Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Guide

Derfor er 8K bedre: Grunnen er ikke den du tror

2020 blir 8K-TV-enes år. Men hvor store må de være, og hvor nært må du sitte, for at det skal være noe poeng?

Skrevet av / 03.01.20 - 11:43
Derfor er 8K bedre: Grunnen er ikke den du tror

Nå kommer 8K for fullt, noe vi garantert vil få se på CES i Las Vegas i dagene som kommer. Hjemmekinoentusiastene jubler, andre er mer skeptiske. For hvor mange piksler trenger vi egentlig?

Da 4K TV-ene kom, hadde vi den samme diskusjonen, med de samme argumentene: «Man må jo sitte helt tett opp i TV-en for å se forskjell. Hvem i all verden gjør det?».

Svar på det første: feil. Svar på det andre: ungene mine.

Derimot, når det kommer til å se forskjell på 4K og 8K, så kan det endelig se ut til at man har et poeng. For hvor stort må bildet bli før man tydelig ser pikslene på en 4K-skjerm?

Hvor stort må bildet bli før man ser forskjell på 4K og 8K?

Rapport

I følge en 2013-rapport fra Den internasjonale telekommunikasjonsunion (ITU) begynner man å se tydelige forskjeller mellom 4K og 8K ved en seeravstand på 1,5 ganger bildehøyden. Med en 65 tommers TV betyr det 1,4 meter eller nærmere, før 4K begynner å bli mindre skarpt. Dette er langt nærmere enn de fleste av oss sitter. En 8K-TV vil derimot beholde bildekvaliteten så nært som 0,7 meter unna. Som jeg sa, upraktisk nærme.

HDR velter lasset

Denne rapporten er derimot for gammel til å ta høyde for HDR-innhold. På en lukket «black box» seanse under CES i Las Vegas i fjor viste Sony frem sine to første 8K-TV-er; en 85-tommer og en 98-tommer. Toshiyuki Ogura, sjefsingeniøren for Sonys TV-avdeling, kom med noen betraktninger. Man kan nemlig ikke bare snakke om skarphet, når man skal beskrive realisme.

Toshiyuki Ogura, sjefsingeniør for Sonys TV-avdeling, forklarer hvorfor 8K gir mer virkelighetstro bilder enn 4K. Foto: Sony

Det viser seg at med HDR-innhold kommer 4K til kort mot 8K på vesentlig større avstand enn man tidligere hadde trodd. Den mye større fargepaletten og lysdynamikken i HDR-innhold nyter nemlig godt av det økte antallet piksler. Med flere piksler får du samtidig flere steg i fargepaletten, slik at sjatteringer blir finere. Med HDR-innhold kan forskjellene i lysstyrke fra en piksel til en annen fort bli større enn bildematerialet dikterer. I forhold til 4K gir 8K en ekstra piksel imellom, som er nok til å gi større realisme i bildet.

I praksis betyr det at du kan doble avstanden av hva man før trodde, før 4K begynner å bli tilsvarende virkelighetsnært som 8K, og det er vanskelig å se forskjell. Med andre ord, selv om man med 4K begynner å se pikslene først når avstanden er 1,5 ganger TV-ens høyde, tapes virkelighetsfølelsen gradvis allerede fra 3 ganger høydeavstanden. Med 8K halveres denne avstanden.

2,5 meter for 65 tommer

Med andre ord melder fordelene med 8K seg allerede ved en sitteavstand på 2,5 meter for et 65-tommers bilde. Det gir 2,8 meter for 75 tommer, og 3,2 meter for 85 tommer. Ja, det er nærme, men ikke overdrevent når man snakker om å få kinofølelse i stuen. Dette er dessuten avstander hvor forskjellene melder seg nesten umiddelbart, mens man over tid kanskje vil kunne sette pris på oppløsningen også ved større avstander.

Demonstrerte forskjeller

Sony demonstrerte 4K mot 8K på fjorårets seanse, og man så tydelig forskjell også fra «praktisk sitteavstand» til TV-ene. Og man trengte ikke ekte 8K videomateriale for å se det. Også oppskalert innhold ga mer virkelighetstro bilder på 8K-skjermen. Når oppløsningen er såpass høy, er det stort sett en enkel affære for prosessoren å vite med høy nøyaktighet hvilken farge og lysintensitet det skal være på de manglende bildepunktene.

Ta frem 8K-skytsene!

Det skulle ikke forundre meg om det er enda flere faktorer som spiller inn enn de nevnte, slik at om noen år når 8K har blitt dagligdags, så blir det like stor nedtur å gå tilbake til 4K, som det i dag er å gå fra 4K til 1080 (Full HD). Selv om 8K helt klart kommer best til sin rett når bildet blir stort.

Det er med andre ord bare å ta frem 8K-skytsene, så kan vi glede oss til innholdet som (forhåpentligvis snart) kommer etter.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Black Week? Ikke kjøp ny TV før du har lest dette

Slik velger du riktig Samsung-TV

Ny TV? Du trenger 75 tommer (eller mer!)

Lyd & Bilde
Scroll to Top