annonse
annonse

test: 2Sense Cone 65

2Sense Cone 65
2Sense Cone 65

Modig debutmodell

Nye og gamle ideer møtes i en spennende debutmodell fra ny dansk høyttalerprodusent – som garantert ikke forsvinner i innredningen.

Stort og åpent lydbilde. Veloppløst gjengivelse og glimrende 3D-perspektiv. Designen er gjennomtenkt og utfordrende.
Ingen trådløs tilkobling eller strømming. De koster ganske mange penger! Bassen kunne vært fastere. Lyden påvirkes av rommet.

Danmark er et høyttalerland, som både har fostret internasjonale kjemper som Dali, Dynaudio og B&O – og små, originale nykommere som Buchardt og Jern. Samt en nesten endeløs rekke av merker mellom ytterpunktene.

2Sense Speakers fra Brønderslev har en annen tilnærming enn vi er vant til å se.

Selskapet som består av tre personer, har i hvert fall ikke valgt den letteste løsningen. Der de fleste tar til takke med en passiv konstruksjon i et kabinett av sammenlimte MDF-plater, har 2Sense valgt å debutere med tre aktive høyttalere i formstøpte kabinetter.

Designen på Cone 65 er enda mer uvanlig enn teknikken: et kremmerhus på en halv meter i høyden, som enten kan plasseres på et møbel eller på de spesielle gulvstativene i blankpolert stål, som hever høyttaleren opp i ørehøyde. Gullmetallic-utgaven som vi testet, glir garantert ikke diskré inn i noen som helst innredning. Men den er et nesten sikkert kort som samtaleemne i designerhjemmet.

Og ikke nok med det, så er den enslige høyttalerenheten oppadvendt. En akustisk spredelinse sprer lydustrålingen ut i en 180 graders bred vannrett vifteform. Kabinettet er støpt i et kunststoffmateriale, hvis sammensetning er en hemmelighet, men det er forholdsvis tungt og resonansdødt, og sammen med den koniske formen lover det godt.

“Den skulle ikke akkurat ligne en høyttaler. Vi var både inspirert av iskjeks, damphorn og vintage høyttalermodeller fra 70-årene, med fulltoneenheter og spredelinse på toppen. Det ble endret på spredelinsen i løpet av prosessen, da den skulle være en integrert del av designen”, uttaler Brian H. Pedersen, som har stått bak den akustiske designen på høyttaleren.

Dampfløyter og iskjeks har vært inspirasjonskilder for 2Sense Cone 65. Foto: 2Sense

Høyttalerenheten er en spesialutgave fra SEAS: en 6,5″ koaksialenhet hvor en domediskant er plassert i sentrum av bass/mellomtone-enheten, der man normalt finner senterdomen. Men det er altså snakk om en selvstendig enhet med egen forsterker.

Da 2Sense Cone 65 er en aktiv høyttaler, er forsterkerne til bass og diskant innebygget i kabinettet. Det går kun en enkelt kabel til hver høyttaler (som til gjengjeld var knallblå i den utgaven som vi testet). Kabelen tar hånd om både signal og strøm til forsterkerne. Høyttalerne kobles til den medfølgende hub-en, som rommer alle inngangene (fire digitale samt et par analoge). Strømmen leveres av en murstein av en ekstern adapter, av samme type som benyttes til kraftige laptoper. Men adapteren leverer like under 300 W i spissene til forsterkerne, så det er tilstrekkelig til den i alt 270 W utgangseffekten, da klasse D-forsterkerne har meget høy effektivitet, og dermed omdanner nesten alt av effektforbruket til utgangseffekt.

Det er fire digitalinnganger og et par analoge innganger på boksen. Foto: 2Sense

Lyden av 2Sense Cone 65
Rundtstrålende høyttalere har ofte et stort og åpent, men også upresist lydbilde, som samtidig er meget påvirket av rommets akustikk. Det har imidlertid lykkes for 2Sense å få perspektivet godt under kontroll, uten tvil takket være den innebygde spredelinsen, som gir et forholdsvis homogent lydfelt 180 grader fremover foran høyttaleren, men begrenser spredningen bakover og på det loddrette plan.

2Sense Cone 65 tegner som nevnt et stort rom. Liveopptak låter til å være plassert i enden av stuen. Selv om stuens akustikk spiller med, klarer høyttalerne heldigvis å formidle opptaksrommets akustikk, så det er tydelig forskjell på jazzstemningen på Confessin fra Jazz at the Pawnshop og et stort orkester på Fishing Junks at Sunset fra The Concerts in China.

Synet av en enslig koaksialenhet gir nok ubevisst en tanke om at høyttaleren ikke kan spille diskant. Noe som selvfølgelig er feil, da det er snakk om en helt normal domediskant som bare er bygget sammen med bassenheten. Og diskant spiller den helt glimrende. Små cymbaler og hi-hat står klart frem.

Mellomtonegjengivelsen er like fin som diskanten. Sangstemmer står rent og ufarget i perspektivet, befridd for romklang. Det kan fint gjøres bedre, for eksempel på den like aktive Dynaudio Focus 20 XD, men vi er fortsatt i den helt pene klassen. Og designen og det lave antallet skal tross alt legges på prisen.

Bassen er der også. Den lille 6,5″ enheten spiller fint opp en mellomstor stue på 30 kvadratmeter. Sikkert hjulpet på vei av DSP-en i den aktive høyttaleren. Det er heller ikke problemer med å spille høyt. Men bassen kunne imidlertid vært fastere. Her kommer den lille 45 W-forsterkeren til kort. Men det er først ved høyt volum.

Presisjonen er meget god på 2Sense Cone 65. På Roger Waters’ Three Wishes, som er innspilt med 3D-teknikken QSound, kommer effektlydene langt utenfor stereobildet – og et godt stykke på vei mot bakveggen. Det pleier å vitne om at det er kontroll på faseforholdene.

2Sense Cone 65 fås også i sort, men det blir den ikke diskré av. Foto: 2Sense

Generelt er 2Sense Cone 65 er høyttaler som gjør det meste svært godt, og som lydmessig kan bite de store produsentene i hælene. Uten kanskje å passere dem. Skal jeg peke på et svakt punkt (og det er jo derfor du har lest testen helt hit), kan de aktive konkurrentene i prisklassen tilby innebygget trådløs tilkobling og eventuelt også strømming. På Cone 65 krever det et ekstra apparat, for eksempel en nettverksspiller som Marantz ND8006.

Konklusjon
2Sense Cone 65 er en interessant debut i den danske høyttalerverden. Det er forfriskende å se en produsent som tør ha en radikal annen tilnærming enn vanlig. Spesielt når det lykkes, som tilfellet er her. Designen vil bergta noen, mens andre vil gjøre korsets tegn. Tilhører man den første gruppen, vil prisen synes rimelig – for design koster. Lydmessig er den unike konstruksjonen vellykket, og på et kvalitetsnivå som bestemt må tas med i en seriøs vurdering.

Danmark er et høyttalerland, som både har fostret internasjonale kjemper som Dali, Dynaudio og B&O – og små, originale nykommere som Buchardt og Jern. Samt en nesten endeløs rekke av merker mellom ytterpunktene. 2Sense Speakers fra Brønderslev har en annen tilnærming enn vi er vant til å se. Selskapet som består av tre personer, har i hvert fall ikke valgt den letteste løsningen. Der de fleste tar til takke med en passiv konstruksjon i et kabinett av sammenlimte MDF-plater, har 2Sense valgt å debutere med tre aktive høyttalere i formstøpte kabinetter. Designen på Cone 65 er enda mer uvanlig enn teknikken: et kremmerhus på en halv meter i høyden, som enten kan plasseres på et møbel eller på de spesielle gulvstativene i blankpolert stål, som hever høyttaleren opp i ørehøyde. Gullmetallic-utgaven som vi testet, glir garantert ikke diskré inn i noen som helst innredning. Men den er et nesten sikkert kort som samtaleemne i designerhjemmet. Og ikke nok med det, så er den enslige høyttalerenheten oppadvendt. En akustisk spredelinse sprer lydustrålingen ut i en 180 graders bred vannrett vifteform. Kabinettet er støpt i et kunststoffmateriale, hvis sammensetning er en hemmelighet, men det er forholdsvis tungt og resonansdødt, og sammen med den koniske formen lover det godt. "Den skulle ikke akkurat ligne en høyttaler. Vi var både inspirert av iskjeks, damphorn og vintage høyttalermodeller fra 70-årene, med fulltoneenheter og spredelinse på toppen. Det ble endret på spredelinsen i løpet av prosessen, da den skulle være en integrert del av designen", uttaler Brian H. Pedersen, som har stått bak den akustiske designen på høyttaleren. [caption id="attachment_81773" align="alignnone" width="800"] Dampfløyter og iskjeks har vært inspirasjonskilder for 2Sense Cone 65. Foto: 2Sense[/caption] Høyttalerenheten er en spesialutgave fra SEAS: en 6,5" koaksialenhet hvor en domediskant er plassert i sentrum av bass/mellomtone-enheten, der man normalt finner senterdomen. Men det er altså snakk om en selvstendig enhet med egen forsterker. Da 2Sense Cone 65 er en aktiv høyttaler, er forsterkerne til bass og diskant innebygget i kabinettet. Det går kun en enkelt kabel til hver høyttaler (som til gjengjeld var knallblå i den utgaven som vi testet). Kabelen tar hånd om både signal og strøm til forsterkerne. Høyttalerne kobles til den medfølgende hub-en, som rommer alle inngangene (fire digitale samt et par analoge). Strømmen leveres av en murstein av en ekstern adapter, av samme type som benyttes til kraftige laptoper. Men adapteren leverer like under 300 W i spissene til forsterkerne, så det er tilstrekkelig til den i alt 270 W utgangseffekten, da klasse D-forsterkerne har meget høy effektivitet, og dermed omdanner nesten alt av effektforbruket til utgangseffekt. [caption id="attachment_81771" align="alignnone" width="800"] Det er fire digitalinnganger og et par analoge innganger på boksen. Foto: 2Sense[/caption] Lyden av 2Sense Cone 65 Rundtstrålende høyttalere har ofte et stort og åpent, men også upresist lydbilde, som samtidig er meget påvirket av rommets akustikk. Det har imidlertid lykkes for 2Sense å få perspektivet godt under kontroll, uten tvil takket være den innebygde spredelinsen, som gir et forholdsvis homogent lydfelt 180 grader fremover foran høyttaleren, men begrenser spredningen bakover og på det loddrette plan. 2Sense Cone 65 tegner som nevnt et stort rom. Liveopptak låter til å være plassert i enden av stuen. Selv om stuens akustikk spiller med, klarer høyttalerne heldigvis å formidle opptaksrommets akustikk, så det er tydelig forskjell på jazzstemningen på Confessin fra Jazz at the Pawnshop og et stort orkester på Fishing Junks at Sunset fra The Concerts in China. Synet av en enslig koaksialenhet gir nok ubevisst en tanke om at høyttaleren ikke kan spille diskant. Noe som selvfølgelig er feil, da det er snakk om en helt normal domediskant som bare er bygget sammen med bassenheten. Og diskant spiller den helt glimrende. Små cymbaler og hi-hat står klart frem. Mellomtonegjengivelsen er like fin som diskanten. Sangstemmer står rent og ufarget i perspektivet, befridd for romklang. Det kan fint gjøres bedre, for eksempel på den like aktive Dynaudio Focus 20 XD, men vi er fortsatt i den helt pene klassen. Og designen og det lave antallet skal tross alt legges på prisen. Bassen er der også. Den lille 6,5" enheten spiller fint opp en mellomstor stue på 30 kvadratmeter. Sikkert hjulpet på vei av DSP-en i den aktive høyttaleren. Det er heller ikke problemer med å spille høyt. Men bassen kunne imidlertid vært fastere. Her kommer den lille 45 W-forsterkeren til kort. Men det er først ved høyt volum. Presisjonen er meget god på 2Sense Cone 65. På Roger Waters' Three Wishes, som er innspilt med 3D-teknikken QSound, kommer effektlydene langt utenfor stereobildet – og et godt stykke på vei mot bakveggen. Det pleier å vitne om at det er kontroll på faseforholdene. [caption id="attachment_81772" align="alignnone" width="800"] 2Sense Cone 65 fås også i sort, men det blir den ikke diskré av. Foto: 2Sense[/caption] Generelt er 2Sense Cone 65 er høyttaler som gjør det meste svært godt, og som lydmessig kan bite de store produsentene i hælene. Uten kanskje å passere dem. Skal jeg peke på et svakt punkt (og det er jo derfor du har lest testen helt hit), kan de aktive konkurrentene i prisklassen tilby innebygget trådløs tilkobling og eventuelt også strømming. På Cone 65 krever det et ekstra apparat, for eksempel en nettverksspiller som Marantz ND8006. Konklusjon 2Sense Cone 65 er en interessant debut i den danske høyttalerverden. Det er forfriskende å se en produsent som tør ha en radikal annen tilnærming enn vanlig. Spesielt når det lykkes, som tilfellet er her. Designen vil bergta noen, mens andre vil gjøre korsets tegn. Tilhører man den første gruppen, vil prisen synes rimelig – for design koster. Lydmessig er den unike konstruksjonen vellykket, og på et kvalitetsnivå som bestemt må tas med i en seriøs vurdering.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn.
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 39,-

Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:

Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
  • Bestykning: 6,5” koaksial m. integrert domediskant
  • Konstruksjonsprinsipp: Lukket, aktiv
  • Frekvensområde: 46–20 000 Hz (-2 dB)
  • Innebygget forsterkereffekt 90 W (bass) / 45 W (diskant) klasse D
  • Delefilter: 2,5 kHz, DSP-basert
  • Tilkoblinger: Analog (stereo RCA), optisk digital (2 x Toslink), koaksial digital (RCA), USB
  • Utganger: Subwoofer out, 80 Hz (RCA)
  • Oppløsning: 24-bit / 192 kHz
  • Mål/vekt: 23,0 x 52,0 x 23,0 cm (BxHxD), 9 kg
  • Gulvstativ: 25,0 x 62,0 x 25,0 cm.
  • Farger: sort, hvit, aubergine, gull
  • Web: 2sensespeakers.com
Pris: 44.600,-

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-