TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Nissan Leaf

Nissan Leaf har for lengst blitt folkevognen blant elbiler, men den siste modellen har mer moderne innmat enn man er vant til. Foruten at NissanConnect-tjenester gir oversikt og styring av flere av bilens funksjoner via en mobilapp, er bilen utstyrt med CarPlay som standard.

Neste steg opp fra grunnpakken (Acenta) heter N-Connecta, og gir full LED frontlys, automatisk dimming av innvendige speil, varsling om objekter i bevegelse og dessuten ryggesensorer både foran og bak. Men det er ikke før du går opp til det øverste nivå, Tekna, at du får oppgradert lydsystemet. Prisøkningen i forhold til basisutgaven er da 29.500 kroner og inkluderer et lydsystem fra Bose, med 7 høyttalere. Lydanlegget er utviklet spesifikt for kupeen til den enkelte modellen, og Bose-ingeniørene brukt både ører og måleutstyr i kabinen for å komme frem til ønsket resultat.

Basshøyttaleren er på bare 4,5 tommer, i et 6,2 liters spesialkonstruert kabinett for å gi mest mulig trøkk og fylde fra en kompakt subwoofer. Utover dette er det to 6,5-tommers fulltonehøyttalere (en i hver dør foran), to 5,25-tommers fulltonehøyttalere (en i hver bakdør) og to diskantelementer – en i hver A-stolpe.

Med Tekna får du også ProPilot kjøreassistent, som hjelper deg å holde filen og dessuten en forhåndsbestemt avstand til bilen foran deg.

Også i denne testen:

Volkswagen ID.4

Tesla Model Y

Tesla Model S

Tesla Model X

Porsche Taycan

Audi e-tron 50 / 55 Quattro

Jaguar i-Pace

Mercedes-Benz EQC

Mazda MX-30

Polestar 2

Ford Mustang Mach-E

Peugeot e-208

Skoda Enyaq iV

Volvo XC40 Recharge Pure Electric

DS 3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.3

Renault Zoe

Mini Cooper SE

Lexus UX 300e

Kia e-Soul

Kia e-Niro

Tesla Model 3

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Kona Electric

Opel Ampera-E