Mens resten av bransjen kaster seg over AI-verktøy og automatisering, har Infinitum valgt motsatt vei. Deres nye reklamefilm om pant er laget helt uten digitale snarveier. Et team på 15 personer har brukt tre måneder på å tegne hver eneste bevegelse for hånd. Musikken er spilt inn live av Arktisk Filharmoni. Og historien er alt annet enn koselig.
Idyll blir mareritt
Filmen starter som en koselig julefortelling. En musefamilie finner ly i en plastflaske ute i naturen. Mor legger barna til sengs. Alt virker trygt og varmt. Så velter flasken, og det som så ut som et hjem blir en dødsfelle.
Dette er ikke bare en påfunnet historie. Små pattedyr som mus, spissmus og lemen kryper inn i flasker og bokser for å finne mat eller søke ly, men kommer seg ikke ut igjen. Problemet er dokumentert av flere medier, deriblant The Times og norske Ung Forskning.
Budskapet i reklamefilmen er enkelt: Pant alt, så havner ikke flasker og bokser i naturen.
– Vi ønsker å skille oss ut, trenge gjennom julestøyen og få folk til å få med seg historien vår, sier Preben Øiamo, daglig leder i reklamebyrået Pulse, som står bak konseptet.

Den vanskeligste scenen
På en epost-henvendelse forteller produsent Jakob Sverdrup Thommessen i produksjonsselskapet DEPT at én sekvens var særlig krevende å få til.
– Det mest krevende var sekvensen der musemor forsto at hun skulle dø. Det måtte gå fort fra idyll til katastrofe, og det måtte ikke fremstå komisk, men heller ikke for grotesk. Vi tegnet den sekvensen mange ganger før vi fikk den helt rette balansen, sier han.
Før animatørene kunne sette i gang, brukte regissør Martin Engh et par måneder sammen med Pulse på å lage en såkalt animatic – en grov animert versjon, hvor handlingen og timingen finpusses. Først når alle var enige om hvordan de 40 sekundene skulle fortelles, startet selve tegnearbeidet.
15 personer i tre måneder
Selve animasjonen ble gjort i samarbeid med det svenske selskapet Brikk. Et team på 15 personer, hvor noen er animatører, noen tegner bakgrunner og noen setter det hele sammen, brukte drøye tre måneder på jobben. Flaskesekvensen på slutten er laget i 3D hos Stardust Effects.
Og nei, de brukte ikke AI til å spare tid.
– Jeg tror kanskje folk legger litt for mye tiltro til AI og digitale verktøy som en måte å slippe å gjøre jobben på. Men hvis man skal lage en historie som får folk til å føle noe, så må man legge inn den jobben det krever, sier Thommessen.
Han understreker at hele produksjonskjeden er digital. Alle tegner på digitale nettbrett, og opprenskning, sammenstilling og fargekorrigering skjer i datamaskinen. Men den analoge følelsen kommer fra at alt er tegnet for hånd og de bevisste valgene teamet har tatt underveis.
– Det er enormt mange små valg man må gjøre i en slik produksjon. Summen av alle er forhåpentligvis noe som sitter igjen hos publikum etter de 40 sekundene vi har til rådighet.

Levende orkester i Dolby Atmos
Parallelt med animasjonsarbeidet jobbet komponist Bjarne Gustavson med musikken. Han justerte den fortløpende etter hvert som historien tok form. Da pantereklamen var nesten ferdig, ble lydsporet spilt inn live av Arktisk Filharmoni, et av verdens yngste og nordligste orkestre.
Miksen er gjort for Dolby Atmos, noe som gir en romlig og omsluttende lydopplevelse. På kino omgir lyden publikum fra alle kanter – også fra oven – når orkesteret bygger opp spenningen mot filmens klimaks. Det er ikke hverdagskost for en reklamefilm å bruke både levende orkester og objektbasert surroundlyd.
Håndverk som verdistandpunkt
For Infinitum handler valget om mer enn estetikk. Som selskapet bak panteordningen i Norge, ville de vise at de tar kommunikasjonen på alvor.
– Skal vi klare å bygge kunnskap, troverdighet og omdømme, må vi ta forbrukerne på alvor. Dette gjør vi på flere måter, inkludert å lage et godt stykke håndverk når vi utvikler kommunikasjon og produserer materiell, sier Øiamo.
Randi Haavik Varberg, direktør for informasjon og marked i Infinitum, peker på det konkrete målet med reklamefilmen.
– Om filmen får noen til å pante en flaske ekstra, eller til å plukke opp en boks fra grøfta, da har den gjort jobben sin.

Vil at seerne skal føle noe
Thommessen har ett håp for publikum.
– Vi håper at de føler noe. At de ikke tenker på at dette er små tegnede mus, men oppriktig får hjertet i halsen når flasken velter. Og dermed at de tenker på problemstillingen med flasker i naturen på en ny måte.
Reklamefilmen om pant vises på TV og kino fra mandag 8. desember.
Mer info: infinitum.no



