TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV
KJØP LB+ Total 1 uke uten bindingstid!

TEST: Fujifilm XF 200mm F2 R LM WR

Actionglass

En lyssterk 200mm koster en del, men Fujifilms er likevel verdt alle pengene.

Av / 20.09.25 - 12:01
Fujifilm XF 200mm F2 R LM WR

Lyd & Bilde mener

  • Ekstrem lysstyrke utvider bruksområdet for en 200mm. Stillegående og kjapp autofokus, velfungerende bildestabilisering, og fremfor alt: Sylskarp på nesten alle blendere.
  • Relativt massiv med solblenderen på. Det store frontelementet betyr at 105 mm filtre blir svinedyre.

Noen ganger må man bare ha det beste. Det holder ikke alltid med en normalt grei tele, selv om den har god lysstyrke. Ta for eksempel en 70-200mm zoom, den mest populære telezoomen for de fleste av oss. Gi den lysstyrke f4, og man vet at prisen, vekten og størrelsen ikke blir avskrekkende. Lag den som en f2.8 i stedet, og både prisen, vekten og størrelsen skyter i været.

Sånn er det med alle objektiver. Også teleobjektiver. Som dette. 

Fujifilm XF 200mm F2 R LM WR, er slett ikke ny. Den ekstremt lyssterke telen ble introdusert i 2018, men vi har ikke somlet oss til å få den testet, men når anledningen bød seg, var det bare å sette i gang.

Fujifilm XF 200mm F2 R LM WR 1
Foto: Lasse Svendsen

La det være klart med en gang; ja det er dyrt, og det er svært og tungt. Men du verden for en optikk. En 200mm som er skarp ned til blender 2,0 er ikke hverdagskost.

Det godt over 2 kg tunge objektivet, er nesten en halvmeter langt med solblenderen på. Legg til noen ekstra cm for den medfølgende 1,4x telekonverteren.

Annonse
Fujifilm XF 200mm F2 R LM WR 2
Foto: Lasse Svendsen

200mm er forresten litt misvisende, for på et Fujifilm-kamera i X-serien, vil bildebrikkens APS-C-format gi en beskjæring. Som betyr at bildevinkelen på 200mm, tilsvarer en 305mm tele i 35-format. Med telekonverteren øker brennvidden til 280mm – eller 427mm.

Så denne 300-millimeteren, som vi egentlig kan kalle den, koster en del. Men det er fordi det koster en del å lage en 300 med blender 2,0. Og med 19 linseelementer fordelt på 14 grupper, omfattende værtetting og innebygget optisk femtrinns bildestabilisator, er det ikke rart både prisen, vekten og størrelsen skyter i været.

Med blender 2 på denne brennvidden, betyr det at man får en ekstremt smal skarphetsdybde på full blenderåpning. Og med 9 avrundede blenderlameller, er det mulig å få en myk og dus bokeh-effekt. Noe som kommer godt med, ikke bare på portretter, men også når man vil isolere et objekt i motivet med å duse ut for- og bakgrunn.

Den ekstreme blenderåpningen åpner også for fotografering innendørs i lite lys. Noe som teater- og konsertfotografer nok vil vite og sette pris på.

Fujifilm XF 200mm F2 R LM WR 3
Foto: Lasse Svendsen

Fokus

Men det er klart, objektivet er først og fremst rettet mot sport, action, og dyreliv. To lineære fokusmotorer gir rask og lydløs følgefokus, og man kan programmere en av knappene på objektivet til å låse fokus. Også på et predefinert punkt. Nyttig for sportsfotografen, som kan skyte en serie bilder på et definert sted og velge det skarpeste.

Fujifilm XF 200mm F2 R LM WR 4
Den medfølgende 1,4. telekonverteren. Foto: Lasse Svendsen

Stativfestet er roterbart, og det er en bryter for redusert fokusområde fra enten nærgrense på 1,8 m, eller 5 m. En bryter for valg av stabilisering er det også her, og som nevnt men bryter for valgt fokusavstand.

Fujifilm XF 200mm F2 R LM WR 5
Foto: Lasse Svendsen

Selv på et X-H2, merker man at objektivet er relativt stort og tungt. Et X-H2 med vertikalgrepet vil balansere objektivet bedre, men jeg skrudde skulderremmen fast i objektivets stativfeste, som er den mest praktiske måten å bære en tung tele på. Etter min mening. 

Les også TEST: Fujifilm X-H2 Fujifilm X-H2 er blitt en rå bildemaskin som overgår mange dyrere kameraer.

Optisk ytelse

Objektiver med ekstrem lysstyrke, er ofte litt uskarpe i hjørnene på full blender. Spesielt vidvinkelobjektiver. Teleobjektiver er ikke fullt så plaget av det, og det er hvert fall ikke tilfelle for XF 200mm F2 R LM WR.

Fujifilm XF 200mm F2 R LM WR 6
Foto: Lasse Svendsen

Forbausende nok er det sylskarpt på blender 2, også i hjørnene for skarpheten knapt har nye synlige fall overhodet. Det er bittelitt vignettering på f2, men den er borte på f2,8, og derfra og opp til f11, er skarpheten fenomenalt god. Det er vært høy kontrast og marginalt med kromabrytning. På alle blendere egentlig.

Skarpheten faller først ved blender 16, og diffraksjon er synlig både på f16 og 22, men likevel ikke sjenerende.

Se bildegalleri:

_DSF3923 _DSF4107 _DSF3484 _DSF3448 _DSF3446 _DSF3198 _DSF3334 _DSF3342 _DSF3384 _DSF3414 _DSF3437 _DSF3196
<
>
Classic Chrome-filmsimulering. Foto: Lasse Svendsen

Fortegning? Niks. Det er ikke mulig å se noe fortegning på ubehandlede råfiler. Man kan selvsagt rette det opp i kameraet eller etterbehandling, og jpeg-filene vil uansett være korrigert. Interessant nok takler objektiver high-res-opptak på 160 megapiksler, med største selvfølge. Noe som forteller oss at Fuji-objektivet også har ekstrem oppløsning. 

Med 9 blenderlameller og blender 2, kommer det neppe som en overraskelse at Fuji-objektivet også leverer en nydelig bokeh-effekt på full åpning.

Fujifilm XF 200mm F2 R LM WR 7
Det store frontelementet betyr 105 mm filterfatning. Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Ok, så er det mye penger for et objektiv, men så er XF 200mm F2 R LM WR ikke et hvilket som helst objektiv. Det stiller i en klasse hvor alternativene er få, og hvor den optiske ytelsen er like høy som prisen. Med den medfølgende telekonverteren er det egentlig ingen dårlig deal. Spesielt ikke for de som har behov for en ekstremt lyssterk og sylskarp 200mm  (300mm) tele, til sport, natur eller konsertfotografering. Det eneste vi skulle ønske Fujifilm hadde gjort, var å lage objektivet med innstikkfiltre. 105mm filtre foran det fluoriserte frontelementet, koster nemlig skjorta.

Les også TEST: Fujifilm XF 500mm f5.6 R LM OIS WR Endelig finnes det en skikkelig smal tele for Fujifilms X-system.
Karakter
Fujifilm XF 200mm F2 R LM WR
Premium
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Stoppes automatisk

Full tilgang 1 uke uten bindingstid!

Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!

Populær

LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-

Tilgang til ALT LB+ innhold

Spar mest!

LB+ total 12 måneder

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

Kun 89 kr/uke
79 kr/md
Kun 154 kr/md
Med et LB+ får du:
  • Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
  • Deaktiver annonser
  • L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!

Perfekt reisekamerat

Flaggskip-drone

Lite kamera gir mye glede

Fantastisk og frustrerende

Endelig Nikon

Hybridkamera med proffegenskaper

Analoge øyeblikksbilder

Mobilens beste venn

Gjør din iPhone 16 Pro enda bedre

Et enestående kamera

Gir deg flere skarpe bilder

Bildeglede i større format

Lyd & Bilde