Anmeldelse: Maleficent: Mistress of Evil

Visuelt lekker, tam historie

Disneys onde heks reduseres til et stakkarslig vesen.
Karakter
Barn
Maleficent: Mistress of Evil
Annonse
Annonse
forfatter

Den norske regissøren Joachim Rønning har alltid regissert filmer sammen med sin makker, Espen Sandberg. Sammen har suksessduoen hatt regien på blant annet Pirates 5, Kon-Tiki og Max Manus.

Med Maleficent: Mistress of Evil står Rønning på egne ben for første gang. At sluttresultatet er middelmådig skyldes dog ikke regissøren.

 

Disney masseproduserer for tiden sine gamle tegneserieklassikere til «live action»-filmer, med stor kommersiell suksess. Med Maleficent (2014) fikk vi ikke en remake av Tornerose, men bakgrunnshistorien til den onde heksen, Maleficent (Angelina Jolie), i historien om prinsessen som ble forhekset til å sove i 100 år.

Oppfølgeren spinner videre på den søte historien, om den misforståtte sorte feen, og den naive prinsesse Aurora som lever i et vakkert eventyrland omgitt av fabeldyr, fossefall og blomster. Nå kan vi ikke akkurat påstå at de arketypiske Disney-prinsessene er kjent for å være dype og komplekse karakterer, men at live-versjonen skulle være flatere og mer endimensjonal enn en pappfigur, det hadde vi faktisk ikke sett for oss.

Aurora (Elle Fanning), som nå skal giftes med «Prince Charming», er definitivt filmens svakeste og mest uinteressante karakter. Fullstendig blottet for troverdighet og karisma, men desto mer naiv; dog ikke like latterlig endimensjonal som prinsen, men la nå det ligge. Hovedproblemet er Maleficent som her blir redusert til en furten og misforstått gammel tante.

Les også
Tornerose Wow! Femtifem år etter premieren på denne umiddelbare klassikeren relanseres den, og det i en kvalitet som faktisk overgår kinoutgivelsen!

Prinsens mor (er herlig diabolsk Michelle Pfeiffer) er selvsagt imot giftermålet, og gjør sitt fremste for å sabotere. Her får vi noen infame scener som løfter filmen, men som nedvurderer hovedkarakteren. Det hele eskalerer slik at det nærmer seg en storkrig á la Ringenes Herre (uten sammenligning for øvrig).

Litt spenning og mystikk blir det først når selveste Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave) dukker opp med sin hær av onde alver, men både han og hans mørke gjeng får alt for lite spilletid. Alt ser virkelig lekkert og eventyrlig ut, men innimellom svikter spesialeffektene. I tillegg føles filmen alt for lang, der den tynne historien tværes unødvendig ut.

null null null null null null null
<
>
Maleficent: Mistress of Evil (Foto: Walt Disney)

De aller minste vil nok finne filmen tidvis litt for skremmende, mens voksne vil se på den som en for sukkersøt og platt eventyrfortelling, dermed sitter vi igjen med aldersgruppen 8-13 og fortrinnsvis overrepresentert ved det kvinnelige kjønn. Til dere vil vi si: Se heller klassikeren Tornerose fra 1959. 3 skuffende stjerner til Jolie & co.

/registrer deg for å lese denne artikkelen gratis

Vennligst bekreft før registrering

Jeg godtar Lyd & Bildes vilkår og betingelser. Jeg ønsker å motta nyhetsbrev og informasjon. Dette kommer kun noen få ganger i måneden. Du kan melde deg av når som helst.

eller registrer med e-post

Glemt ditt passord? Tast inn din e-post og du vil motta en link hvor du kan lage nytt passord.

Fakta
  • Blu-ray
  • Release: 2. mars 2020
  • Regi: Joachim Rønning
  • Med: Angelina Jolie, Michelle Pfeiffer, Elle Fanning, Harris Dickinson, Sam Riley, Chiwetel Ejiofor
  • Genre: Barn
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:59 t.
  • Karakter: 3
IMDB Rating
Maleficent: Mistress of Evil (2019) 1h 59min | Adventure, Family, Fantasy | 16 October 2019 (Norway) Summary: Maleficent and her goddaughter Aurora begin to question the complex family ties that bind them as they are pulled in different directions by impending nuptials, unexpected allies and dark new forces at play.
Countries: USA, UKLanguages: English

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Les også

Nå kan du glede deg til mer pomp, prakt, intriger - og sex - blant fiffen fra 1800-tallet.
Nok engang flyttes premieren på den 25. James Bond-filmen.
Med enda en global strømmeaktør på det nordiske markedet tiltar kampen om strømmeabonnentene.
Nikolaj Coster-Waldau har hovedrollen i kommende dansk Netflix-film.
Vellykket kostymedrama i en miks av Dynastiet, Askepott, Farlige forbindelser og Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fryktelig galt er i ferd med å rive den unge familien i fillebiter.
Januar byr på lange og mørke kvelder - bare da så synd at strømme- og filmselskapene later til å ha tatt ferie.
Med Equinox leverer Netflix en av sine beste nordiske produksjoner.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
12 dagers korona-juleferie, men hva skal du se for å kose deg og slappe av?
Nok en gang leverer Pixar en teknisk innertier, akkompagnert av en høyst emosjonell historie.
Nok en førjulstid får vi tilbringe sammen med single, smådesperate, Johanne på jakt etter den eneste rette – og det blir da også ganske så fornøyelig.
En av bluesens absolutte førstedamer, akkompagnert av «Black Panther», gir oss heftige toner i et intenst kammerdrama.
Disney forsøker, skamløst, å utnytte folk flest sin higen etter lettbent juleunderholdning.
Alle fordommer du måtte ha mot homofile, musikalelskere og intolerante kristenkonservative i småby-Amerika får du bekreftet i The Prom.
Desember byr på kalde dager og mørke kvelder - alt ligger til rette for mange timer foran TV-en.
Mulan er i toppen av Disneys livegjenskapninger av tegnefilmklassikere.
Den superbe Trump-imitatoren krasjlander med sin nye Netflix-spesial.
Disney gjenskaper det amerikanske romeventyrets barnestadium.
Michael J. Fox briljerer i litt utdatert «klassiker».
At sjakk kunne være så fascinerende, og spennende, hadde vi faktisk ikke trodd!