Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Marantz SR5003

Klassisk stil

Marantz er kjent for receivere med en fin og behagelig klang, i et marked hvor konkurrentene er mer kraftorientert. Har SR5003 nok av begge deler til å vinne vårt hjemmekinohjerte?

Skrevet av / 17.10.09 - 22:00
Marantz SR5003
Marius Siste artikler:
Marius

Den nye 3-serien til Marantz har fått et nytt og mer eksklusivt utseende enn tidligere, det gjelder også for SR5003. Flotte, avrundede kanter gir en elegant utstråling. Tre HDMI-innganger er greit, men vi skulle ønske oss en til, ettersom stadig flere produkter får HDMI-utgang. Blu-ray-spillere, kabel-tv-dekodere, spillkonsoller og også pc-er leveres med HDMI-utgang. Receiveren fungerer som et samlingspunkt for alle komponentene man vil koble til lydanlegget, dermed kan tre innganger fort bli litt knapt. Det er imidlertid én tilkobling vi liker, og det er multikanals forforsterkerutgang. Denne kan komme godt med for den som ønsker å oppgradere til mer forsterkerkraft ved en senere anledning.

Skjermmenyen er av den velkjente typen, med hvit skrift mot svart bakgrunn. Ingen grafikk, men oversiktlig nok likevel. Til å ta seg av automatisk høyttalerkalibrering bruker Marantz den velkjente prosesseringen fra Audyssey, nærmere bestemt MultEQ, som måler og kalibrerer lyden for inntil seks plasser i rommet samtidig. På den måten får alle lytterne tilnærmet samme lydopplevelse. Flytt den medfølgende målemikrofonen fra plass til plass, hvor receiveren utfører målingene automatisk. Til slutt kalkuleres det hele, og lyden som kommer ut er tilpasset gjenklangen i ditt rom. For musikkgjengivelse i stereo anbefaler vi likevel å bruke «Pure Direct»-funksjonen. Da går signalet utenom alle digitale kretser og lydinnstillinger, for renest mulig lyd i andre enden.

Lydkvaliteten
Vårt referansehøyttalersystem M&K S-150 THX Ultra (rundt 70 000 kroner) kobles opp og autokalibreres. Inn går Blu-ray-plata «Divertimenti» av Trondheimsolistene, som for øvrig er noe av den beste lyden vi har hørt fra en musikkinnspilling» dynamikken er brutal!

Marantz-receiveren gjengir lydbildet med høy oppløsning. Fiolinene er luftige, og det er god kropp i kontrabass og celloer. Det aller viktigste med klassisk musikk tas også godt hånd om, nemlig evnen til å formidle stillheten mellom anslagene. Som på spor 2, «Playful Pizzicato», hvor den krispe plukkingen på fiolinene markeres med et stort rom rundt hver enkelt av dem. Lyden synes å komme fra mellom høyttalerne, ikke fra selve høyttalerne.

Receiveren evner dessuten å spille ganske så høyt, slik at man får dratt på litt ordentlig uten at det låter hardt. Bra. Umiddelbart virker det faktisk ikke som om noe spesielt mangler her. Det eneste må være at jeg kanskje savner en mer kjøttfull mellomtonegjengivelse. Det mangler litt attakk og trøkk i dette registeret, slik at det totalt sett låter litt snilt. Dette er imidlertid en lav pris å betale, da det helhetlige lydinntrykket er meget bra. Med Massive Attacks klassiske album «Mezzanine» på menyen, blir vi nok en gang bergtatt av den luftige og deilige gjengivelsen fra Marantz-receiveren. Tillagt plateknitring på «Teardrop» er tydelig, men så luftig gjengitt at den er gjennomsiktig og behagelig. Og den fabelaktige, luftige stemmen til Elizabeth Fraser svever ute i rommet. Tammene på spor fire, «Inertia Creeps», er kroppslig gjengitt, men først og fremst er det stikkeanslaget som er meget tydelig. Stereoperspektivet er meget bra, både stort og ganske dypt. Når vi så går løs på filmopplevelsene, er det tydelig at Marantz-receiveren vet sin plass i hjemmekinoen. Spesielt dialogene er meget naturtro gjengitt, og meget godt artikulert. Lydbildet omringer oss sømløst, og når Hulken hiver tankser rundt seg, er det macho nok for et realistisk inntrykk. Det mangler noe kraft, slik at det blir litt skarpt hvis det blir for høyt. Marantz har heller ikke den fyldigste gjengivelsen vi har hørt, slik at lydbildet tidvis kan bli litt slankt. Ikke at Hulken låter som han er liten – langt ifra. Men det er ikke muskelkraft som først og fremst er SR5003 sin styrke. Det visste vi nesten på forhånd, men det overrasket oss at den likevel er såpass mye kraftigere enn lillebror SR4003, slik at den gir et langt større lydmessig inntrykk.

Marantz SR5003 er en receiver med presisjon og delikatesse. Lydsporet gjengis med glimrende oppløsning, og overtonene har et meget luftig preg. Resultatet er et meget stort og bredt lydbilde, med god romfølelse mellom hvert instrument. Det er bra kropp nedover også, med et tonalt fint bassregister fremfor et med ekstrem slagkraft. Det er nok kraft til å spille litt høyt også, selv om det nok ikke er hva Marantz har som første punkt på dagsordenen. Denne raffinerte spillestilen kommer også godt med på film, med et stort og åpent lydbilde og dialoger klare som dagen. Det er ikke mye som savnes, og det receiveren mangler av kraft, tar den igjen på finesse. Vi synes likevel at tre HDMI-innganger er i minste laget.

Lyd & Bilde mener

Låter meget fint Ikke klassens kraftigste Kun 3 HDMI-innganger

Også i denne testen:

Test av Marantz SR5003 og Onkyo TX-SR6073

Onkyo TX-SR607

Engasjerer stort

Med forgjengeren TX-SR606s merittliste på samvittigheten, har Onkyo mye å bevise med arvtakeren. Holder de fortsatt koken?

Godt med slagkraft Balansert lydbilde 6 HDMI-innganger
Mangler litt oppløsning Mangler flerkanals­ utgang
Les hele testen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Scroll to Top