Noen ganger må man bare ha det beste. Det holder ikke alltid med en normalt grei tele, selv om den har god lysstyrke. Ta for eksempel en 70-200mm zoom, den mest populære telezoomen for de fleste av oss. Gi den lysstyrke f4, og man vet at prisen, vekten og størrelsen ikke blir avskrekkende. Lag den som en f2.8 i stedet, og både prisen, vekten og størrelsen skyter i været.
Sånn er det med alle objektiver. Også teleobjektiver. Som dette.
Fujifilm XF 200mm F2 R LM WR, er slett ikke ny. Den ekstremt lyssterke telen ble introdusert i 2018, men vi har ikke somlet oss til å få den testet, men når anledningen bød seg, var det bare å sette i gang.

La det være klart med en gang; ja det er dyrt, og det er svært og tungt. Men du verden for en optikk. En 200mm som er skarp ned til blender 2,0 er ikke hverdagskost.
Det godt over 2 kg tunge objektivet, er nesten en halvmeter langt med solblenderen på. Legg til noen ekstra cm for den medfølgende 1,4x telekonverteren.

200mm er forresten litt misvisende, for på et Fujifilm-kamera i X-serien, vil bildebrikkens APS-C-format gi en beskjæring. Som betyr at bildevinkelen på 200mm, tilsvarer en 305mm tele i 35-format. Med telekonverteren øker brennvidden til 280mm – eller 427mm.
Så denne 300-millimeteren, som vi egentlig kan kalle den, koster en del. Men det er fordi det koster en del å lage en 300 med blender 2,0. Og med 19 linseelementer fordelt på 14 grupper, omfattende værtetting og innebygget optisk femtrinns bildestabilisator, er det ikke rart både prisen, vekten og størrelsen skyter i været.
Med blender 2 på denne brennvidden, betyr det at man får en ekstremt smal skarphetsdybde på full blenderåpning. Og med 9 avrundede blenderlameller, er det mulig å få en myk og dus bokeh-effekt. Noe som kommer godt med, ikke bare på portretter, men også når man vil isolere et objekt i motivet med å duse ut for- og bakgrunn.
Den ekstreme blenderåpningen åpner også for fotografering innendørs i lite lys. Noe som teater- og konsertfotografer nok vil vite og sette pris på.

Fokus
Men det er klart, objektivet er først og fremst rettet mot sport, action, og dyreliv. To lineære fokusmotorer gir rask og lydløs følgefokus, og man kan programmere en av knappene på objektivet til å låse fokus. Også på et predefinert punkt. Nyttig for sportsfotografen, som kan skyte en serie bilder på et definert sted og velge det skarpeste.

Stativfestet er roterbart, og det er en bryter for redusert fokusområde fra enten nærgrense på 1,8 m, eller 5 m. En bryter for valg av stabilisering er det også her, og som nevnt men bryter for valgt fokusavstand.

Selv på et X-H2, merker man at objektivet er relativt stort og tungt. Et X-H2 med vertikalgrepet vil balansere objektivet bedre, men jeg skrudde skulderremmen fast i objektivets stativfeste, som er den mest praktiske måten å bære en tung tele på. Etter min mening.
Optisk ytelse
Objektiver med ekstrem lysstyrke, er ofte litt uskarpe i hjørnene på full blender. Spesielt vidvinkelobjektiver. Teleobjektiver er ikke fullt så plaget av det, og det er hvert fall ikke tilfelle for XF 200mm F2 R LM WR.

Forbausende nok er det sylskarpt på blender 2, også i hjørnene for skarpheten knapt har nye synlige fall overhodet. Det er bittelitt vignettering på f2, men den er borte på f2,8, og derfra og opp til f11, er skarpheten fenomenalt god. Det er vært høy kontrast og marginalt med kromabrytning. På alle blendere egentlig.
Skarpheten faller først ved blender 16, og diffraksjon er synlig både på f16 og 22, men likevel ikke sjenerende.
Se bildegalleri:
Fortegning? Niks. Det er ikke mulig å se noe fortegning på ubehandlede råfiler. Man kan selvsagt rette det opp i kameraet eller etterbehandling, og jpeg-filene vil uansett være korrigert. Interessant nok takler objektiver high-res-opptak på 160 megapiksler, med største selvfølge. Noe som forteller oss at Fuji-objektivet også har ekstrem oppløsning.
Med 9 blenderlameller og blender 2, kommer det neppe som en overraskelse at Fuji-objektivet også leverer en nydelig bokeh-effekt på full åpning.

Konklusjon
Ok, så er det mye penger for et objektiv, men så er XF 200mm F2 R LM WR ikke et hvilket som helst objektiv. Det stiller i en klasse hvor alternativene er få, og hvor den optiske ytelsen er like høy som prisen. Med den medfølgende telekonverteren er det egentlig ingen dårlig deal. Spesielt ikke for de som har behov for en ekstremt lyssterk og sylskarp 200mm (300mm) tele, til sport, natur eller konsertfotografering. Det eneste vi skulle ønske Fujifilm hadde gjort, var å lage objektivet med innstikkfiltre. 105mm filtre foran det fluoriserte frontelementet, koster nemlig skjorta.

Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!