Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Fisker Ronin er første elcab med fire dører

Skrevet av / 06.08.23 - 11:00
Fisker Ronin er første elcab med fire dører

Mens de første Fisker Ocean ruller ut til kundene disse dagene, viser Fisker fram hele fire nye elbiler. Den mest ekstreme er superbilen Ronin, som blir den første elektriske cabrioleten med fire dører. Den får en ganske ekstrem pris på nesten 400.000 dollar, og stiller sånn sett i en klasse for seg.

I følge Fisker skal Ronin ha 1000 hk fordelt på tre elmotorer, som slynger bilen fra 0-100 km/t på to (2) sekunder.

Rekkevidden er estimert til 600 miles, drøye 900 km.

Foto: Fisker

I den andre enden av prisskalaen, finner vi Pear. Som er kort for det ambisiøse Personal Electric Automotive Revolution. Pear blir Fiskers alternativ i B-segmentet. Bilen er 4,5 meter lang, og skal koste under 30.000 dollar. Den skal ikke produseres hos Magna Steyr i Østerrike, slik Ocean blir, men hos Foxconn i Kina. De samme som blant annet produserer iPhone for Apple.

Fisker sier at Pear får både frunk og trunk, sistnevnte med en skjult bakluke de kaller Houdini trunk. Mellom frunk og trunk, skal bilen ha plass til seks passasjerer. Pear skal leveres fra 2025, men man kan allerede nå reservere en på Fiskers nettsider.

Foto: Fisker

Fisker Alaska

Pickuper er enormt populære i USA, og Ford klarer ikke å levere nok av sin elektriske F-150. Tesla har så vidt vi vet bare produsert en håndfull av Cybertruck som ble lansert for en evighet siden. Men Fisker mener de skal kunne dekke deler av etterspørselen med Alaska. En stor pickup med en estimert rekkevidde mellom 230-340 miles, 360-550 km. Den har et par smarte løsninger, som at veggen bak dobbeltkabinen kan fjernes for ekstra lang last.

Alaska skal starte på 45.500 dollar, og leveringene starter i 2025.

Før det skjer, starter leveringene av Ocean Force E. Som er en oppjazzet offroader med 33-tommers dekk på 20-tommers felger, høyere bakkeklaring, takstativ og beskyttelsesplater. Fisker sier også at Force E skal være best på ytelse og rekkkevidde, og er basert på Extreme- og Ultra-utgavene av Ocean med firehjulstrekk.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Første titt på Audi Q6 e-tron

Tesla Cybertruck er i Norge

Beijing Auto Show 2024: Nye elbiler på løpende bånd

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Scroll to Top