Anmeldelse : Maleficent: Mistress of Evil

Visuelt lekker, tam historie

Disneys onde heks reduseres til et stakkarslig vesen.

Karakter
Barn
Maleficent: Mistress of Evil

Den norske regissøren Joachim Rønning har alltid regissert filmer sammen med sin makker, Espen Sandberg. Sammen har suksessduoen hatt regien på blant annet Pirates 5, Kon-Tiki og Max Manus.

Med Maleficent: Mistress of Evil står Rønning på egne ben for første gang. At sluttresultatet er middelmådig skyldes dog ikke regissøren.

 

Disney masseproduserer for tiden sine gamle tegneserieklassikere til «live action»-filmer, med stor kommersiell suksess. Med Maleficent (2014) fikk vi ikke en remake av Tornerose, men bakgrunnshistorien til den onde heksen, Maleficent (Angelina Jolie), i historien om prinsessen som ble forhekset til å sove i 100 år.

Oppfølgeren spinner videre på den søte historien, om den misforståtte sorte feen, og den naive prinsesse Aurora som lever i et vakkert eventyrland omgitt av fabeldyr, fossefall og blomster. Nå kan vi ikke akkurat påstå at de arketypiske Disney-prinsessene er kjent for å være dype og komplekse karakterer, men at live-versjonen skulle være flatere og mer endimensjonal enn en pappfigur, det hadde vi faktisk ikke sett for oss.

Aurora (Elle Fanning), som nå skal giftes med «Prince Charming», er definitivt filmens svakeste og mest uinteressante karakter. Fullstendig blottet for troverdighet og karisma, men desto mer naiv; dog ikke like latterlig endimensjonal som prinsen, men la nå det ligge. Hovedproblemet er Maleficent som her blir redusert til en furten og misforstått gammel tante.

Les også Tornerose Wow! Femtifem år etter premieren på denne umiddelbare klassikeren relanseres den, og det i en kvalitet som faktisk overgår kinoutgivelsen!

Prinsens mor (er herlig diabolsk Michelle Pfeiffer) er selvsagt imot giftermålet, og gjør sitt fremste for å sabotere. Her får vi noen infame scener som løfter filmen, men som nedvurderer hovedkarakteren. Det hele eskalerer slik at det nærmer seg en storkrig á la Ringenes Herre (uten sammenligning for øvrig).

Litt spenning og mystikk blir det først når selveste Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave) dukker opp med sin hær av onde alver, men både han og hans mørke gjeng får alt for lite spilletid. Alt ser virkelig lekkert og eventyrlig ut, men innimellom svikter spesialeffektene. I tillegg føles filmen alt for lang, der den tynne historien tværes unødvendig ut.

null null null null null null null
<
>
Maleficent: Mistress of Evil (Foto: Walt Disney)

De aller minste vil nok finne filmen tidvis litt for skremmende, mens voksne vil se på den som en for sukkersøt og platt eventyrfortelling, dermed sitter vi igjen med aldersgruppen 8-13 og fortrinnsvis overrepresentert ved det kvinnelige kjønn. Til dere vil vi si: Se heller klassikeren Tornerose fra 1959. 3 skuffende stjerner til Jolie & co.

Fakta

  • Blu-ray
  • Release: 2. mars 2020
  • Regi: Joachim Rønning
  • Med: Angelina Jolie, Michelle Pfeiffer, Elle Fanning, Harris Dickinson, Sam Riley, Chiwetel Ejiofor
  • Genre: Barn
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:59 t.
  • Karakter: 3

IMDB Rating

Maleficent: Mistress of Evil (2019) 1h 59min | Adventure, Family, Fantasy | 16 October 2019 (Norway) Summary: Maleficent and her goddaughter Aurora begin to question the complex family ties that bind them as they are pulled in different directions by impending nuptials, unexpected allies and dark new forces at play.
Countries: USA, UKLanguages: English
forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».
Christopher Nolans nyeste film er en herlig, tidvis absurd, blanding av James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.
Amerikanerne forsøker å gjenskape magien fra Braveheart – og krasjlander.
Beinhard sosialrealisme mikses med interessante karakterer og et rotete, uferdig plott i Netflix’ nyeste storfilm.
Lovecraft Country har potensialet i seg til å bli høstens store serie-snakkis.