Lite til prisen
  • Forforsterker
  • 6 innganger
  • Platespillerinngang (MM)
  • 12V trigger
  • ca 5 kg

Alle fordelene med en integrert forsterker til tross, både med tanke på plassbesparing og kort signalgang fra inngang til utgang, så skal man heller ikke avskrive fordelene med et todelt sett. Altså at forforsterkerdelen er atskilt fra effektforsterkeren. Slikt blir det nemlig mindre varmeutvikling av, som kan føre til renere musikkgjengivelse i tillegg til lengre produktlevetid. Rotels rimeligste for- og effektforsterkersett i den nye serien er RC-1550 og RB-1562. Effekten er noe høyere, 100 Watt. Men er det verdt over 4000 kroner mer enn den integrerte RA-1520? Forforsterkeren har nøyaktig samme innganger som den integrerte. Den har to stereoutganger, slik at man kan koble til to stereo effektforsterkere, skulle du ha lyst til å koble til fire høyttalere eller biampe to.

Effektforsterkeren er oppgitt til å levere 2 x 100 Watt, men takket være svitsjet Klasse D-forsterkning avgir den lite varme. Dette er dessuten en rimelig måte å hente ut mye kraft på, og er med på å trekke prisen ned.

RC-1550 og RB-1562
Er separat løsning bedre?
I søken etter enda rappere dynamikk skiftes den integrerte forsterkeren ut til fordel for det separate settet bestående av forforsterkeren RC-1550 og effektforsterkeren RB-1562. Tilbake til Tori Amos. Den mest innlysende forskjellen er at bass- og trommerytmene på låta «Caught a Light Sneeze» nå er markant strammere og kjennes bedre i kroppen, mens det er ryddigere i toppen når det spilles høyt. Det er mer luft rundt instrumentene, og det er i det hele tatt et løft. Men det er ikke bare fordeler. For med på kjøpet kommer en noe mindre gjengivelse av overtonene. Det separate settet låter noe mer sterilt. Når musikken spilles lavt, slik at det separate settet ikke har noen muskuløse fordeler over den integrerte, låter det flatere og mindre livat i toppregisteret. Stemmen til Tori Amos låter litt mer hermetisk, og cymbalene låter litt mindre ”blankpolert”. Det er ikke mye som lydmessig skiller de to løsningene, man må høre ganske nøye etter. Men når man først har lagt merke til det, går det ikke an å overse. Positivt er det likevel at mellomtonen – stemmeregisteret – er mer dynamisk med det separate settet, slik at vokalene kommer enda litt lenger frem fra musikken. Men vi føler altså at den integrerte låter ørlite mer naturlig.

Vi føler likeledes litt mindre nærhet til korinnspillingen «Immortal Nystedt» av Ensemble 96 ved lavt lydnivå, gjengitt av det separate settet. Selv om det ikke er til å komme bort fra at det har mer kraft og blåser klangen fra koret opp i størrelse, og dessuten er vanskeligere å knekke i knestående av denne dynamisk kravstore plata, låter det tonalt sett litt mer teknisk og matematisk, der hvor den integrerte RA-1520 gjengir musikken med mer sjel.

Integrert med biamping
Etter å ha konstatert disse forskjellene, er det normalt å spørre seg: Kan man ta de tonale kvalitetene til den integrerte RA-1520 og tilføre kraften til effektforsterkeren RB-1562 og dermed få det beste fra begge verdener? Høyttalerne bi-ampes. Den integrerte kobles til høyttalernes diskant og mellomtone, mens den kraftigere RB-1562 kobles til basselementene. Hva skjer? Det er litt skuffende å konstatere at dette ikke hadde spesielt mye for seg. Visst kjenner vi igjen musikaliteten fra den integrerte forsterkeren. Men kraften fra effektforsterkeren kommer ikke helt til sin rett. For, hva hjelper det å ha ekstra kraft til basselementet, når diskant- og mellomtoneområdet ikke henger med? Når musikken spilles høyere enn den integrerte i utgangspunktet klarte, så går denne fremdeles i kompresjon, til tross for at den slipper å drive basselementene. Joda, man kan spille litt høyere. Men ikke så mye at det er verdt å hekte på en 6400 kroner dyr effektforsterker for å oppnå dette bittelille løftet. En slik løsning føler vi dermed kun er relevant om du har spesielt tungdrevne basselementer for eksempel passive subwoofere.

Etter å ha testet Rotels rimeligste forsterkere i den nye 15-serien kan vi konstatere at produsenten virkelig har gjort mye riktig her. Den integrerte RA-1520 låter bedre enn alle tidligere integrerte forsterkere vi har hørt fra Rotel, inkludert den dyrere RA-1070 – om vi ser bort fra at sistnevnte er kraftigere. Den nye forsterkeren er nemlig særdeles musikalsk, den gjengir musikken med sjel og rom, samtidig som den er nøytral i klangen. Detaljene strømmer ut, og spesielt sangstemmer gjengis meget naturtro. Bassen er også stram og fin. Eneste ulempe er litt begrenset med kraft. Hvilket bringer oss til den separate løsningen med forforsterker RC-1550 og effektforsterker RB-1562. Her er det markant mer kraft, og en bedre dynamikk spesielt i bass- og mellomtoneregisteret. Men overtonene låter litt mer hermetisk, og generelt sett låter den integrerte et lite hakk bedre inntil festen starter og lydnivået går opp. Begge er hvert sitt gode kjøp, men den integrerte er virkelig et gullfunn.

Rotel RB-1562

Rotel RB-1562

Forforsterkeren RC-1550 og effektforsterkeren RB-1562 har markant mer kraft, og en bedre dynamikk spesielt i bass- og mellomtoneregisteret. Men overtonene låter litt mer hermetisk, og generelt sett låter den integrerte RA-1520 et lite hakk bedre.

Kraftig og effektiv
Litt påtatte detaljer

RA-1520