Dynaudios aktive h√łyttalere gj√łr det umulige mulig - Lyd & Bilde

Dynaudios aktive h√łyttalere gj√łr det umulige mulig

Er det svart magi eller ren fornuft n√•r h√łyttalerne fylles med digital elektronikk?

Siden hi-fi-ens barndom har et stereoanlegg best√•tt av en eller flere signalkilder, en forsterker, samt et par h√łyttalere. Men den oppskriften er i ferd med √• bli endret. Flere og flere flytter forsterkeren inn i h√łyttaleren, som dermed blir aktiv.

Skiftet fra passive til aktive h√łyttalere har p√•g√•tt i lydstudioer og p√• sceneutstyr i en del √•r, og de aktive monitorene er n√• dominerende i den profesjonelle verden. Men det er f√łrst de siste √•rene at den samme utviklingen har sl√•tt gjennom i hjemme-hi-fi.

Og n√• er h√łyttalerne ikke bare blitt aktive. N√• skal alt v√¶re digitalt, noe som √•pner for nye muligheter ‚Äď og noen f√• filosofiske sp√łrsm√•l. For kan man bare uten videre flytte rundt p√• naturlovene med datamaskinkraft?

En aktiv h√łyttaler skiller seg som nevnt fra sin passive slektning ved at forsterkeren er innebygget. Eller rettere sagt: forsterkerne. For i ekte aktive h√łyttalere er det nemlig en forsterker for hver h√łyttalerenhet, og oppdelingen i henholdsvis bass, diskant og eventuell mellomtone i de respektive h√łyttalerenhetene skjer ogs√• aktivt. Hvis flere enheter i en aktiv h√łyttaler dekker samme frekvensomr√•de, kan de imidlertid godt dele p√• en forsterker.

Moores lov for h√łyttalere

En av forutsetningen for at h√łyttalerne n√• ‚Äď og f√łrst n√• ‚Äď tar spranget til aktive, er den s√•kalte Moores lov, alts√• observasjonen av at kompleksiteten og regnekraften i elektroniske kretsl√łp fordobles p√• 18 m√•neder. Den utviklingen har i dag gitt oss datamaskiner som lignet science fiction for 10 eller 20 √•r siden. Og den har ogs√• gjort det mulig √• fylle h√łyttalerne opp med avansert, og ikke minst billig, elektronikk.

Det f√łrste skrittet p√• veien til √• gj√łre aktive h√łyttalere utbredte, er tilgjengeligheten av kraftige forsterkere med h√ły virkningsgrad. Det vil i de fleste tilfeller si klasse D-forsterkere.

‚ÄĚSelve teorien bak de aktive h√łyttalerne som man lager i dag, var s√•nn sett p√• plass allerede p√• 1960-tallet. Men det er f√łrst n√• teknologien til √• bygge dem er til stede‚ÄĚ, sier Jan Abildgaard Pedersen.

Jan Abildgaard Pedersen er i dag teknisk sjef hos Dynaudio, og har f√łr det hatt ledende teknikerstillinger hos Lyngdorf og B&O, samt v√¶rt president for det anerkjente Audio Engineering Society, som er den internasjonale sammenslutningen for lydingeni√łrer. Den f√łrste av Jans mange fj√¶r i hatten var Beolab 5, som var hans avsluttende studieprosjekt.

Mange watt uten tap er n√łkkelen

Det har v√¶rt bygget h√łyttalere med innebygde forsterkere tidligere. Men varmen i kabinettet er et problem. En typisk klasse AB-forsterker har i beste fall en effektivitet p√• 50 %, noe som betyr at den sender ut minst like mye effekt i form av varme som den sender ut som nytteeffekt i h√łyttaleren. Det kan gi alvorlige kj√łleproblemer i et lukket kabinett med flere hundre watt forsterkereffekt om bord. Et spesielt graverende tilfelle var svenske Stig Carlssons f√łrste h√łyttaler, ‚ÄĚkullkassen‚ÄĚ, som hadde innebygget r√łrforsterker. Teknologisk sett var Carlsson √•rtier forut for sin tid. Men varmen fra r√łrene p√•virket i sterk grad levetiden p√• h√łyttalerenhetene ‚Äď og p√• selve forsterkeren.

I en moderne klasse D-forsterker er effektiviteten til gjengjeld 90 % eller bedre. Det gj√łr det mulig for produsentene √• sl√• seg l√łs med watt-tallene. Jan Abildgaards f√łrste aktive h√łyttaler, Beolab 5, har 2,5 kilowatt forsterkereffekt innebygget. Det var utrolige tall da den ble lansert i 2003. I dag har vi takket v√¶re klasse D vent oss til firesifrede effektangivelser. Beolab 90, som vi testet tidligere i √•r, kan bryske seg med 8200 W per h√łyttaler!

Hele tre ting på én gang

De mange watt i nye forst√¶rkere betyder, at det er blevet muligt at pille ved hidtil fundamentale sandheder inden for h√łjttalerkonstruktion. En gammel tommelfingerregel siger, at du som h√łjttalerkonstrukt√łr f√•r valget mellem dyb bas, kompakt kabinet eller h√łjt lydtryk. Alle er √łnskv√¶rdige ‚Äď men du kan h√łjst v√¶lge to af dem! Den ‚Äúnaturlov‚ÄĚ er brudt med aktive, digitale h√łjttalere. Ved at tils√¶tte tilstr√¶kkeligt med effekt og krydre med digital frekvenskorrektion i bunden kan man godt f√• dyb bas ud af en stor enhed i et lille kabinet ‚Äď og endda spille h√łjt.

En af de f√łrste h√łjttalere, der br√łd reglerne p√• den m√•de, var Sunfires True Subwoofer ‚Äď en terning med en sidel√¶ngde p√• 30 cm, der gengav 20 Hz ved et lydtryk over 100 dB takket v√¶re den indbyggede forst√¶rker p√• 2200 watt.

Digital signalbehandling

Mens billige, effektive forsterkere gj√łr det mulig √• putte hittil usett kraftige forsterkere inn i h√łyttalerne, gir utviklingen i datamaskinkraft adgang til √• manipulere h√łyttalerenhetenes grunnleggende egenskaper. Svaret er digital signalbehandling ‚Äď eller DSP. Alts√• prosessorer spesielt designet til √• regne p√• digitale lydsignaler. Og akkurat som regnekraften i din desktop har steget tusen ganger p√• ti √•r, har ogs√• lydprosessorer bitt s√• kraftige og billige at de lett kan konkurrere med passive filterkomponenter og konvensjonelle h√łyttalere.

Er h√łyttalere med DSP juks?

Med en digital signalprosessor og fiffig programmering kan man f√• en h√łyttaler til √• gj√łre ting som ellers ville ha v√¶rt umulig. Men er ikke det √• hoppe over gjerdet der det er lavest? Er det kanskje en pris √• betale for √• gj√łre den salgs brudd p√• naturlovene?

‚ÄĚDet er ikke noe som helst unaturlig eller feil i det vi gj√łr med v√•re aktive h√łyttalere‚ÄĚ, sier Jan Abildgaard, som mener at det er en misforst√•else √• skille mellom den fysiske verdenen og den elektroniske. ‚ÄĚH√łyttalerens oppf√łrsel kan beskrives som ren matematikk og formler. Enten det skjer i en passiv h√łyttaler, eller en aktiv. Men med DSP-en kan vi f√• formlene til √• passe, selv om det settes noen fysiske begrensninger fra kabinettet og enhetene.‚ÄĚ

Det viktigste fortrinnet ved √• arbeide med digital elektronikk fremfor passive h√łyttalere med forsterkere, er at komponenttoleranser blir irrelevante. De komponentene som brukes i et passivt delefilter kan lett ha et avvik p√• 10‚Äď20 % fra den verdien som st√•r trykt p√• dem. Og selve h√łyttalerenhetenes data kan ogs√• variere mye. Det gj√łr det vanskelig √• lage delefiltre med rette flanker. Og s√• godt som umulig hvis de skal over 24 dB/oktav. Og gode delefilterkomponenter er dessuten kostbare.

‚ÄĚI et digitalt filter er komponentene bare matematiske modeller og tall. Man kan lage dem p√• hvilken som helst m√•te man √łnsker. Og justere dem inntil det passer‚ÄĚ, sier Jan Abrahamsen.

Passiv regulering koster effekt

Det kreves ikke n√łdvendigvis aktive h√łyttalere for √• kunne korrigere for un√łyaktigheter. Men med passiv teknikk kan man kun regulere nedover. S√• hvis bassen skal heves, m√• man dempe h√łyttalerens f√łlsomhet i resten av frekvensomr√•det. Et klassisk eksempel er ‚ÄĚBBC-monitoren‚ÄĚ Rogers LS3/5A, som har usedvanlig god bass for et s√• lite kabinett, men som til gjengjeld er nesten umulig √• drive. Det omfattende delefilteret er i realiteten en passiv equalizer. Og selv i mindre ekstreme konstruksjoner er det fortsatt den minst effektive enheten som bestemmer farten.

Det omfattende delefilteret i Rogers LS3/5A er i realiteten en passiv equalizer.

 

I en aktiv h√łyttaler hvor hver h√łyttalerenhet har sin egen forsterker, er den type problemer borte. De ekstra forsterkerne koster noe, men til gjengjeld er delefilteret billigere. En enkelt god luftspole til et passivt delefilter kan lett koste mer enn en komplett klasse D-forsterker i rimelig kvalitet. Og korreksjoner p√• frekvensgangen er lette √• gj√łre. Spesielt n√•r man tar spranget fra analog til digital.

Fritt valg på de digitale hyllene

I et analogt delefilter, passivt, s√• vel som aktivt, medf√łrer enhver filterfunksjon en fasedreining. Det trenger den ikke √• gj√łre i et digitalt filter (selv om det er en mulighet hvis filteret lages til √• etterligne et tradisjonelt analogt filter). Her kan man jobbe med tid og lydniv√• uavhengig av hverandre. Signalet til hver enkelt enhet kan ogs√• tidsforsinkes for √• korrigere for enhetenes innbyrdes plassering ‚Äď i stedet for √• forskyve enhetene fysisk p√• frontplaten. Man kan til og med korrigere for en mindre ideell plassering av h√łyttalerne.

Analog high-end

Selv om passive, analoge h√łyttalere if√łlge Jan Abildgaard lider av mangler og un√łyaktigheter som man slipper i den digitale verden, konstrueres det fortsatt vellykkede passive h√łyttalere. Faktisk er flertallet av high-end-konstruksjoner (deriblant flere av Dynaudios egne toppmodeller) passive. Beviser det ikke at analogt fortsatt er best?

‚ÄĚMan kan saktens lage gode passive h√łyttalere. Det er bare vanskeligere, og det krever dyrere komponenter med hysterisk lave toleranser. Og resultatet ville blitt enda bedre hvis man brukte samme kvalitet av komponenter i en aktiv, digital konstruksjon‚ÄĚ, sier Jan Abildgaard.

Elefanten i rommet

De mest fanatiske audiofile elsker √• fikle med utstyret for √• lokke frem nye detaljer ‚Äď √• tweake. En eksotisk signalkabel eller et spesielt radior√łr funnet p√• et obskurt russisk lager kan gi anlegget det avgj√łrende ‚ÄĚkrydderet‚ÄĚ. Noe man vinker farvel til n√•r det meste av anlegget flytter inn i h√łyttaleren, og analoge signalkabler erstattes av tr√•dl√łs overf√łring. En problemstilling som Jan Abildgaard mener er like irrelevant som den er feil:

‚ÄĚFor det f√łrste bygger vi h√łyttalere til dem som heller vil bruke tiden p√• √• lytte til musikk enn p√• √• rote med teknikken. Og for det andre er det en faktor som p√•virker lyden mer enn alle de andre til sammen, og som tweaks ikke endrer p√•, og det er lytterommet!‚ÄĚ

‚ÄĚN√•r man setter et par h√łyttalere i stuen og sl√•r p√• musikken, er det som man h√łrer mer preget av rommets akustikk enn av hi-fi-utstyret eller selve opptaket.‚ÄĚ

Refleksjoner fra gulv, tak og vegger gj√łr stereoperspektivet uklart, og st√•ende b√łlger f√•r frekvensgangen fra dine ultraline√¶re h√łyttalere til √• ligne et fjellandskap. Og det er det ikke mye √• gj√łre med i et analogt anlegg med passive h√łyttalere.

‚ÄĚRomakustikken er der aktive, digitale h√łyttalere for alvor kan utgj√łre en forskjell. Med en mikrofon kan du m√•le rommets innflytelse p√• lytteplassen, og rette opp p√• problemet digitalt. Teknologien er vanlig i hjemmekinoutstyr, og den er p√• vei inn i seri√łs hi-fi n√•‚ÄĚ, sier Jan Abildgaard.

Les også
Made in Norway

Electrocompaniet: Made in Norway

Noen klistrer logoen sin på et kinesisk produkt og kaller det norsk. Det er ikke godt nok for Electrocompaniet, som både utvikler og produserer sine produkter i Norge.
Premium-lyd fra Piega

Premium-lyd fra Piega

De slanke h√łyttalerne i Premium-serien har f√•tt en betydelig oppdatering.
Smart h√łyttaler fra Kygo

CES 2018

Denne h√łyttaleren kan styre resten av hjemmet ditt, takket v√¶re Google Assistant.
Creative satser på fargerik lyd

CES 2018

Lysende h√łyttalere, hodetelefoner og hjemmekino fra Creative.
Klipsch fornyer Reference Premiere-serien

CES 2018

H√łyttalerne i den popul√¶re Reference Premiere-serien er oppdatert b√•de utvendig og innvendig.
Lydplanke fra Klipsch har klassiske r√łtter

CES 2018

Heritage Theater Bar er en skreddersydd lydplanke som henter inspirasjon fra gamle Klipsch-kreasjoner.
Sonys nye lydplanker gir 3D surroundlyd

CES 2018

Enten du √łnsker tredimensjonal Atmos-lyd eller et sv√¶rt kompakt format, har Sony noe √• by p√•.
Ti tr√•dl√łse h√łyttalere

Ti tr√•dl√łse h√łyttalere

Tr√•dl√łse h√łyttalere kan brukes til s√• mangt ‚Äď alt fra b√¶rbar musikk p√• ferieturen til fullblods stereoanlegg hjemme i stua. Her er ti av v√•re favoritter!
Spotify forsvinner fra en rekke produkter

Har du tidligere kj√łpt et lydprodukt med innebygd st√łtte for Spotify, kan du v√¶re blant de som n√• sviktes.
Er dette verdens mest b√¶rbare h√łyttaler?

Polk Boom Bit markedsf√łres som ‚ÄĚverdens mest wearable h√łyttaler‚ÄĚ, som betyr at du kan feste den til kl√¶r, vesker og mye mer.
Sonus faber fornyer Aida

Bang & Olufsen ser farger

Bang & Olufsen lanserer en begrenset kolleksjon av tr√•dl√łse h√łyttalere i frodig gr√łnnfarge.

V√•rt kundesenter hjelper deg hvis du har sp√łrsm√•l eller trenger hjelp vedr√łrende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

√Öpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×