TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022

Vi kårer Årets lydinnovasjon 2021-2022

Direktørbil med dundrende bass!

Mercedes S-klasse er en VIP-farkost utenom det vanlige: Med Burmester-lyd og deilig bass-massasje i setene, får du garantert lyst til å ta den lange veien hjem.

forfatter
Publisert 26.10.21 - 12:00

Mercedes og Burmester har et tett samarbeid på lydfronten, og på flaggskip-modellen av S-klasse har de virkelig tatt den helt ut. I stedet for et såkalt 3D-system med 15 høyttalere, får man her hele 31 av dem. Forsterkereffekten angis til 1750 watt, hvorav 400 watt går til en kraftig subwoofer i bagasjerommet.

Den omfattende lydpakken virker selvsagt inn på prisen: Mens et vanlig Burmester 3D-system koster rundt 17 000 kroner som tilvalg, må du ut med nærmere 90 000 kroner for 4D-versjonen. Men hvis du er blant dem som virkelig setter pris på god lyd, kan det faktisk være verdt det.

Bass-massasje i stolryggen

Nakkehårene får sving på seg når Burmester 4D-anlegget byr opp til dans: Her har de definitivt ikke spart på kreftene, la det være sagt! Et stort, mektig og kraftfullt lydbilde fyller kupéen, og vi tar oss umiddelbart i å trampe takten til Rage Against the Machine. Eller rettere sagt, takten tramper i oss!

Etter en viss erfaring med bass-vibratorer fra kino, fornøyelsesparker og lignende, er det lett å tenke at dette er en gimmick. Men Burmester har faktisk klart å få vibratorene til å fungere overraskende godt i samspill med de vanlige basshøyttalerne. Det er hele tiden god synk mellom de fysiske anslagene og basslyden for øvrig. Det føles rett og slett som man har en gigantisk, hardtslående subwoofer i ryggen.

4D-funksjonen gir også en annen, uventet bonus: Selv på ganske lavt lyttevolum får man en tydelig fornemmelse av bass-anslagene, som du ellers ikke får fra vanlige lydsystemer. Og på virkelig høyt volum kan du kjenne voldsomme dunk i ryggen – akkurat som å være på en høylytt rockekonsert. Dette er hi-fi billyd på sitt beste!

Les hele testen her!

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 900 kr
(spar opptil 300kr)
12 Måneder 1198 kr
(med 11 utgaver av magasinet)
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Ingen bindingstid.
forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Volkswagen snart klar med ny ID.3 Får etterlengted oppgradering.
Dette landet planlegger forbud mot elbiler Årsaken er den truende energikrisen.
Opel Astra lanseres i to elektriske utgaver Sports Tourer Electric kan bli bilen familien ønsker seg.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Raskere Abarth-utgave av Fiat 500e Kommer snart med mer krefter og falsk gromlyd.
Følg Lyd & Bilde