Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Wadia 521

Lydcomputeren

Wadia 521 gir deg lydkvalitet i referanseklasse. Dette er et veltrimmet og perfeksjonert instrument for nytelse av musikk. Wadias egen digitalteknikk vil utvilsomt forbedre lyden fra de aller fleste digitalkilder flere hakk.

Skrevet av / 24.09.09 - 22:00
Wadia 521
Marius Siste artikler:
Marius

Man kan hoppe over et ledd i signalkjeden dersom man bare trenger å koble sammen komponenter til en digitalforsterker. Da er det ikke lenger nødvendig med en analog krets som man kobler til forsterkeren, for siden lydkilden likevel er digital, er det ingen vits å bruke noe annet enn en digital lydutgang. Da kan all signalbehandling gjøres på ett og samme sted: i den digitale forsterkeren. Analog signalbehandling behøver ikke å komme inn i kjeden før høyttalerne skal ha strøm.

Derfor kan en digital forforsterker av dette kalibret være noe å sikte etter, vel å merke dersom man har anlegg i high-end-klassen. For Wadia 521 er ikke billig, selv ikke når man går den avanserte digitalteknikken etter i sømmene. 521 er en teknisk meget påkostet digital forforsterker, med kun digitale innganger og digitalstyrt volumkontroll på de – riktig gjettet – analoge lydutgangene. Balansert og ubalansert for øvrig, som også kan benyttes sammen. For eksempel dersom man skal drive flere forsterkere eller dersom det er aktive subwoofere i anlegget.

Wadia er best kjent for påkostede CD-spillere med egenutviklet programvare og unike high-end-løsninger i høy prisklasse. De driver småskalaproduksjon av avansert digitalteknologi, og siden Wadia knapt har hørt om ordet kompromiss, koster CD-spillerne deres litt mer enn den gjengse CD-spiller. Wadia 521 er intet unntak. Forforsterkeren er basert på samme teknikk og kretsløp som de aller dyreste CD-spillerne fra den kanten, med Wadias egen patenterte digitalteknikk om bord.

Kun digitale innganger
Mens Wadia kan levere en inngangsmodul til flere av CD-spillerne deres, som har kontakter for til sammen fire digitalinnganger, har 521 seks digitale innganger standard. Men uten videre utbyggings- eller utskiftningsmuligheter. Den har to glassfiberoptiske innganger (ST) som er relativt sjeldne unntatt på Wadias egne CD-drivverk, to koaksiale (S/PDIF) innganger med BNC-kontakt – det følger med BNC til RCA-adapter – og en hver av optisk Toslink og 110 ohms AES/EBU balansert digitalinngang. Alle inngangene kan brukes med digitalsignaler fra 32 til 96 kHz og 16- til 24-bits oppløsninger. Med andre ord, det aller meste man kan finne av digitale kilder.

Men den mangler USB-inngang. Man kan argumentere med at USB er så befengt med digitalstøy og jitter at det ikke har noe på et high-end-produkt å gjøre, men faktum er at de fleste av oss også har laptoper og andre bokser med USB-utgang. Har man først lagt såpass med penger på bordet, burde en USB-inngang også være obligatorisk på en digitalkonverter. For eksempel i stedet for den ene ST-inngangen.

Forforsterker plugger man rett i en effektforsterker, og åpner man det tykke topplokket i aluminium, sitter det små brytere på utgangene til begge kanaler. Med disse kan man tilpasse utgangspenningen opp til 4,2 V slik at man kan tilpasse 521-ens utganger til inngangsfølsomheten på forsterkeren. Som er kjent for å variere. Den digitale volumkontrollen kan justeres fra fjernkontrollen i 0,5-dB-trinn, fra 0 til 100.

Ekstremcomputer
Wadias CD-spillere er berømte for en nøytral klangkarakter og mektig dynamisk kontrast. Siden 521 er basert på samme teknikk, bare i eget kabinett og med egen strømforsyning, er det all grunn til å glede seg over lydkvaliteten fra forforsterkeren. Som skulle vise seg å ikke stå noe tilbake for det vi tidligere har hørt fra Wadias CD- og SACD-spillere.

Forforsterkeren leverer en uhyre nyansert og detaljert musikkpresentasjon, akkurat som ventet. Den skreller musikkens mange lag ned til perfeksjon, med en transparens og mikrodynamikk som er sjelden vare. Nesten uansett hva slags digital kilde man har tilkoblet. Med de superavslørende elektrostathøyttalerne Martin Logan Summit X, dukket det opp en bedre definert klangbunn på kvinnevokaler som Alison Krauss og Melissa Walker. Stemmene hørtes mer organiske og mindre elektriske ut, og nesten udefinerbare klangnyanser syntes å legge mer klangdybde i både vokaler og instrumenter. Spesielt i mellomtonen. Oppløsningen er fenomenal, detaljrikdommen himmelsk uten å være påtrengende, og diskanten er silkeglatt og luftig.

Wadia 521makter ikke å gjøre noe galt. Sammenlignet med den rasende billige Cambridge DacMagic til 2400 kroner, spilte 521 med større autoritet og kraft i bassen. Kontrabasser og trommer, som på flere av Keith Jarretts live-opptak, hadde langt mer tilstedeværelse i rommet, fordi basstonenes dynamikk fikk større kontrast med 521. På andre områder var forskjellene mindre, nesten umerkelige, noe som sier litt om hvilket kupp DacMagic er. Men Wadiaen hadde det lille ekstra som gjorde den mer magisk enn bare klinisk perfekt.

For den har total kontroll over alt den blir bedt om å gjøre, og gjør det til perfeksjon. Ryan Adams og Bob Dylan rocka kåken så isbitene i glasset slo sprekker, under fullstendig behersket kontroll, samtidig som lydbildet satt som hugget i granitt, selv om jeg spilte høyt nok til at det knaket i fyllingene. Med utgangene på forsterkeren på 4,2 V ble det mer fart i sakene enn med standardinnstillingene, uten at jeg følte at det reduserte lydkvaliteten noe.

Konklusjon
Wadia 521 gir deg lydkvalitet i referanseklasse. Dette er et veltrimmet og perfeksjonert instrument for nytelse av musikk. Wadias egen digitalteknikk vil utvilsomt forbedre lyden fra de aller fleste digitalkilder flere hakk. Den har dessverre noe begrenset utvalg av digitale innganger, og de kan ikke byttes ut. I tillegg er prisen relativt høy, selv for et digitalprodukt av dette kaliberet. Men man kommer ikke utenom at Wadia 521 kan være et godt – og bedre – alternativ til mange andre dyre analoge high-end-forforsterkere, nettopp fordi man får uovertruffen lydkvalitet og bonusen ved at 521-en forbedrer klangen fra digitale kilder. Og det er tross alt det de fleste av oss har mest av.

Lyd & Bilde mener

Eksplosiv dynamikk Seks digitalinnganger Tapsfri volumjustering Solid konstruksjonskvalitet Kun én optisk Toslink-inngang Ingen USB-inngang Høy pris

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Scroll to Top