Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Audi Q6 e-tron lansert

Får raskere lading og lengre rekkevidde.

Skrevet av / 20.03.24 - 09:39
Audi Q6 e-tron lansert

En gang for ikke veldig lenge siden, var Audi på salgstoppen med den helelektriske e-tron-modellen, som siden har fått en mindre slektning i Q5. Audis mer poshe utgave av Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4. Denne derimot, deler PPE-plattformen med den kommende Porsche Macan. Som nylig ble lansert i elektrisk utgave.

Det betyr at Q6 e-tron har den samme 800 Volts batteriarkitekturen, med opp til 270 kW ladehastighet, og mange av de samme komponentene under skallet.

I likhet med Porsche, henvender Audi seg til de som ønsker seg en sporty SUV med god rekkevidde, og her er sistnevnte oppgitt til 619 km. Bilen vil som Q8, kunne leveres som en enda mer sporty SQ6.

Foto: Audi

Startprisen på en Q6 e-tron, er oppgitt til 759.900 kroner, og da snakker vi selvsagt om Quattro firehjulsdrift som standard.

Q6 e-tron og SQ6 e-tron har salgsstart i slutten av mars. Startprisen på SQ6 e-tron er 949.900 kroner.

Innstegsmodellen skal være godt utstyrt, med blant annet rattvarme, adaptiv fartsholder, elektrisk bakluke, komfortnøkkel, navigasjon, forvarming av batteriet, og 360-omgivelseskamera – i tillegg til hengervekt på 2,4 tonn.

Les også Sporty utgave av Audis bestselger Audis største SUV er en drøm på veien, men plages av et høyt forbruk.

Opp til 517 hk

Den nye Premium Platform Electric (PPE) kommer med en rekke tekniske forbedringer sammenlignet med Q6 e-tron. Batterikapasiteten er på 100 kWh og 94,9 netto, og Audi oppgir forbruket til mellom 19,4 og 17,0 KWh per 100 km, selvsagt avhengig av modell og utstyr.

Mens Q6 e-tron får en total effekt på 285 kW eller 388 hk, får SQ6 e-tron en effekt på 380 kW/517 hk, med boost-funksjon og launch control. Ingen av dem blir noen racerbiler etter dagens målestokk, men 0 til 100 km/h på 5,9 sekunder for en standard Q6, og 4,3 sekunder for en SQ6, er likevel mer enn respektabelt. Toppfarten er oppgitt til 210 km/h og 230 km/h for de to modellene.

Foto: Audi

PPE-plattform

Med 800 Volt-teknologi og en ladeeffekt opp til 270 kW, sier Audi at man skal kunne oppnå en rekkevidde 255 km med bare ti minutters hurtiglading. Batteriet skal kunne lades fra 10 prosent til 80 prosent på rundt 21 minutter med forvarmet batteri. Med regenererering og det Audi kaller hverdagsbremsing, kan regenereringen levere opp til 220 kW til batteriet.

God plass

Som vi har skrevet tidligere, vil Q6 e-tron plassere seg mellom Q4 og Q8, med en lengde på 477 cm. Til sammenligning er en Q8 4,9 meter lang. Bredden er 193,9 cm og høyden 164,8 cm, og med en akselavstand på 289,9 cm og flatt gulv, er den ikke noe trangere på innsiden enn en Q8. I bagasjerommet kan man laste 526 liter, eller 1529 liter med nedfelte bakseter, som er delbare i 40:20:40. Under panseret finner man en stor frunk på 64 liter.

Foto: Audi

Infotainment med Bang & Olufsen

Her får man heldigvis ikke Audis gamle infotainment fra Q8, men et helt nytt et med en buet panoramaskjerm på 14,5 tommer, og en instrumentskjerm på 11,9 tommer. Passasjeren kan få sin egen 10,9-tommers pekeskjerm, som med et filter foran kalt Active Privacy Mode, blender skjermen for innsyn fra førerside.

Foto: Audi

Et helt nytt head-up-display med augmentet reality, kan vise viktig informasjon, som fart, trafikkskilt, assistentsystemer og navigasjon, og projiseringen kan virke som om informasjonen er opptil 200 meter unna. Bildeflaten til head-up displayet tilsvarer en 88-tommers skjerm.

Q6 e-tron kan leveres med lyd fra Bang & Olufsen. Premium sound system har 20 høyttalere og 830 watt total effekt. Fire av høyttalerne er integrert i nakkestøtten foran.

Foto: Audi

OLED-lys

Bilen får også digitale OLED-baklys, med segmenter som kan slukkes og tennes for å blant annet kunne varsle trafikanter som kommer bak. Blant annet kan man varsle medtrafikanter om ulykker eller farer langs veien. OLED-kommunikasjonslysene som Audi kaller dem, kan vise en statisk lyssignatur med varselsymboler som en varseltrekant, i en kritisk kjøre- eller trafikksituasjon.

Man kan selv leke seg med lysenes innstillinger, som har åtte individuelle lyssignaturer i Matrix LED-frontlyktene, i og de digitale OLED-baklyktene kan føreren velge sitt personlige uttrykk.

Foto: Audi

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

Lyd & Bilde
Scroll to Top