TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
Nyhet

Fisker Ocean kan bestilles nå.

Dansk-amerikanske Henrik Fisker er tilbake med elbil.

Du skal være veldig ihuga bilentusiast for å ha hørt om Henrik Fisker. Selv dansker ser spørrende på deg når navnet hans dukker opp. Mens sjansen for at du har sett noe av det han har gjort som bildesigner, er nok adskillig større.

58 år gamle Fisker har nemlig en ganske imponerende CV, med Aston Martin V8 Vantage og Bond-bilen DB9 på samvittigheten. For ikke å snakke om den stupfine BMW Z8.

Noen vil kanskje huske Fisker Karma, heller ikke den helt borte vekk hva lekre linjer angikk, men produsert i så få antall at den nærmest er umulig å finne på bruktmarkedet.

IMG_7137 IMG_7276
<
>
Fisker Karma. Foto: Lasse Svendsen

Henrik Fiskers nye kreasjon heter Fisker Ocean, en ren elbil med langt mer praktiske egenskaper enn en DB9. Best av alt, den kan bestilles nå, og den blir billig.

Frehjulstrekk og opptil 630 km rekkevidde.

Fisker Ocean er omtrent på størrelse med en Tesla Model Y, altså en ganske familievennlig innpakning med stor bakluke og opptil 63 mil rekkevidde – og firehjulstrekk.

Men den enkleste utgaven som kalles Ocean Sport, har forhjulstrekk og en oppgitt rekkevidde på 44 mil. Den er imidlertid ingen sinke med 275 hk og 7 sekunder til 100 km/t, og med en startpris på 372.000 kr, er den høyst konkurransedyktig. Med Polestar 2 Standard Range, og Tesla Model 3 Standard Range som to av de nærmeste konkurrentene.

Tre utgaver

SlipStream 22” F3-felger

Den neste utgaven kalt Ocean Ultra, leveres med firehjulstrekk og har en rekkevidde på 61 mil. Den er en god del raskere med 540 hk og 4 sekunder til 100, og leveres med et høyere utstyrsnivå til 510.000 kr. Altså omtrent det samme som Polestar 2 med firehjulstrekk, eller en Model Y med firehjulstrekk.

SolarSky soltak som øker rekkevidden.

Flaggskipet kalles Ocean Extreme, og her er det også firehjulstrekk med utvidet rekkevidde til 63 mil, 550 hk som gir 3,7 sekunder til 100 og et enda høyere utstyrsnivå enn Ocean Ultra. Extreme-versjonen er priset til 625.000 kr.

Men den finnes enn så lenge i en lanseringsversjon kalt Fisker Ocean One, tilgjengelig i 5000 eksemplarer som inneholder alt utstyr, den største batteripakken og ellers den samme drivlinjen som Ocean Extreme, til samme pris: 625.000 kr.

Revolve 17,1″ midtstilt berøringsskjerm og Fisker HyperSound.

Den 4,77 m lange bilen har en akselasvstand på 2,93 meter som bør gi en romslig kupe, og den har en egen California-modus, hvor alle  soltaket og vinduene – også det i bakluken – åpnes helt opp. På taket kan man spesifisere solceller som leverer strøm til flere funksjoner i bilen.

Fisker sier også at SolarSky, som taket kalels, kan gi nok strøm til opptil 2400 kilometer på et år, og den har strømuttak som supplerer feks. hjemmet med strøm i opptil sju dager.

Fisker HyperSound Audio System

Fisker har ikke hentet lydanlegget fra noen vi kjenner fra før, men sier at anlegget som de har døpt Fisker HyperSound Audio System, leverer 500 w til 16 høyttalere, deriblant en subwoofer. Bare rundt dashbordet, skal det være et oppsett med seks høyttalere, og med de 10 andre høyttalerne, skal man få skikkelig surroundopplevelse uansett hvor man sitter.

De sier også at bilen har en Limo-modus, som kommer baksetepassasjerene til gode. De kan styre klimaanlegget bak fra en pekeskjerm, og seteryggen kan vippes bakover for baksetepassajerene.

Fisker Ocean kan allerede bestilles for levering i 2022. Produksjonen startet 17. november hos Magna Steyr i Østerrike.

Tesla Model Y: Fet bass og masse plass Dette er Tesla-en for deg som synes Model 3 er for liten, og de andre for dyre. Model Y er alt en normal familie trenger – og vel så det.
Tesla Model Y SPREAD

Legg igjen en kommentar

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.