Nyhet

BMW iX blir en heftig konsertsal med Bowers & Wilkins-lyd

Diamantdiskanter og heftig surround.

De som har bestilt den nye BMW iX med Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System, får hvis vi skal tro Bowers & Wilkins, den mest avanserte lydkvaliteten i noen bil. De sier selv at de har laget et anlegg som skal gi deg opplevelsen av å være i studio med artisten.

Ekte eller True Sound, kaller de det, og Bowers & Wilkins har utviklet anlegget sammem med ingeniører hos BMW, og hentet høyttalerelementer fra Bowers & Wilkins hjemmehøyttalere.

To av diskantene er av samme type som brukes i B&Ws flaggskip i 800-serien, med kunstig fremstilte diamantmembraner. Ikke nok med det, de har et Nautilus bakkammer, en spiral som demper refleksjoner og kompresjon, for en forvrengnignsfri lyd.

Diskantene er plassert bak en stålgrill, mens høyttalerne i dørene er diskret plassert bak et akustisk frontstoff.

I tillegg har anlegget tre diskanter med aluminiumsmembraner, fem mellomtoneelementer med membraner i aramid-fibre, og åtte andre elementer som er nennsomt plassert i nakkestøttene foran og bak i kabinen.

Bassen leveres av fire elementer, som er koblet til 4D-ristere, som er plassert slik at bassen skal transporteres rett i ryggmargen.

Man kan selv velge hvilken klangbalanse man foretrekker, blant fire forhåndsinnstillinger, og naturligvis fintune lyden etter egen smak, med mer detaljerte innstillinger i bilens nye operativsystem fra den buede pekeskjermen på dashbordet.

Prisen for anlegget er relativt beskjedne 40.000 kr,

Les også Brutal BMW med Bowers & Wilkins Lyden fra den enorme V8-eren klarer ikke å overdøve anlegget, som er et selvsagt valg på en BMW.
Les videre
Exit mobile version