Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Mer teknologi i bilen er ikke nødvendigvis bedre

Ifølge en undersøkelse begynner folk å irritere seg over de stadig mer kompliserte infotainmentsystemene i nye biler.

Skrevet av / 24.07.23 - 13:20
Mer teknologi i bilen er ikke nødvendigvis bedre

Flere og flere biler har begynt å bytte ut dashbordet med store touchskjermer med avanserte informasjons- og underholdningssystemer. Men er det egentlig det kundene vil ha? Ikke nødvendigvis, det forteller en ny undersøkelse fra JD Power.

Automotive Performance, Execution and Layout (APEAL)-undersøkelsen viser for første gang i sin 28 år lange historie en nedgang i kundetilfredsheten to år på rad blant de amerikanske bileierne. Og det er infotainmentsystemene som folk har gått lei av. Bare 56 % benytter det til å spille musikk eller radio, og de foretrekker å bruke mobilen i stedet. Under halvparten bruker den innebygde navigasjonen, stemmegjenkjenning eller for å ringe.

Les også Kontroller ditt smarte hjem fra bilen Google vil gjøre det mulig å styre Smart Home-enheter direkte fra bilen.

Problemet ser ikke ut til å være at folk nødvendigvis liker mobilen bedre, men at de hater bilprodusentenes egne grensesnitt. I biler med AAOS (Android Automotive) scorer infotainmentsystemet mye høyere. Men bare hvis det også har Google Automotive Services, altså med alle Googles apper og tjenester. Uten GAS får det den laveste poengsummen…

Flere av de store produsentene som Ford, GM og Volvo har sagt at de vil benytte GAS i nåværende og fremtidige biler. I mellomtiden synker Tesla i kundetilfredshet innen alle kategorier siden i fjor.

Kilde: The Verge

GM fjerner støtten for Apple Carplay og Android Auto neste år

General Motors introduserer nytt infotainment-system og stenger ute mobilene i sine kommende elbiler.

Les videre
Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhetsredaktør. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Første titt på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck er i Norge

Beijing Auto Show 2024: Nye elbiler på løpende bånd

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Scroll to Top