Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Anmeldelse: The Playlist

Historien om Spotifys trøblete fødsel

I en brytningstid preget av lovløshet, piratstrømming og sviktende platesalg så noen svenske gründere en unik forretningsmulighet.

Publisert 10.10.22 - 06:00
The Playlist
Tor Aavatsmark

I en svunnen tid, da undertegnede var noget yngre, gikk man spent til nærmeste platebutikk (og dem var det mange av!) for å lytte til nye CD-er, og deretter kjøpe noen med seg hjem. Prisen nærmet seg 150,- kroner for et nytt album – og artistene og plateselskapene sopet inn penger.

Så kom internett, og med verdensveven kom nye, helt utenkelige, distribusjonsmetoder for musikk. En måte å lytte til musikk på, med hele verdens jukebox i sin egen lomme, som den yngre generasjonen raskt trykket til sitt bryst.

Problemet var bare at utviklingen ble drevet frem av stjeling av kunst, uten at kunstnerne ble honorert. I fremste rekke promotert av anarkistene bak The Pirate Bay.

Legg så til en forgubbet, bakoverskuende plateindustri, som hverken ønsket eller evnet å fornye seg – og vi fikk den perfekte storm. Platesalget stupte rundt 2005, og desto vanligere det ble med bredbånd i de tusen hjem, desto flere av «folk fleste» lastet ned sin musikk ulovlig.

 

Nerden som ville forandre verden

Den svenske dataprogrammereren Daniel Ek (Edvin Endre) hadde i 2004 nylig cashet inn 10 millioner for sitt tech-selskap (programmatisk reklame) og så nå etter nye nettbaserte områder han kunne kaste sin kompetanse, og penger, over. Sammen med tech-investoren Martin Lorentzon (Christian Hillborg), Sveriges svar på Jordan «The Wolf of Wall Street» Belfort, la de sin elsk på den foreldete forretningsmodellen til musikkindustrien – og satte seg fore å utvikle verdens beste strømmetjeneste for musikk. Og, den skulle være gratis for brukerne.

Den norske regissøren Per-Olav Sørensen (Quicksand – Störst av allt, Fenris) har tatt for seg manuset til Christian Spurrier, og dramatisert Spotifys brogete fødsel. Start-up-selskapet ble etablert, av den over-optimistiske duoen, allerede i 2004 – først fire år senere kunne de lansere strømmetjenesten; da med en 20 % eierandel til plateselskapet, og en mulighet for premium-abonnement som brukerne måtte betale for. Som Lorentzon lakonisk sier: «Det här är ett foretag».

The Playlist (Foto: Netflix)

Det er en utrolig fascinerende historie som ligger til grunn for serien, der den tar for seg vår nære fortid, og skuer tilbake på de enorme utviklingstrekkene som har skjedd innen kort tidshorisont. I dag er det ingen som lenger kunne tenke seg tilbake til tiden med WalkMan og Discman, der man, på det beste, kunne ha med seg 3-5 album på en tur. Med Spotify fikk man hele verdens musikkbibliotek rett inn på laptopen eller smarttelefonen (iPhone ble lansert i 2007).

Det er en digitalisering som hele medieverden har blitt utsatt for, ikke bare musikkindustrien; men også film/serier, TV og aviser/magasiner. Der utviklingen har gått i hurtigtogsfart, og store mediegiganter har strevet med å holde følge, samt omstille seg i tide til endrede brukervaner og global konkurranse om lesere og annonsekroner.

Les også Stockholmsyndromet Den notorisk kriminelle mannen bak Stockholmsyndromet har blitt til en særs fornøyelig krimkomedie.

Forskjellige ståsteder – og divergerende oppfatninger

Sørensen har valgt å fortelle historien sett fra seks nøkkelpersoners perspektiv. Et interessant valg, men som dessverre fører til en del gjentagende sekvenser som ikke tilfører historien mye nytt fra perspektiv til perspektiv. Vi får gründerfasen sett fra Daniel Eks synspunkt, investorens, musikerens, advokatens, sjefsprogrammererens og artistens ståsted.

Det mest menneskelige perspektivet, og nærmest eneste personen med emosjonell tilstedeværelse er episoden med sjefen for Sony Music, Per Sundin (Ulf Stenberg), i fokus. Her føler vi med en mann vi kan assosiere oss med, både på det mellommenneskelige, private og forretningsmessige plan. Det lett outrerte samarbeidet mellom nerden Ek og ADHD-kapitalisten Lorentzon får en overfladisk og noget lettvint fremstilling.

Den stadige repeteringen av nøkkelsekvenser, med ofte kun små nyanser, hindrer dramaturgisk fremdrift og gjør serien tidvis kjedelig. Og her burde det være nok interessant materiale til å holde spenningen ved like i fem samfulle timer.

The Playlist_1 (6) The Playlist_1 (5) The Playlist_1 (4) The Playlist_1 (2)
<
>
The Playlist (Foto: Netflix)
Les også Nå er musen størst av dem alle! Det tok Mike Mus & Co kun to og et halvt år å vippe Netflix ned fra strømmetronen.

Dokumentar?

Serien fungerer bedre om man ser den som en ren (dramatisert) dokumentar, enn som en dramaserie som tar for seg menneskene bak, deres beveggrunner og personlige utfordringer. Både manusforfatter og regissør har en hang til å drukne oss i tekniske detaljer og juridiske spissfindigheter.

I tillegg skjemmes serien av tegn på et relativt begrenset budsjett; det er for eksempel pinlig åpenbart at ikke en eneste scene har blitt filmet i New York, og amerikanerne blir i overkant karikerte stereotypier.

Alt i alt en særs fascinerende historie, som setter vår nære fortid under lupen, og gir et interessant tilbakeblikk på brytningstiden mellom «gammeldags» og moderne konsum av kultur og media. Gjennomgående leverer også The Playlist gode skuespillerprestasjoner, men vi savner den emosjonelle dybden og et mer komplekst narrativ. Her skrapes det for mye i overflaten. 3 sterke stjerner.

Les også Nytt album fra The Boss Det er offisielt! Den 11. november slipper The Boss sitt 21. studioalbum.
Karakter
The Playlist

Fakta:

  • Netflix
  • Release: 13. oktober 2022
  • Regi: Per-Olav Sørensen
  • Med: Edvin Endre, Christian Hillborg, Gizem Erdogan, Ulf Stenberg, Andreas Ehn, Sophia Bendz, Janice K. Kavander, Sofia Karemyr
  • Genre: Drama
  • Land: Sverige
  • År: 2022
  • Tid: 4:57 t.
  • Karakter: 3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Klassisk Lindgren!

Generisk, tretten-på-dusinet krim

Rambo, tre til side!

Scroll to Top