annonse
annonse

Nyhet: Netflix: See What’s Next ‘18

Strømmegiganten satser stort i Europa

Netflix presenterer kommende nyheter, og satser stort på lokale produksjoner – spesielt i Europa.

I Romas sommervarme og flotte omgivelser lanserte nylig toppsjefen (og gründeren) i Netflix, Reed Hastings, og hans toppteam, kommende nyheter, samt nøkkeltall for strømmegiganten.

“Den Evige Stad” dannet det vakre bakteppet for Netflix’ lansering (Foto: Tor Aavatsmark)

 

FRA DVD TIL GLOBAL STRØMMEDOMINANS
Fra en liten «garasjebedrift» i California 1997, der forretningsidéen var postordre av DVD-filmer, har Netflix på 20 år vokst til en global strømmegigant, og nå også storprodusent av originalt innhold.

Les ogsÅ

På veien har de dramatisk forandret våre TV-vaner og satt de tradisjonelle kringkasterne i alarmberedskap.

Netflix presenterte kommende filmer og serier for europeisk presse i Roma (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Lineære TV-sendinger har i flere år blitt spådd den sikre død, og seertallene raser da også, men Netflix er nå også interessert i samproduksjon med de gamle kringkasterne.

Netflix er per dags dato tilgjengelig i 190 land, med ca. 125.000.000 betalende abonnenter. Selskapet omsetter for ca. NOK 94,5 milliarder (2017).

De eneste landene du per i dag ikke kan nyde Netflix’ omfattende programtilbud, on-demand, er Syria, Nord-Korea og (ikke helt ubetydelige) Kina.

SATSER LOKALT
Hastings in persona fikk æren av å åpne evenementet «See What’s Next» i Roma.

Selskapets administrerende direktør fokuserte på de lange linjer, fra romernes teater og historiefortelling, til dagens film- og serieprodusenter som, ved hjelp av Hastings & Co, i dag når et globalt publikum – på samme tidspunkt.

I det Netflix relanserte seg som en (amerikansk) strømmetjeneste (video-on-demand), 2007, vokste raskt ambisjonene om etablering i utlandet. I 2011 etablerte de seg i det søramerikanske markedet, før de i 2012 gikk inn i Europa, UK og (18. september) Norden.

Visjonen er at enhver Netflix-abonnent, på sikt, skal ha tilgang til eksakt det samme innholdet, på samme tidspunkt, uavhengig av hvilket land du bor i. Her eksisterer det mye god gammeldags proteksjonisme, og nedarvede «uvaner» til grunn fra filmselskap og kringkastere, som tradisjonelt har ønsket å verne om lokale markeder innen filmen/serien fikk global distribusjon – et regime som, heldigvis, er i radikal endring; men Hastings antyder at det kan ta ytterligere 10-15 år før alle lokale restriksjoner er borte, en utfordring de, selvsagt, ikke har med egenprodusert innhold.

Reed Hastings, Netflix’ gründer, visjonær og CEO inspirerte det europeiske pressekorpset (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

FISK-PÅ-LAND I OL-BYEN
Etter enorm ekspansjon (globalt i 2016), med en påfølgende stadig større inntektsstrøm, begynte de å arbeide med egenproduserte, eksklusive, serier. I motsetning til hva de fleste tror, så var faktisk ikke House of Cards (2013) den første egenproduserte serien, men Lilyhammer (2012).

Den litt sære komiserien om mafiatysteren Frank Tagliano (Steven Van Zandt), som flyttes for vitnebeskyttelse fra New York til denne lille OL-byen Lillehammer – og opplever kulturkollisjoner en masse. Mesteparten av dialogen foregår på norsk, med i all hovedsak norske skuespillere og norsk humor. Like fullt appellerte serien til et globalt publikum!

Som Hastings så elegant uttalte det i Roma, «Lilyhammer was a Game Changer». Om de kunne få en sær serie, der over halvparten av dialogen foregikk på norsk, med Little Steven som eneste stjerne, til å nå et globalt publikum – hva kunne man ikke da få til?

Little Steven (“Frank Tagliano”), Bruce Springsteen og Netflix’ Ted Sarandos under Lilyhammer-premieren i New York (Foto: Getty Images)

 

Ted Sarandos (Chief Content Officer), som har vært hos Netflix siden 2000, og har hovedansvaret for alt innhold, blant annet lanseringen av House of Cards og Orange is the New Black (trivia: han for øvrig en nær venn av Little Steven, og STOR Springsteen-fan, har sett Springsteen on Broadway hele 4 (!) ganger), fortalte oss om hvordan Lilyhammer kom under Netflix’ paraply. Sarandos ble oppringt av Steven Van Zandt, som da produserte et album for et norsk band. I Norge hadde han møtt et par som skrev på Lilyhammer-manuset, og hadde fanget Van Zandts interesse. Men Van Zandt vill øke budsjettet; og som Ted sa: «I LOVED it!» – resten er TV-historie.

FRA DISTRIBUTØR TIL INNHOLDSPRODUSENT
Siden Lillyhammer har Netflix gått fra primært å være en distributør, som kjøpte eksternt innhold, til nå å bli en av de største innholdsprodusentene av originalt innhold i hele bransjen. Egenprodusert innhold som kun er tilgjengelig for Netflix’ 125 millioner abonnenter.

Med megasuksesser (både blant seere og kritikere) som House of Cards, Orange is the New Black, Stranger Things, Marvel’s Jessica Jones, Narcos, The Crown, Bloodline, Marvel’s Dardevil, Marvel’s Luke Cage og Marseille har de bidratt til å sette en ny standard for TV-drama.

Lilyhammer var en samproduksjon med NRK, men de siste årene har Netflix satses stort på lokale, egenproduserte serier. Med serier som Marseille (som i 2016 var den første egenproduserte serien utenfor USA), Dogs of Berlin, Dark, Suburra: Crime on Rome, Cable Girls, La Casa de Papel, Paquita Salas, Osmosis og nå den danske The Rain, befester de sin posisjon som global seriemester. Sarandos presiserte hvor viktig lokalt innhold er for å tiltrekke seg nye abonnenter.

Hovedsatsingsområde for lokalproduserte serier er fortsatt Europa, der de i år bruker 8 milliarder kroner (mot 3,2 milliarder i snitt de siste 5 årene). Per dags dato har Netflix hele 55 (!) produksjoner (serie/filmer/dokumentarer) underveis i Europa. Snart kommer også den første egenproduserte tyrkiske serien, samtidig vil det de nærmeste årene komme sterk vekst i satsingen på lokalprodusert innhold i Asia.

Stadig mer av Netflix’ innhold blir dubbet til mange språk, og når dermed et globalt publikum (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Dette er serier som innad hos Netflix ikke lenger sees på som lokale satsinger (flere av seriene er for øvrig en samproduksjon med tradisjonelle kringkastere), men serier som er myntet på et globalt publikum. I dubbet versjon (eller med undertekster) får serier som La Casa de Papel et større publikum utenfor enn innad i Spania; som Todd Yellin (VP Product) sa til pressen i Roma: «A Good story will travel». Ikke minst har Netflix klart å venne det bortskjemte amerikanske publikumet til å se på dubbede serier.

Todd Yellin (VP Product), Netflix (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

De siste fem årene har Netflix filmet i 17 forskjellige land, og har de siste to årene firedoblet totalbudsjettet på originalt innhold, til årets 65 milliarder kroner. Der serier for et unge voksent publikum er stadig viktigere – rett og slett fordi de ser utrolig mye innhold. Prosentandelen av totalbudsjettet som brukes på film vokser.

Sarandos ser også vekstmuligheter ved mer samarbeide med lokale kringkastere, slik som tilfellet var med Lilyhammer og NRK.

KUNSTNERISK FRIHET
Blant folkene bak og foran kamera vi møtte i Roma var omkvedet at de med Netflix som oppdragsgiver fikk større kunstnerisk frihet enn hos tradisjonelle TV-produsenter. Blant annet ved at de ikke er «låst» til 30-minutters slots og må tilpasse klippingen til reklamepauser.

Sarandos fortalte oss at Netflix mottar ca. 600 innspill til nye produksjoner – hver måned! Med så mye ferske midler inn i det europeiske film- og seriemiljøet øker det også kvaliteten på europeiskprodusert film og serier. Netflix har dyrket frem en helt ny generasjon både foran og bak kamera, og samtidig sluppet mange debutanter inn på markedet. Samtidig merker de lokale forventningspresset om at serien skal slå an globalt.

P4180251 P4180226 P4180225 P4180224 P4180221 P4180215 P4180123 P4180114
<
>
Netflix presentere sin nyheter i vakre omgivelser, i "Villa Miani" i Roma, Italia, den 18.-19. april (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Det er dog ingen tvil om at Netflix driver business, om en serie ikke lever opp til forventingene (les budsjett vs. forventede seertall), så er de raske med å avslutte. Noe som dessverre var tilfellet med den fantastiske Bloodline, som ble vraket etter kun 3 (av 5 planlagte) sesonger. Det sagt så avhenger suksesskriteriene for en gitt serie av totalbudsjettet, så lenge budsjettene er små nok er ikke serien nødt til å nå et globalt publikum.

I tillegg til alle seriene har Netflix også, de siste 2 årene, tatt steget over til egenproduksjon av filmer – og med det tråkket den tradisjonelle, sidrumpa kinobransjen så ettertrykkelig på tærne.

UTE AV DET GODE SELSKAP
Vi var selv til stede på Cannes-festivalen i fjor. Den 70. filmfestivalen på den franske riviera var en storslagen forestilling i filmkunst, der også Netflix var tungt tilstede med flere egenproduksjoner. Blant annet var Netflix-filmene The Meyerowitz Stories og Okja med i kampen om Gullpalmen, i tillegg promoterte de krigsfilmen War Machine med Brad Pitt i hovedrollen.

P5261580 P5261513 P5261378 P5261372
<
>
"Okja" var med i hovedprogrammet under fjorårets Cannes-festival (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Den europeiske (og spesielt) franske film- og kinobransjen raste i harnisk, og forlangte at kun filmer som har kinopremiere skulle få delta på festivalen. I henhold til fransk lov kan ingen filmer vises på en strømmetjeneste før tidligst 3 år etter kinopremieren. I år har Cannes-festivalen valgt å gå med ryggen mot fremtiden, ingen filmer uten kinodistribusjon får delta i hovedkonkurransen.

Netflix, ved Ted Sarandos, svarte kontant med å trekke samtlige Netflix-filmer fra festivalen. I den sammenhengen uttalte Sarandos seg til Variety: «There’s a risk in us going in this way and having our films and filmmakers treated disrespectfully at the festival. They’ve set the tone. I don’t think it would be good for us to be there. The festival has chosen to celebrate distribution rather than the art of cinema». Dermed vil ikke 22. juli-filmen til Paul Greengrass, Norway, bli vist i Cannes i år.

Ted Sarandos (Chief Content Officer), Netflix trekker Netflix-filmer fra Cannes etter å ha blitt annenrangs behandlet (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

BIG DATA
Netflix’ forretningsmodell baserer seg på at de har fornøyde abonnenter, som forblir betalende kunder, samt en jevn tilvekst av nye abonnenter. For å oppnå dette må de selvsagt ha godt, og unikt, innhold, men nesten like viktig er at kundene finner frem i jungelen av titusenvis av serier, filmer og dokumentarer – her kommer de beryktede algoritmene inn i bildet. Netflix vet at gjennomsnittsabonnenten ser på 40-50 serier/filmer/dokumentarer, da er det svært viktig å få «riktig» innhold til hver enkelt bruker.

Netflix samler hele tiden inn data over eksakt hva DU ser og liker, og tilpasser din unike «forside» deretter. Men, i motsetning til Google og Facebook (som lever av annonsørene) så selger ikke Netflix din data videre. Netflix har delt abonnentene inn i ca. 2.000 (!) «smaks»-samfunn, her kan folk fra mange forskjellige land passe inn i samme gruppe/samfunn. Ut ifra dine tidligere valg kommer de opp med serier/filmer de tror du vil like. Hastings understreket at det er viktig at så mange som mulig ser flest mulig serier/filmer, slik at de kan spre det gode rykte til venner og kjente – og dermed bidra til abonnementsvekst.

Todd Yellin (VP Product), Netflix viser frem eksempel på en personligfisert “forside” styrt av algoritmer (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Så er jo selvsagt spørsmålet om din unike forside blir et rent ekkokammer av hva de tror du liker, slik tilfellet vil være om du alltid får anbefalt sci-fi serier fordi du har sett tre stykker av dem. Todd Yellin avkreftet at så er tilfellet. Netflix var på det nivået for 5-7 år siden, men algoritmene er nå langt mer sofistikerte og avanserte. Døm selv ut ifra din egen forside.

Du skal kunne se Netflix’ innhold på “alle” enheter – til enhver tid (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Netflix har videre fokusert mye på brukervennlighet og sømløse overganger. Du kan i dag se Netflix på hele 1.700 enheter, og om du avslutter midt i sesong 5 av House of Cards på TV-en, til frokosten hjemme, kan du automatisk ta opp tråden på mobilen mens du sitter på toget på vei til jobb.

Roma byr på mer enn flotte gamle bygninger og flott sommervær… (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Har du lest?

Vi har sett lyset!

4K UHD BD

Kunstig og følsom

Teknologi

Hvem streamer hva?

Streaming

annonse