Utskiftbart objektiv/bildebrikkeA12 GR 50 mm f2,5 makro

Utskiftbart objektiv/bildebrikke

Unikt konsept
Ricoh GXR føyer seg inn i rekken av speilløse kameraer med utskiftbar optikk, og skal slåss om de samme kundene som microFourThirds-kameraene i Panasonics G-serie og Olympus PEN-modellene, og naturligvis Samsungs NX-system. Men der de andre har bildebrikken integrert i kameraet, har altså Ricoh valgt å inkludere bildebrikken og bildeprosessoren i objektivet.

Til nå finnes det to objektiver til GXR, med hver sin bildebrikke. Det rimeligste alternativet er GXR S10 til 7500 kroner, hvor S10 forteller hvilken objektiv/bildebrikke som er inkludert. S10 er tilsynelatende basert på zoomobjektivet fra kompaktkameraet Ricoh Caplio GX200, med 24–72 mm zoom (tilsvarende 35-filmformat) med integrert bildestabilisator og største blenderåpning på f2,5–4,4. Objektivet, som er svært kompakt og foldes sammen som på et kompaktkamera, har en 10 megapiksler CCD-bildebrikke integrert, med samme størrelse på bildeflaten som mange kompaktkameraer.

Mens det andre objektivet, en 50 mm makro f2,5 kalt A12 GR med integrert solblender, har en mye større 12,3 megapiksler CMOS-bildebrikke i APS-C-format. Altså samme format som svært mange speilreflekser. Kameraet med dette objektivet koster 10 000 kroner.

Ricoh mener at fordelene med å integrere bildebrikken i objektiver – bortsett fra det åpenbare, at støv ikke kommer til – er optimal tilpasning av optikk og bildebrikke. Små, kompakte objektiver kan bruke små bildebrikker, mens påkostet optikk til krevende fotografer kan bruke større og dyrere bildebrikker med større oppløsning.

Videoopptak
Men valget av optikk vil også påvirke egenskapene til kameraet på flere områder enn brennvidder og oppløsning. For eksempel får man bare videoopptak i VGA-oppløsning med 24–72 mm zoomobjektiv, mens 50 mm makroobjektiv gir fotografen muligheten til 720p/24fps HD-videoopptak. Men uten autofokus.
Både selve kameraet i magnesiumlegering og de to objektivmodulene virker solid bygget. Et velformet håndgrep på fremsiden og store deler av høyre bakside er gummiert, slik at kameraet ligger uvanlig godt i hånden. Skjermen er svært god, med høy oppløsning og god lysstyrke. Man har tilgang til en innstillingsmeny med primære innstillinger på skjermen, hvis man trykker inn Direct-knappen over skjermen.

S10 24–72 mm f2,5–4,4

Utskiftbart objektiv/bildebrikke

Meget skarp og detaljert bildekvalitet Lav bildestøy med A12-objektivet Høyt utstyrsnivå HD-video på A12-objektivet Fremragende betjeningsvennlighet