annonse
annonse

test: Denon AVC-X8500H

Monster med vinger

April 2018
Denon AVC-X8500H
April 2018
Denon AVC-X8500H

Denons nye flaggskip er et monster i hjemmekinoen, og med hele 13 kanaler gir den Romfølelse med stor R.

Lyd & Bilde mener

Dette er den beste og største surroundlyden vi har hørt fra en enkelt surroundforsterker. Kraft går hånd i hånd med musikalitet, kan det bli bedre?
Vi savner lagringsminner for kalibrering av ulike høyttalerkonfigurasjoner. En XLR subwooferutgang ville vært kjekt.

Når Denon lanserer et nytt flaggskip, er det alt annet enn en smågutt det er snakk om. AVC-8500H byr på hele 13 forsterkerkanaler, hvor hver av dem er oppgitt til 150 watt i 8 ohm. Og med et maksimalt strømforbruk på 900 watt er det helt klart at dette er kraftige saker.


Gråbein snakker om Denon AVC-X8500H i videoen over.

Les: Test av fire high-end surroundreceivere

Det er ikke bare for å være eplekjekk, for det å ha nok kraft å rutte med i hjemmekinoen er viktig – også når man spiller med moderat lydnivå, fordi det som regel gir lavere forvrengning. Altså renere lyd.

Denon AVC-X8500H
De fleste vil nok ha AVC-X8500H i svart, da den vil brukes i en mørk hjemmekino. Foto: Denon

 

I tillegg støtter den alt av snacks og formater som hjemmekinoverdenen kaster mot den. Den kommer med HDMI 2.0b ut av esken, for enda bedre HDR-støtte og dessuten en utvidet lydreturkanal (eARC) som støtter høyoppløst lyd – også Dolby Atmos – tilbake gjennom HDMI-kabelen som går til TV-en. Senere vil man kunne oppgradere forsterkeren til HDMI 2.1, som øker båndbredden fra 18 til 48 Gbps og dermed støtter fremtidens video med 8K-oppløsning.

Test: Sony UBP-X800 – 4K UHD Blu-ray-spiller er perfekt i hjemmekinoen

Forsterkeren ser også lekker ut i sølv. Foto: Denon

 

Objektbasert lyd

Med de nye tredimensjonale, objektbaserte surroundlydformatene får lydteknikerne på film- og musikkopptakene mulighet til å plassere objektene fritt i et tredimensjonalt lydlandskap. En lydeffekt, enten det er en pistol eller en kvitrende fugl, vil ikke høres ut som den kommer fra en høyttaler, men fra et hvilket som helst punkt i et tredimensjonalt rom. Til og med over hodene våre! For å få til dette, trenger man mange kanaler, og vi ser gjerne at nyere surroundforsterkere og -receivere har flere kanaler til rådighet enn de eldre modellene.

Mange i høydenFlaggskipene til ulike produsenter har typisk elleve kanaler. Da kan de gi oss 7.1-lyd pluss fire takkanaler, som dermed trekker lyden opp og over oss, og har til hensikt å plassere oss i midten av en perfekt halvkule av lyd. Men med de nye formatene kan man liksom ikke få mange nok høyttalerkanaler, og Denon AVC-8500H har 13 av dem. Den kan drive et 7.1-oppsett pluss seks høyttalere i taket! Takhøyttalerne monteres da i to parallelle tverrader over sitteplassene, hvor de midterste høyttalerne er rett over hodet på publikum.

Front Wide

Alternativt kan man koble opp et 9.1-oppsett, hvor man bruker to separate par med fronthøyttalere. Høyttalerparet lengst ut til sidene kalles gjerne for Front Wide. Med dette oppsettet har man fire takkanaler til rådighet. Dette øker oppløsningen og sømløsheten i rommet i det todimensjonale planet, mens høydedimensjonen derimot skisses opp litt grovere.

Et vell av inn- og utganger! Men ikke la deg skremme: skjermmenyen gir deg en steg-for-steg-innføring i hvordan du kobler den opp. Foto: Denon

 

Begge disse oppsettene passer fint til lydformatene Dolby Atmos og DTS:X, som til sammen står for så å si alle filmutgivelser med objektbasert 3D-lyd. Men det finnes et tredje format, Auro 3D, som er langt fra like utbredt men som har en del fordeler. Blant annet støtter det høyoppløst lyd. Et annet høyttaleroppsett er optimalt med dette formatet, hvor takhøyttalerne helst skal være rett over hver av hovedhøyttalerne.

Om du ønsker det beste oppsettet for både Dolby Atmos, DTS:X og Auro 3D, kan et 7.1.6-oppsett være å foretrekke.

Ikke en receiver

Før denne forsterkeren kom, het flaggskipet AVR-X6400H. En receiver som kom meget godt ut i vår gruppetest, bare slått av Marantz SR8012. Den manglet bare litt kraft for å komme helt til topps.

Foto: Denon

 

AVC-X8500H er kraftigere enn dem begge. Den heter for øvrig AVC og ikke AVR, fordi dette ikke er en receiver men en forsterker. Det betyr bare at den ikke har noen FM-radio innebygd, som her til lands uansett ikke funker, og som ellers i verden også lett kan erstattes med internettradio. Og dette er selvsagt innebygd i det nye flaggskipet.

Multirom med HEOS

Foruten en fantasillion av kanaler har forsterkeren alle andre funksjoner den skal ha, inkludert å kunne styres fra mobilen eller et mer avansert kontrollsystem som Control4, Elan eller Crestron. Du kan også styre den fra datamaskinen, ved å skrive dens IP-adresse inn i nettleseren.

Foto: Denon

 

I tillegg støttes multiroms musikkstrømming med HEOS, som er Denons konkurrent til Sonos. Dette gjør musikkavspilling fra mobil eller PC langt enklere, jeg vil påstå at med dette systemet så vil alle familiemedlemmene kunne spille av favorittmusikken sin på forsterkeren. Og har du andre HEOS-høyttalere koblet til det samme hjemmenettverket, så kan du spille den samme lyden – eller forskjellig musikk – til alle disse høyttalerne, uansett hvor i huset de måtte være plassert.

Har du en platespiller med MM-pickup (den vanligste typen), så finnes en inngang for dette. Lyden fra denne kan også elegant distribueres rundt til ulike HEOS-høyttalere i huset.

Avansert men brukervennlig

At alle kan bruke den er et viktig poeng, for selv om AVC-X8500H er en svært avansert maskin, så er den også både enkel å koble opp og bruke. Du skulle kanskje ikke tro det når du ser bakpanelet, med like mange kontakter som det finnes sandkorn i Sahara! Men bare skru på forsterkeren første gang, og den vil fortelle deg steg for steg nøyaktig hvilken plugg som skal hvor, og den spiller deretter litt musikk kanal for kanal, slik at du kan høre om du har koblet riktig, etter hvert som musikken flytter seg fra høyttaler til høyttaler.

Menysystemet er også meget enkelt å forholde seg til. Det er både logisk og med fin grafisk utforming.

Foto: Denon

 

Savner lagringsminner

Det er imidlertid én ting jeg savner. Med så mange kanaler kunne man godt tenke seg å prøve ut ulike høyttalerkonfigurasjoner. Som 7.1.6 eller 9.1.4. Hver gang man skifter om, må man kalibrere om receiveren. Dette gjøres enkelt nok med en medfølgende kalibreringsmikrofon, og Audyssey MultEQ XT32 romkorreksjonssystem sørger for å gjøre dette så automatisk som mulig. Men du må minst kalibrere for tre plasser i rommet (helst åtte!) for å få lov å fullføre oppsettet, og med tretten høyttalere pluss subwoofer så tar dette ganske lang tid. Derfor kunne jeg godt ønske meg mulighet for å lagre hver kalibreringen i et minne, slik at man lett kunne vekslet mellom dem. Dette går ikke, man må gjøre kalibreringen helt på nytt hver gang man bytter om på høyttaleroppsettet.

Oppsettet

Jeg ønsker å prøve ut både 7.1.6 og 9.1.4-oppsett.

Vårt faste høyttaleroppsett er et Procella 7.1-system til over 150.000 kroner. I tillegg har vi et takmontert par Martin Logan SLM for Atmos. De resterende kanalene krever litt improvisering. Til 9.1.4 bruker jeg et par Focal Kanta No.2 gulvstående high-end-høyttalere som Front Wide, men setter dem som Small og deler ved 80 Hz som resten av systemet. Valget falt på disse fordi jeg da enkelt kan koble over til disse når jeg skal teste forsterkeren med musikk i stereo.

Våre Procella bak- og bakre bakhøyttalere henger høyt oppe på veggen, ikke langt fra taket, installert etter normale THX-spesifikasjoner. I denne høyden kan de til nød brukes til å i stedet gjengi midtre og bakre Atmos-kanaler i et 7.1.6-oppsett. M&K Sound MP7 fikk da jobben som bakhøyttalere og M&K Sound MP950 som bakre bakhøyttalere, begge i ørehøyde. Dette er fint til Auro 3D men ikke optimalt for Dolby Atmos og DTS:X, så skulle jeg gjort en permanent installering ville jeg hatt høyttalerne i taket, over hodet mitt. Men det funker godt nok til å demonstrere hva slags forsterkerkvaliteter vi snakker om.

Normalt vil jeg anbefale å ha alle høyttalerne fra samme produsent. Når det er sagt, så er Audyssey-kalibreringen i Denon-forsterkeren meget god, og tilpasser klangbalansen mellom samtlige høyttalere i oppsettet.

Filmlyd

Lyden fra AVC-X8500H er straks til å kjenne igjen, der jeg sitter med lillebror 6400 friskt i minnet. Dialogene på thrilleren Alien: Covenant er like klokkerene som de er mektige, og når mannskapet på romskipet Covenant vandrer i et øde landskap i søken etter liv, skildres det hele i en gigantisk lydboble, som omringer oss sømløst. En forsiktig bris suser over hodet vårt, ekkoet fra fjellsidene brer seg rundt oss, og vi sitter med et inntrykk av nært sagt absolutt realisme. Dette er med 9.1.4-oppsett, hvor lyden i det todimensjonale planet henger meget sømløst sammen, mens de fire høyttalerne i høyden løfter det hele oppover.

En heftig EI-transformator fôrer 13 forsterkerkanaler med kraftig vellyd. Foto: Denon

 

Front Wide i dvale

Men så slår det meg: er det lyd i Front Wide-høyttalerne i det hele tatt? Jeg går bort og legger øret inntil Focal-høyttalerne. Ingenting. Merkelig. Jeg gjør hele høyttaleroppsettet på nytt. Påser at jeg har gjort alt riktig, både med tilkoblinger og forsterkeroppsettet i skjermmenyen (det skal være 13.1 kanalers layout her). Igjen prøver jeg å spille av filmen, og igjen hører jeg ingenting fra Front Wide.

Men, plutselig, så kommer det noen lydeffekter der. Det skjer litt tidligere i filmen, når en brann oppstår om bord, og det smeller i utstyr og ventiler. Det er merkelig, når man legger en lyd et sted i rommet, så er dette gjerne plassert et sted hvor flere høyttalere må samarbeide om å gjengi det akkurat fra det punktet. Da burde Front Wide vært en mer aktiv del av lydbildet.

Etter en mail fikk jeg bekreftet fra Denons europeiske markedsføringssjef Achim Schulz at det i høyeste grad varierer fra film til film og scene til scene. At man noen ganger kan vente i 20 minutter før man hører effekter fra Front Wide-kanalene.

7.1.6

Når jeg så kobler opp 7.1.6, så er høydekanalene med i større grad enn hva Front Wide var. Da ligger det en hørbar romklang der i større deler av tiden. I vårt rom på ca. 30 m² er det derfor mer å hente på denne konstellasjonen.

Med seks takkanaler får vi bedre oppløsning i høyden, og lydbildet får mer fokus oppover. Ikke slik at det blir mest lyd ovenfra og derfor unaturlig. Dolby Atmos og andre objektformater er smartere enn som så, og plasserer hele tiden det miksede lydbildet som det skal. Det som i stedet skjer, er at når en fugl svever over oss i rommet, blir det en mer sømløs vandring fra foran til bak, via takkanalene.

Masse kraft

I tillegg til å ha upåklagelig surroundlyd, er lyden meget ren og finmasket. Og Audyssey Reference lydmodus som er standardinnstilling etter kalibrering, fungerer brillefint i å lage et klangideal som får frem det beste i alle høyttalerne.

Kraftressursene er også upåklagelige. Der hvor lillebror 6400 låter litt forsiktig i forhold til sine konkurrenter, har 8500-forsterkeren det siste ekstra som vekker villdyret. Når romskipet Covenant eksploderer, skjelver det i buksebeina og tordner i rommet, uten at forsterkeren blir kortpustet. Hele tiden mens filmmusikken gjengis gjennomsiktig og realistisk.

Musikk i alle kanaler

En surroundforsterker som Denon AVC-X8500H bør brukes med alle kanaler så ofte som mulig, for det er i surroundprosesseringen at magien ligger.

Bare hør på den helt nye musikk-Blu-ray-en Polarity av Hoff Ensemble, en jazzutgivelse skrevet og fremført av pianist Jan Gunnar Hoff, akkompagnert av Audun Kleive på trommer og Anders Jormin på bass. Har du hørt den fantastiske Quiet Winter Night, med ulike gjesteartister på vokal, så kan du vente deg enda mer pur jazz fra det helt instrumentale Polarity-albumet.

Utgivelsen er spilt inn i både 7.1.4 Atmos og 7.1.4 Auro 3D, så her får vi sammenlignet direkte mellom de to.

Klaveret på Dolby Atmos-sporet brer seg så stort, så stort utover i rommet. Klangen fra opptaksrommet er gigantisk, og den sfæriske boblen av lyd er komplett.

Det skal sies at forsterkeren ikke oppmikser til flere kanaler. Dette er en ren 7.1.4-utgivelse, hvor man ikke får noe utbytte av Front Wide i 9.1.4 eller de ekstra takhøyttalerne i 7.1.6. I hvert fall ikke som jeg har klart å høre. Hvis man da ikke velger en av de mange DSP-modusene, som for eksempel Jazz Club. Jeg ville styrt unna, da jeg synes alle slike digitale lydmoduser låter kunstig.

Foto: Denon

 

Auro 3D

Det er ikke farlig, for denne musikkutgivelsen låter uansett nydelig. Og enda bedre med Auro 3D-lydsporet. Da låter trommevispene mer nyansert mot trommeskinnet, cymbalene skinner mer, og rommet blir større. Det blir mer fokus på alt, helt ned til mikronyansene. Hvorvidt det skyldes at Auro 3D er i høyoppløst 96 kHz mens Atmos begrenses til 48 kHz er jeg usikker på. Jeg har også hørt noe om at Atmos tilslører og smører ut tidsdomenet i enkodingen av formatet, men dette er selvsagt ikke noe Dolby innrømmer. Uansett hva som er årsaken, låter Auro 3D klart best av de to. Dessverre er det ikke veldig utbredt, nesten alle filmer du kommer til å se på Ultra HD Blu-ray har enten Dolby Atmos eller DTS:X.

Musikk i stereo

Forsterkeren låter også meget bra på musikk i stereo. Musikkavspilling gjøres da med HEOS-appen, hvor jeg har logget meg på min Tidal-konto. Derfra er det lett som en plett.

Elgitaren på Courtney Barnetts indie-låt Need a Little Time er spilt inn veldig tørt, og den låter slik også med Denon. Men når bassgitaren kommer inn, og deretter trommene, så låter det som om cymbalene er kliss nye, og stemmen til Courtney, som er helt tett mot mikrofonen, har god plass i lydbildet. Det er ikke verdens mest dynamiske innspilling, men det er noe med den som låter meget ekte. Og selv når lydbildet blir mettet, låter det aldri skarpt.

Forsterkeren kan være pen i tøyet, men et dynamisk udyr når det trengs. Og dynamikk får vi med Lucy Swanns Foreign Bodies, en sær blanding av elektropop, indie og eksperimentell rock à la PJ Harveys seneste album The Hope Six Demolition Project. I hvert fall får jeg assosiasjoner mot sistnevnte av trøkket fra blåserrekka sammen med stakkato, hardtslående trommer.

Og stemmen til Swann står klokkeklart ut av det hele. Forsterkeren evner å låte fysisk, samtidig som den får frem detaljene, i et svært ryddig lydbilde. Den er ikke langt unna en stereoforsterker til 20.000 kroner, selv om Naim Uniti Atom, Rotel RA-1592 og Hegel Röst alle er enda bedre stereoforsterkere på hver sin måte. Men ingen av dem kan surroundlyd, og Denon AVC-X8500H gjør den biten upåklagelig!

Verdt det?

Er forsterkeren så verdt den høyere prisen enn lillebror AVR-X6400H? Ja, men bare hvis du faktisk bruker alle kanalene. Om du er fornøyd med et 7.1.4-oppsett, så er forbedringene fortsatt hørbare, men ikke store nok når man ser at lillebror i det siste faktisk har gått ned 4.000 kroner i pris, til 19.998 kroner. Og Marantz SR8012, som er laget over samme lest som 6400-receiveren men har mer futt og fart og enda bedre oppløsning, er også muligens et bedre kjøp enn AVC-X8500H, dersom du ikke bruker de ekstra kanalene. Men gjør du det, vil du ikke angre!

Konklusjon

Denon AVC-X8500H er den mest avanserte surroundforsterkeren på markedet i dag. Dens største oppgradering i forhold til sin rimeligere lillebror AVR-X6400H er at den har 13 kanaler, altså to fler, som åpner for et enda større lydbilde når man ser film eller hører musikk med Dolby Atmos, DTS:X eller Auro 3D. Og det høres, for den har det største lydbildet vi hittil har hørt fra en slik sak. I tillegg har den en musikalitet som overgår det aller meste, og kraften til å følge det opp. Det betyr at enten det er film eller musikk som står på menyen, så forvandles stua di til et magisk rom av lyd.

Musikk i stereo funker også meget fint, men det er nok ikke her den har det store forspranget over andre receivere til 25.000 kroner. Bruk alle kanalene, eller kjøp en billigere receiver, er vårt budskap.

For spec-interesserte, vit at AVC-X8500H vil kunne oppgraderes til HDMI 2.1.

Effekt: 13 x 150 W (8 ohm, 2 kanaler)

Antall prosessorkanaler: 13.2

HDMI: 8 inn (2.1), 3 ut (eARC)

Lydformater: Dolby TrueHD, Dolby Atmos (7.1.6/9.1.4) DTS-HD MA, DTS:X (9.1.4)

Romkorreksjon: Audyssey MultEQ XT32

Tjenester: Spotify, Tidal, Deezer, TuneIn internettradio

Trådløst: HEOS multirom, AirPlay, DLNA, Bluetooth

Platespillerinngang: Ja (MM)

Appstyring: Denon AVR Remote, HEOS

Vekt: 23,3 kg

Farger: Svart, sølv

Pris: 34998,-

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-