bil med et 80 prosent oppladet batteri på tre til fem minutter, og dermed spare dyrebar tid i forhold til å hurtiglade. NIO ES8, som er den første og så langt eneste bilen som hittil er rullet ut kommersielt her hjemme, hurtiglader med inntil 120 kW, så det å i stedet kunne bytte batteri sparer masse tid.

Forbeholdet er at du har kjøpt bil med leasing-avtale på batteriet. NIO kaller dette Battery as a Service, og et 100 kWt batteri koster ca 2000 kr i måneden. Noe rimeligere for 75 kWt. På et senere tidspunkt vil man kunne oppgradere til 150 kWt, for den som virkelig driver med distansekjøring.

NIO Power Swap Station Lier Norway
NIOs batteristasjon i Lier, før offisiell åpning. Foto: NIO

 

Første NIO Power Swap-stasjon utenfor Kina

NIOs PSS i Lier er den første av sitt slag utenfor Kina. Stasjonen vil kunne bytte ut batteriet i alle NIOs biler.

En fordel med å lease batteri i stedet for å eie det, er at det er komponenten som blir først utdatert i en elbil. Batteriet forventes riktignok holde på kapasiteten i mange år, men i mellomtiden forventer man at det har kommet nye, bedre – og billigere – batterier på markedet. Som gjør at bilen som helhet kan tape seg ganske kraftig i verdi på bruktmarkedet.

Ved å fjerne batteriet fra regnestykket, er tanken og håpet at bilen vil holde seg bedre i verdi. Og kommer det bedre batterier senere, vil leasing-kundene lett kunne bytte fra gammelt til nytt batteri.

– Vi ønsker ikke å låse våre brukere til det batteriet som var tilgjengelig da de kjøpte bilen. Mange av bilene vi selger i dag kommer til å være på veien om 15 år. Takket være Battery Swap kommer de alltid til å ha den nyeste batteriteknologien, Espen Byrjall, Power&Ops Manager hos NIO Norge.

Les også NIO lanseres i Norge - med batteribytte Kinesiske NIO kommer til Europa, og Norge er først ut.

Spørsmålet er selvsagt hvorvidt bilprodusenten vil “oppgradere” batteriets passform i fremtiden, slik fremtidens batterier ikke passer eldre bilmodeller.

Det vil tiden vise, men prinsippet er i hvert fall spennende, og et som vi heier på.

20 Power Swap-stasjoner innen utgangen av 2022

Åpningen av PSS i Lier er den første av sitt slag. Men ikke den siste. Innen utgangen av året har NIO planer om å ha tjue stasjoner plassert ut rundt de største byene i Norge, og langs de mest populære veistrekningene.

nio.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Ammoniakkmotor truer elbilene

Enden på visa for Fisker?

Firkantet sjarmklump

Familie-luksusbilen går som ei kule

Mektig imponerende debut

Nytt infotainmentsystem og opp til 600 km rekkevidde

Skulle hente sin Cybertruck - måtte på akutten

Batteridrevet plentraktor fra Husqvarna

Hybrid elsykkel laget for Norden

Model Y og Model 3 blir billigere

Scroll to Top