annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

HD-receiverne som hever lista

Har du ennå ikke gått over til HD? I så fall er det på tide. Her er to receivere som til en hyggelig pris finsliper film- og musikkopplevelsene, og trekker deg inn i handlingen.

Produkter i testen
  • Onkyo TX-SR607
  • Marantz SR5003
  • Pluss lbadvantages
    Låter meget fint
    Minus lbdisadvantages
    Ikke klassens kraftigste Kun 3 HDMI-innganger

    På samme måte som Blu-ray har mye høyere bildekvalitet enn DVD, har formatet også et langt mer høyoppløst lydspor. Lyden på Blu-ray har faktisk høyere kvalitet enn CD, og det i inntil åtte kanaler. Glem det komprimerte lydsporet fra DVD, som i virkeligheten er på høyde med MP3-lyd. Både film og musikk i surround med HD-oppløsning låter fantastisk! Instrumentene lever og svever ut i rommet. Klokkeklar gjengivelse av dialogene sørger for at skuespillerne er som plantet på stuegulvet. Et storvokst, ytterst realistisk lydbilde formerlig trekker deg inn i en eventyrverden langt borte fra hverdagens kjas og mas.

    Forutsetninger
    Selvsagt forutsetter dette at utstyret er på stell. Man får aldri realistiske opplevelser av en dårlig forsterker og små plasthøyttalere. Vi mener at virkelig lydkvalitet fra en surroundreceiver starter i prisklassen 5000 kroner. Dette fikk vi ytterligere understreket da vi testet slike receivere i L&B nr. 0909, hvor Denon AVR-1910 til 4800 kroner gikk ut som testvinner.

    Men selv i den prisklassen manglet det litt her og der, og det mest innlysende var mangel på kraft. Derfor tar vi nå et lite steg opp, for å høre hva to av forrige tests storebrødre klarer å gjøre ut av seg. Vi har denne gang tatt tak i Marantz SR5003 og Onkyo TX-SR607, i prisklassen 6000–7000 kroner. Vi forventer først og fremst mer kraft, men også litt mer ren lydkvalitet i tillegg til litt flere funksjoner. Men også dette er en prisklasse med kompromisser, så om du har ekstremt store krav til lydkvalitet på musikk i stereo, med kraft og finesse nok til å drive store high-end-høyttalere, må du nok lete lenger opp på prisstigen. Er du derimot ute etter store filmopplevelser og setter pris på en musikalsk aften i ny og ne, kan du komme langt med en av disse receiverne, samtidig som du har penger igjen til husleia.

    3 x HDMI 1.3a inn, 1 x HDMI ut 7 x 90 watt (8 ohm) Audyssey MultEQ høyttaler- kalibrering Alle HD-lydformater iPod-docking ekstrautstyr Pris: 6 995 kr
    Pris: 6995 kr
    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
    Produkter i testen
    Engasjerer stort
    Med forgjengeren TX-SR606s merittliste på samvittigheten, har Onkyo mye å bevise med arvtakeren. Holder de fortsatt koken?


    Forgjengeren TX-SR606 blåste oss nærmest over ende for nøyaktig et år siden. Den presenterte et lydbilde som passet alt av film og musikk like bra et herlig kompromiss av kraft og raffinement. Arvtakeren TX-SR607 er i bunn og grunn mye av det samme som forgjengeren oppbygningsmessig, blant annet er forsterkerkraften den samme. Forskjellene ligger i antall HDMI-innganger som er økt fra fire til seks, i tillegg til at 607-versjonen har fått den nye dekodingsfunksjonen Dolby Pro Logic IIz. Denne kan dekode lyden også i høyden, om man kobler to høyttalere montert i taket i front. Dette fungerer fra så vel stereokilder som høyoppløst surroundlyd i form av DTS Master HD, Dolby TrueHD og ukomprimert PCM. Automatisk høyttalerkalibrering gjøres ved hjelp av Audyssey 2EQ. Dette er en litt mindre sofistikert variant av Audyssey MultEQ, blant annet kan 2EQ bare korrigere for tre plasser i rommet i stedet for seks. Heller ikke Onkyo har tatt seg bryet med å fiffe opp skjermmenyen med farget grafikk. Her er det hvit skrift på svart bakgrunn som gjelder. Spiller ikke så stor rolle, vanskelig i bruk er den ikke. Vi vil gi trekk for én ting, og det er at receiveren mangler multikanals forforsterkerutgang. Ønsker du mer forsterkerkraft siden, må hele receiveren skiftes ut. En fattig trøst er utgang til to subwoofere, som man uansett ville kunnet løse med en Y-kobling. Den prosesserer nemlig ikke bassignalene uavhengig.

    Lydkvaliteten
    At Onkyo har en litt mindre sofistikert høyttalerkalibrering, merkes bare ved antall plasser den korrigerer for. Vi har ikke noe problem med å godta det som gjøres med vår referansehøyttalerpakke M&K S-150 THX Ultra. Det går både fort og greit. Når Blu-ray-plata «Divertimenti» av Trondheimsolistene går i skuffen, merker vi straks at Onkyo-receiveren har mer attakk og tæl enn Marantz. Celloene og kontrabassens øvre register kommer ut med mer trøkk, og Onkyo har mer slagkraft og gnist enn Marantz. Det merkes også på fiolinene, som blir mer aggressive, men uten å låte grovkornet av den grunn. Onkyo markerer ikke stillheten med like stor selvfølgelighet som Marantz, og den mangler generelt litt av Marantz delikatesse. Lydbildet er ikke fullt så luftig.

    Vi vil likevel gi honnør for Onkyos evne til å engasjere, og receiveren minner oss om at akustiske instrumenter også kan låte rufsete og aggressivt og likevel beholde troverdigheten. Vi føler heller ikke at vi blir frarøvet noen detaljer, så om du er ute etter en mindre snill receiver, kan denne være midt i blinken.

    På mer rytmisk musikk drar Onkyo også fordel av å ha en kraftigere og kjappere bassrespons, og et generelt mer utagerende lydbilde. Man kan spille høyere enn med Marantz, og Onkyo gir et snev av livefølelse. Stemmen til Elizabeth Fraser på Massive Attack-låta «Teardrop» er likevel ikke like luftig hos Onkyo, og lydbildet er ikke fullt så gjennomsiktig og svevende. Det er slett ikke galt, men den store gåsehudfaktoren uteblir. Likevel, når tammene på sangen «Inertia Creeps» av samme band slår for fullt, er det et imponerende engasjement i Onkyo-receiveren. Et strålende kompromiss.

    Onkyos kraftigere fraspark kommer godt til rette på film også. Hulken låter sintere, tankser smeller hardere og orkesteret i bakgrunnen er mer aggressivt. Igjen, uten at Onkyo-receiveren kan beskyldes for å låte grovkornet. Om dette er bedre enn den mer raffinerte behandlingen Marantz-receiveren gir, er smak og behag. Onkyo har ikke like oppløste dialoger, og en sval bris som gjengis i bakkanalene puster mer med Marantz. Begge er et kompromiss, men på hver sin glimrende måte. Det koker ned til noe så kjedelig som smak og behag.

    Konklusjon
    Onkyo TX-SR607 er et glimrende kompromiss mellom oppløsning og kraft. Musikk i stereo gjengis med nok slagkraft til at man kjenner rytmene godt i kroppen, samtidig som receiveren aldri låter grovt i toppen. Klassiske instrumenter gjengis med fysikk, samtidig som kompleksiteten i tonene godt på vei bevares. Det er ikke samme gjennomsiktighet som med Marantz SR5003, og stillheten i lydbildet markeres ikke fullt så godt. Men om du ønsker å høre på musikk med litt høyere lydnivå, kan Onkyo-receiveren være fulltrefferen.

    Filmopplevelsene blir også mer fysiske med Onkyo, noe actionfantasten vil sette pris på. Men om du er glad i mer lavmælte scener, er ikke dialogene fullt så oppløste og luftige. Dette er et glimrende kompromiss som kombinerer mye av begge verdener. Hele seks HDMI-innganger fortjener også en bonus! At den koster en tusenlapp mindre enn Marantz, gjør den til testvinner.

    Klassisk stil
    Marantz er kjent for receivere med en fin og behagelig klang, i et marked hvor konkurrentene er mer kraftorientert. Har SR5003 nok av begge deler til å vinne vårt hjemmekinohjerte?

    Den nye 3-serien til Marantz har fått et nytt og mer eksklusivt utseende enn tidligere, det gjelder også for SR5003. Flotte, avrundede kanter gir en elegant utstråling. Tre HDMI-innganger er greit, men vi skulle ønske oss en til, ettersom stadig flere produkter får HDMI-utgang. Blu-ray-spillere, kabel-tv-dekodere, spillkonsoller og også pc-er leveres med HDMI-utgang. Receiveren fungerer som et samlingspunkt for alle komponentene man vil koble til lydanlegget, dermed kan tre innganger fort bli litt knapt. Det er imidlertid én tilkobling vi liker, og det er multikanals forforsterkerutgang. Denne kan komme godt med for den som ønsker å oppgradere til mer forsterkerkraft ved en senere anledning.

    Skjermmenyen er av den velkjente typen, med hvit skrift mot svart bakgrunn. Ingen grafikk, men oversiktlig nok likevel. Til å ta seg av automatisk høyttalerkalibrering bruker Marantz den velkjente prosesseringen fra Audyssey, nærmere bestemt MultEQ, som måler og kalibrerer lyden for inntil seks plasser i rommet samtidig. På den måten får alle lytterne tilnærmet samme lydopplevelse. Flytt den medfølgende målemikrofonen fra plass til plass, hvor receiveren utfører målingene automatisk. Til slutt kalkuleres det hele, og lyden som kommer ut er tilpasset gjenklangen i ditt rom. For musikkgjengivelse i stereo anbefaler vi likevel å bruke «Pure Direct»-funksjonen. Da går signalet utenom alle digitale kretser og lydinnstillinger, for renest mulig lyd i andre enden.

    Lydkvaliteten
    Vårt referansehøyttalersystem M&K S-150 THX Ultra (rundt 70 000 kroner) kobles opp og autokalibreres. Inn går Blu-ray-plata «Divertimenti» av Trondheimsolistene, som for øvrig er noe av den beste lyden vi har hørt fra en musikkinnspilling» dynamikken er brutal!

    Marantz-receiveren gjengir lydbildet med høy oppløsning. Fiolinene er luftige, og det er god kropp i kontrabass og celloer. Det aller viktigste med klassisk musikk tas også godt hånd om, nemlig evnen til å formidle stillheten mellom anslagene. Som på spor 2, «Playful Pizzicato», hvor den krispe plukkingen på fiolinene markeres med et stort rom rundt hver enkelt av dem. Lyden synes å komme fra mellom høyttalerne, ikke fra selve høyttalerne.

    Receiveren evner dessuten å spille ganske så høyt, slik at man får dratt på litt ordentlig uten at det låter hardt. Bra. Umiddelbart virker det faktisk ikke som om noe spesielt mangler her. Det eneste må være at jeg kanskje savner en mer kjøttfull mellomtonegjengivelse. Det mangler litt attakk og trøkk i dette registeret, slik at det totalt sett låter litt snilt. Dette er imidlertid en lav pris å betale, da det helhetlige lydinntrykket er meget bra. Med Massive Attacks klassiske album «Mezzanine» på menyen, blir vi nok en gang bergtatt av den luftige og deilige gjengivelsen fra Marantz-receiveren. Tillagt plateknitring på «Teardrop» er tydelig, men så luftig gjengitt at den er gjennomsiktig og behagelig. Og den fabelaktige, luftige stemmen til Elizabeth Fraser svever ute i rommet. Tammene på spor fire, «Inertia Creeps», er kroppslig gjengitt, men først og fremst er det stikkeanslaget som er meget tydelig. Stereoperspektivet er meget bra, både stort og ganske dypt. Når vi så går løs på filmopplevelsene, er det tydelig at Marantz-receiveren vet sin plass i hjemmekinoen. Spesielt dialogene er meget naturtro gjengitt, og meget godt artikulert. Lydbildet omringer oss sømløst, og når Hulken hiver tankser rundt seg, er det macho nok for et realistisk inntrykk. Det mangler noe kraft, slik at det blir litt skarpt hvis det blir for høyt. Marantz har heller ikke den fyldigste gjengivelsen vi har hørt, slik at lydbildet tidvis kan bli litt slankt. Ikke at Hulken låter som han er liten – langt ifra. Men det er ikke muskelkraft som først og fremst er SR5003 sin styrke. Det visste vi nesten på forhånd, men det overrasket oss at den likevel er såpass mye kraftigere enn lillebror SR4003, slik at den gir et langt større lydmessig inntrykk.

    Marantz SR5003 er en receiver med presisjon og delikatesse. Lydsporet gjengis med glimrende oppløsning, og overtonene har et meget luftig preg. Resultatet er et meget stort og bredt lydbilde, med god romfølelse mellom hvert instrument. Det er bra kropp nedover også, med et tonalt fint bassregister fremfor et med ekstrem slagkraft. Det er nok kraft til å spille litt høyt også, selv om det nok ikke er hva Marantz har som første punkt på dagsordenen. Denne raffinerte spillestilen kommer også godt med på film, med et stort og åpent lydbilde og dialoger klare som dagen. Det er ikke mye som savnes, og det receiveren mangler av kraft, tar den igjen på finesse. Vi synes likevel at tre HDMI-innganger er i minste laget.

      Les også

      Fant ikke noen innlegg.
      Lukk meny

      LYD & BILDE
      LESERUNDERSØKELSE
      SVAR & VINN
      KYGO HODETELEFONER

      Vi ønsker kontinuerlig å forbedre oss – nå vil vi vite hva DU mener om oss.
      DELTA HER
      close-link