annonse
annonse

Netflix: See What’s Next ‘18

Netflix presenterer kommende nyheter, og satser stort på lokale produksjoner – spesielt i Europa.

I Romas sommervarme og flotte omgivelser lanserte nylig toppsjefen (og gründeren) i Netflix, Reed Hastings, og hans toppteam, kommende nyheter, samt nøkkeltall for strømmegiganten.

“Den Evige Stad” dannet det vakre bakteppet for Netflix’ lansering (Foto: Tor Aavatsmark)

 

FRA DVD TIL GLOBAL STRØMMEDOMINANS
Fra en liten «garasjebedrift» i California 1997, der forretningsidéen var postordre av DVD-filmer, har Netflix på 20 år vokst til en global strømmegigant, og nå også storprodusent av originalt innhold.

På veien har de dramatisk forandret våre TV-vaner og satt de tradisjonelle kringkasterne i alarmberedskap.

Netflix presenterte kommende filmer og serier for europeisk presse i Roma (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Lineære TV-sendinger har i flere år blitt spådd den sikre død, og seertallene raser da også, men Netflix er nå også interessert i samproduksjon med de gamle kringkasterne.

Netflix er per dags dato tilgjengelig i 190 land, med ca. 125.000.000 betalende abonnenter. Selskapet omsetter for ca. NOK 94,5 milliarder (2017).

De eneste landene du per i dag ikke kan nyde Netflix’ omfattende programtilbud, on-demand, er Syria, Nord-Korea og (ikke helt ubetydelige) Kina.

SATSER LOKALT
Hastings in persona fikk æren av å åpne evenementet «See What’s Next» i Roma.

Selskapets administrerende direktør fokuserte på de lange linjer, fra romernes teater og historiefortelling, til dagens film- og serieprodusenter som, ved hjelp av Hastings & Co, i dag når et globalt publikum – på samme tidspunkt.

I det Netflix relanserte seg som en (amerikansk) strømmetjeneste (video-on-demand), 2007, vokste raskt ambisjonene om etablering i utlandet. I 2011 etablerte de seg i det søramerikanske markedet, før de i 2012 gikk inn i Europa, UK og (18. september) Norden.

Visjonen er at enhver Netflix-abonnent, på sikt, skal ha tilgang til eksakt det samme innholdet, på samme tidspunkt, uavhengig av hvilket land du bor i. Her eksisterer det mye god gammeldags proteksjonisme, og nedarvede «uvaner» til grunn fra filmselskap og kringkastere, som tradisjonelt har ønsket å verne om lokale markeder innen filmen/serien fikk global distribusjon – et regime som, heldigvis, er i radikal endring; men Hastings antyder at det kan ta ytterligere 10-15 år før alle lokale restriksjoner er borte, en utfordring de, selvsagt, ikke har med egenprodusert innhold.

Reed Hastings, Netflix’ gründer, visjonær og CEO inspirerte det europeiske pressekorpset (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

FISK-PÅ-LAND I OL-BYEN
Etter enorm ekspansjon (globalt i 2016), med en påfølgende stadig større inntektsstrøm, begynte de å arbeide med egenproduserte, eksklusive, serier. I motsetning til hva de fleste tror, så var faktisk ikke House of Cards (2013) den første egenproduserte serien, men Lilyhammer (2012).

Den litt sære komiserien om mafiatysteren Frank Tagliano (Steven Van Zandt), som flyttes for vitnebeskyttelse fra New York til denne lille OL-byen Lillehammer – og opplever kulturkollisjoner en masse. Mesteparten av dialogen foregår på norsk, med i all hovedsak norske skuespillere og norsk humor. Like fullt appellerte serien til et globalt publikum!

Som Hastings så elegant uttalte det i Roma, «Lilyhammer was a Game Changer». Om de kunne få en sær serie, der over halvparten av dialogen foregikk på norsk, med Little Steven som eneste stjerne, til å nå et globalt publikum – hva kunne man ikke da få til?

Little Steven (“Frank Tagliano”), Bruce Springsteen og Netflix’ Ted Sarandos under Lilyhammer-premieren i New York (Foto: Getty Images)

 

Ted Sarandos (Chief Content Officer), som har vært hos Netflix siden 2000, og har hovedansvaret for alt innhold, blant annet lanseringen av House of Cards og Orange is the New Black (trivia: han for øvrig en nær venn av Little Steven, og STOR Springsteen-fan, har sett Springsteen on Broadway hele 4 (!) ganger), fortalte oss om hvordan Lilyhammer kom under Netflix’ paraply. Sarandos ble oppringt av Steven Van Zandt, som da produserte et album for et norsk band. I Norge hadde han møtt et par som skrev på Lilyhammer-manuset, og hadde fanget Van Zandts interesse. Men Van Zandt vill øke budsjettet; og som Ted sa: «I LOVED it!» – resten er TV-historie.

FRA DISTRIBUTØR TIL INNHOLDSPRODUSENT
Siden Lillyhammer har Netflix gått fra primært å være en distributør, som kjøpte eksternt innhold, til nå å bli en av de største innholdsprodusentene av originalt innhold i hele bransjen. Egenprodusert innhold som kun er tilgjengelig for Netflix’ 125 millioner abonnenter.

Med megasuksesser (både blant seere og kritikere) som House of Cards, Orange is the New Black, Stranger Things, Marvel’s Jessica Jones, Narcos, The Crown, Bloodline, Marvel’s Dardevil, Marvel’s Luke Cage og Marseille har de bidratt til å sette en ny standard for TV-drama.

Lilyhammer var en samproduksjon med NRK, men de siste årene har Netflix satses stort på lokale, egenproduserte serier. Med serier som Marseille (som i 2016 var den første egenproduserte serien utenfor USA), Dogs of Berlin, Dark, Suburra: Crime on Rome, Cable Girls, La Casa de Papel, Paquita Salas, Osmosis og nå den danske The Rain, befester de sin posisjon som global seriemester. Sarandos presiserte hvor viktig lokalt innhold er for å tiltrekke seg nye abonnenter.

Hovedsatsingsområde for lokalproduserte serier er fortsatt Europa, der de i år bruker 8 milliarder kroner (mot 3,2 milliarder i snitt de siste 5 årene). Per dags dato har Netflix hele 55 (!) produksjoner (serie/filmer/dokumentarer) underveis i Europa. Snart kommer også den første egenproduserte tyrkiske serien, samtidig vil det de nærmeste årene komme sterk vekst i satsingen på lokalprodusert innhold i Asia.

Stadig mer av Netflix’ innhold blir dubbet til mange språk, og når dermed et globalt publikum (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Dette er serier som innad hos Netflix ikke lenger sees på som lokale satsinger (flere av seriene er for øvrig en samproduksjon med tradisjonelle kringkastere), men serier som er myntet på et globalt publikum. I dubbet versjon (eller med undertekster) får serier som La Casa de Papel et større publikum utenfor enn innad i Spania; som Todd Yellin (VP Product) sa til pressen i Roma: «A Good story will travel». Ikke minst har Netflix klart å venne det bortskjemte amerikanske publikumet til å se på dubbede serier.

Todd Yellin (VP Product), Netflix (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

De siste fem årene har Netflix filmet i 17 forskjellige land, og har de siste to årene firedoblet totalbudsjettet på originalt innhold, til årets 65 milliarder kroner. Der serier for et unge voksent publikum er stadig viktigere – rett og slett fordi de ser utrolig mye innhold. Prosentandelen av totalbudsjettet som brukes på film vokser.

Sarandos ser også vekstmuligheter ved mer samarbeide med lokale kringkastere, slik som tilfellet var med Lilyhammer og NRK.

KUNSTNERISK FRIHET
Blant folkene bak og foran kamera vi møtte i Roma var omkvedet at de med Netflix som oppdragsgiver fikk større kunstnerisk frihet enn hos tradisjonelle TV-produsenter. Blant annet ved at de ikke er «låst» til 30-minutters slots og må tilpasse klippingen til reklamepauser.

Sarandos fortalte oss at Netflix mottar ca. 600 innspill til nye produksjoner – hver måned! Med så mye ferske midler inn i det europeiske film- og seriemiljøet øker det også kvaliteten på europeiskprodusert film og serier. Netflix har dyrket frem en helt ny generasjon både foran og bak kamera, og samtidig sluppet mange debutanter inn på markedet. Samtidig merker de lokale forventningspresset om at serien skal slå an globalt.

P4180251 P4180226 P4180225 P4180224 P4180221 P4180215 P4180123 P4180114
<
>
Netflix presentere sin nyheter i vakre omgivelser, i "Villa Miani" i Roma, Italia, den 18.-19. april (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Det er dog ingen tvil om at Netflix driver business, om en serie ikke lever opp til forventingene (les budsjett vs. forventede seertall), så er de raske med å avslutte. Noe som dessverre var tilfellet med den fantastiske Bloodline, som ble vraket etter kun 3 (av 5 planlagte) sesonger. Det sagt så avhenger suksesskriteriene for en gitt serie av totalbudsjettet, så lenge budsjettene er små nok er ikke serien nødt til å nå et globalt publikum.

I tillegg til alle seriene har Netflix også, de siste 2 årene, tatt steget over til egenproduksjon av filmer – og med det tråkket den tradisjonelle, sidrumpa kinobransjen så ettertrykkelig på tærne.

UTE AV DET GODE SELSKAP
Vi var selv til stede på Cannes-festivalen i fjor. Den 70. filmfestivalen på den franske riviera var en storslagen forestilling i filmkunst, der også Netflix var tungt tilstede med flere egenproduksjoner. Blant annet var Netflix-filmene The Meyerowitz Stories og Okja med i kampen om Gullpalmen, i tillegg promoterte de krigsfilmen War Machine med Brad Pitt i hovedrollen.

P5261580 P5261513 P5261378 P5261372
<
>
"Okja" var med i hovedprogrammet under fjorårets Cannes-festival (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Den europeiske (og spesielt) franske film- og kinobransjen raste i harnisk, og forlangte at kun filmer som har kinopremiere skulle få delta på festivalen. I henhold til fransk lov kan ingen filmer vises på en strømmetjeneste før tidligst 3 år etter kinopremieren. I år har Cannes-festivalen valgt å gå med ryggen mot fremtiden, ingen filmer uten kinodistribusjon får delta i hovedkonkurransen.

Netflix, ved Ted Sarandos, svarte kontant med å trekke samtlige Netflix-filmer fra festivalen. I den sammenhengen uttalte Sarandos seg til Variety: «There’s a risk in us going in this way and having our films and filmmakers treated disrespectfully at the festival. They’ve set the tone. I don’t think it would be good for us to be there. The festival has chosen to celebrate distribution rather than the art of cinema». Dermed vil ikke 22. juli-filmen til Paul Greengrass, Norway, bli vist i Cannes i år.

Ted Sarandos (Chief Content Officer), Netflix trekker Netflix-filmer fra Cannes etter å ha blitt annenrangs behandlet (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

BIG DATA
Netflix’ forretningsmodell baserer seg på at de har fornøyde abonnenter, som forblir betalende kunder, samt en jevn tilvekst av nye abonnenter. For å oppnå dette må de selvsagt ha godt, og unikt, innhold, men nesten like viktig er at kundene finner frem i jungelen av titusenvis av serier, filmer og dokumentarer – her kommer de beryktede algoritmene inn i bildet. Netflix vet at gjennomsnittsabonnenten ser på 40-50 serier/filmer/dokumentarer, da er det svært viktig å få «riktig» innhold til hver enkelt bruker.

Netflix samler hele tiden inn data over eksakt hva DU ser og liker, og tilpasser din unike «forside» deretter. Men, i motsetning til Google og Facebook (som lever av annonsørene) så selger ikke Netflix din data videre. Netflix har delt abonnentene inn i ca. 2.000 (!) «smaks»-samfunn, her kan folk fra mange forskjellige land passe inn i samme gruppe/samfunn. Ut ifra dine tidligere valg kommer de opp med serier/filmer de tror du vil like. Hastings understreket at det er viktig at så mange som mulig ser flest mulig serier/filmer, slik at de kan spre det gode rykte til venner og kjente – og dermed bidra til abonnementsvekst.

Todd Yellin (VP Product), Netflix viser frem eksempel på en personligfisert “forside” styrt av algoritmer (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Så er jo selvsagt spørsmålet om din unike forside blir et rent ekkokammer av hva de tror du liker, slik tilfellet vil være om du alltid får anbefalt sci-fi serier fordi du har sett tre stykker av dem. Todd Yellin avkreftet at så er tilfellet. Netflix var på det nivået for 5-7 år siden, men algoritmene er nå langt mer sofistikerte og avanserte. Døm selv ut ifra din egen forside.

Du skal kunne se Netflix’ innhold på “alle” enheter – til enhver tid (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Netflix har videre fokusert mye på brukervennlighet og sømløse overganger. Du kan i dag se Netflix på hele 1.700 enheter, og om du avslutter midt i sesong 5 av House of Cards på TV-en, til frokosten hjemme, kan du automatisk ta opp tråden på mobilen mens du sitter på toget på vei til jobb.

Roma byr på mer enn flotte gamle bygninger og flott sommervær… (Foto: Tor Aavatsmark)

 

HVA KOMMER NÅ?
Store tall og fascinerende fremtidsvisjoner til tross, det viktigste vi ble presentert i Roma var tross alt kommende, egenproduserte, nyheter fra Netflix – og dem var det mange av.

The Rain
Fra vårt lokale ståsted er kanskje den største nyheten den første originalserien produsert i Skandinavia (Lilyhammer var en samproduksjon med NRK), danske The Rain. Serien har ikke en særpreget skandinavisk tematikk, vi befinner oss i en postapokalyptisk verden hvor det store flertallet er utryddet av et kraftig regnvær som bar på et ukjent virus. Blant de få overlevende er søsknene Simone (Alba August) og Rasmus (Lucas L. Tønnesen). Vi følger (de foreldreløse?) søsknenes dramatiske kamp for å overleve i et skandinavisk samfunn der velferdsstatens sikkerhetsnett er forduftet. Produsentene av serien fortalte oss at de slet med å få finansiert en slik genreserie med danske midler. Trivia: De danske skuespillerne har selv stått for dubbingen til engelsk. PS! Lyd & Bilde kommer snart med en anmeldelse!
Premiere: 4. mai 2018

Netflix See What's Next Event In Rome Netflix See What's Next Event In Rome Netflix See What's Next Event In Rome
<
>
Alba August har hovedrollen (Simone) i den danske Netflix-serien "The Rain" (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Lost in Space
Basert på TV-serien fra 1960-tallet, en slags Familien Robinson-historie satt til verdensrommet. Påkostet serie om strandet pionér-familie omgitt av ukjente farer. Ble lansert på 26 (!) språk samtidig. Trivia: Kom en spillefilmversjon i 1998 med Gary Oldman, William Hurt og Matt LeBlanc.
Premiere: 14. april 2018

Også Lyd & Bildes utsendte ble “Lost in Space” i Roma! (Foto: Tor Aavatsmark)

 

The Alienist
En annen storsatsing er miniserien The Alienist. med Luke Evans og Dakota Fanning i hovedrollene i dette meget grafiske thrillermorddramaet. Satt til slutten av 1800-tallets New York følger vi jakten på en seriemorder, der Evans spiller en alkoholisert avistegner, tyske Daniel Brühl er progressiv psykiater og Fanning en kvinnelig, bad ass, politietterforsker, langt forut for sin tid. Som Luke Evans fortalte oss om handlingen, så er det «mye som resonnerer med vår tid, klassekamp, rasehat, korrupt politi og innvandringstrussel». Trivia: 1800-tallets New York er gjenskapt ned i minste detalj i studio i Budapest.
Premiere: 19. april 2018

Netflix See What's Next Event In Rome Netflix See What's Next Event In Rome Netflix See What's Next Event In Rome Netflix See What's Next Event In Rome
<
>
Tyske Daniel Brühl har en av hovedrollene i miniserien "The Alienist" (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

3 %
Den andre sesongen av det dystopiske sci-fi dramaet fra Brasil.
Premiere: 27. april 2018

Glow
Glitrende klær, høye frisyrer med mye hårspray og det glade ’80-tallet er tilbake i det jentene fra brytermiljøet kommer med sesong 2 av Glow. Mer amerikansk blir det ikke. En veldig positivt, uhøytidelig og morsom serie med Alison Brie (på søken etter identitet) som stjernen i dette sterke kvinneensemblet.
Premiere: 30. juni 2018

Netflix See What's Next Event In Rome Netflix See What's Next Event In Rome
<
>
Både "Glow" og "13 Reasons Why" kommer med nye sesonger (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

13 Reasons Why
En av Netflix’ mest kontroversielle serier er selvmordsdramaet 13 Reasons Why, som, i retrospekt, forteller hvorfor en ung jente, Hannah (Katherine Langford), velger å ta sitt eget liv. Serien skapte stor debatt da den kom i fjor, ikke minst om den «glorifiserte» og alminneliggjorde selvmord. Karakterdrevet serie med fokus på ungdommer på søken etter egen identitet. Uansett, serien er (muligens noget overraskende) snart tilbake med sesong 2, der vi får utdypet Hannahs historie, et plott som går utover boken som førstesesongen er basert på. Katherine Langford fortalte oss at det var en meget tøff rolle å spille, spesielt som debutant.
Premiere: 18. mai 2018

Netflix See What's Next Event In Rome Netflix See What's Next Event In Rome
<
>
Katherine Langford har hovedrollen i "13 Reasons Why" kommer med nye sesonger (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Cable Girls
Spansk serie om fire unge kvinner, med variert bakgrunn, på 1920-tallet som jobber som sentralbordjenter. Trivia: En serie svært få amerikanere så, inntil Netflix endret tittelen fra «Las chicas del cable» til «Cable Girls». Sesong 3.
Premiere: Q3 2018

The Innocents
Av høstens nyheter er The Innocents en av de mest fascinerende. Spilt inn i UK og Norge følger vi de to tenåringene June (Sorcha Groundsell) og Harry (Percelle Ascott) på rømmen, der June er en såkalt «shape shifter». Overnaturlig familiedrama/kjærlighetshistorie med to som kommer fra en vanskelig barndom, der June nå sliter med å kontrollere sine krefter (metafor til ungdommer som sliter med å tilpasse seg?). Guy Pearce og norske Trond Fausa er andre av skuespillerne. Tagline: «What you see is not what you see».
Premiere: 24. august 2018

TheInnocents_Vertical-Main_PRE_NOR Netflix See What's Next Event In Rome Netflix See What's Next Event In Rome
<
>
Debutanten Sorcha Groundsell har en av hovedrollene i "The Innocents" (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Paquita Salas
Spanskprodusert serie med et meget lokalt preg og humor, som har slått an stort blant et internasjonalt publikum. Sesong 2.
Premiere: 2018

De spanske serien “Paquita Salas” har fenget seere langt utenfor hjemlandets grenser (Foto: Netflix)

 

Ratched
Amerikansk storproduksjon. Oppfølgeren til über-klassikeren Gjøkeredet (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) fra 1975. Sarah Paulson (12 Years a Slave) skal spille søster Ratched, mens Michael Douglas er produsent. STORE forventninger!
Premiere: 2018

Luke Cage
Den snille «superhelten», Luke Cage (Mike Colter), som kun vil være i fred i New Yorks Harlem er tilbake for sesong 2. De sentrale skuespillerne (med unntak, dessverre, av Mahershala Ali som Cotton Mouth) er tilbake og Cheo H. Coker er fortsatt produsent. Kul serie med tøft uttrykk og heftig hip-hopp musikkspor. Nå som alle vet at Luke er en helt, hva vil skje med ham? Trivia: Den første episoden er regissert av Lucy «Charlie’s Angels» Liu.
Premiere: 23. juni 2018

Netflix See What's Next Event In Rome Netflix See What's Next Event In Rome
<
>
"Luke Cage" er snart tilbake. Produsent Cheo H. Coker og regissør Lucy Liu (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Suburra
Italiensk politisk thriller. Sentrert rundt en småby i utkanten av Roma, en by som preges av organisert kriminalitet og gjennomkorrupte politikere (i Italia??!), der også Vatikanet har en mektig finger med i spillet. Sesong 2.
Premiere: 2018

Ozark
Det mellommenneskelige dramaet, om helt vanlige, middelaldrende mennesker, og deres hverdagslige problemer og utfordringer – der alt kommer ut av kontroll i det de begynner å «lefle» met et narkokartell. Jason Bateman og Laura Linney har hovedrollene. Sesong 2.
Premiere: 2018

Disenchantment
Småfrekt middelalder-drama med troll, alver, prinsesser og hele pakken. Skaperne av det The Simpsons står bak denne nysatsingen, så forvent mye frekk humor.
Premiere: Q3 2018

Maniac
Ny, humoristisk, dramaserie, med Emma Stone, der en institusjonalisert mann drømmer om et nytt liv – i en fantasiverden. Serien er regissert av Cary J. Fukunaga (Beasts of No Nation).
Premiere: Q4 2018

Emma Stone spiller i dramaserien “Maniac” (Foto: Netflix)

 

The Dark Crystal: Age of Resistance
Netflix børster støv av Jim Hensons kultfilm The Dark Crystal (1982), fantasy dukkefilm der fantasifigurer jakter på en magisk krystall. Serien tar for seg tiden før filmen. Vi fikk se et lite klipp, og den ser virkelig lekker ut.
Premiere: Q4 2018

House of Cards
Besynderlig nok var det ingen som snakket om, eller ville snakke om, Netflix’ første dundersuksesserie, House of Cards. Uansett hva Kevin Spacey har foretatt seg på privaten, så er serien snar tilbake med sin siste sesong – uten snurten av Spacey. Robin Wright returnerer som president i den særdeles skitne maktkampen i Washington DC (skjønt, etter Trumps inntreden overgår nå virkeligheten fiksjonsverdenen…). Sesong 6.
Premiere: Q4 2018

 

Dark
Den tyske, overnaturlige, sci-fi-serien Dark, der en tenåring forsvinner fra en småby får sin andre sesong. Førstesesongen høstet lovord fra kritikerne og ble ofte sammenlignet med Stranger Things. Filming starter i løpet av sommeren/høsten. Trivia: Serien har hele 90 % av seerne utenfor Tyskland!
Premiere: Q1 2019

Den tyske serien “Dark” fenger et globalt publikum (Foto: Netflix)

 

Dogs of Berlin
En annen tyske serie, Dogs of Berlin, får premiere i løpet av året. Plottet sentrerer rundt et politisk mord som tvinger to umake politietterforskere å samarbeide, samtidig må de sloss mot intern korrupsjon og Berlins kriminelle underverden.
Premiere: 2018

The Wave
The Wave er en ny tysk serie (Netflix’ tredje tyskproduserte) som baserer seg på den tyske filmen ved samme navn (Die Welle) fra 2008. Handler om en lærer som, ved hjelp av et live eksperiment, vil vise elevene hvordan det er å vokse opp i et diktatur. Eksperimentet spinner fullstendig ut av kontroll.
Premiere: 2019

Stranger Things
Megasuksessen om overnaturlige hendelser, med ungdommer i fokus, i en liten arketypisk amerikansk småby, proppet full av 1980-tall nostalgi. Stranger Things er en av Netflix’ største suksesser, og opplevde rekordomtale i SoMe. Trivia: Cary Elwes er en av neste sesongs nye karakterer, som byens ordfører, mens Priah Ferguson kommer inn som Lucas’ søster, Erica. Sesong 3.
Premiere: Q1 2019

 

La Case de Papel
Superpopulære, spanske La Casa de Papel har fått grønt lys for nok en sesong. Dette er en av Netflix’ største suksesser fra deres egen lokale produksjon. Historien om det spektakulære ranet har slått an globalt. Sesong 3.
Premiere: 2019

Netflix See What's Next Event In Rome LaCasaDePapel_P3
<
>
Álvaro Morte har hovedrollen i den spanske serien "La Casa de Papel" (Foto: Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Élite
Spanske Élite tar for seg ungdommer på en eliteskole for de velstående. Søken etter kjærlighet og anerkjennelse står i sentrum av handlingen, der en drapsgåte kompliserer ungdommenes allerede kompliserte liv. Kun nye, uerfarne, skuespillere.
Premiere: 2019

Baby
Italiensk ungdomsserie. Serien følger en gruppe tenåringer i Roma som trosser samfunnets normer på søken etter sin identitet og uavhengighet. Basert på en sann hendelse. SoMe spiller en stor rolle i serien. Beveger seg inn i Skam-land, et fokusområde (unge voksne) som Netflix i stadig større grad forsøker å få fotfeste i. Trivia: Filmingen startet den 12. april.
Premiere: 2019

Norway
Spillefilmen til Paul Greengrass (Bourne, Flight 93) om terroren på Utøya den 22. juli 2011, med norske skuespillere, får premiere i Q2/Q3. Denne har vi skyhøye forventninger til!
Premiere: Q2/Q3 2018

Paul Greengrass har regissert “Norway”, om terrorangrepene i Norge den 22. juli 2011 (Foto: Getty Images)

 

Outlaw King
Spektakulær film om den historiske skotske kongen Robert the Bruce (Chris Pine), som mot alle odds stod imot den britiske overmakten.
Premiere: 2018

Murder Mystery
Film om det nygifte paret Jennifer Aniston og Adam Sandler, som under bryllupsreisen til Europa blir vitne til mord. Actionkomedie.
Premiere: 2019

Over the Moon
Den første animasjonsfilmen fra Netflix. Med dette forsøker de å ta opp kampen mot Disney om det enorme animasjonsfilmmarkedet. Produsert av Dreamworks følger vi en liten jente som bygger rakett for å komme seg til Månen.
Premiere: 2020

Cindy Holland (VP Original Series) og Netflix satser stort på egenproduserte serier og dokumentarer fremover (Photo by Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Making a Murderer
Den særdeles populære true crime dokudramaserien om drapsdømte Steven Avery kommer til høsten med sin andre sesong. Dokumentarer er noe Netflix satser stort på, gå ikke glipp utrolig Wild Wild Country av som er tilgjengelig nå.
Premiere: Q2 2018

Bobby Kennedy for President
50 år siden attentatet på lillebroren til JFK kommer dokumentaren om den (potensielt) kommende presidenten. Inkluderer intervjuer med venner og stab som deltok i hans 83-dagers presidentkampanje i 1968.
Premiere: 28. april 2018

November 13: Fluctuat nec mergitur
Dokumentardrama om de forferdelige terrorangrepene i Paris, høsten 2015. Naudet-brødrene skal gi oss den menneskelige historien bak de 130 drepte.
Premiere: 2018

The Staircase
Nok en true crime dokudramaserien. Vi følger den 16 (!) år lange juridiske kampen til den amerikanske krimforfatteren Michael Peterson for å renvaske seg. Han ble anklaget for å ha drept sin kone, som ble funnet nederst i trappen i deres hjem.
Premiere: 2019

SKYER I HORISONTEN?
Har Netflix et konsept som kan «vokse inn i himmelen»? De siste 5 årenes vekst har gitt dem en unik posisjon, fra Q1 2013 til 2018 har de vokst fra 36 til utrolige 125 millioner abonnenter (globalt). I USA har nå halvparten av husstandene et Netflix-abonnement. Bare i år har de fått hele 7,5 millioner nye abonnenter. Selv om ikke månedssummen er spesielt høy, så summerer det seg opp til enorme tall.

Til tross for økt konkurranse ser Reed Hastings lyst på fremtiden (Photo by Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Under intervjuet med Reed Hastings forteller han oss at nye konkurrenter kommer til hele tiden, ikke minst gjør teknologien det enkelt og rimelig å etablere seg i dette markedet. Men han har tro på fortsatt stor vekst for Netflix. Konkurransen er definitivt til stede, hvor de i Norden utfordres av HBO Nordic og Viaplay mens Amazon Prime er blitt store på kontinentet, men svært mange abonnerer på mer enn én leverandør. Hastings er ikke i tvil om at on-demand er fremtidens måte å se TV på.

Hastings understreker at antall timer seerne bruker på lineær TV i løpet av en uke går kraftig tilbake – med unntak av nyheter og sport. Netflix har dog ingen planer om beveg seg inn på sportsfeltet, på denne arenaen har ikke se-når-du-vil-konseptet noen fortrinn.

Høsten 2019 vil Netflix få en ny, gigantisk, global konkurrent. Da kommer Disney med sin egen strømmetjeneste (lanseres først i USA). For tiden forsøker Disney også å innlemme hele filmbiblioteket til 20th Century Fox i sin portefølje, i tillegg har de blant annet alle animasjonsklassikerne (Snow White, The Lion King), Star Wars– og Marvel-filmene. Den nye tjenesten vil også tilby egenprodusert, eksklusivt, innhold.

Ted Sarandos har (bortsett fra å se “Springsteen on Broadway” nok en gang) store fremtidsplaner for selskapet, og tar satsingen fra Disney med fatning (Photo by Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix)

 

Under vårt intervju med Sarandos hevder han at Disney-titlene (Netflix vil fortsatt beholde rettighetene til Marvels TV-serier) kun står for ca. 5 % av de samlede seertallene; men det er helt klart en konkurrent de følger nøye med på.

Uansett hvordan du personlig stiller deg, så har Netflix, på få år, virkelig snudd opp ned på våre TV-vaner og hele film- og TV-bransjen. De er så visst ikke en aktør man kan stille seg likegyldig til. Netflix har hevet kvaliteten på TV-serier til uante høyder, og gjort serier til den mest innovative kunstformen innenfor levende bilde. Serieformatet gir, på en annerledes måte enn en totimers spillefilm, en helt annen mulighet til dypdykk ned i karakterene og anledning til å fortelle hele historien.

Netflix har nå vokst til ufattelige 125.000.000 abonnenter (globalt) (Foto: Tor Aavatsmark)

 

Der Hollywoods stjerneskuespillere og regissører tidligere skydde mediet som pesten, står de nå i kø og banker på døren til Netflix’ hovedkontor i California, med bønn om å få være med på fremtiden, og en kreativ og kunstnerisk boom. Reed Hastings må smile godt om munnen i det han går til sengs hver kveld, vel vitende om at han har fremtiden på sin side.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-