082_epsontw5000

Test av Epson TW-5000

Røverkjøp i full HD

Kinokvalitet hjemme har ikke vært alle forunt, men det finnes én projektor som gir bildekvalitet i high-end-klassen til nesten halv pris.

Pluss

Fantastisk sortnivå
Strålende farge­gjengivelse
Dyp kontrast
Støysvak, Gunstig pris

Minus

Ujevn interpolering
Auto-iris bråker

Flatskjermer over 100 tommer koster like mye som en middels stor Mercedes-Benz. Selv en 50-tommer av ypperste klasse har en prislapp som gjør det fristende å velge en seriøs high-end-projektor i hjemmekinoen i stedet. For prisen av en toppspekket 50-tommer kan man få mer enn dobbelt så stort kinobilde hjemme. Med en bildekvalitet man sjelden finner i kinosalen. Epson TW-5000 er Epsons toppmodell blant hjemmekinoprojektorene med full 1080p HD. Men der andre priser sine toppmodeller nær 100 000 kroner, krever Epson omtrent en fjerdedel av prisen for TW-5000. Som ikke mangler noen ting. Her får man topp spesifikasjoner som maksimalt 75 000:1 i kontrast fra tre full HD LCD bildepaneler – ett for hver primærfarge i RGB med full 1920 x 1080p oppløsning i 16:9 bredformat. Den kan sågar brukes i en ekstra bred filmodus med 2,35:1 når den er koblet til en separat anamorfisk linse, som plasseres foran projektorens zoomobjektiv.

Epson-projektoren er svært konkurransedyktig priset til 26 500 kroner. Da får man en HQX Reon VX bildeprosessor fra anerkjente Silicon Optisk, en fiks ferdig oppsettmeny som er ISF-godkjent* for kalibrering av projektorbildet, og ekstrem kontrast fra de tre LCD-bildepanelene som skyter 75 000:1 i maksimal kontrast gjennom Fujinon-objektivet.

Oppsett
Projektoren er relativt kompakt og lett nok til at man kan henge den i taket med et standard takfeste. Den har to HDMI-innganger, slik at man kan ha kabel-tv-mottakeren koblet til den ene og Blu-ray-spilleren til den andre. I esken følger det med et kabeldeksel som man kan skru på for å skjule ledninger når den er takmontert, og fjernkontrollen med bakgrunnsbelyste taster gir brukeren kjapp tilgang til innstillingsmenyer. TW-5000 har ikke motorisert autofokus, zoom eller objektivforskyvning. Alt må justeres manuelt, men selve grunnoppsettet tar ikke lang tid før man er klar for å gjøre mer dyptpløyende optimaliseringer av bildekvaliteten.

Blodtrimming
Epson-projektoren overlappet den fremragende Sony VPL-VW80, en 20 000 kroner dyrere HD-projektor som leverte den bortimot beste fargegjengivelsen vi har sett, rett ut av esken. Og ble enda bedre etter kalibrering. Noe også TW-5000 ble, men den kunne de aller fleste ha levd lenge med uten noen som helst kalibrering. Fargegjengivelsen, kontrasten og skarpheten stod ikke mye tilbake for dyrere projektorer. Med projektorens blender (iris) satt til lav – som reduserer lysutbyttet – fikk vi fram et sortnivå som selv Sony-projektorene med SXRD-paneler ville rødmet av. For øvrig skylder jeg å nevne at den dynamiske irisen bråker en del dersom projektoren henger rett over hodet på en. Dessuten oppfattet jeg den som tregere enn Sonys nye Advanced Iris 2, og anbefaler bare å stille den til lav.

Men etter kalibrering ser man umiddelbart at selv det som er strålende, kan bli bortimot perfekt. Fargeavvik nærmest elimineres, og er kun målbart og noe kun de aller best trente øynene vil legge merke til. Og fargetemperaturen gir mer naturtro hudtoner, kombinert med silkeglatte fargetoner og knivskarp detaljgjengivelse. Rorschachs ansiktsskader og skjeggstubber på fiction-filmen Watchmen skjærer i øynene, og Dr. Manhattans intense blåfarge lyser opp hele rommet. Kontrasten og ikke minst sortnivået ser like måpende fantastisk ut som på vår – fremdeles – referanseskjerm, Pioneers Kuro LX5090, noe som sier en del om hva denne projektoren kan prestere på et lerret.

Eneste hår i suppen etter vår erfaring, er tidvise problemer med eksempelvis actionscener, hvor projektorens 100 Hz interpolering kan gi en – riktignok marginalt – hakkete bildeflyt. For de fleste er det neppe noe å bry seg om, men på enkelte scener fra Bond-filmen Casino Royale på Blu-ray, dukker småhakking på raske panoreringer opp i enkelte scener, men det er ikke merkbart på sakte panoreringer eller i scener hvor det bare er moderate bevegelser.

Konklusjon
Epson TW-5000 har så få svakheter, og ingen av virkelig betydning, at den simpelthen fremstår som et kupp. Så bra HD-bilde til så lite penger har vi aldri tidligere sett. Selv om man går glipp av motoriserte innstillinger av objektivet og unødvendig luksus som motoriserte objektivlokk, er det så lite å kritisere projektoren for at vi bare må gi den vår fulle anbefaling. Når Epson får tuktet knatringen fra den automatiske irisen, forbedret interpoleringen (eller fjernet den) og gjort det litt enklere å skru til gråskalaen under kalibrering, har de den perfekte HD-projektoren for viderekomne hjemmekinoentusiaster. Inntil da nøyer vi oss mer enn gjerne med nesten perfekt.


Kommentarer


*