Anmeldelse: Exit, sesong 2

Mer av det samme – fortsatt fucked up!

Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Karakter
Drama
Exit, sesong 2
Annonse
Annonse
forfatter

En av Nordens største seriesuksesser står den norske statskanalen, selveste Rikskringkasteren NRK, bak, og på toppen av det hele er det en meget kontroversiell serie.

Greed is (still) good!

Sesong 1 hadde premiere høsten 2019, og som med førstesesongen baserer plottet og oppfølgeren seg på dybdeintervjuer med fire finanstycooner på Aker Brygge som med glede har brettet ut sitt høyst outrerte, umoralske og rett frem kyniske liv for serieskaperne.

I en slags miks av Billions og The Wolf of Wall Street møter vi Adam (Simon J. Berger) som elsker kokain, lekre horer, dyre klokker og Porsche, Henrik (Tobias Santelmann) gjengens gladgutt, med en masete kone og fire mulattbarn, Jeppe (Jon Øigarden) som guttegjengens voldsglade, dog empatiske, Gordon Gekko og William (Pål Sverre Hagen) som hverken kan fordra sin manisk depressive kone eller sin patetiske livsstil – noe som da også fikk ham til å føre en hagle inn i munnen, og trykke av, i forrige sesong.

Les også
Sex, drugs, money and drugs! Et fascinerende innblikk i macho- og drittsekk-(u)kulturen i «Gutteklubben grei»s finansverden.

For å ta den mest åpenbare konklusjonen med en gang: Om du storkoste deg med førstesesongen av denne fucked opp guttegjengen, så vil garantert sesong 2 falle i smak. Det sagt, så tilfører andresesongen, dessverre, svært lite nytt både om det outrerte miljøet finanskaksene opererer i, ei heller deres skadeskutte personligheter og følelsesliv.

Annonse
Pål Sverre Hagen, Jon Øigarden, Simon J. Berger, Tobias Santelmann. “Exit, sesong 2” (Foto: NRK)

Innsidelaks

Som regissør og manusforfatter Øystein Karlsen har uttalt, så er ca. 70 % av hele historien nærmeste en dokumentar av hva de har blitt fortalt av disse ekte alfahannene, mens 30 % er dramatisert fiksjon. Denne runden står innsidehandel i sentrum av begivenhetene.

Gjengens åpenbare psykopat, Adam, får et innsidetips om et gigantisk oppkjøp innenfor lakseoppdrettsbransjen (vi befinner oss da i Norge!), og setter i verk hele sitt nettverk, og partnere, til å profittere mest mulig på den ulovlige informasjonen innen oppkjøpet offentliggjøres.

Koronapandemien satte lenge en stopp for produksjonen, men etter at man kom opp med tilstrekkelig smittevern, fikk man utfordringen med blokkerte grenser – spesielt med tanke på at mye av handlingen var satt til Manhattan. Forunderlig nok nevnes korona et par ganger, men pandemien må vi åpenbart ha lagt bak oss.

Med blue screen og deler av Oslos nye skyline som stand-in har man løst reiserestriksjonene på en forbløffende vellykket måte. Her var planen at universet skulle utvides, både geografisk og selve persongalleriet.

Mer skuffende er det at man har fått så lite ut av de nye karakterene, samt har følt en totalt unødvendig trang til å moralisere over disse forkvaklede herremennenes livstil, og gjøren og laden, i lovens (mildt sagt) økonomiske gråsoner.

Annonse

Rolf Lassgård var langt mer interessant som finans-bohem på Azurkysten, Sofia Helen som beinhard megler mangler både pondus og troverdighet, Anders B. Christiansen går fra enfoldig hummerfisker til pengekurer, uten at hans potensialet utnyttes, mens Marie Bonnevie er med fordi?

Exit, sesong 2 (Foto: NRK)

Moralsk galt?

Når produsent Petter Testmann-Koch i forkant av premieren uttalte at andresesongen er «enda mer fucked up», så medfører det faktisk ikke riktighet.

Der førstesesongen mer var en grensefri lekegring for de fire sosiopatene, har Karlsen denne runden gitt dem litt strammere rammer, samt følt et behov for å både forklare hvordan de opererer, samt hvor moralsk galt det de gjør er.

Det første gjør at serien flere ganger føles både smått banalt og på grensen til kunstig belærende («slik-fungerer-aksjeverdenen-og-innsidehandel»), mens hangen til å kritisere gladguttenes fullstendig egosentriske livsoppførsel virker påtrengt, fremmedgjørende og tar bort litt av moroa. Det er jo, som med totalt umoralske Jordan Belfort i The Wolf of Wall Street, meningen at vi skal «heie» (riktignok med en flau smak i munnen) på finansskurkene.

Ine M. Wilmann, Agnes Kittelsen og Sonja Wanda. “Exit, sesong 2” (Foto: NRK)

Damene slår tilbake

Damene er gitt en litt mer fremtredende rolle, men tro oss, dette er fortsatt guttas verden og domene.

Annonse

Spesielt Hermine, en nok en gang skremmende dyktig Agnes Kittelsen, får skinne i det hun gjør sitt beste for å stå på egne ben, samt bryte alle bånd med Adam. Dessverre går ikke alt etter planen, og hun får en tøff oppvåkningsprosess.

All mulig kudos til en glimrende Agnes Kittelsen! “Exit, sesong 2” (Foto: NRK)

Som før har de kyniske, og notorisk utro, mennene koner og barn kun som tomme trofeer, men i det forholdene sprekker opp forsøker da forsmådde damene å forene krefter. Interessante kontraster mellom eklatant overfladiske Celine (Ine M. Wilman), som er livredd for at barna nå skal bli nødt til å «gå rundt i Cubus-klær», fortrengt uvitende Tomine (Sonja Wanda), og damen med ben i nesa, Hermine.

Fruen til Jeppe kommer vi aldri riktig innpå, dog får vi en fantastisk scene der Jeppe finner ut at det er en glimrende idé å ta med seg en mannlig stripper hjem midt på natten – for å piffe opp sexlivet litt…

Exit, sesong 2 (Foto: NRK)

Herlig politisk ukorrekt

I et sosialt medie-samfunn preget av en diskurs som alt for ofte tenderer mot politisk korrekthet, der «alle» føler behov for å skrike ut at de er blitt krenket, så er det noe befriende frimodig over manuset til Karlsen; som kaster all politisk korrekthet på båten.

Her blir østeuropeiske håndverkere karakterisert som «Europas hester, med mer muskler enn hjerne», de (mange) filippinske au pairene er dumme bruksgjenstander som ingen (bortsett fra William) husker navnet på, nærmest alle mennesker av det motsatte («svake») kjønn anses som horer/bruk-og-kast-gjenstander og det er helt innafor å reise til Mosambik på trofejakt etter et løvehode man kan spikre opp på veggen (selv om man kommer hjem med en sliten Gnu).

Annonse
Exit, sesong 2 (Foto: NRK)

Det er nettopp denne normløsheten, og bevisstheten blant finanstycoonene om at de befinner seg høyt hevet over alle samfunnets normer og lover og regler som skaper den herlige dynamikken i serien. De er selv fullstendig klar over at de tenker, og agerer, slik – og skryter endog av det. Karlsen skriver meget godt, og spot on, om følelsesmessig avstumpede kynister. Han har tidligere skrevet forbilledlig, ekte og varmt, og mellommenneskelige relasjoner i TV-serien Dag.

Exit, sesong 1_23 Exit, sesong 1_58 Exit, sesong 1_55 Exit, sesong 1_60 Exit, sesong 1_59 Exit, sesong 1_56 Exit, sesong 1_54 Exit, sesong 1_52 Exit, sesong 1_50 Exit, sesong 1_49 Exit, sesong 1_48 Exit, sesong 1_47 Exit, sesong 1_45 Exit, sesong 1_43 Exit, sesong 1_42 Exit, sesong 1_41 Exit, sesong 1_40 Exit, sesong 1_39 Exit, sesong 1_38 Exit, sesong 1_37 Exit, sesong 1_36 Exit, sesong 1_35 Exit, sesong 1_33 Exit, sesong 1_32 Exit, sesong 1_30 Exit, sesong 1_29 Exit, sesong 1_28 Exit, sesong 1_27 Exit, sesong 1_26 Exit, sesong 1_25 Exit, sesong 1_24 Exit, sesong 1_22 Exit, sesong 1_21 Exit, sesong 1_20 Exit, sesong 1_19 Exit, sesong 1_18 Exit, sesong 1_17 Exit, sesong 1_16 Exit, sesong 1_15 Exit, sesong 1_14 Exit, sesong 1_13 Exit, sesong 1_12 Exit, sesong 1_11 Exit, sesong 1_10 Exit, sesong 1_9 Exit, sesong 1_8 Exit, sesong 1_7 Exit, sesong 1_6 Exit, sesong 1_5 Exit, sesong 1_3 Exit, sesong 1_2 Exit, sesong 1_1 Exit, sesong 1_46 Exit, sesong 1_44
<
>
Exit, sesong 2 (Foto: NRK)

Drittsekker som vi bryr oss om

Til tross for alle sine menneskelige svakheter, mangler og fullstendig retningsløse moralske kompass, så kan vi føle med, og ha (en viss grad av) empati overfor gutta.

Med unntak av psykopaten Adam («Fucka relasjon er også er relasjon») har de tre andre flere forsonende, menneskelige, trekk. Jeppe (nok en stjernetolkning av Jon Øigarden) er horebukk av rang og bryter de regler og lover han finner for godt, like fullt gjør hans sitt fremste for å forsone sine foreldre som har vært skilt i mange tiår. William (en intens Hagen), som nylig har kommet hjem fra et langvarig opphold på psykiatrisk sykehus og rehab, har en iskald, drittsekk-oppførsel overfor sin kone, mens han ømt bryr seg om familiens au pair, og forsøker å gjøre det rette; samt få livet på rett kjøl.

Henrik er definitivt den mest kyniske av dem alle, men innerste inne er han bare en liten guttunge som vil bli sett og elsket – dog, helst av en ukomplisert prostituert. I tillegg har han nå akutt angst for å ha pådratt seg Aids, mens han lurer på om: «Livsglede, får du det på resept?».

“Djevelen? Jeg?” Exit, sesong 2 (Foto: NRK)

Alle livets sorger og problemer dovnes ned i en endeløs rus av øl, sprit, kokain (tidvis servert av løpske høner!), horer, potensmiddel, store gevinster og en ekstravagant livsstil. Eksemplifisert med livsløgnen de serverer seg selv: «Jeg trakk vinnerloddet! Rik hvit mann, i verdens rikeste land – sjokket er hvor fort du venner deg til det!»

Annonse

Det er i kompleksiteten til karakterene at serien gis liv og vi lar oss fascinere og trekkes inn, og det er her Karlsen lykkes så godt; og vi tror virkelig på den gode kjemien, og samholdet, gutta imellom. Så får vi heller leve med at han denne runden føler en hang til å rette en moralsk pekefinger mot deres forkvaklede livsførsel, og ikke gir oss en like skarp og original historie. 5 svake stjerner.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • NRK
  • Release: 5. mars 2021
  • Regi: Øystein Karlsen
  • Med: Simon J. Berger, Pål Sverre Hagen, Jon Øigarden, Tobias Santelmann, Agnes Kittelsen, Ine M. Wilman, Maria Bonnevie, Sofia Helin, Rolf Lassgård, Anders B. Christiansen, Sonja Wanda
  • Genre: Drama
  • Land: Norge
  • År: 2021
  • Tid: 4:40 t.
  • Karakter: 5
IMDB Rating
Exit  | TV Series (2019– ) 1800min | Drama | TV Series (2019– ) Summary: A dark drama series based on true stories from Norway's financial scene.
Countries: NorwayLanguages: Norwegian

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.