Hisense er en TV-produsent vi ikke har hørt altfor mye om her i Norge, men det vil de tilsynelatende ha en forandring på. Den kinesiske produsenten satser nå på bredere distribusjon i Norden. Øverst i sortimentet troner flaggskipmodellen Hisense 116UXQ, som Lyd & Bilde er blant de første til å teste.
Denne meget spennende TV-skjermen er den første på markedet med såkalt RGB MiniLED teknologi, og vil være den første til å støtte det oppdaterte Dolby Vision 2 HDR-formatet. Den er dessuten den aller største TV-en som noen gang har gjestet vårt testrom!
Hisense 116UX: «Verdens største LCD-TV» entrer testrommet

For halvannet år siden testet vi den gigantiske TCL 115X955, og nå har altså turen kommet til Hisense 116UXQ. Dette er TV-skjermene for deg som vil ha et kjempestort bilde i stua eller hjemmekinoen, uten å ta kompromissene med lavere lysstyrke og mørklegging slik en projektorløsning typisk innebærer.
Du skal imidlertid ha godt med kroner til overs, for denne toppmodellen tilhører ikke det billige slaget. Cirka 350.000 blanke kroner (veil.) må du ut med for at denne skjermen skal bli din.
Det finnes riktignok enda større og dyrere TV-er enn dette: Hisense har også en MicroLED-TV i sortimentet – Hisense 136MX – der individuelle skjermmoduler settes sammen til én storskjerm på opptil 136 tommer. MicroLED er kjent for å ha en ekstrem bildekvalitet, men priser i millionklassen gjør dem uoppnåelig for de aller fleste.
Hisense 116UXQ er derimot er den største TV-en du faktisk kan kjøpe i én ferdig skjermenhet. Som en ekte flaggskipmodell tar den i bruk ny teknologi – RGB MiniLED – som forhåpentligvis kan «dryppe nedover» til mer prisgunstige modeller etter hvert.
Hisense 116UX: Design og byggekvalitet

Navnet lover 116 tommer, men kontrollmåling viser 115,5 – så Hisense har rundet litt opp! Men vi snakker definitivt om en gedigen – og blytung, TV-skjerm.
Med en bredde på 2,63 meter og høyde på 1,48 meter har Hisense 116UXQ et skjermareal på 3,9 kvadratmeter – omtrent like mye som fire 55-tommere til sammen. Bare forestill deg å spille Mario Kart sammen med kompisene på en slik sværing!
Apropos – noen formanende ord: Kjempestore TV-skjermer som Hisense 116UX er slett ingen spøk å håndtere. TV-en alene veier over 100 kilo, og med emballasje snakker vi nesten det dobbelte. Det kreves minst 3-4 personer for å flytte og pakke den ut på forsvarlig måte. Bare det å få den inn gjennom døra er en omfattende prosess!
Vi vil derfor klart anbefale at man bestiller TV-en inkludert hjemlevering, gjerne også med profesjonell montering hvis mulig. Det koster kanskje noen tusenlapper ekstra, men er en billig forsikring mot uhell underveis.
Brukervennlighet og finesser

Til forskjell fra TCL og mange andre, er ikke Hisense UXQ en «Google TV». Den kommer i stedet lastet med operativsystemet VIDAA U 9.0, som er produsentens eget brukergrensesnitt.
Den nyeste versjonen har fått en ansiktsløftning som gjør menyene oversiktlige og lette å bli fortrolige med. Den mest positive egenskapen er at det reagerer lynkjapt og laster menyer og apper på rekordtid. Det kan man fort bli vant til!
Vi har testet VIDAA tidligere ved flere anledninger, og hastigheten har alltid vært imponerende, men app-utvalget har det stått dårligere til med. Her har det heldigvis skjedd en klar forbedring siden sist: Hisense har fått de viktigste strømmetjenestene på plass, inkludert de nordiske kringkasterne NRK, TV2, SVT og DR. Dermed går det an å klare seg uten en separat strømmeboks.
Også på tilkoblingssiden skiller Hisense seg litt fra konkurrentene. Vi måtte faktisk telle antall innganger for å være sikre, men det viser seg at UXQ nøyer seg med bare 3 – tre – HDMI-innganger. Det kan virke litt merkelig for en TV til over tre hundre tusen kroner. Egentlig burde den jo hatt et halvt dusin, minst!
Hisense har i det minste sørget for at alle tre inngangene holder 2.1 standarden, med kapasitet fr 4K/165Hz. Det sitter også en USB-C/DisplayPort-inngang på siden av skjermen, som er lett tilgjengelig for tilkobling av PC. Men en ekstra HDMI-inngang på siden hadde ikke vært å forakte det heller. De andre inngangene kan være verre å nå, spesielt hvis skjermen skal henges på veggen.
RGB MiniLED bringer nytt liv til LCD
For ti år tilbake var det nok flere som spådde at LCD-teknologien ville være «død og begravet», og at OLED-TV ville ha tatt over innen 2025 – spesielt i den ypperste high-end klassen. Så hvorfor fortsetter produsentene å investere mer i LCD, kan man lure på?
Svaret ligger nok i at LCD fortsatt er billigere å masseprodusere, og lettere lar seg kutte og rulle ut i store kvanta og skjermstørrelser. OLED har, til tross for glimrende bildekvalitet, fortsatt en del utfordringer i produksjonsleddet. LCD er rett og slett en mer pålitelig måte å tjene penger på, og i en bransje med små marginer er dette naturligvis forlokkende.
Den nye RGB MiniLED-teknikken er det seneste forsøket på å revitalisere LCD-skjermene slik at de kan holde koken noen år til. Samsung, Sony og andre produsenter planlegger noe lignende, men Hisense er først på markedet med varianten de kaller «TriChroma».
Hisense har ikke oppfunnet fargefjernsynet på nytt, bare nesten: Det er fortsatt snakk om en bakbelyst LCD-skjerm, og ikke en «selvlysende» skjerm som OLED eller MicroLED.
Derimot snakker vi nå om at selve baklyset inne i LCD-skjermen også kan vise farger. I stedet for å sende hvitt lys gjennom LCD-skjermen, brukes det nå egne lysdioder til hver av primærfargene Rød, Grønn og Blå.
Det betyr at lys og farger kan slippe gjennom panelet mer effektivt, med mindre lystap, siden det ikke er nødvendig å filtrere bort hvitt. Dermed kan man oppnå store forbedringer i både lysstyrke og fargemetning.
Det høres kanskje enkelt ut, men er i virkeligheten ganske komplisert, fordi det krever presis styring av baklyset i samsvar med videosignalet. Men så lenge baklyset er i synk, og fargene blandes riktig, kan det gi mange fordeler.
Kanonsterk lysstyrke
Etter å ha fått Hisense-kolossen opp på TV-benken(e) var det tid for å se hva denne skjermen kunne varte opp med av bildekvalitet. Aller først fikk vi tatt noen grunnleggende målinger.
Hisense 116UX klemte ut cirka 4800 nits lysstyrke med 10 % skjermareal i hvitt – den klart sterkeste vi har målt hittil. Som forventet avtar lysstyrken noe i takt med økende skjermareal, men selv med hele skjermen i hvitt(100 % vindu) beholder den en lysstyrke på rett over 900 nits, som igjen er det sterkeste vi har målt hittil.
NB! Disse tallene er fortsatt et godt stykke unna det produsenten selv oppgir i sine spesifikasjoner. Hisense selv hevder en lysstyrke på cirka 8000 nits. Det kan skyldes andre testforhold og utstyr, eller en annen måte å måle «spiss-lysstyrken» på.
Til sammenligning klarte TCL 115X955 en lysstyrke på rundt 3800 nits og 890 nits i de samme testscenarioene da vi testet den i fjor, som også den gang var noe lavere enn produsenten oppga.
Lysmålingene av hvitt forteller likevel bare deler av historien, for Hisense 116UX er nesten like sterk i primær- og sekundærfargene. RGB-lysdiodene tillater skjermen å produsere en fantastisk lysstyrke gjennom hele fargespekteret. Dette kombineres med en imponerende nøytral og jevn fargebalanse med lave delta-avvik.
Glimrende lokal dimming
Vi var selvsagt ekstra nysgjerrige på hvor godt den lokale dimmingen fungerer. LCD-skjermer med MiniLED-baklys har oppnådd store forbedringer de siste årene, men vil alltid havne litt bak OLED-skjermene, som kan tenne og slukke hver eneste piksel.
Hisense virker imidlertid å ha kommet hakket nærmere med sin RGB-teknikk. Selv med utfordrende testsekvenser med lyse objekter på mørk bakgrunn, var det svært liten antydning til «halo» eller glorieeffekt. Om noe var det mest fordi objektene var så lyse at det var øynene våre som skapte omrisset!
Og skjermen bevarte hele tiden et overbevisende svartnivå – uten det blå lysskjæret vi typisk forbinder med ordinære MiniLED-skjermer. Dette kan skyldes at baklyset nå er fargebasert, og ikke slipper gjennom like mye lys i mørke partier.
Bildekvalitet
Gode målinger er alltid betryggende, men det store spørsmålet er jo hvilke bildeopplevelse 116UX klarer å gi i praksis. Testingen foregikk samtidig med friidretts-VM i Tokyo, og her fikk vi et inntrykk av hva Hisense-skjermen er god for.
Vi fikk se både sleggekastere, hekkeløpere og stavhoppere i aksjon, og sjelden har vi vel kommet nærmere «live-følelsen» fra den flombelyste stadion. Vi kan slå fast at denne TV-en fungerer glimrende til å se sport.
Hisense 116UX har for det første en svært imponerende fargegjengivelse – kanskje den beste vi har sett!

Med bildemodusen for sport fikk vi et suverent lyssterkt bilde, med en saftig trøkk og nyanserikdom i fargene. Utøvernes landslagsdrakter skinte imot oss i all sin fargeprakt, med et imponerende bredt fargespekter. Samtidig var fargene overraskende nøytrale, slik at hudtoner ble naturlig gjengitt.
Førsteinntrykket var, i likhet med målingene, at Hisense-skjermen har imponerende fargemetning, samtidig som den klarer å bevare fargebalansen. Det var for eksempel godt synlig på den gule landslagsdrakten til svenske Armand Duplantis, og ikke minst de røde kulørene til de norske og danske deltakerne.
Samtidig var bildet uanstrengt og behagelig å hvile øynene på: vi kunne betrakte skjermen i lengre tid gjennom en sportssending uten å oppleve øyetretthet. Det kan være et godt eksempel på fordelene til RGB MiniLED.
Skjermen virker samtidig å være lite preget av flimmer, etterslep eller ujevnheter i baklyset. Det indikerer at videoprosessoren henger godt med i svingene, også når det går hurtig for seg ute på banen.
Gedigen filmopplevelse
Hva med film og serier, da? Det store spørsmålet er jo hvor godt Hisense-skjermen fungerer til filmtitting og gaming av det kresne slaget. Her kunne vi boltre oss i de seneste filmene og seriene fra Netflix og Disney+, og det tok ikke lang tid å se at 116UXQ har noen ganske oppsiktsvekkende egenskaper.
Med F1-serien Drive to Survive (en av våre favoritter) klarte Hisense-skjermen å formidle det fartsfylte dramaet fra racingbanen til punkt og prikke. Bildet var sylskarpt og bevegelsene glatte, med en kontrast og fargegjengivelse (i Dolby Vision IQ-modus) som var skremmende realistisk til tider. Det eneste som manglet var lukten av racingbensin, olje og svidd gummi.
Netflix-dokumentaren Universet byr på mange spektakulære naturscener i HDR, men med Hisense-skjermen fikk vi bokstavelig talt se dem i nytt lys. Episoden med geparder fra Serengeti har noen solfylte scener som vi aldri har sett med tilsvarende punch og nyanser i fargene. Rett og slett et skritt nærmere virkeligheten!

En spillefilm som Mission Impossible: Fallout serveres også på elegant vis med filmfølelsen intakt. Vi kan se den litt kornete filmkvaliteten som er ment å være der i originalen. Og Hisense får frem detaljene i mørke scener på mesterlig vis.
Med en TV i denne skjermstørrelsen blir det likevel klart at kvaliteten på kildematerialet har mye å si. Eldre TV-serier og filmer i HD-format kan lett se litt grumsete ut. Til tross for effektiv oppskalering og bevegelsesutjevning, er det grenser for hvor mye den klarer å «polere» gamle TV-opptak som opprinnelig var ment for skjermer på bare en brøkdel av størrelsen. Det er ikke nødvendigvis noe man kan klandre Hisense for.
Det er likevel ingen tvil om at Hisense 116UXQ trenger 4K-signaler, og aller helst HDR for å vise seg fra sin beste side. Magien fra RGB-baklyset kommer ikke helt til sin rett med vanlige SDR-produksjoner hvor lyssettingen er mer konservativ. De kan være verdt å tenke på dersom du er en filmentusiast som foretrekker klassikerne. Frem til 4K HDR-remasteren slippes, kan den gamle filmen rett og slet virke litt tam!
Det hører med til historien at Hisense UXQ også blir en av de første modellene som er kompatible med det nye Dolby Vision 2 HDR-formatet. Dessverre hadde vi ikke noe tilgjengelig demomateriale i dette formatet ennå, men vi fikk en liten sniktitt på IFA-messen i Berlin som virket lovende. Det viktigste å ta med seg er at DV2-formatet trolig vil dra bedre nytte av alle «hestekreftene» som bor i high-end TV-er som Hisense UXQ.
Noen utfordringer å ta hensyn til
Hisense har valgt en ganske blankt skjermglass på denne modellen. Det gir sine fordeler i svartnivået, men reflekterer også ting som vinduer og lamper i rommet. Vi snakker om et nesten fire kvadratmeter stort svart «speil» i noen tilfeller. Dette er ikke synlig med lyst innhold som sport på skjermen – da skinner den om kapp med sola! Men med en mørk spillefilm kan det være lurt å ta forholdsregler. Vi vet for eksempel at Samsung planlegger et matt panel på sin kommende Micro RGB modell.
Innsynsvinkelen er også noe man må ta hensyn til. Når vi flytter oss ut til siden blir bildet gradvis mer uskarpt, og fargene blassere. Men effekten er ikke like tydelig som med en del andre LCD-skjermer vi har sett.
Gaming på storskjerm

Vi kunne selvfølgelig ikke unngå å «game» litt på Hisense 116UXQ, og det er egentlig vanskelig å beskrive følelsen av spill på en 116-tommers TV. Det må bare oppleves! Her kan man lene seg tilbake i Stressless-en, med komfortabel avstand til skjermen, og likevel se ALT.
Man kan enkelt se hvem eller hva som gjemmer seg rundt hjørnet, eller neste sving. Vi er ganske sikker på at dette vil gi en kompetitiv fordel i spillsammenheng. Bildekvaliteten er behagelig, mens kontrasten og dybdefølelsen i HDR-scener er ganske spektakulær.
Hisense UXQ er godt forberedt for spill, med tre HDMI-innganger som alle støtter opptil 4K/165Hz. I tillegg støtter den Dolby Vision for spill, og AMD Freesync Premium VRR, som sikrer at for eksempel Xbox-titler kan vises optimalt.
(Nøyaktig hvorfor Hisense har droppet den fjerde HDMI-inngangen vet vi ikke helt, men vi antar det skyldes begrensninger i chipsettet som brukes, og at tre innganger med full båndbredde var det beste kompromisset).
Hisense har også klart å redusere forsinkelsen (input lag) til akseptable, om ikke akkurat rekordlave nivåer. I den antatt raskeste spillmodusen (First Person Shooter modus) klokket vi inn cirka 16 millisekunder ved 1080p/60 Hz.
De raskeste gaming-skjermene klarer typisk under 10 millisekunder i samme modus. Grunnen til at UXQ behøver litt mer tid, kan være at styringen av RGB MiniLED-panelet krever noen millisekunder ekstra for å lage et optimalt bilde.
Lydkvalitet
Som seg hør og bør på en storskjerm i denne klassen, er Hisense 116UXQ utstyrt med et omfattende lydsystem. Her snakker vi et 6.2.2-oppsett med høyttalere plassert både over, under og på sidene av skjermen, supplert av to dedikerte basselementer på baksiden. Hisense har i tillegg fått hjelp fra franske Devialet til å finjustere de ulike lydmodusene.
Resultatet er en lydgjengivelse som er både klar og fyldig, med tydelig stemmeplassering midt i bildet. Lydbildet oppleves bredt og omsluttende, og det føles som om lyden kommer fra hele skjermen snarere enn fra et smalt punkt under den.
Likevel er det ingen tvil om at 116UXQ ikke kan erstatte en god lydplanke eller aller helst, et fullblods surroundsystem – og de fleste kjøpere i denne prisklassen vil nok uansett ha et slikt oppsett på plass. Som midlertidig løsning holder det imidlertid mer enn greit, slik at man kan nyte både film og sport med solid lydkvalitet fra første stund.
Konklusjon
Hisense viser med flaggskipmodellen 116UXQ at det fortsatt er masse krefter i den gamle og trofaste LCD-teknologien – bare du gir den litt «RGB-terapi» og øker skjermstørrelsen til XXXL!
Hisense 116UXQ er ikke bare en «flaggskip-TV» for de få som har plass og budsjett – den er også en demonstrasjon av at LCD fortsatt kan utvikles, og et glimt av hvordan fremtidens TV-er kan se ut.
Ved hjelp av RGB MiniLED-teknologien klarer Hisense-skjermen å levere både ekstrem lysstyrke og rik fargemetning, med en kontrast og svartnivå som kommer nærmere OLED enn vi har sett før.
Med den kolossale skjermstørrelsen klarer den å gi kinofølelsen i stua, og kan gjengi gnistrende fargerike HDR-scener – nesten uansett «vær» eller lysforhold i rommet. Det er en meget potent kombinasjon, som skaper stor realisme og tilstedeværelse.
La gå: Prisen er saftig, og skjermen er upraktisk stor og tung. Gaming-ytelsen er også solid, men ikke i toppsjiktet. RGB MiniLED har likevel potensialet til å bli en reell utfordrer til både OLED og MicroLED, særlig når teknologien finner veien ned i mer tilgjengelige skjermstørrelser og prisklasser.
Vi forventer å se flere RGB MiniLED-baserte LCD-skjermer fra andre TV-produsenter neste år – men inntil videre har Hisense hevet lista!

Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!